Desktop voor AutoCad

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freeco
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-09 18:37
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Een vriend van me, een zelfstandig lasser, vroeg om hem een nieuwe desktop samen te stellen om voornamelijk ontwerpen mee te maken in 3D tekenprogramma's als AutoCad.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik ben geen budget opgelegd, maar het moet natuurlijk ook niet onnodig duur worden.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alles wordt vernieuwd, van muis tot scherm.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik koop zelf al jaren Asus moederborden, maar het is geen vereiste voor deze build.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Superlaag energieverbruik is niet onmiddelijk belangrijk. Stille werking zal wel geapprecieerd worden. Een vlotte werkervaring primeert.

Ga je overklokken?
nee

Wat verwacht je van ons?
Ik heb geen ervaring met AutoCad, daarom kom ik hier eens mijn neus op steken in welke richting ik moet kijken.
In de system requirements op de Autodesk site staan maar wat vage dingen opgelijst. Een 3GHz CPU bestaat al 10+ jaar. GPU's met 4GB RAM zijn er ook tientallen. Daarmee kan ik eigenlijk alle kanten uit.
Ik hoef geen aanbeveling van specifieke producten van merk A of B. Het is al voldoende als ik het model/type weet.
  • Is AutoCad sterk Intel geoptimaliseerd, en kies ik dus best een CPU uit de i5 of i7 9xxx reeks, of kan ik evengoed voor een Ryzen 5 3600 of Ryzen 7 3700X?
    Is single core prestaties belangrijker dan multithreaded?
  • Is een GTX1650/RX570 voldoende? Of is de software gebaat met wat sterkere 3D prestaties?
  • Maakt AutoCad grote bestanden? Dat zou de grootte van de SSD nog wel kunnen bepalen. Ik dacht aan 1TB, maar misschien maak ik er beter 2TB van?
  • Geheugen zou ik minimaal 16GB kiezen, misschien zelfs 32GB.
  • Is een 27" WQHD scherm voldoende, of kijk ik toch beter uit naar een 4K scherm tegenwoordig?
    Beïnvloed de resolutie dan ook de keuze van de GPU?
  • Heeft een dualscreen setup meerwaarde voor AutoCad? Tot nu toe gebruikte hij enkel 1 scherm.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Geoff89
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18-04-2022
Zoals ik ook al eens ben geadviseerd is het kijken op Puget systems een heel goed startpunt;

https://www.pugetsystems..../Hardware-Recommendations

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:03
freeco schreef op zondag 29 maart 2020 @ 10:16:
Een vriend van me, een zelfstandig lasser, vroeg om hem een nieuwe desktop samen te stellen om voornamelijk ontwerpen mee te maken in 3D tekenprogramma's als AutoCad.
even een vrije vertaling:
een lasser wil ipv schetsjes nu de ontwerpen van zijn klussen in any 3D programma maken.

Wat doet hij nu? schetsjes of echt 100% tekentafelwerk?
wat voor dingen maakt hij?
Heb je al naar andere tekenprogramma's gekeken?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Kijk even naar mij wenslijst: Ryzen 3 3700X.
Hierop draai ik o.a. AutoCad naar volle tevredenheid, heb bewust niet gekozen voor intel vanwege prijs en prestaties. Nog maar te zwijgen over de vele bugs die intel op dit moment in zijn cpu's heeft.
Tegenover mijn HP Xeon workstation is dit een verademing met het laden en bewerken van grote tekeningen.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

een zelfstandig lasser
En, wie gaat garantie verlenen / verlengen op "los spul" en zelfbouw? Wat kost het aan gederfde inkomsten als de PC bijvoorbeeld 2 weken niet gerepareerd kan worden?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

MAX3400 schreef op zondag 29 maart 2020 @ 13:00:
[...]

