Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zijder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16-09 10:59
Beste Tweakers,

Hoe krijg ik een mijn clone van mijn M.2 SATA naar een M.2 NVME?

Ik wil graag mijn originele M.2 SATA SSD vervangen voor een M.2 NVME Ik heb verschillende tools geprobeerd om te clonen, maar nog niet succes kunnen booten vanaf de nieuwe SSD.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Laptop: Lenovo Ideapad Y700-15ISK (80NV00HMMH)
Originele SSD: Samsung mznln128hcgr-000l2
Nieuwe SSD: Kingston A2000 (overgenomen van een mede-Tweaker)
USB adapter geschikt voor NVME

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb al veel geprobeerd via Macrium, EasUS en AOMEI
Wellicht zit de fout ergens in m'n Windows, omdat een restore-media aanmaken ook niet goed lijkt te lukken.

Wie o wie kan mij hiermee helpen? Ik zou er erg blij mee zijn :)

Mvg, David

Beste antwoord (via Zijder op 13-04-2020 13:48)

• Xfade
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-09 11:54
Een pc opnieuw instellen zoals dat plaatje aangeeft is geen schone installatie.
Maak een bootable usb met mediacreation tool en start op van die usb stick om een schone installatie te doen op de nieuwe nvme schijf. Formateer/verwijder dan ook gelijk partities op die schijf in de windows setup.

Een gebruikers account kan je backuppen met windows backup en restore. Niet ideaal.

Ik heb voor mijn desktop mijn sata ssd gecloned naar een kingston nvme. Na het omzetten van de schijven en windows die 2x opnieuw ging opstarten werkte het gewoon. Dit was met Acronis gecloned.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Als die drie paketten jouw disk niet kunnen clonen, zit er (of doe je :P) echt wat goed mis. Maar ja, je geeft weinig info omtrent het probleem, dus dan kun je veel beter een nieuwe installatie doen.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r44
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-09 19:18

r44

Heb je ook de Samsung clone software geprobeert

44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zijder
Mijn probleem is inderdaad niet heel duidelijk omschreven, excuses daarvoor. Ik zal proberen te omschrijven wat wel en wat niet lukt:

Succesvol:
- Software geeft aan dat clone succesvol is;
- BIOS herkent schijf wel als deze is aangesloten;

Probleem:
- Windows start niet vanaf de nieuwe schijf.
Room42 schreef op zondag 29 maart 2020 @ 00:13:
Als die drie paketten jouw disk niet kunnen clonen, zit er (of doe je :P) echt wat goed mis. Maar ja, je geeft weinig info omtrent het probleem, dus dan kun je veel beter een nieuwe installatie doen.
Ik heb geprobeerd via Macrium een 'bootable rescue Media' te maken, maar dat lukt ook niet. Als ik klik op download lijkt het programma 201kb te downloaden maar daarna direct dezelfde melding te geven.(zie afbeelding)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p8-FuYUj-3JcMnsAIXT9O7gwBLQ=/f/image/T3Nryu2skCptzHHbrIoVqS9m.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Windows start niet vanaf de nieuwe schijf
Want je BIOS staat op ...? Om van te kunnen booten?

Windows start niet? Oké. Foutmelding? Beschrijving?

/edit: had je al geGoogled? Jouw laptop ondersteunt slecht / weinig NVME-drives en zal sowieso (controllertechnisch) nooit boven x2 snelheden uitkomen op de PCI-e bus. Zie bijvoorbeeld https://forums.lenovo.com...-p/3782677?page=1#3786825

[ Voor 49% gewijzigd door MAX3400 op 29-03-2020 15:09 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@Zijder Zoals @MAX3400 ook al aangeeft; Wij kunnen alleen maar meedenken als jij de situatie voor ons schetst. Halve informatie als "Windows start niet vanaf de nieuwe schijf" schieten we natuurlijk niks mee op. Geeft dit een foutmelding (en welke melding dan) of pakt hij toch de andere schijf? Dat zijn twee volledige andere scenario's die andere oorzaken kunnen hebben. Wees dus a.u.b. volledig.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zijder
Als eerste: hartelijk dank voor het meedenken zo ver. Dit is mijn eerste forum-post en ik vind het daarom nog moeilijk de situatie helder te beschrijven, hieronder nogmaals een poging.

Situatie: de SSD's zijn (volgens Macrium) succesvol gecloned. Ik heb vervolgens de nieuwe SSD in de laptop gedaan en de oude is dus niet meer aangesloten. Vervolgens start Windows niet. (zie onderstaande foutmelding). Ik weet nu niet waar ik het probleem zou kunnen vinden.

