Wifi KPN faalt, welk systeem voor in mijn woning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofffel
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 26-07 22:54
Dag (mede)tweakers,

Ik heb een uitdaging met mijn wifi.
Mijn set up is simpelweg een KPN modem/router met 3 KPN wifiversterkers in Mesh.
Deze versterkers zijn aangesloten per cat5e netwerkkabel.

Ik had een prima en stabiel wifi tot dat een grote stroomstoring mijn regio trof (arnhem/Nijmegen e.o.).
Vanaf dat moment heb ik prima wifibereik maar vraagt ie op IOS om een wachtwoord. op Android geeft ie een kruis door het wifilogo terwijl hij wel volle bak verbinding heb.
Op de PC valt het wifi gewoon volledig weg en ben ik er klaar mee.

Ik wil eigenlijk een ander systeem aanschaffen waarbij ik in mijn nieuwbouwwoning op alle 3 de bouwlagen een netwerkaansluiting heb. Deze wil ik upgraden naar cat6(a) en daarbij een eigen wifi aanleggen welke met elkaar moet communiceren zodat ik een naadloze overgang heb van wifisignaal heb.

Budget is tot max 300.- en lees verschillende verhalen tussen de Ubiquiti Unifi de Netgear Orbi's.
Heb verschillende topics doorgenomen maar zie veel tegenstrijdigheden.

Kan iemand mij vertellen wat het meest stabiel/snel is?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11:53
Zou je eerst niet moeten uitzoeken wat er nu aan de hand is voordat je iets nieuws koopt ? Zet er eerst eens even een aantal uit en ga dan kijken hoe het in het resterende dekkingsgebied reageerd, daarna Ap's bijschakelen en zien of je problemen de kop op steken. Dan weet je ook welke mesh nodes het probleem veroorzaken.

[ Voor 56% gewijzigd door mash_man02 op 28-03-2020 15:54 ]

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofffel
Heb reeds meerdere zaken al uitgezocht (voor zover ik, als leek dat kan).
1. Ik heb alles al opnieuw geinstalleerd
2. Alle ap's individueel gereset
3. AP's uitgezet en dekking bekeken.

Ze doen het allemaal gewoon en dat vliegt plots de verbinding eruit. Heb daarom het idee dat het mogelijk in de KPN experiabox zit maar na resetten werkt deze ook gewoon prima.
Werk namelijk momenteel bedraad aan de laptop middels een kabel door de woonkamer en dat werkt perfect (nooit signaalverlies). Ik werk op een server dus als de verbinding uit zou vallen, zou dat direct zichtbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Als je denkt dat de Experiabox de bron van het probleem is bekijk dan eens de logs van de Experiabox als het probleem optreedt.

Het is ook interessant om te weten of de bedrade verbinding blijft werken als de draadloze verbinding problemen ondervindt. Dat is niet helemaal duidelijk uit je beschrijving. Zou je eens willen kijken of de bedrade verbiding overeind blijft als de draadloze verbinding faalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofffel
De bedrade verbinding blijft bij alle routers/AP's in stand.
Laptop is bedraad direct op de experiabox en de AP's hebben een passtrough naar de televisie/PS/KPN en receiver. Deze blijven gewoon in stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:05
Toevallig een v10a experiabox ? Deze hebben vaker en zeker met apple DHCP issues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Heb je op al je devices je SSID's al verwijderd met "Netwerk" vergeten? Dit klinkt meer als zijnde nieuwe sleutels welke uit sync zijn. Je zou ook eerst eens een compleet nieuwe mesh kunnen opbouwen met een nieuwe SSID en passphrase.

Een nieuwe omgeving kan altijd nog.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofffel
Netwerk vergeten inderdaad al gedaan.
Zoals ik jullie reacties lees, ontkom ik er niet aan om de hele zooi opnieuw te installeren (au, veel werk wat net is gedaan).

@Jan-man : betreft een V10 in dit geval.

[ Voor 12% gewijzigd door Rofffel op 30-03-2020 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofffel
Toch nog even een topicbump.
Ik kom er namelijk niet meer uit.

Wifi draait enige dagen stabiel en ben het nu echt zat.

Ik wil graag een systeem aanschaffen dat naadloos met elkaar werkt terwijl ik op alle verdiepingen een ethernetkabel heb.

Ik vind het belangrijk dat ik op de begane grond en de eerste verdieping een stabiele goede wifi verbinding heb (klinkt vanzelfsprekend).

