Netwerk advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legioen12
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-02-2022
Hallo allemaal
Ik heb even een vraag ik wilde thuis mijn netwerk gaan veranderen en nou wilde ik op zolder beginnen alleen mijn hoofdaansluiting van KPN zit beneden in de meterkast.
Nu had ik zelf het idee om een Powerline adapter er tussen te zetten vanuit de meterkast naar zolder zodat ik op zolder verder gaan met mijn netwerk. is dat een goeie optie of heb ik dan veel snelheidverlies

https://www.coolblue.nl/p...1300-mbps-2-adapters.html

Alvast bedankt voor de reacties

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:30
ja , een simpele cat5e kabel is MINIMA 3x sneller dan powerline's

de discussie is al zeer vaak gevoerd ,top of the range powerline's kunnen je in real life maximaal +- 300mbps leveren, terwijl de simpelste kabel gewoon 1000mbps kan , leg je cat6A zit je al aan de 10 000mbps)

lees ook wat testen hierzo :
https://nl.hardware.info/...ers-review-testresultaten

[ Voor 20% gewijzigd door ijske op 28-03-2020 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paradox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:11
Wanneer je kabels kunt trekken heeft dit altijd mijn voorkeur.
Als je dan boven op de kabel een switch plaats krijg je daarmee meer poorten.

Powerline adapters werken ook niet altijd goed ;) een goede kabel altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-10 15:39
Zoals hierboven gesteld haal je met powerlan maximaal 300 mbps, dit kan echter veel minder zijn of kan verminderen als er ergens ene zwaar apparaat wordt aangezet. Dat zou in principe geen probleem zijn als je internet verbinding sowieso een lage snelheid heeft. Echter zorgen power lans er altijd voor dat er ook wat vertraging op de lijn zit qua tijd. Zo voegt het toch wat ms toe alsof je over wifi zit.

Als je op zolder je netwerk knoopunt wilt leggen kan je best ene kabel naar de modem voorzien. Is het een client dat er moet komen dan valt powerline te testen als het niet veel uitmaakt en ene kabel leggen lastig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 18-09 10:24
Dit soort vragen passeert hier dagelijks, kan hier niet een soort van sticky voor gemaakt worden? Een korte uitleg met de mogelijke technologiëen voor een thuisnetwerk (UTP, MoCa, Powerline, Mesh) met hun voor- en nadelen. Lijkt me wel iets voor @dion_b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:30
mathias82 schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 17:22:
Dit soort vragen passeert hier dagelijks, kan hier niet een soort van sticky voor gemaakt worden? Een korte uitleg met de mogelijke technologiëen voor een thuisnetwerk (UTP, MoCa, Powerline, Mesh) met hun voor- en nadelen. Lijkt me wel iets voor @dion_b
:+ :+ :+ titel : waarom je alles behalve een kabel moet vermijden :+ :+ :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:12

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

legioen12 schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 15:44:
Hallo allemaal
Ik heb even een vraag ik wilde thuis mijn netwerk gaan veranderen en nou wilde ik op zolder beginnen alleen mijn hoofdaansluiting van KPN zit beneden in de meterkast.
Nu had ik zelf het idee om een Powerline adapter er tussen te zetten vanuit de meterkast naar zolder zodat ik op zolder verder gaan met mijn netwerk. is dat een goeie optie of heb ik dan veel snelheidverlies
Dat kan niemand zeggen.

"Verlies" zegt zonder te weten hoe snel je internetverbinding is (weet je hopelijk) en hoe zo'n powerlineset bij jou werkt (kan niemand met zekerheid op voorhand zeggen) niets.
Zie m'n vele andere posts over die dingen. Dit zijn betrekkelijk high-end Homeplug AV 2.0 MIMO apparaten. Gemiddeld haalt men er ongeveer 55Mbps netto mee, maar er zijn uitschieters naar 400Mbps en uitschieters naar 0Mbps. Enige wat je van tevoren weet is dat het wel of niet hebben van randaarde op beide locaties flink scheelt, performance met randaarde is doorgaans 2-3x zo snel als zonder. Zonder randaarde zou ik deze dingen sowieso afraden, met randaarde kun je het proberen. Maar bedenk dat 2-3x 0Mbps nog steeds 0Mbps is - ook met randaarde heb je geen garanties op stabiliteit en/of snelheid.

Sowieso, voor de prijs van deze set kun je een professional inhuren die Cat6 UTP voor je trekt, UTP dat gewoon 1Gbps geeft (indien goed aangelegd), met mogelijkheid voor 10GbE zodra dat nodig is, dat geen stroom verbruikt en dat volledig passief is dus geen enkele impact/compatibility issue op je netwerk. Lijkt mij altijd een betere keuze.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 00:26
Trek inderdaad een kabel. Die powerline adapters zijn leuk bedacht voor mensen die geen kabels mogen trekken omdat ze in een huur huis zitten en niet mogen boren.

