Tweede hands Q9300 processor kopen ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Charly44
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 18-11-2025
Beste Lezers,

Ik zoek een snellere processor dan mijn huidige Duo Core E4500 2,2Ghz om wat (oudere) race games te kunnen spelen.
Mijn budget is klein. Ik vond op marktplaats aanbieding van Recycle ICT Leeuwarden voor een Quad Core Q9300 voor de extreem lage prijs van 5,50 Euro. De aanbieder heeft een goede beoordeling. Het gaat mij niet om het uitgeven van zo'n klein bedrag, daar wil ik het heel graag voor proberen. Maar mijn vraag is; zou het in het slechtste geval (dat de processor niet goed is) gevaar kunnen voor je moederbord ? Wat raden jullie aan ?

Systeem;
Asus P5QL PRO moederbord / Geforce GT740 GPU / 7GB memory

Bij voorbaat dank voor de reacties !

Alle reacties

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:32
Cpu moet wel werken: https://www.asus.com/Motherboards/P5QL_PRO/HelpDesk_CPU/

Maar vraag mij af je verschil gaat merken tijdens gaming, gezien er meer op de GPU aankomt. Aan de andere kant, voor dat geld kan je ook weinig gebeuren...

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-10-2025
Wat is je budget? Ik heb vorig jaar een oude Optiplex 7010 gekocht uit 2012 voor een paar tientjes. Je hebt dan een een i5/i7 quadcore CPU met 4 of 8 GB DDR3 ram. Je hebt dan ook gelijk USB 3.0 en PCIe 3.0.

Aan de andere kant; daar leer je niks van. En voor 5,50 kan je geen buil vallen. Denk wel even aan de koeler!

Ik denk dat zo'n ouderwetste mid-high end quadcore een stuk meer warmte afgeeft dan een een instap dual core.

Hij heeft grofweg twee keer zoveel performance op multicore, maar op single core scheelt het niet zoveel.

http://cpuboss.com/cpus/I...-vs-Intel-Core2-Duo-E4500

[ Voor 17% gewijzigd door TheIbex op 29-03-2020 11:25 ]

Interpolis, glashelder!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:56

MsG

Forumzwerver

Zou het voor die 5 euro gewoon doen joh. Soms kan je die oude beestjes flink upgraden voor luttele euro's. Denk dat je op V&A ook nog wel een betere videokaart kan vinden voor een paar euro. Welke games wil je er precies mee spelen?

Als je de processor gewoon goed en rustig (neem de tijd) monteert. Kan er maar weinig fout gaan. Een moederbord blaas je ook niet zomaar op, tenzij je wellicht geblinddoekt aan de slag gaat.

[ Voor 29% gewijzigd door MsG op 29-03-2020 11:31 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Charly44
Ik wil graag "Race Room" "Project Cars" en "F1 2015" gaan spelen. Op resolutie 1028x768. Ik heb op game debate gekeken en begrijp dat mijn processor te licht is voor deze spelen. Gebruiken deze games alle cores ? Als dat niet zo is heeft het inderdaad niet zoveel zin. Dat van de koeler is inderdaad ook een aandachtspuntje.

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 29-01 22:04

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

Sowieso upgraden. 5,50 euro is een spotprijs, gewoon doen. Het moederbord is ook prima.

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-01 15:57
Dit kan je gewoon proberen, deze cpus zijn weinig waard tegenwoordig, maar kunnen nog best leuk presteren.

• Niekleair
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-06-2024
Het moederbord zal geen problemen opleveren; maar zoals eerder gezegd, denk wel aan koeling en check of je voeding krachtig genoeg is. De Q9300 heeft een TDP van 30 watt meer; wat voor voeding zit er in je PC?

[img]error.jpg[/img]

• Charly44
Ik heb een 350 watt voeding. Het zal niet alleen de 30 watt extra van de cpu zijn, maar ook een zwaardere koel-fan die wat meer vermogen zal vragen. Zou de 350 watt nog toereikend zijn ?

Verwijderd

Charly44 schreef op maandag 30 maart 2020 @ 08:47:
Ik heb een 350 watt voeding. Het zal niet alleen de 30 watt extra van de cpu zijn, maar ook een zwaardere koel-fan die wat meer vermogen zal vragen. Zou de 350 watt nog toereikend zijn ?
Dat gaat prima. Koeler-verbruik is te verwaarlozen.

