Privacy-implicaties van Proctorio

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lau1406
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 12-10 16:16
Beste mede Tweakers,

I.v.m. Corona gaan veel universiteiten over op online tentaminering en daarbij vaak het gebruik van proctoring software. Zo ook het geval op de TU/e en specifiek met het software pakket genaamd Proctorio. Nu is het nog niet duidelijk welke vakken hiervan gebruik gaan maken, maar ik wil graag goed voorbereid zijn mocht dit relevant worden voor mij of iemand anders die hier mee te maken krijgt.
Kleine opsomming waar deze software allemaal toegang tot moet hebben:
  • Het is een Google Chrome extensie
  • Webcam
  • Beelscherm opnemen
  • Microfoon
Naast dat ze al deze (en waarschijnlijk meer) informatie kunnen opnemen, wordt dit ook voor lange tijd ergens op een server in Amerika opgeslagen.

Nu waardeer ik zelf mijn privacy veel en voel mij hier dan ook zeker niet prettig bij. Hierdoor wil ik om te beginnen al geen Google Chrome gebruiken, laat staan een extensie die alles op mijn computer kan bekijken en opnemen en dat die data ergens staat opgeslagen en er weet ik niet wat mee gedaan wordt. Ook omdat ik dit dan in mijn privé omgeving zou gebeuren en de TU/e of welk ander bedrijf niks te zoeken heeft of aan gaat hoe, met wie of waar ik woon. Eerlijk gezegd weet ik ook niet zeker of ik deze studie was gaan doen als ik wist dat dit verplicht zou worden

Ik heb zelf al wat onderzoek gedaan:
  • Een eis voor het volgen van een studie aan de TU/e is het hebben van een laptop voor je studie die aan deze eisen voldoet. Zie dat een webcam of microfoon geen eis is.
  • Proctoio is niet open source waardoor niemand kan verifiëren dat hun plug-in en server software daadwerkelijk doet wat zij zeggen en niks meer of minder.
Naast al dit lijkt mij proctoring een bij definitie niet werkende oplossing omdat mensen altijd vindingrijker zijn om te cheaten dan de software kan detecteren. Mij lijkt daarom een open boek tentamen daarom veel handiger, dan is cheaten bij definitie al niet meer mogelijk. Al moet dan wel een tentamen gemaakt worden zodat deze als open boek tentamen te maken is (denk aan een tentamen dat standaard al bijna de volledige tijd duurt zodat er niet veel tijd is om alles op te zoeken).

Ik zou graag willen weten wat jullie gedachten over dit soort software is, of iemand een idee heeft of er rechtsgrond is om dit tegen te gaan en wat ik het beste kan doen als blijkt dat een van mijn vakken dit wil gaan gebruiken.

Note; ik heb nog nooit gecheat in mijn leven en was dit ook niet van plan, dit is puur vanuit een privacy oogpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

offtopic:
Ik verplaats je topic even van CSA naar P&B, en ik haal de taalfout uit de topictitel.

Chrome: probeer bijv Edge chromium, of Brave. Open source zou mooi zijn maar dat als harde eis is nu niet hanteerbaar. Dat er omwegen zijn ook niet, spieken was ook bij fysieke tentamens mogelijk en toch liepen er mensen op te letten of het gebeurt.

Dat een camera vooraf geen eis was: sja dat was 20 seconden handenwassen ook niet. Data opslaan / wat men via de plug-in kan zien: vraag dat op bij de instelling en vraag te bevestigen dat er een dpia is gedaan. Instellingen moeten -ook nu- voldoen aan de avg. Maar als ze hun huiswerk hebben gedaan, dan kan het prima voldoen. En dan heb je m.i. weinig recht, anders dan de keuze met je voeten te stemmen...

Voor wat het waard is, ze staan op de US EU PS lijst. https://www.privacyshield...0000TRbkAAG&status=Active

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lau1406
Bedankt voor je reactie!

