PC bevriest regelmatig - GPU of PSU

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paul288
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16-03-2023
EDIT: Ik ben erachter dat mijn PC bevriest compleet als ik te snel opsta uit mijn bureaustoel. De oorzaak is nog onduidelijk.

Hoi allemaal. Mijn PC bevriest regelmatig. Hij reageert dan nergens meer op; alleen een harde reset is mogelijk. Ik kreeg geen foutmelding of blauw scherm. Een paar maanden geleden deed dit probleem zich al voor, maar toen verdween het ineens. Nu word ik er weer door geplaagd : D

Inmiddels denk ik dat de oorzaak bij mijn PSU of GPU ligt. Sinds ik mijn GPU eruit heb gehaald, heb ik nergens last meer van. Het bevriezen kan dus aan de GPU liggen, maar ook aan de PSU omdat er nu minder vermogen wordt gevraagd. Wat denken jullie? De GPU is iets meer dan één jaar oud, terwijl de PSU al zo'n negen jaar meegaat.

Opvallend is dat de PC soms ook bevriest in veilige modus (met de GPU erin).

Hardware die ik gebruik
- Processor: Intel i5 2500K
- SSD: Crucial MX500 500GB
- RAM: 8GB RAM Corsair XM3
- GPU: Gigabyte Radeon RX 570 GAMING 4GB
- Moederbord: Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3
- Voeding: XFX XXX Edition P1-650X-NLH9 650W

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
- Schone installatie Windows 10
- Memtest86, 0 errors.
- Checkdisk, 0 errors.
- Bios flash.
- Bijwerken drivers, virusscan (en dus een schone installatie van Windows).
- Gecontroleerd op losliggende kabels die kortsluiting kunnen veroorzaken.
- Controle op temperaturen, alles lijkt OK (onder 60 graden).
- HDD losgekoppeld.
- PC schoonmaken.

[ Voor 5% gewijzigd door paul288 op 29-03-2020 11:38 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:31
Van een brakke voeding krijg je geen freeze. Denk eerder het moederbord. Welk moederbord heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paul288
Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 1.0. Ik heb het ook even aangepast in de OP.

Bijzondere gewaarwording zojuist... Het viel mij eerder al op dat de freezes vaak gebeuren als ik opsta vanaf mijn bureau. Net stond ik weer op (met onboard videokaart) en ging het scherm flikkeren. Hard reset gedaan, PC weer opgestart. Toen stond ik op precies dezelfde manier op en ging het scherm weer flikkeren...

Wellicht toeval natuurlijk, maar het gebeurt wel bizar vaak op deze manier. De freezes gebeuren bijna nooit tijdens games en andere intensieve taken.

Kabels gecontroleerd op aansluiting, die zitten allemaal goed vast.

EDIT: zojuist een derde keer opgestaan. M'n bureaustoel rolt naar achteren, ik sta op en het beeldscherm begint te flikkeren. Ik raak bij het opstaan het bureau of de pc niet aan.

EDIT2: net een vierde keer opgestaan. Mijn PC blijft dus geheel hangen als ik te snel opsta van mijn bureaustoel. Het gekke is dat als ik mijn PC beweeg, er niets gebeurt.

[ Voor 21% gewijzigd door paul288 op 28-03-2020 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 11-06 16:20
Uszka schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 23:32:
Van een brakke voeding krijg je geen freeze. Denk eerder het moederbord. Welk moederbord heb je?
@Uszka kun je dit uitleggen?. Ik heb namelijk met mijn vorige pc hetzelfde gehad wat TS ook heeft. Ook de scherm flikkeringen en het opstaan waardoor de pc bevriest.

Voeding vervangen en het hele euvel was opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:04

Guldan

Thee-Nerd

Meestal krijg je van een brakke voeding reboots. Freezes zijn wel vaak de videokaart. Doet hij het vaker als je zit te gamen dan in Windows? Dus de videokaart uitsluiten?