M'n maatje heeft van dit soort powerline adapters en er is altijd wel gezeik mee. Zeker met online gamen valt z'n internet geregeld weg bij z'n pc, terwijl de smart tv het gewoon blijft doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-10 16:00
Zoals hierboven al gezegd heeft een bekabelde aansluiting de voorkeur.
Mocht je powerline willen gebruiken dan zijn er 2 dingen belangrijk.
-bij voorkeur sluit je de adapters aan op dezelfde groep
-zorg dat de adapters in ieder geval op dezelfde fase zijn aangesloten.

Gebruik zelf powerline voor de tv in de woonkamer en meestal is dit heel stabiel, echter het komt incidenteel voor dat de verbinding wegvalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:18
@CuBras In huurhuizen mag je ook wel boren, zolang je maar na verstrek het gat dicht smeert vormt dat geen enkel probleem.
Bovendien je hoeft geen gat van 4 CM te maken voor een afvoerbuis van een riool pijp ofzo, een klein gaatje is voldoende, de stekker zet je er later weer aan.

Maar meeste mensen hebben geen boormachine of 2 linker handen en/of willen geen boormachine huren of lenen whatever, ook om opnieuw een stekker eraan knijpen gaat lastig als je geen kennis hebt en de apparatuur.

Dan gaan ze vaak met houtje touwtje oplossingen aan de slag zoals WiFi of powerline adapters, in ieder woning is wel een kabel te trekken, veelal ook wel achter plinten langs het is maar als je daar de moeite/tijd voor in wil steken, een kabel volledig buiten het zicht is ook prima mogelijk.

[ Voor 41% gewijzigd door mr_evil08 op 28-03-2020 18:11 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 00:26
mr_evil08 schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 18:08:
@CuBras In huurhuizen mag je ook wel boren, zolang je maar na verstrek het gat dicht smeert vormt dat geen enkel probleem.
Bovendien je hoeft geen gat van 4 CM te maken voor een afvoerbuis van een riool pijp ofzo, een klein gaatje is voldoende, de stekker zet je er later weer aan.

Maar meeste mensen hebben geen boormachine of 2 linker handen en/of willen geen boormachine huren of lenen whatever, ook om opnieuw een stekker eraan knijpen gaat lastig als je geen kennis hebt en de apparatuur.

Dan gaan ze vaak met houtje touwtje oplossingen aan de slag zoals WiFi of powerline adapters.
Het hangt er vanaf wat er in je huur overeenkomst staat. Ken situaties waar het absoluut verboden is. Je toevoeging over linker handen en geen apparatuur klopt overigens ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:18
CuBras schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 18:12:
[...]

Het hangt er vanaf wat er in je huur overeenkomst staat. Ken situaties waar het absoluut verboden is. Je toevoeging over linker handen en geen apparatuur klopt overigens ook.
Dat staat er puur in vanwege verzekering en/of de verhuurder erop kan terugvallen mocht je er een potje van maken, maar als je het gat netjes weer dichtsmeert en dat is vrij eenvoudig bij beton valt daar niets van te zien, Veelal mag het niet in verdiepingsvloeren en plafonds ivm leidingen.
Hoe hang jij gordijnrails of een schilderij op?

Een dunne cat5e netwerkabel is niks dikker dan een m6 plug, (verdiepingsvloer durf ik overigens ook wel dan doe je het naast de CV leidingen).

Mijn vorige huurwoning is dat ook gebeurd, nooit gezeur over geweest ondanks nadrukkelijk in contract staat, De verhuurder zij ook wel wij zetten het erin om ons in te dekken want genoeg huurders maken er een bende van bij verlaten, ik had het gemeld bij verlaten maar het gat netjes dicht gemaakt, er viel niets te zien.

Zolang je maar niet spastisch met de slaghamerboormachine tekeer gaat en idioot grote boren gebruikt(beton is eenvoudig te herstellen).

[ Voor 84% gewijzigd door mr_evil08 op 28-03-2020 18:35 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:12

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

CuBras schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 18:12:
[...]

Het hangt er vanaf wat er in je huur overeenkomst staat. Ken situaties waar het absoluut verboden is.
Nee. Wet breekt contract, een dergelijke clausule is onredelijk bezwarend en dan ook niet bindend :o

Jij huurt een woning die gebruikt mag worden als een woning. Een verhuurder mag absoluut duidelijk zijn over de staat waarin je het bij einde overeenkomst op moet leveren, maar in de tussentijd is het zijn woning niet en kun je zaken doen die normaal zijn in een woning. Daar valt absoluut het boren van gaten en trekken van kabels onder..

Enige uitzondering is (rijks)monumenten *met* monumentaal interieur. Dan is zowel huurder als verhuurder gebonden aan strenge regelgeving, maar dat is hoge uitzondering.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1