Ik wil zeker niet beweren dat spieken nu niet mogelijk is, alleen dat een systeem als dit voor meer mogelijkheden m.b.t. spieken zorgt.
Data opslaan / wat men via de plug-in kan zien: vraag dat op bij de instelling en vraag te bevestigen dat er een dpia is gedaan.
Dit is zeker een goede en ga ik ook doen. Al is voor mij de keuze makkelijk om met m'n voeten te stemmen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apatito123
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 13-10-2021
laat staan een extensie die alles op mijn computer kan bekijken en opnemen en dat die data ergens staat opgeslagen en er weet ik niet wat mee gedaan wordt
Wat ze precies verzamelen vind ik in hun Privacy Policy inderdaad wat vaag uitgelegd. Op zich geven ze wel redelijk goed aan wat ze met de data doen vind ik, onder het kopje "Information Collection and Use".

Ook stellen ze: "Under no circumstances will this information be disseminated to third parties for any use, and Proctorio will never use this information for targeted advertising".

Ik snap dat het misschien lastig is om hierop te vertrouwen, maar in zeker zin kan je vertrouwen natuurlijk altijd beschaamd worden lijkt me.

Zelfs al is een programma open source, dan moet je vaak toch vertrouwen op de logging policy van een bedrijf.

Als je privacy principieel super belangrijk vindt, snap ik dat je dit vervelend vindt. Zelf ben ik volgens mij best pragmatisch ingesteld als het om privacy gaat, maar het kan ook zijn dat ik daardoor soms risico's over het hoofd zie.

Top VPN's van 2020 vergeleken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .ScorpionSquad
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-10 22:54

.ScorpionSquad

Nickname van een 14-jarige

Ik onderschrijf jouw gevoelens bij deze tool ook en overweeg sterk om mijn tentamen op deze manier niet te maken.

Ik probeer nog uit te zoeken of er een alternatief geboden moet worden. Het feit dat de data in de VS staat wordt door de TU/e niet als een probleem gezien omdat de kans heel klein is dat dit onder de Cloud Act wordt opgevraagd. Hier zit dus geen enkele waarborg achter. Tevens vermeldt de TU/e ook niet hoe lang de opnames bewaard blijven en welke medewerkers je opname kunnen bekijken. Het lijkt me dat je onder de AVG gewoon het recht hebt om deze informatie op te vragen en te eisen dat deze opnames na het bepalen van het eindcijfer vernietigd worden.

Wat betreft de Chrome extensie, daarmee vraagt de TU/e je impliciet dus ook om met de gebruiksvoorwaarden van Google Chrome akkoord te gaan. Op zijn minst dubieus.

De privacyproblematiek van deze tool is ook niet te omzeilen met een VM, want daar draait dit stasi-pakket dus niet in. Ik was initieel dus van plan om een lege windows vanaf een USB-drive te booten en daarop dus enkel Chrome en die extensie te installeren. Helaas heb ik ook een ander programma nodig tijdens het tentamen wat niet vanaf een USB kan draaien, dus dat houdt ook op.

'Quaevis terra patria' - Desiderius Erasmus | 'Il faut cultiver son jardin' - Voltaire

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lau1406
In de update mail van gisteren staat dat er een opt-out is. Ik heb even verder gezocht wat dit daadwerkelijk betekend, en het betekend dat je online proctoring mag weigeren. O-)
Wat als ik niet wil meedoen aan een online geproctord tentamen? Mag ik dat weigeren?
Er is een opt-out mogelijkheid opgenomen in de regeling online proctoring.
Dat houdt in dat als je onoverkomelijke bezwaren hebt, je mag weigeren deel te nemen. Je dient dat dan onverwijld aan de examencommissie mede te delen en je kunt verzoeken om een alternatief. Een alternatief kan zijn dat je bij de eerstvolgende reguliere mogelijkheid pas het tentamen kunt afnemen omdat het onder de huidige omstandigheden niet altijd lukt een alternatief te bieden dan online proctoring.
source

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLDViane
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-10 07:35
Wij krijgen dit van onze school ook opgedrongen, waarbij in het privacy-statement staat dat het volgende wordt opgenomen:
2. Which (categories of) personal data are processed?
If you take a remote exam where we monitor online, we will process the following personal
data:
a. name (first, initials and last name);
b. email address;
c. Image of student card;
d. picture of you, taken through the webcam of your computer/laptop;
e. video and audio recordings of you while making the exam, made via the webcam of your computer/laptop;
f. on‐screen activities while making the exam;
g. keystrokes and mouse movements while making the exam;
h. the IP address of the computer network to which your computer/laptop is connected;
i. the web pages you visit during the exam take;
j. your answers to the exam questions.
A, B, C en J zijn logische punten, maar vooral punt G maak ik me wel zorgen om. Je wordt verplicht een keylogger te installeren?

