Auteursrecht uitgetikte audiopreken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiesD
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-10 22:02
Een bijzondere casus voor juristen:

Recent kwam ik in het bezit van iets zeldzaams: een serie van drie boeken van een predikant die eind jaren 80 is overleden. In die boeken zijn preken van hem opgenomen die hij in de jaren 80 heeft gehouden. Deze preken zijn door iemand m.b.v. een typemachine overgetikt vanaf audiocassettes. Vervolgens zijn daar 25 kopieën van gemaakt, waarvan een aantal zich in verschillende bibliotheken bevindt. Met recht: een monnikenwerk!

Om verschillende redenen (theologisch, maar ook literair) zijn deze preken m.i. van belang en overweeg ik om te bezien of er een heruitgave kan komen. Nu vroeg ik me af bij wie de auteursrechten voor deze boeken liggen: 1. bij de erfgenamen van deze predikant; 2. de persoon die ze overgetikt heeft? Of zijn audiopreken vrij van rechten en derhalve deze boeken eventueel ook?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:02

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Goede vraag. Mijn eerste insteek zou zijn de vraag voorleggen aan iets als BUMA STEMRA. Maar ik zou het ook zeker navragen bij een theologische opleiding. Die zijn er verschillende in NL en hebben ongetwijfeld vaker met dit bijltje gehakt :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:16
Om diverse redenen heeft in elk geval BUMA STEMRA hier niet mee te maken.

De auteursrechten liggen ofwel bij de erfgenamen van de predikant ofwel zijn oud-werkgever.

Als je dit dus netjes aan wilt pakken dan zoek je eerst uit waar het auteursrecht ligt. Begin bij het algemene geval en dan het specifieke geval van deze arbeidsovereenkomst.

Vervolgstap is om toestemming te vragen aan de rechthebbende.

Een mogelijke shortcut is om degene die het eerste boek heeft uitgegeven eens te vragen. Die heeft wellicht alles gewoon op orde en dan is het een kwestie van een 2e druk :)

edit:
Blijkbaar is dit nog echt een dingetje ook :P bv https://www.refoforum.nl/forum/viewtopic.php?t=8886

[ Voor 8% gewijzigd door Rukapul op 28-03-2020 16:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Waarom Buma stemra? Er is toch geen sprake van muziekwerken, maar 'gewone opnames' net zoals ik die kan maken door een spreekbeurt van mn neefje op te nemen?

Er is geen sprake van creativiteit bij letterlijk overtypen. Bij de originele typer dus geen auteursrecht. Hooguit databankenrecht maar ook dat lijkt me niet aan de orde als er geen ordening is.
Rukapul schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 16:53:
De auteursrechten liggen ofwel bij de erfgenamen van de predikant ofwel zijn oud-werkgever.

Als je dit dus netjes aan wilt pakken dan zoek je eerst uit waar het auteursrecht ligt. Begin bij het algemene geval en dan het specifieke geval van deze arbeidsovereenkomst.

Vervolgstap is om toestemming te vragen aan de rechthebbende.

Een mogelijke shortcut is om degene die het eerste boek heeft uitgegeven eens te vragen. Die heeft wellicht alles gewoon op orde en dan is het een kwestie van een 2e druk
Met dien verstande dat er toen kan zijn afgesproken wat de financiële consequenties zijn van een nieuwe druk (en dat dat dan in gulden-centen zal zijn of zo..): dat ja.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiesD
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-10 22:02
Dank voor reacties.
De link naar refoforum helpt niet echt; er worden daar veel meningen gegeven, maar nauwelijks echte juridische argumenten.

Een predikant in de Ned. Herv. Kerk had een bijzondere rechtspositie als een soort van zelfstandige en was niet in loondienst van de kerk. Bij de kerk liggen de rechten sowieso dus niet.

De predikants' erfgenamen zouden die kunnen hebben op de gesproken preken, maar het gaat hier om het getypte. Ik meen ook wel eens ergens gelezen te hebben dat in openbare kerkdiensten gehouden preken niet onder auteursrecht vallen, maar dat kan ik in een boek over kerkrecht wel opzoeken.

De naam van de betreffende persoon heb ik en ik heb enkele weken terug bij de Centrale Kerkenraad van de betreffende gemeente naar hem geïnformeerd. Zij proberen deze man te vinden, maar daar heb ik verder nog niets van gehoord. Het boek is meer dan 30 jaar oud, dus de vraag is of betreffende persoon nog leeft. Het handhaven van auteursrechten was in die tijd niet zo'n ding als tegenwoordig; wellicht heeft hij zich daar dan ook in het geheel geen rekenschap van gegeven. Gezien het voorwoord was hij onder de indruk van de gaven van deze predikant en is daarom aan dit werk begonnen. Voor het geld zal hij het zeker niet hebben gedaan, gezien de heel kleine oplage en het vele werk.

Ik ga in elk geval ook proberen de erfgenamen te achterhalen. Dank voor meedenken!

Edit: de drie boeken zijn dus volledig in eigen beheer uitgegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08:39
Let ook op dat die predikant mogelijk niet zelf z'n preken bedacht heeft. Het komt ook voor dat een predikant een preek van een collega gebruikt, of verwerkt in z'n eigen preek. Echter, als 'ie een bestaande preek alleen maar geparafraseerd heeft dan heeft die predikant (of diens familie) daar toch de auteursrechten op.

Overigens, de persoon die de boeken heeft uitgetypt heeft mogelijk nog wel een databankenrecht op die boeken.

Edit: Oh, en om 't nog leuker te maken. Als er geciteerd wordt uit een bijbel, kan het zijn dat de uitgever/vertaler van die bijbel ook nog auteursrechten op die lemma's kan claimen.

[ Voor 17% gewijzigd door Freeaqingme op 28-03-2020 19:45 ]

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

TiesD schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 19:37:
maar het gaat hier om het getypte.
Nee, nogmaals: er is geen sprake van creativiteit bij letterlijk overtypen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1