Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Kras op PCB -> zelf test goed maar twijfel lange termijn

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Topicstarter
Zojuist een 5TB 2,5" Seagate HD uit zijn hoesje gehaald om in een hot swap bay te kunnen plaatsen. Ik was iets te enthousiast met breken en schoot uit met een schroevendraaier |:(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kUaoZ_6BiEfzXl2bU2s61d2Sk8w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zsOSILNEFpEShWdAfYmKE0V5.jpg?f=fotoalbum_large
klik voor grote versie om verder in te zoomen

Compleet mijn eigen domme fout. Vraag is nu: kan ik de HD vertrouwen als deze het nog doet? Via Seatools heb ik alle basic (korte) testen gedraaid en nul problemen. Ben nu de lange test aan het draaien. Stel dat deze ook geen fouten geeft, heb ik dan 'geluk' gehad of is het een tikkende tijdbom :) ? Sowieso komt deze in een storage pool met een broertje zonder kras, maar als de kans erg groot is dat door deze kras de schijf binnen een jaar bijv stuk gaat, dan ga ik een nieuwe bestellen. 100 euro krasje :F

Google actie gaf 1 ander voorbeeld, maar die kras lijkt minder diep en gaat over minder 'banen' https://forums.overclocke...cratch-on-hard-drive-pcb/

Beste antwoord (via We Are Borg op 29-03-2020 15:50)

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
De banen lijken nog in orde. Gewoon even goed kijken met veel licht/macrolens/microscoop.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
De banen lijken nog in orde. Gewoon even goed kijken met veel licht/macrolens/microscoop.

• ZaPPZion
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-08 12:46
Geen garanties, maar als ie een stresstest overleeft, lijkt het me niet een groot probleem. Wat je eventueel zou kunnen doen is wat soldeermasker er over heen doen om eventuele corrosie tegen te gaan.

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Het lijkt erop dat vooral de laklaag wat beschadigd is, lijkt me niet zo'n probleem. Zolang de sporen niet onderbroken zijn, beste met een microscoop even checken dan zal deze wel normaal blijven werken. Je kan zoals hierboven gezegd is wat soldeermask of een laagje blanke nagellak overheen doen.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Topicstarter
Bedankt! Zojuist de laatste long test afgerond zonder fouten. De disk gaat dus toch in de pool :)