Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Tips bij het bouwen van eerste desktop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ga mijn desktop doordeweeks met name gebruiken voor mijn werk als recruiter. Hier heb je niks bijzonders voor nodig en kan ik ook met mijn werklaptop. In mijn vrije uurtjes wil ik graag gaan gamen met de pc. Een game die in september uitkomt en op mijn verlanglijstje staat: Cyberpunk 2077. De pc moet dit dus ook kunnen draaien.

Wat mag het systeem gaan kosten?
In eerste instantie was ik van plan niet verder te gaan dan 1200 euro. Maar met mijn huidige build zit ik zonder scherm al tegen de 1400 euro.

*knip* externe winkelmandjes zijn niet toegestaan. Zet de boel even om met de Handleiding Pricewatch

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Niks, heb een momenteel een Dell scherm 1080p van werk die ik als monitor tijdelijk kan gebruiken. Als ik weer een loonstrookje binnen heb kan ik een mooier scherm aanschaffen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Het moet Cyberpunk kunnen draaien. Red Dead Redemption 2 en AC franchise vind ik ook briljant. Open world gaming vind ik echt geweldig.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik sta open voor kwaliteit en dat voor een goede prijs. Heb thuis een tv van het merk OK. Dus ik ben geen merksletje. Het moet gewoon doen waarvoor het aangeschaft wordt.

Ga je overklokken?
Volgens mij kan ik met mijn huidige build overklokken.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik wil jullie input op de volgende punten:
- Wat vinden jullie van mijn build gezien wat ik er mee wil gaan doen.
- Wat voor scherm raden jullie aan om te kopen in de toekomst.
- Kan ik bepaalde componenten wellicht anders doen?
- Geef gewoon je mening... Dit is ook nieuw voor mij.

[ Voor 9% gewijzigd door br00ky op 28-03-2020 20:06 ]

Alle reacties

• Wolvganger
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 19-11 20:29

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

In principe zou je ook kunnen kiezen voor een B450 mobo en een 3600 cpu, dat drukt de kosten. Zelf wel in bezit van een X570 + 3700X, is wat toekomstbestendiger, maar voor gaming is de meerwaarde op moment (nog) niet heel hoog tov de 3600.

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21-11 16:49

g0tanks

Moderator CSA
Zet je build alsjeblieft in een fatsoenlijke tabel met behulp van de Pricewatch. Zo kunnen we ook zien hoeveel alles in euro's kost i.p.v. dollars. Hoe je dat doet lees je hier: Handleiding Pricewatch

Dat maakt het voor ons wat overzichtelijker en makkelijker om je te helpen.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• Potenscia
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09-09 09:51
Misschien is dit wat:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 174,-€ 174,-
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 77,97€ 77,97
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 2060 Super Gaming OC 8G€ 455,31€ 455,31
1BehuizingenFractal Design Define C€ 75,95€ 75,95
2VentilatorenNoiseblocker BlackSilentPro PL-2, 120mm€ 12,08€ 24,16
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 83,15€ 83,15
1VoedingenCorsair RM650 (2019)€ 94,90€ 94,90
1Solid state drivesPNY XLR8 CS3030 1TB€ 149,-€ 149,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.134,44

CPU: Veel betere prijs/kwaliteitsverhoging dan de 3700x voor gamen. Als je toch 8 cores wil hebben, kan je ook voor de 2700x gaan. Die presteert zo'n 5% tot 7,5% minder goed, maar ik misschien kan Cyberpunk 2077 beter presteren met een 8/16 processor.

Motherboard: Je kan ook kiezen voor de pricewatch: MSI X470 Gaming Plus Max , maar die is wat duurder, terwijl er weinig relevant verschil is.

GPU: Aangezien Cyberpunk 2077 ray tracing ondersteunt en deze 2060 Super presteert op het niveau van een goede rtx 2070, is deze kaart gewoon niet te ontwijken. Een 5700 XT kan iets goedkoper zijn, maar om een gelijkwaardige 5700 XT te vinden kom je op dezelfde kosten uit, én mis je ray tracing. Daarnaast zijn de meeste bugs wel gefixt, maar nog niet alles waarschijnlijk, en het scheelt stroomverbruik (225W - 175W = 50W verschil).

Case: Gewoon hetzelfde gelaten omdat het een prima behuizing is, en de keuze grotendeels op voorkeur uitkomt. Wel heb ik ter indicatie twee fans toegevoegd, omdat er maar twee meegeleverd worden, en dat is wat weinig met een 3600 en een 2060S.