Kijk nog even naar je BIOS versie voordat je de CPU wisselt. Soms werken ze pas vanaf bios versie XXX en dan ben je beter af door dat te doen met de oude CPU er nog in. Je nieuwe CPU is een paar generaties nieuwer

• Niekleair
Als ik de website van Asus mag geloven is de Q9300 ondersteund met dezelfde bios-revisie als de E4500 (versie 0304); dus dat zou wel goed moeten zitten.
Verwijderd schreef op maandag 30 maart 2020 @ 08:50:
[...]

Dat gaat prima. Koeler-verbruik is te verwaarlozen.

Kijk nog even naar je BIOS versie voordat je de CPU wisselt. Soms werken ze pas vanaf bios versie XXX en dan ben je beter af door dat te doen met de oude CPU er nog in. Je nieuwe CPU is een paar generaties nieuwer
De koeler verbruikt inderdaad niet heel veel; ik ben er echter niet helemaal van overtuigd dat 350W prima gaat. Volgens de Outervision PSU calculator (die overigens het gebruik in de regel wel aan de hoge kant inschat), gebruikt het huidige systeem circa 320W. (Daarbij ben ik uitgegaan van een normale HDD en een DVD drive; en verder 4 reepjes geheugen).

Veranderen we de E4500 naar een Q9300, dan stijgt het gebruik onder load naar 346W. Een 350W voeding, tenzij het wellicht een platinum or gold label is, gaat het dan al niet meer trekken.

Aangezien de PSU calculator een ruime inschatting maakt; gaat het waarschijnlijk in de praktijk net; maar als je nog een tientje over hebt; zou ik als je toch bij Recycle ICT gaat winkelen, de Antec of Enermax PSU meenemen. (De 430W versie van de Antec is in het verleden erg goed uit de testen bij RealHardTechX gekomen; over de Enermax kon ik niet zoveel terugvinden; maar ook die maken in de regel goed spul.)

[ Voor 88% gewijzigd door Niekleair op 31-03-2020 02:15 ]

[img]error.jpg[/img]

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 29-01 18:40
@Niekleair
Elke degelijke voeding moet het vermelde vermogen gewoon leveren, zelfs als die geen 80Plus label heeft. 80Plus Bronze/Silver/Gold/Platinum is een indiciatie van de efficiëntie, dat als de voeding van 350W 100% belast wordt, die bij een efficiëntie van 90% maximum 370W uit de muur mag trekken. Er is dan voor elk label vastgelegd dat bepaalde procentuele belastingen de efficiëntie een norm moet halen (oorspronkelijk 80%, vandaar de naam 80Plus). Een voeding kan een efficiëntie hebben van 50% en nog steeds het opgegeven vermogen halen, de rest gaat dan gewoon op aan warmte.

Slechte voedingen die het opgegeven vermogen niet halen, zijn ofwel slecht ontworpen, of men heeft creatief gerekend en een heel grote maximum stroom voor de 3,3V en 5V lijnen meegeteld voor het maximale vermogen, terwijl een pc sinds het Pentium 4 tijdperk eigenlijk alleen vermogen neemt van de 12V lijn.

Die tweedehands voedingen zijn allebei zeker 15 jaar oud, die zijn mogelijk ouder dan de voeding die ze moeten vervangen. Dat zou ik dan niet doen op basis van een PSU calculator die gewoon aangeeft dat het vermogen volstaat.

Een foto van de huidige voeding zou hier wel iets meer zekerheid geven.

• Niekleair
Een foto van de huidige voeding zal idd zekerheid geven. Of het merk + typenummer.

Ik hield rekening dat de voeding een OEM gevalletje is, daarvan is lang niet altijd zeker of ze wel het gevraagde vermogen kunnen leveren. Waarschijnlijk om de redenen die MacPoedel noemt. Zeker als de voeding dezelfde leeftijd heeft als de rest CPU en MOBO; die zijn alweer 12 jaar geleden geintroduceerd.

[img]error.jpg[/img]

Pagina: 1