Mijn school heeft enkel geen opt-out, en dwingt je in feite akkoord te laten gaan met deze optie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:52

Yucon

*broem*

Dit lijkt me echt iets voor een verse wergwerpinstallatie.. daarmee vind ik het nog wel acceptabel. Maar inderdaad iets als een keylogger op je pc installeren gaat wel heel erg ver.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• .ScorpionSquad
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-10 22:54

.ScorpionSquad

Nickname van een 14-jarige

Ik heb wat meer uitgezocht, de TU/e verwijderd de opnames wel zodra je cijfer bekend is (termijn van 15 dagen volgens mij).

Echter, de naam van de reviewer van jouw opnames en data wordt niet gecommuniceerd. Dan moet je de TU/e als instantie dus vertrouwen. Dat heb ik geweigerd, omdat ik ervan uit ga dat, als de student volgens de universiteit geen enkele integriteit kent, de medewerkers van de universiteit die ook niet kennen richting de student. Weet ik veel of er een boze ex als studentassistent mijn beelden gaat zitten bekijken, een naam communiceren lijkt me geen probleem.

Als je overigens weigert akkoord te gaan met de gebruiksvoorwaarden van Google Chrome houdt het ook op. De TU/e kan je dit inderdaad niet verplichten en is dan gedwongen een alternatief te bieden. Dat alternatief in de huidige situatie is, zeker voor de vakken met 100en studenten, wachten op eerste mogelijkheid waar online proctoring niet meer noodzakelijk is. Deze mogelijkheid telt dan als poging 1 en je hebt ook recht op een herkansing, maar wellicht dat die dus pas volgt in het volgende academische jaar.

Echt een alternatief kan je het niet noemen vind ik, maar juridisch zit het wel op slot.

Er zijn overigens nog wel wat bizarre bijkomstigheden bij dit systeem, in elk geval voor mijn tentamen:
- Eventuele medicatie moet je maar gewoon gebruiken voor de webcam, geen idee hoe dat met bijvoorbeeld insuline zou moeten. Lijkt me ook medisch gevoelige informatie, dus hier wringt het nog.
- Een 2e monitor is niet toegestaan, hoewel proctorio deze ook kan controleren.
- Alleen de windows calculator mag gebruikt worden tijdens het tentamen, zodat dit ook gemonitord kan worden. Ik vraag me af waarom rekenmachines dan überhaupt wel toegestaan zijn tijdens normale tentamens.
- Het formuleblad van het tentamen mag ik niet uitprinten, dat moet digitaal in adobe reader.

Komt er dus op neer dat ik op een crappy laptopscherm 1 venster voor proctorio, 1 windows calculator, 1 Cirrus tentamenvenster, 1 venster simulatiesoftware, en 1 venster adobe reader open moet hebben. Ik mag toch hopen dat het tentamen iets korter wordt gemaakt om te compenseren voor de dramatische workflow die dit oplevert.

Enfin, ik ga toch maar voor het 'alternatief'. Hopelijk kunnen we begin juli weer fysiek tentamens afnemen.

'Quaevis terra patria' - Desiderius Erasmus | 'Il faut cultiver son jardin' - Voltaire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ion
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

ion

En net ook een bericht van Tilburg University dat proctorio waarschijnlijk gebruikt gaat worden. Absurd dat ik straks mijn hele kamer moet gaan filmen, bovendien nog een webcam moet gaan aanschaffen om dat dan te kunnen doen. Echt belachelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ik "mocht" vorig jaar voor mijn werk ook een training doen met daarna een (verplicht) examen. Niet zo leuk als je na de training ontdekt dat dat examen online afgenomen wordt en dat je verplicht bent om daarvoor een camera en microfoon te installeren en een stuk software wat je computer scant, en waarmee je verplicht bent om de ruimte te filmen waar die PC staat, voordat je uberhaupt met het examen mag beginnen. Tijdens het examen kunnen ze via de camera en microfoon meekijken en -luisteren. En natuurlijk worden die opnames ook bewaard.