En, wie gaat garantie verlenen / verlengen op "los spul" en zelfbouw? Wat kost het aan gederfde inkomsten als de PC bijvoorbeeld 2 weken niet gerepareerd kan worden?
Heel goed punt. De standaard prebuilds van Dell, HP en Lenovo hebben 3 jaar on site support, en dat is altijd erg fijn mocht er wat mis lopen. Als je de basisconfiguratie koopt en er zelf een latje ram en een SSD bij knalt, ben je m.i. heel erg ver. Hierbij ga ik er wel vanuit dat het 'kleine' tekeningen zijn, en dat er niet hele boorplatformen geladen hoeven worden :P

Ten aanzien van je punten mbt schermen: Ik teken zelf op 1440p met een dual monitor setup. M.i. is dit echt een must: links kun je tekenen en rechts je layer manager edg open hebben staan. Dat scheelt veel tijd in het zoeken naar knoppen en het 'verslepen' van de layer manager mocht die in de weg staan.

Er geldt sowieso dat meer pixels meer beter is; je kunt dan 'meer tekening' kwijt op je scherm (de UI van Autocad is op lagere resoluties relatief groot). Ik denk dat 1440p het beste prijspunt is maar ik verdiep me niet te erg in de monitoren, wellicht dat iemand goede (budget)suggesties heeft.

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freeco
keur0000 schreef op zondag 29 maart 2020 @ 12:58:
Kijk even naar mij wenslijst: Ryzen 3 3700X.
Hierop draai ik o.a. AutoCad naar volle tevredenheid, heb bewust niet gekozen voor intel vanwege prijs en prestaties. Nog maar te zwijgen over de vele bugs die intel op dit moment in zijn cpu's heeft.
Tegenover mijn HP Xeon workstation is dit een verademing met het laden en bewerken van grote tekeningen.
Dus samengevat: Ryzen 7 3700X, X570 mobo, 16GB DDR4, RX570 8GB, 500GB SSD met 32" WQHD scherm.
Met die specs kan ik wel wat.
MAX3400 schreef op zondag 29 maart 2020 @ 13:00:
Ik denk niet dat hij daar echt van wakker gaat liggen. Nu heeft ie al maanden geen PC, nadat de HDD in z'n ouwe laptop de geest gegeven heeft. Geen backups, niks... Floeps, alles weg.
Die 3D tekeningen zullen niet de hoofdzaak van z'n kostwinning zijn.
Maar ik zal 'm je punt wel overmaken, want er zit zeker wel waarheid in.
Sowieso zou ik 'm zelf eerst de specs voorstellen, en hij mag van mijn part zelf kiezen waar hij het koopt. Mocht hij dan zeggen dat ik er mij mag mee uitleven met een zelfbouw, dan graag :+
(Misschien dat ik 'm wel nog een extra externe HDD aanraadt om automatisch backups naar te doen ;) Of misschien nog beter iets op een cloud space)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:55
Een Ryzen 5 3600 zal ook niet verkeerd zijn. Dat samen met een voor Autocad betere Pro gpu zal prima presteren.
Aparte ssd voor OS, scratch en een HDD voor opslag van projecten.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 174,-€ 174,-
1MoederbordenMSI B450M Mortar Max€ 101,-€ 101,-
1VideokaartenPNY Quadro P1000 (+DVI adapters, retail)€ 363,49€ 363,49
1Interne harde schijvenWD Blue 3,5" (64MB cache, 5400rpm), 2TB€ 57,90€ 57,90
1BehuizingenAntec P5€ 55,27€ 55,27
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B€ 20,95€ 20,95
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT Ballistix BLS2K8G4D30AESBK€ 82,15€ 82,15
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 450W€ 90,90€ 90,90
1Solid state drivesCorsair Force MP510 480GB€ 79,90€ 79,90
1Solid state drivesPNY XLR8 CS3030 250GB€ 55,15€ 55,15
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.080,71

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freeco
Tens schreef op zondag 29 maart 2020 @ 12:49:
even een vrije vertaling:
een lasser wil ipv schetsjes nu de ontwerpen van zijn klussen in any 3D programma maken.