RAM: 3200MT/s is een goede balans tussen prijs en prestatie voor een Ryzen 3000-serie CPU. Daarnaast is er goede compatibiliteit met Ryzen, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Corsair soms.

Voeding: De gekozen voeding was erg duur, dus daarom deze, met 650W nog steeds toekomstbestendig en hij is volledig modulair plus een 80 Plus Gold efficiëntie.

SSD: Dit is een goede SSD, al zijn de snelheden in de werkelijkheid minder hoog dan er wordt vermeld (zie review Hardware Info). Maar voor maar €150 blijft dit een goede TLC NVMe SSD.

Qua monitor adviseer ik een ultrawide, aangezien je niet competitief gaat gamen. RDR2 en AC zien er geweldig uit op 21:9, doordat je meer in het spel zit, en ook C2077 zal 21:9 ondersteunen. Een goede ultrawide monitor is deze:
1MonitorenAOC CU34G2/BK Rood, Zwart€ 439,-€ 439,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 439,-

Voor €440 heb je een UWQHD (3440x1440) scherm, met een VA paneel met maar 1ms (dit zal in de werkelijkheid hoger liggen, maar dit indiceert dat het geen slome is) response time. Daarnaast 100 Hz, met anti-ghosting, FreeSync en een goede kleurweergave.
100 is minder dan 144 Hz, maar 144 haal je in bovengenoemde games niet met een 2060 Super (2070) of een 5700 XT op high of ultra settings. 80-90 fps is meer de framerate die je moet verwachten.

Verwijderd

Topicstarter
Super bedankt voor de reacties! Wat Wolvganger zei over het toekomstbestendig bouwen van mijn desktop klopt helemaal. Mij werd aangeraden om een wat duurdere CPU te nemen omdat het vervangen van een CPU in de toekomst lastiger is dan het vervangen van een videokaart. Het liefste hou ik deze build de komende tien jaar met de huidige CPU. Nu is het de vraag of je zo'n tijd haalt, gezien de snelheid van alle ontwikkelingen, maar ik kan altijd over 5 jaar zeggen dat ik een andere videokaart erin zet.
Klinkt dit logisch???

Dan wat g0tanks zei... Hieronder is mijn build (met een paar aanpassingen van P3TER_) terug te vinden in een pricewatch tabel.

Verder big thanks voor P3TER_! Ik heb een aantal van je aanpassingen meegenomen in mijn build. Ik zit nu met mijn build op 1.334 euro afgerond. Nu is het zo dat ik nog 100 euro kan besparen als ik de moederbord neem die jij had aangeraden. Kan je mij uitleggen wat het verschil is tussen die twee moederbords? Dus de X570 Pro en de B450M? Is deze laatste ook toekomstbestendig?

1334 vind ik een prima bedrag voor een desktop. Momenteel kan ik mijn Dell scherm erop aansluiten en kan ik dus gewoon lekker gaan gamen. In de toekomst zou ik nog een mooi scherm hiervoor willen aanschaffen.

Het is waar dat ik veel singleplayer games speel en hiervoor zou een widescreen niet misplaatst zijn, maar ik speel ook spellen als League of Legends en her en der een paar shooters. Dus ik heb mixed feelings bij een breed scherm.
Daarnaast heb ik gelezen dat IPS de beste schermen ondersteund en dat VA een beetje de middeklasse is.

Graag hoor ik nog van jullie waar ik onnodige kosten maak in mijn build of dat de build zo ready to buy is. Haha, voor wij zodadelijk in een complete lockdown zitten omdat mensen elkaar lopen te knuffelen op het strand xD. Kan ik tenminste lekker gamen!

1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 289,-€ 289,-
1MoederbordenASRock X570 Pro4€ 176,05€ 176,05
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 2060 Super Gaming OC 8G€ 455,31€ 455,31
1BehuizingenFractal Design Define C€ 75,95€ 75,95
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 EVO€ 29,-€ 29,-
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 83,15€ 83,15
1VoedingenCorsair RM650 (2019)€ 94,90€ 94,90
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 129,91€ 129,91
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.333,27

• Potenscia
X570's hebben de volgende voordelen:
-Hogere RAM-snelheden (tot 4500MT/s+ i.p.v. bijv. 3600MT/s)
-PCI-e 4.0
-Betere stabiliteit en koeling
-Meerdere GPU's
-Vaak hogere overclock snelheden mogelijk voor je processor.