Op de werklaptop kon ik het niet installeren (want geen rechten om software te installeren en het security team zou dit soort software ook nooit toestaan) en thuis heb ik alleen een desktop zonder camera of microfoon en ben ik ook gewoon niet bereid om dit soort privacy schendende meuk te installeren. Telefoons en tablets, die altijd camera en microfoon hebben, werden niet ondersteund.

Als enige alternatief bieden ze dan een fysiek examen, af te nemen op één locatie voor heel Nederland (en slecht bereikbaar met OV). Het online examen is inbegrepen in de kosten van de training maar voor het fysieke examen mag je bijna € 200 aftikken.

Ik heb het examen niet gedaan en gelukkig deed de werkgever ook geen moeite om te controleren wie het examen hadden afgelegd. Het heeft dus geen discussie met de werkgever opgeleverd. Maar ik heb me echt verbaasd over de brutaliteit van opleiders om dit soort eisen te stellen en dan geen goed fysiek alternatief aan te bieden.
Niet alleen moet je maar zien waar je een PC met microfoon en camera vandaan haalt maar de privacy inbreuk ervan is ook behoorlijk. Ik was best bereid geweest om de moeite te nemen om dat examen fysiek te doen, ondanks (ruim) anderhalf uur reistijd, maar als je daar ook nog eens € 200 voor mag aftikken dan houdt het op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ion
  • Niet online

ion

downtime schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 20:03:
Ik "mocht" vorig jaar voor mijn werk ook een training doen met daarna een (verplicht) examen. Niet zo leuk als je na de training ontdekt dat dat examen online afgenomen wordt en dat je verplicht bent om daarvoor een camera en microfoon te installeren en een stuk software wat je computer scant, en waarmee je verplicht bent om de ruimte te filmen waar die PC staat, voordat je uberhaupt met het examen mag beginnen. Tijdens het examen kunnen ze via de camera en microfoon meekijken en -luisteren. En natuurlijk worden die opnames ook bewaard.

Op de werklaptop kon ik het niet installeren (want geen rechten om software te installeren en het security team zou dit soort software ook nooit toestaan) en thuis heb ik alleen een desktop zonder camera of microfoon en ben ik ook gewoon niet bereid om dit soort privacy schendende meuk te installeren. Telefoons en tablets, die altijd camera en microfoon hebben, werden niet ondersteund.

Als enige alternatief bieden ze dan een fysiek examen, af te nemen op één locatie voor heel Nederland (en slecht bereikbaar met OV). Het online examen is inbegrepen in de kosten van de training maar voor het fysieke examen mag je bijna € 200 aftikken.

Ik heb het examen niet gedaan en gelukkig deed de werkgever ook geen moeite om te controleren wie het examen hadden afgelegd. Het heeft dus geen discussie met de werkgever opgeleverd. Maar ik heb me echt verbaasd over de brutaliteit van opleiders om dit soort eisen te stellen en dan geen goed fysiek alternatief aan te bieden.
Niet alleen moet je maar zien waar je een PC met microfoon en camera vandaan haalt maar de privacy inbreuk ervan is ook behoorlijk. Ik was best bereid geweest om de moeite te nemen om dat examen fysiek te doen, ondanks (ruim) anderhalf uur reistijd, maar als je daar ook nog eens € 200 voor mag aftikken dan houdt het op.
Wow, 200 euro eisen om het op locatie te mogen maken. Je zou zeggen dat opleiders voldoen aan redelijkheid en billijkheid, maar nee hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ion
  • Niet online

ion

Voor Tilburg University is een petitie gestart tegen de opzet van proctorio:
https://www.change.org/p/...-alternative-examinations

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1