Wat doet hij nu? schetsjes of echt 100% tekentafelwerk?
wat voor dingen maakt hij?
Heb je al naar andere tekenprogramma's gekeken?
Wel, het is een beetje een lastige op dat vlak. Hij heeft me al meerdere keren gevraagd om eens een voorstel te doen voor hem, maar telkens als ik dan vraag wat hij ermee van plan is (want daar moet ik dan de specs op baseren natuurlijk), zegt ie dat hij het nog eens moet bekijken. Zo bleef het maar telkens aanslepen.
Vandaag kwam hij dan eindelijk af met een naam van 'een' programma. Letterlijk zei ie: 'neem anders AutoCad...'
Hoe ie het nu doet? Sja, inderdaad gewoon op papier vermoed ik. Zoals hierboven vermeld, hij zit al een hele tijd zonder PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:21
Het zou mij eerlijk gezegd verbazen als voor het gebruik dat zo beschreven wordt de middagen optie uit de BBG ook niet prima zou voldoen.

Natuurlijk is stevige hardware prettig voor professioneel gebruik maar hoogstwaarschijnlijk gaat het hier om wat simpele modelletjes in de avonduren.

Doe met de hardware niet te gek zou ik zeggen en besteed het uitgespaarde geld aan een 3D muis, daar ga je meer plezier van hebben.

[ Voor 29% gewijzigd door assje op 29-03-2020 18:48 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
3D ontwerpen in Autocad? Moet je wel lichtelijk masochistisch aangelegd zijn. Inventor of bv Solidworks zijn veel meer voor de hand liggend.

Ja Autocad kan 3D, maar is nodeloos complex en niet gericht op plaatwerk bv.

Als hij nog moet gaan leren met zo’n pakket om te gaan, is Autocad zeker niet de beste keuze.

De software gaat trouwens meer kosten dan de pc...

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
guido66 schreef op zondag 29 maart 2020 @ 22:50:
3D ontwerpen in Autocad? Moet je wel lichtelijk masochistisch aangelegd zijn. Inventor of bv Solidworks zijn veel meer voor de hand liggend.

Ja Autocad kan 3D, maar is nodeloos complex en niet gericht op plaatwerk bv.

Als hij nog moet gaan leren met zo’n pakket om te gaan, is Autocad zeker niet de beste keuze.

De software gaat trouwens meer kosten dan de pc...
CAD / BIM zijn verschillende benaderingen die beide hun toepassing hebben. 3D (auto) CAD wordt nog wel volop gebruikt bij scheepsbouw / leiddingen/systemen etc.

Om onderdelen e.d. te tekenen ben ik het helemaal met je eens. Ik kan inderdaad ook niet zo goed bedenken waarom je als lasser met 3D (auto)CAD aan de slag zou willen.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Samen gevat: Eigenlijk is het onmogelijk om een werkelijk goed advies te geven als er niet duidelijk is wat het gebruik van de pc zal zijn.
Tekenwerk voor een zelfstandige lasser zal niet vreselijk groot en complex zijn (meer framewerk dan stalen bruggen van xx meters.) Dus daar kan je naar de minimum eisen kijken van het te gebruiken cad-programma.

En juist daar kan jij niet veel, je vriend zal een keuze moeten maken (er tijd insteken dus) wat hij precies nodig heeft en waar hij het liefst mee wil werken. Gezien het feit dat hij al een tijd zonder pc zit zou daar nog wel eens een probleempje kunnen zitten. Doe maar Autocad is duidelijk een keuze op basis van de bekendheid van de naam Autocad...... Maak hem duidelijk dat het zijn keuze moet zijn, en hij er tijd in moet steken voordat jij iets kunt doen, anders zit jij later met een ontevreden vriend omdat jij het verkeerde advies hebt gegeven. Voor zijn gebruik zijn de profi cad-programma's wrs veel te duur (niet gekeken, maar zit ruim in de vier cijfers voor de komma) Geen ervaring mee, maar programma's als Sketchup free en Freecad zouden best wel eens goed genoeg kunnen zijn voor het geplande gebruik (maar ook daar moet tijd in gestoken worden, 3d tekenen leer je niet in één avondje).

