Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Een vriend van me, een zelfstandig lasser, vroeg om hem een nieuwe desktop samen te stellen om voornamelijk ontwerpen mee te maken in 3D tekenprogramma's als AutoCad.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik ben geen budget opgelegd, maar het moet natuurlijk ook niet onnodig duur worden.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alles wordt vernieuwd, van muis tot scherm.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik koop zelf al jaren Asus moederborden, maar het is geen vereiste voor deze build.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Superlaag energieverbruik is niet onmiddelijk belangrijk. Stille werking zal wel geapprecieerd worden. Een vlotte werkervaring primeert.
Ga je overklokken?
nee
Wat verwacht je van ons?
Ik heb geen ervaring met AutoCad, daarom kom ik hier eens mijn neus op steken in welke richting ik moet kijken.
In de system requirements op de Autodesk site staan maar wat vage dingen opgelijst. Een 3GHz CPU bestaat al 10+ jaar. GPU's met 4GB RAM zijn er ook tientallen. Daarmee kan ik eigenlijk alle kanten uit.
Ik hoef geen aanbeveling van specifieke producten van merk A of B. Het is al voldoende als ik het model/type weet.
Een vriend van me, een zelfstandig lasser, vroeg om hem een nieuwe desktop samen te stellen om voornamelijk ontwerpen mee te maken in 3D tekenprogramma's als AutoCad.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik ben geen budget opgelegd, maar het moet natuurlijk ook niet onnodig duur worden.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alles wordt vernieuwd, van muis tot scherm.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik koop zelf al jaren Asus moederborden, maar het is geen vereiste voor deze build.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Superlaag energieverbruik is niet onmiddelijk belangrijk. Stille werking zal wel geapprecieerd worden. Een vlotte werkervaring primeert.
Ga je overklokken?
nee
Wat verwacht je van ons?
Ik heb geen ervaring met AutoCad, daarom kom ik hier eens mijn neus op steken in welke richting ik moet kijken.
In de system requirements op de Autodesk site staan maar wat vage dingen opgelijst. Een 3GHz CPU bestaat al 10+ jaar. GPU's met 4GB RAM zijn er ook tientallen. Daarmee kan ik eigenlijk alle kanten uit.
Ik hoef geen aanbeveling van specifieke producten van merk A of B. Het is al voldoende als ik het model/type weet.
- Is AutoCad sterk Intel geoptimaliseerd, en kies ik dus best een CPU uit de i5 of i7 9xxx reeks, of kan ik evengoed voor een Ryzen 5 3600 of Ryzen 7 3700X?
Is single core prestaties belangrijker dan multithreaded? - Is een GTX1650/RX570 voldoende? Of is de software gebaat met wat sterkere 3D prestaties?
- Maakt AutoCad grote bestanden? Dat zou de grootte van de SSD nog wel kunnen bepalen. Ik dacht aan 1TB, maar misschien maak ik er beter 2TB van?
- Geheugen zou ik minimaal 16GB kiezen, misschien zelfs 32GB.
- Is een 27" WQHD scherm voldoende, of kijk ik toch beter uit naar een 4K scherm tegenwoordig?
Beïnvloed de resolutie dan ook de keuze van de GPU? - Heeft een dualscreen setup meerwaarde voor AutoCad? Tot nu toe gebruikte hij enkel 1 scherm.