Als laatste tip zou je eens moeten kijken of er condensatoren bol staan op het moederbord (die busjes moeten een vlakke bovenkant hebben). Maar ik weet niet of dat tegenwoordig vaak voorkomt.

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
paul288 schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 23:26:
EDIT: Ik ben erachter dat mijn PC bevriest compleet als ik te snel opsta uit mijn bureaustoel. De oorzaak is nog onduidelijk.
Statische elektriciteit, misschien. Is je systeem geaard (en loopt die aarde helemaal door tot aan het stopcontact)?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paul288
Ik heb vanochtend nog eens alle kabels nagekeken die naar de PSU lopen. In eentje zat er behoorlijk wat stof. Heb de kabels schoongemaakt en in andere poorten van de voeding gestopt. Sindsdien geen freezes meer gehad, dus ik wacht even af. Bedankt voor jullie hulp zover.
Guldan schreef op zondag 29 maart 2020 @ 18:09:
Meestal krijg je van een brakke voeding reboots. Freezes zijn wel vaak de videokaart. Doet hij het vaker als je zit te gamen dan in Windows? Dus de videokaart uitsluiten?

Als laatste tip zou je eens moeten kijken of er condensatoren bol staan op het moederbord (die busjes moeten een vlakke bovenkant hebben). Maar ik weet niet of dat tegenwoordig vaak voorkomt.
Het gebeurt ook zonder de videokaart erin. De freezes traden bijzonder genoeg nauwelijks op als ik aan het gamen was.

Condensatoren zal ik eens checken als het nu weer mis gaat.
Room42 schreef op zondag 29 maart 2020 @ 18:17:
[...]

Statische elektriciteit, misschien. Is je systeem geaard (en loopt die aarde helemaal door tot aan het stopcontact)?
Ja, systeem is geaard.

[ Voor 70% gewijzigd door paul288 op 29-03-2020 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paul288
Helaas, zojuist toch weer een freeze. Ik kon de PC voor 2 uur zonder problemen gebruiken, maar toen ik opstond voor een glas water bleef die weer hangen. Ik denk dat ik een nieuwe PSU ga aanschaffen, tenzij iemand nog andere ideeën heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:17

Cyphax

Moderator LNX
Room42 schreef op zondag 29 maart 2020 @ 18:17:
[...]

Via de behuizing misschien?
Wat voor vloer heb je? Ik heb op mijn game-kamer wel tapijt, maar de PC staat op een flinke plank (eigenlijk voor het stof). Misschien helpt zoiets al, als het zou gaan om statische elektriciteit?

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:47
Wat voor bureaustoel heb je?

https://twitter.com/royvanrijn/status/1214162400666103808

https://support.displayli...lanking-flickering-or-los
Surprisingly, we have also seen this issue connected to gas lift office chairs. When people stand or sit on gas lift chairs, they can generate an EMI spike which is picked up on the video cables, causing a loss of sync. If you have users complaining about displays randomly flickering it could actually be connected to people sitting on gas lift chairs. Again swapping video cables, especially for ones with magnetic ferrite ring on the cable, can eliminate this problem. There is even a white paper about this issue.

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paul288
Cyphax schreef op maandag 30 maart 2020 @ 09:59:
[...]

Via de behuizing misschien?
Wat voor vloer heb je? Ik heb op mijn game-kamer wel tapijt, maar de PC staat op een flinke plank (eigenlijk voor het stof). Misschien helpt zoiets al, als het zou gaan om statische elektriciteit?
Een laminaatvloer. Het zou wel kunnen, ik zal eens proberen om iets onder de PC te zetten.
Goede vraag. Het is een vrij gewone bureaustoel, wel met gasveer/verhoging. In de link die je stuurt, gaat het zo te zien vooral om displayproblemen. Bij mij hangt de PC echter volledig vast (incl. geluid e.d.). Maar goed, kan geen kwaad om eens een andere stoel te testen ; )

[ Voor 41% gewijzigd door paul288 op 30-03-2020 10:36 ]

Pagina: 1