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freeco
Ik zal het 'm meegeven… Maar ja, die zelfstandigen, altijd maar werken en nooit geen tijd he ;)
Misschien dat ie ooit nog eens met AutoCad gewerkt heeft op school, en daardoor de keuze.

Ik kan 'm daarop geen advies geven. het enige 3D tekenpakket waar ik ooit mee werkte was 3D Studio Max 4, zo'n 20 jaar geleden aan de hogeschool.
(wat voel ik me oud als ik al over '20 jaar geleden' kan spreken :| )

[ Voor 9% gewijzigd door freeco op 30-03-2020 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluebear
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-04-2023
daarbij komt wát hij wil tekenen/ontwerpen. Als het gewoon kleine dingetjes zijn (past in een garage oid) dan zijn, zoals eerder genoemd, de basis specs voldoende. En als het dan zo 'hobby-matig' gebruik is, dan hoeft je écht geen quadro kaart want dat is weggegooit geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freeco
En die andere programma's die jullie aanhalen - Inventor, Solidworks, Sketchup & Freecad - hebben die wat gelijkaardige systeemvereisten?
Als ik 'm een solide basis voorstel wat goed is voor meerdere van dit soort programma's, zit ik alleszins al safe. Dan moet hij zelf nog maar de evaluatie maken wat er best geschikt is voor wat hij voor ogen heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bluebear
freeco schreef op maandag 30 maart 2020 @ 10:21:
En die andere programma's die jullie aanhalen - Inventor, Solidworks, Sketchup & Freecad - hebben die wat gelijkaardige systeemvereisten?
Als ik 'm een solide basis voorstel wat goed is voor meerdere van dit soort programma's, zit ik alleszins al safe. Dan moet hij zelf nog maar de evaluatie maken wat er best geschikt is voor wat hij voor ogen heeft.
Komt er een beetje op neer op de complexiteit van de models waar je mee werkt. Ook sketchup kan je computer op de knieen krijgen als het maar groot en complex genoeg is.
Maar zoals het klinkt zal je vriend dus niet echt complex aan het werk gaan (aangezien hij het nu op papier doet?) dus ik zou zeggen als je het basis systeem van de BBG neemt zit je ruimschoots voldoende.

wat betreft je vragen:
Is AutoCad sterk Intel geoptimaliseerd, en kies ik dus best een CPU uit de i5 of i7 9xxx reeks, of kan ik evengoed voor een Ryzen 5 3600 of Ryzen 7 3700X?
- een 3600 is ruim voldoende
Is single core prestaties belangrijker dan multithreaded?
- de moderne cpu's zullen allemaal powerful genoeg zijn voor je vriend's gebruik
Is een GTX1650/RX570 voldoende? Of is de software gebaat met wat sterkere 3D prestaties?
- ieder van deze is een goede keus
Maakt AutoCad grote bestanden? Dat zou de grootte van de SSD nog wel kunnen bepalen. Ik dacht aan 1TB, maar misschien maak ik er beter 2TB van?
-in principe niet. maar genoeg ruimte is altijd wel fijn. Dat is één ding om je geen zorgen om te maken. 1TB zal genoeg zijn
Geheugen zou ik minimaal 16GB kiezen, misschien zelfs 32GB.
-16gb is ruim voldoende
Is een 27" WQHD scherm voldoende, of kijk ik toch beter uit naar een 4K scherm tegenwoordig?
Beïnvloed de resolutie dan ook de keuze van de GPU?
- Het zal de keus van gpu niet beinvloeden als CAD het enige gebruik is. Als er gegamed gaat worden wel.
Maar m.i. is een 27" voldoende.. daar werk ik ook op mijn werk mee.

