Ketel bijvullen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahamaymaurice
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 05-03-2024
Goedenavond allen,

Ik heb een probleempje met mijn ketel.
Deze is uitgevallen omdat de waterdruk te laag is in de ketel.

Ik heb geen vulslang gevonden (huis 2 jaar geleden gekocht) , daarnaast wil ik even verifiëren of
dit kan.

-Onder de ketel zie ik geen vulmogelijkheid;
Bij mijn expansie vast zit wel een afsluiter, dus ik neem aan dat ik hier kan bijvullen.
Dan is het een kwestie van de dop verwijderen, slang aansluiten en afsluiter open zetten.
Of niet?

-Dan kom ik bij het 2de probleem; Bij de ketel is geen waterkraan, wel is het ca. 10 meter tot in de badkamer. Kan ik dan de mengkraan als aansluitpunt gebruiken? Is dit dezelfde aansluiting als een standaard waterkraan?

Ik hoor graag van jullie.

Alvast dank,

Maurice

ZIe de foto's voor meer info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahamaymaurice
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ux_gEqFwbQNJ-MRu-8yXOSkgtE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R402W2iGTGOfubzajbqWhlKc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Zhifhd9WqYy9a4GMPu3_2BPpTk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aEZpYdO9BEZPKrSokE2FlxXF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3IQH2IGvifFupULtfUkRRjhS2w0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zA2HJoZkapPBKJGix40RQ8sb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:49

Speedmaster

Make my day...

Rode afsluiter onder je expansie vat is inderdaad je bijvulpunt. Daar moet de slang op.

Edit: vraag even bij je buren, mogelijk hebben die wel een slang

[ Voor 28% gewijzigd door Speedmaster op 28-03-2020 22:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:53

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

ahamaymaurice schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 22:46:
-Onder de ketel zie ik geen vulmogelijkheid;
Bij mijn expansie vast zit wel een afsluiter, dus ik neem aan dat ik hier kan bijvullen.
Dan is het een kwestie van de dop verwijderen, slang aansluiten en afsluiter open zetten.
Ja.
-Dan kom ik bij het 2de probleem; Bij de ketel is geen waterkraan, wel is het ca. 10 meter tot in de badkamer. Kan ik dan de mengkraan als aansluitpunt gebruiken?
Ja, meestal is het het makkelijkst aan bijde kanten een gardena koppelstuk er op te draaien en een stuk tuinslang met gardena stop koppelingen. Dan heb je geen gedoe met het water in de slang.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Die rode kraan bij het expansievat ziet er wel uit als 'vul' opening?

[ Voor 102% gewijzigd door Will_M op 28-03-2020 22:53 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:31
Heb je niet ergens anders dichter bij een normale kraan ook nog een vulpunt zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahamaymaurice
Hallo allemaal,

Bedankt voor de antwoorden;

Helaas zit bij de C.V. ketel geen waterpunt. Deze is op de 1ste verdieping onder het dak geplaatst.
Het tappunt van de wasmachine zit in de kelder.

Nu lijken er mij 2 mogelijkheden:

1)
Dichtstbij is de badkamer, hier zou ik water kunnen pakken van een mengkraan. (ca. 8 mtr).
Alleen is dan de aansluiting anders, stuk kleiner. Dus de slang gaat er niet oppassen. De diameter van
de aansluiting is voor een standaard doucheslang. Of is hier een oplossing voor? (middels adapter?)

2)
Ik ga naar de kelder, dan heb ik echter 20-30mtr nodig. Dus dat zou dan met een tuinslang en aan beide zijden aan gardena koppeling en zo'n deel dat je op beide zijden op de kraan schroeft. Dat werkt nog op zo'n lengte?

Ik vraag me toch of hoe men deze in het verleden heeft bijgevuld? Wat denk jullie?

Groeten,

Maurice

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 07:13
Even andersom geredeneerd. Heb je ergens in huis een geschikte kraan waar een (vul)slang op zou kunnen? En zit daar een radiator in de buurt? Dan zou ik van daaruit gaan zoeken. Bij mij thuis vul ik de CV namelijk bij via een radiator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahamaymaurice
Dat is een goede opmerking.

In de kelder is een waterpunt en ook een radiator. (zie de fotos).
Wel ziet de aansluiting er niet veel gebruikt uit.

Dan is het een kwestie van :

-Slang aansluiten. (vol laten lopen)
-Op de radiator aansluiten
-Radiator openzetten (met schroevensdraaier)
-Kraantje openzetten.

Vult het systeem zich dan automatisch met water?
Of moet je de radiator nog open zetten?

Werkt dit dan net zo goed als de aansluiting bij het expansievat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cw4H7_d8r-G46j_h9AJZNyTMqTM=/f/image/Wro4fH1GmjqS1vsn3rgo9r9W.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tK7VlSnttXbPRMqDdh82cqwtnaY=/f/image/XdCvbDwcWKf3bBfliDIehBl3.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YYwUQINV5YLN0fRm3Hm-yhWxYgg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ylJlZ7CA163kypLAnIJmsrCB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahamaymaurice
Het liefst vulde ik hem wel bij de ketel. (als het gaat)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:31
Het is wel handig als je iemand boven hebt zitten die de druk afleest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10:16
ahamaymaurice schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 23:48:[/b]
Dat is een goede opmerking.

In de kelder is een waterpunt en ook een radiator. (zie de fotos).
Wel ziet de aansluiting er niet veel gebruikt uit.

-Kraantje openzetten.

Vult het systeem zich dan automatisch met water?
Of moet je de radiator nog open zetten?