De meeste dingen ga je hiervan niet gebruiken denk ik. DDR4 straks upgraden naar een 4000MT/s+ kit is het niet waard i.v.m. DDR5. Twee grafische kaarten lijkt me ook niet nodig en de stabiliteit en wat betere overclock-mogelijkheden lijken mij de €100 extra echt niet waard.
Daarnaast is een Ryzen 5000-serie CPU ook op een x570 niet mogelijk vanwege het nieuwe AM5 socket daarvoor, dus zal je dan een nieuw moederbord moeten halen ongeacht b450 of x570.

Vergeet je trouwens niet extra koeling te nemen aangezien je kast maar met 2 fans geleverd wordt?

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:34
Potenscia schreef op zondag 29 maart 2020 @ 23:02:
X570's hebben de volgende voordelen:
-Hogere RAM-snelheden (tot 4500MT/s+ i.p.v. bijv. 3600MT/s)
-PCI-e 4.0
-Betere stabiliteit en koeling
-Meerdere GPU's
-Vaak hogere overclock snelheden mogelijk voor je processor.

De meeste dingen ga je hiervan niet gebruiken denk ik. DDR4 straks upgraden naar een 4000MT/s+ kit is het niet waard i.v.m. DDR5. Twee grafische kaarten lijkt me ook niet nodig en de stabiliteit en wat betere overclock-mogelijkheden lijken mij de €100 extra echt niet waard.
Daarnaast is een Ryzen 5000-serie CPU ook op een x570 niet mogelijk vanwege het nieuwe AM5 socket daarvoor, dus zal je dan een nieuw moederbord moeten halen ongeacht b450 of x570.

Vergeet je trouwens niet extra koeling te nemen aangezien je kast maar met 2 fans geleverd wordt?
Met de CPU kan hij, vooral voor gamen, nog jaren lang vooruit. Tegen die tijd zal PCI-E 4.0 ook al wat meer gebruikt worden dus ik denk dat het hebben van X570 zeker geen slecht idee zal zijn als je er het extra geld voor wil uitgeven.

Daarbij is het wel erg veel toekomst gericht. DDR5, 5000 serie etc. Dat duurt sowieso nog 2 jaar, als het niet meer is.

2 fans in je kast is trouwens, indien je niet gaat overclocken, meer dan voldoende.

AMD's Ryzen CPU's doen het trouwens erg goed met snellere ram, ik zou zelf pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2Z3600C18 kiezen. Iets duurder maar het verschild meer dan waard.

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

• Potenscia
peize9 schreef op maandag 30 maart 2020 @ 02:30:
[...]

Met de CPU kan hij, vooral voor gamen, nog jaren lang vooruit. Tegen die tijd zal PCI-E 4.0 ook al wat meer gebruikt worden dus ik denk dat het hebben van X570 zeker geen slecht idee zal zijn als je er het extra geld voor wil uitgeven.

Daarbij is het wel erg veel toekomst gericht. DDR5, 5000 serie etc. Dat duurt sowieso nog 2 jaar, als het niet meer is.

2 fans in je kast is trouwens, indien je niet gaat overclocken, meer dan voldoende.

AMD's Ryzen CPU's doen het trouwens erg goed met snellere ram, ik zou zelf pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2Z3600C18 kiezen. Iets duurder maar het verschild meer dan waard.
PCI-E 4.0 zal zeker meer gebruikt worden over twee jaar, maar Ryzen 5000 wordt volgend jaar al verwacht, en DDR5 misschien al eind dit jaar.

Daarnaast heeft TS aangegeven dat hij met de huidige build kan overclocken, dus dat is hij waarschijnlijk wel van plan. Als je een 2060 Super en een 3600 in je kast hebt zitten, die je ook nog eens overclockt hebt, kan je op een hoop hitte rekenen, en zijn een paar extra fans geen overbodige luxe.

Corsair gebruikt B-die, terwijl Crucial E-die heeft. De pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK is 3200MT/s, maar is makkelijk te overclocken naar 3600MT/s. Bij Corsair kan je het soms wel vergeten om boven de 3000 uit te komen, lees de reviews er maar op na. Ik zou gewoon de Crucial nemen en die zelf op 3600 zetten via XMP. Een redelijk B450m-bord ondersteunt tot 3600, dus heb je geen 3600 nodig om die te overclocken naar 3866 als je voor een B450m gaat.
Pagina: 1