Heeft een dualscreen setup meerwaarde voor AutoCad? Tot nu toe gebruikte hij enkel 1 scherm.
- persoonlijk vind ik 2 schermen ontzettend fijn werken. Nu met thuiswerken zit ik aan 1 scherm en mis mn 2e scherm op de office wel.

[ Voor 46% gewijzigd door bluebear op 30-03-2020 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freeco
bluebear schreef op maandag 30 maart 2020 @ 10:21:
daarbij komt wát hij wil tekenen/ontwerpen. Als het gewoon kleine dingetjes zijn (past in een garage oid) dan zijn, zoals eerder genoemd, de basis specs voldoende. En als het dan zo 'hobby-matig' gebruik is, dan hoeft je écht geen quadro kaart want dat is weggegooit geld.
Het zal niet voor enorme projecten zijn. Zijn projecten die hij nu van thuis maakt, doet hij vanuit een grote garage. Binnenkort gaat hij die wel uitbreiden, maar dan nog moet hij die 'bouwsels' nog kunnen vervoeren op een aanhangwagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robertdj
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Voor mijn werk had ik een Ryzen 3700x + Quadro P2200 + 32gb ram samengesteld.
Voor het thuiswerken onlangs mijn eigen pc geupgrade naar Ryzen 3600 + GTX 1060 + 16gb ram.
Ik moet zeggen dat ik met mijn tekenwerk (grote 2D tekeningen) eigenlijk bijna geen verschil merk, veel minder dan ik dacht. Heb het overigens nog niet getest met 3D.

Zoals gezegd zal het dus afhankelijk zijn van de complexiteit van je modellen, als dat binnen de perken blijft kom je met de huidige basis hardware prima uit de voeten.

edit: als je eenmaal gewend bent aan 2 schermen kan je niet meer zonder.

[ Voor 6% gewijzigd door Robertdj op 30-03-2020 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluebear
Robertdj schreef op maandag 30 maart 2020 @ 10:33:
Voor mijn werk had ik een Ryzen 3700x + Quadro P2200 + 32gb ram samengesteld.
Voor het thuiswerken onlangs mijn eigen pc geupgrade naar Ryzen 3600 + GTX 1060 + 16gb ram.
Ik moet zeggen dat ik met mijn tekenwerk (grote 2D tekeningen) eigenlijk bijna geen verschil merk, veel minder dan ik dacht. Heb het overigens nog niet getest met 3D.

Zoals gezegd zal het dus afhankelijk zijn van de complexiteit van je modellen, als dat binnen de perken blijft kom je met de huidige basis hardware prima uit de voeten.
voor mijn werk zit ik met een i7-2600, 16gb ram en een P2000.
Thuis heb ik een i5-4590, 16gb ram en een RX580

Ik merk ook amper een verschil... Note dat dit ook enkel (grote) 2D tekeningen zijn en niet 3D. Ik werk met F/X CAD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Robertdj schreef op maandag 30 maart 2020 @ 10:33:

edit: als je eenmaal gewend bent aan 2 schermen kan je niet meer zonder.
^^ dat dus, en niet alleen voor cad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freeco
Tens schreef op maandag 30 maart 2020 @ 10:38:
[...]
^^ dat dus, en niet alleen voor cad.
Daar kan ik zelf ook van meespreken. Ik werk al ruim 20 jaar met 2 schermen. Van toen het nog dikke, zware CRTs waren en mijn bureau begon door te buigen onder het gewicht. :z
Maar goed, of het ook nuttig is voor CAD kon ik moeilijk over oordelen, maar ik hoor het al enthousiast beamen. Hij kan uiteraard altijd beginnen met een monitor en er later nog eentje naast zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freeco
Moeilijker garantie op zelfbouw tov prebuilds van Lenovo/HP/Dell vond ie niet zo'n groot probleem. Hij kan wel best een tijd zonder de desktop mocht er een onderdeel defect geraken.
De meerprijs voor een Quadro of Radeon Pro kaart vond ie niet nodig. Uiteindelijk blijft zijn hoofdzaak lassen, het tekenen is meer een extraatje.
Een speciaal keyboard of muis vond ie ook niet nodig, zeker niet van bij de start.