Werkt dit dan net zo goed als de aansluiting bij het expansievat?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[/quote]
Inderdaad, heb precies hetzelfde gedaan met dezelfde knop op de radiator. Slang erop (slang wel even laten doorstromen zodat je er geen lucht in brengt) , schroef een kwartslag draaien en de kraan open zetten. . Dan iemand anders bij de drukmeter en bij 1.8-2 bar hard stop roepen en dan kraantje dicht. Schroefje weer een kwartslag terugdraaien en klaar.

[ Voor 28% gewijzigd door aljooge op 29-03-2020 00:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGrillmeister
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-07 23:40
@ahamaymaurice

Offtopic:
Niet om te bitchen maar volgens mij is uw Samsung wasmachine aangesloten middels een normale waterkraan. Volgens mijn weten is het "verplicht" om hier een wasmachinekraan voor te gebruiken. Zie dit als een tip :)

https://www.plieger.nl/co...sanitair/wasmachinekraan/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastPinguin
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-07 12:13
Die aansluiting op je radiator (exact hetzelfde als bij mij) vul ik altijd mijn ketel mee aan. Alleen bij mij zit er een drukmeter op de radiator en kan ik precies zien wanneer ik de kraan weer moet dicht zetten. Bij mij zit er zo'n schroef kraan vlakbij en heb een slang erbij die de vorige bewoners achtergelaten hebben. Als bij jou ook een ongebruikte kraan vlakbij zit dan is dat jou vulpunt waarschijnlijk, alleen de vorige bewoners zijn zo cheap geweest om de slang mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahamaymaurice
Goedemorgen,

Ik heb hem inderdaad kunnen bijvullen via het tappunt en de radiator in de kelder
Alleen heb ik nu storingscode 6 (Nefit Econline) op het display.

Dat is volgens internet de ionisatiepen of gloeiplug.

Dan zal ik toch een monteur moeten laten komen, of hebben jullie nog een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:17

bonzz.netninja

Niente baffi

ahamaymaurice schreef op zondag 29 maart 2020 @ 08:50:
Goedemorgen,

Ik heb hem inderdaad kunnen bijvullen via het tappunt en de radiator in de kelder
Alleen heb ik nu storingscode 6 (Nefit Econline) op het display.

Dat is volgens internet de ionisatiepen of gloeiplug.

Dan zal ik toch een monteur moeten laten komen, of hebben jullie nog een idee?
Ik zou een monteur zsm bellen. Volgens mij heb je geen zin om in de kou te zitten, koud te douchen en/of naar de bouwmarkt te moeten (ivm corona) om zelf te gaan lopen klootviolen.

Als die ketel te lang met een te lage druk heeft lopen werken, zal dat wellicht ermee te maken hebben. Ketels kunnen daar slecht tegen, volgens het boekje dan.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-05 11:47
mischien de ketel een keer resetten of stekker er uit halen en dan weer terug

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ahamaymaurice
Beide zaken reeds een paar keer geprobeerd. De ketel springt dan van 0 naar 6. Dat doet hij een aantal keer, dan blijft ie in storing gangen (code 6). Er komt zo een monteur kijken. Het wordt nu frisjes in huis (17 graden)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ahamaymaurice
Hij is gemaakt, de gloeiplug was kapot.
Bedankt voor het meedenken (en vinden van het bijvulpunt).

Was wel 100 euro, maar ik zit nu wel weer warm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-07 19:52

Illusion

(the art of)

aljooge schreef op zondag 29 maart 2020 @ 00:02:
ahamaymaurice schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 23:48:[/b]

-Kraantje openzetten.
Het is al gelukt, maar voor de volgende keer:
Je hebt geen schroevendraaier nodig om die vulkraan te openen. Je kan de dop die je erafdraait gebruiken als handvat voor dat vierkante staafje.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:06

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Fijn dat het is opgelost en bedankt voor het delen. Ik zet het topic nog even op de juiste plek in Wonen & Verbouwen :)

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoeKk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:02
Nog een andere tip: Laat je wel jaarlijks onderhoud uitvoeren op de ketel? Je zal niet de eerste zijn die daar niet bij stil staat, en de gevolgen van geen onderhoud kunnen uiteenlopen van vervelend (geen warm water/ verwarming) tot desastreus (brand zonder dat je gedekt bent door je verzekering)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elleP
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:13
Gewoon nieuwsgierig, hoe kom je aan warm water? Ik zie geen waterleiding naar je CV lopen. Ik heb daar namelijk een extra kraan ingezet vlakbij de ketel, vandaar dat het op viel.

elleP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
elleP schreef op zondag 29 maart 2020 @ 17:50:
Gewoon nieuwsgierig, hoe kom je aan warm water? Ik zie geen waterleiding naar je CV lopen. Ik heb daar namelijk een extra kraan ingezet vlakbij de ketel, vandaar dat het op viel.
Vroeg ik mij ook af :-)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahamaymaurice
Onderhoud gewoon ieder jaar uitgevoerd, alleen hoefde er toen geen water bij (ik woon er nu pas 2 jaar)

Inderdaad, ik had de dop kunnen gebruiken om het kraantje op de radiator te openen. Niet bij stilgestaan.

Inderdaad, warm water loopt via een losse bad geiser. Dat heb je goed gezien. Deze zit in de badkamer. Waarom niet via deze ketel? Dat moet je de vorige eigenaar vragen.

P.s. Die gloeiplug zat muurvast, ik had die zelf nooit los gekregen.(plus de diagnose dat deze defect was) Dus die monteur was geen overbodige luxe

Groeten,

Maurice

[ Voor 10% gewijzigd door ahamaymaurice op 29-03-2020 22:28 ]

Pagina: 1