Moet ik gaan voor een Meshsysteem of voor een router met accesspoint als ik een ethernet aansluiting ga gebruiken?

Mijn budget is rond de 300.- dus een goed advies is altijd welkom.

Alvast dank voor jullie reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Je kan met kabels werken en dus hoef je geen Mesh (die gebruik maakt van een wireless backhaul) systeem te gebruiken. Dus in jouw situatie (als ik zo snel even goed lees) volstaan twee accesspoints: een op de begane grond en een op de eerste verdieping.

Persoonlijk zou ik, met jouw hardware, toch een poging doen om de met deze hardware het werkend te krijgen. Daarom mijn tips:

- zorg dat alle kanalen vast ingesteld zijn
- zorg dat je alleen WPA2/AES gebruikt
- zorg dat het zendvermogen "zo laag mogelijk" ingesteld is

Met bovenstaande moet het lukken om het stabiel te krijgen. Misschien wil je je huidige instellingen nog met ons delen zodat we daar feedback op kunnen geven?

Mocht dat allemaal niet lukken dan kan je altijd nog een alternatief aan schaffen. Heb je alleen problemen met het draardloze netwerk? Dan volstaat een setje accesspoints. Boeit verder niet echt welk merk, dat heeft vooral met persoonlijke voorkeur te maken. En de eisen die je er aan stelt (welke eisen zijn dat naast stabiliteit?).

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 28-09 20:31
Zelf persoonlijk zou ik gaan voor losse ap's gaan en geen mesh solution omdat je geen 2 kapiteins op 1 ship wil hebben.
Zelf ben ik fan van Ubiquiti ap's en voor jou zou bijv de unfi ap ac lite mooi kunnen werken maar vereist wel wat IT kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:33
Weet je zeker dat de hardware goed is? Immers werkt het na stroomuitval minder goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedyDH
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 05:41
Kijk ook eens naar Aruba Instant-On. Is een simpelere uitvoering (software) van de bestaande Aruba APs die overal in Enterprise gebruikt worden. Centraal zet je een switch neer (bij voorkeur met PoE) en daar sluit je de APs op aan over de aanwezige bekabeling.
Je stelt alles in via een appje, eventueel kan je het ook via een clouddienst benaderen.
Kijk bv hier even https://www.exclusive-net...uba-instant-on/producten/
Er zijn naast APs nu ook switches te krijgen die via dezelfde App te bedienen zijn maar dat is niet nodig...

pricewatch: Aruba Instant On AP11 (RW)

[ Voor 10% gewijzigd door SpeedyDH op 11-06-2020 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofffel
Toch maar weer een bump (excuses) aangezien het laatste tijd, na lange periode prima functioneren, weer helemaal ellende is.
De vast netwerk verbinding werkt prima (KPN tv, smarttv, PS etc.) dus daar ligt het niet aan.

Ik wil sowieso een andere setup gaan bouwen aangezien ik, vanwege het thuiswerken een betere verbinding nodig heb op zolder.

Huidige setup:
Meterkast: KPN Experia 10 met cat 5e kabels naar:
1. KPN wifi (niet superwifi) en doorgelust naar Hue bridge
2. Woonkamer: kabel naar KPN wifi en doorgelust naar Netgear GS105E switch:
  1. 2.1 PS
  2. 2.2 KPN tv
  3. 2.3 TV,
  4. 2.4 Receiver
3. eerste verdieping: kabel naar KPN wifi en doorgelust naar:
3.1 KPN tv
4. Tweede verdieping: losse kabel (KPN wifi van meterkast kan evt daar naartoe)

Zoals het nu staat wil ik het volgende gaan doen:
KPN V10 door naar switch (GS108E??) en vanuit de switch 4x cat6 trekken naar woonkamer:
1. wifi Ubiquiti wifi 6 (welke in december uitkomt)
2. TV
3. PS
4. Switch GS105E met daarop de receiver en KPN TV.
5. Vanuit de switch door naar 1e verdieping met ubiquiti wifi 6
6. Vanuit de switch door naar 2e verdieping met ubiquiti wifi 6
7. Vanuit de switch door naar philips Hue.

Is dit een set-up die jullie adviseren?
Ik kan alles bedraad doen en de kosten vind ik inmiddels niet echt belangrijk meer. Ik vind stabiel wifi echt belangrijk.
Pagina: 1