Hij is ook aan het zien naar andere tools, zoals vb AutoDesk Inventor. Maar goed, ik baseer me dus vrij algemene systeemvereisten.
Ik heb 'm dit voorstel gedaan:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 175,24€ 175,24
1MoederbordenGigabyte Aorus B450 PRO (rev. 1.0)€ 113,15€ 113,15
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1660 Super Gaming OC 6G€ 280,53€ 280,53
1BehuizingenFractal Design Meshify C€ 76,75€ 76,75
2MonitorenAOC Q2790PQU/BT Zwart€ 289,-€ 578,-
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 140,08€ 140,08
1PC speakersetsLogitech Z200 Zwart€ 28,89€ 28,89
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 50,74€ 50,74
1VentilatorenFractal Design Dynamic X2 GP-14 Zwart, 140mm€ 12,-€ 12,-
1ToetsenbordenLogitech Wireless Desktop MK710 (Azerty BE)€ 85,90€ 85,90
1MuismattenSteelseries Qck€ 11,98€ 11,98
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC€ 176,95€ 176,95
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W CM€ 60,91€ 60,91
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 164,-€ 164,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.955,12

Met de opmerking dat er nog wat kon bespaard worden op de GPU (ouder model nemen), de koeler (stock koeler gebruiken en extra 14cm casefan weglaten), de NVMe SSD (SATA nemen).
Voor de rest denk ik dat er weinig op te bezuinigen valt, zonder dat het geheel merkbaar trager begint te worden.
Mochten jullie nog belangrijke foute keuzes zien, laat nog maar weten. Maar dit lijkt me vrij OK te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Nu online
Inventor kost minstens € 345,- per maand. Daar zal hij vast niet aan beginnen. Fusion kost € 61,- per maand, nog steeds prijzig voor wat hobbyen in de avonduren. Autodesk werkt voor nieuwe contracten alleen nog met abonnementen, kopen is er niet meer bij.

Misschien kan hij beter eerst eens wat gaan proberen in gratis software zoals bv Sketchup?

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freeco
De keuze van tekensoftware moet hij zelf beslissen. Daar heb ik totaal geen ervaring mee, dus kan geen goed advies geven.
Voor mij blijft het bij de PC en OS, verder moet hij zijn plan trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Nu online
Goed standpunt, zorg dat hij daarmee akkoord is voor je er geld in steekt. Sommigen gaan er van uit dat Tweakers ook alle software kunnen “regelen”.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
freeco schreef op maandag 30 maart 2020 @ 11:10:
[...]

Daar kan ik zelf ook van meespreken. Ik werk al ruim 20 jaar met 2 schermen. Van toen het nog dikke, zware CRTs waren en mijn bureau begon door te buigen onder het gewicht. :z
Maar goed, of het ook nuttig is voor CAD kon ik moeilijk over oordelen, maar ik hoor het al enthousiast beamen. Hij kan uiteraard altijd beginnen met een monitor en er later nog eentje naast zetten.
Of gewoon 1 uHD scherm, dan heb je dezelfde schermruimte als 4 monitoren.

Een van de grootste misvattingen met monitoren is dat de afmeting (of het aantal) bepalend is voor wat je er mee kan.

Volop mensen die hun monitor te ver weg zetten, vervolgens de schaling op 150% en dan een 2e monitor nodig hebben.

Pagina: 1