BIOS stond op BOOT boot UEFI, welke BIOS informatie is nog meer relevant?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_jHDmzDgYHl5HrfIVjtYXDT3p0g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IxVo8ZywssaI4UhTffBlBZ7C.jpg?f=fotoalbum_large

Foutmelding van Windows:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2jw65Bl1tK5Z89h4fej_DbBc5KI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BYWP9xqhq8iRON8czzjwJLJg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 91% gewijzigd door Zijder op 29-03-2020 15:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• r44
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-09 19:18

r44

Wat je ook kan proberen:

1. ga naar https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10
2. download het hulpprogramma.
3. start het hulpprogramma en kies voor installatiemedia voor een andere pc maken
Zorg dat je een lege usb stick van tenminste 8GB heb.
4. start de pc op vanaf de USB stick en installeer Windows
5. kies voor repareren

44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Error-code wijst op het feit dat de disk wel gecloned is maar AHCI/RAID verkeerd staat/stond.

Daarnaast (al zou dat in de BIOS geregeld kunnen worden), mis je zeeeeer waarschijnlijk ook de correcte driver in Windows dus grote kans dat 'ie alsnog niet meer doorstart.

Eerlijke mening: installeer Windows 10 schoon en zet daarna de backup terug van je userprofile etc.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zijder
Van de regen in de drup :(

Ik heb die installatiemedia gemaakt op een USB. Vervolgens bij het opstarten ervoor gekozen de een nieuwe installatie van Windows te geven vanaf dat medium. Installatie is succesvol maar wat blijkt?!

Installatie heeft plaatsgevonden op de aanwezige HDD, daar waar mijn data en programma's opstonden.

[ Voor 84% gewijzigd door Zijder op 29-03-2020 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanaat
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-08-2022

Fanaat

member of the former TeamBVD

Altijd hdd ontkoppelen voor je op een ssd gaat installeren.

I3 6100, 16 gb Corsair Asus Prime B250 plus, AMD Radeon HD 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zijder
Fanaat schreef op zondag 29 maart 2020 @ 17:06:
Altijd hdd ontkoppelen voor je op een ssd gaat installeren.
Weer wat geleerd :F , dat probleem los ik later wel weer op.

Nu met de hdd ontkoppeld probeer ik een nieuwe installatie van Windows te doen op de SSD. Maar deze stopt bij 96% met onderstaande melding waarmee ik dus niet verder kom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/56pK_uUpuOPE6uwqA_NUjvydFRs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bhnOwqvDOltzauHUolTYrgaM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Zijder op 29-03-2020 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zijder
MAX3400 schreef op zondag 29 maart 2020 @ 16:12:
Error-code wijst op het feit dat de disk wel gecloned is maar AHCI/RAID verkeerd staat/stond.

Daarnaast (al zou dat in de BIOS geregeld kunnen worden), mis je zeeeeer waarschijnlijk ook de correcte driver in Windows dus grote kans dat 'ie alsnog niet meer doorstart.

Eerlijke mening: installeer Windows 10 schoon en zet daarna de backup terug van je userprofile etc.
Zou je kunnen vertellen hoe ik die AHCI/RAID goed zou kunnen instellen? Sorry, deze begrippen zeggen mij niks, dus weet niet waar te beginnen met zoeken.

Ik zou ook graag een goede back-up willen maken van mijn huidige SSD zodat ik deze bij een succesvolle schone installatie terug kan zetten. Iemand een tip hoe ik dat zorgvuldig kan doen?

Huidige situatie:
- Huidige SSD zit nog in de laptop en doet zijn werk;
- Nieuwe SSD krijg ik nog niet bootable;
- Huidige HDD is dus "gewist" omdat daar per ongeluk een schone installatie van W10 heeft plaatsgevonden. Dat probleem los ik later wel op, nu de HDD maar ontkoppeld.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Xfade
Een pc opnieuw instellen zoals dat plaatje aangeeft is geen schone installatie.
Maak een bootable usb met mediacreation tool en start op van die usb stick om een schone installatie te doen op de nieuwe nvme schijf. Formateer/verwijder dan ook gelijk partities op die schijf in de windows setup.

Een gebruikers account kan je backuppen met windows backup en restore. Niet ideaal.

Ik heb voor mijn desktop mijn sata ssd gecloned naar een kingston nvme. Na het omzetten van de schijven en windows die 2x opnieuw ging opstarten werkte het gewoon. Dit was met Acronis gecloned.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zijder
@Xfade Meteen een NL vraag: Heb je de clone toen met de FreeTrial van Acronis gedaan of gebruikte je daarvoor de betaalde versie?
Want ik wil dat nog wel een serieuze poging geven anders.

Wat betreft de schone installatie, ik heb een bootable USB. Dat is mijn tweede optie voor nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfade
Gemaakt met een Acronis bootable media ISO, betaald. Bij mijn a2000 zat een key voor Acronis dacht ik, voor een clone, maar die heb ik dus niet gebruikt.

Ik maakte de clones niet via een adapter ofzo, maar gewoon een image naar een externe drive, en daarna schijf omgewisseld en dan de image op de nvme teruggezet.

[ Voor 36% gewijzigd door Xfade op 29-03-2020 21:07 ]

Pagina: 1