Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:56
MacOS is sinds een aantal dagen aan het melden dat er een update klaar staat naar 10.15.4. Geen probleem, doen we dat. Wanneer ik de knop [Werk nu bij] aanklik, wordt mij gevraagd om opnieuw op te starten om de installatie te kunnen starten. En wat doet mijn machine dan? Precies: opnieuw opstarten. Maar zonder de update te installeren. Mac OS geeft vervolgens weer aan dat 10.15.4 klaar staat op geïnstalleerd te worden.

Hetgeen wat mij hekelt, en wat helaas een beetje Apple-eigen is, is het feit dat mij niet wordt verteld dát er iets mis gaat en wát er precies mis gaat. MacOS start gewoon opnieuw op en daarna wordt net gedaan alsof ik die update nooit heb gestart. Helaas zie ik dit gedrag ook vaak terug in andere delen van MacOS: op het moment dat er iets mis gaat niets melden of afkomen met "Er ging iets mis" zonder enige verdere informatie.

Nu heb ik zelfs de update handmatig van de website van Apple gedownload, in de hoop dat dit het wel zou oplossen. De installatie vraagt na de voorbereidingsfase om opnieuw op te starten. Wat er dan gebeurt? U raadt het al: Niets, nada, noppes. Ik kom terug op het bureaublad, zonder dat de update geslaagd is. Met de vraag of ik wil updaten naar 10.15.4 natuurlijk.

|:( |:( |:(

Een aantal vragen heb ik dus wel:
  • Waar kan ik lezen wat er nu eigenlijk fout gaat?
  • Zijn er meer mensen die dit probleem hebben?
  • Wat kan ik doen om de update te laten installeren?
Hardware; Mac mini (Late 2014)

Beste antwoord (via xFeverr op 28-03-2020 15:59)

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:48
Je kunt even de volledige update zelf downloaden en handmatig starten: https://support.apple.com/kb/DL2037?locale=en_US

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:48
Je kunt even de volledige update zelf downloaden en handmatig starten: https://support.apple.com/kb/DL2037?locale=en_US

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
Bedankt @Pendora, ik was in de veronderstelling dat ik die al had uitgevoerd. Blijkbaar zijn er nog verschillende varianten en is de zogenaamde 'combo update' degene die de boel recht heeft weten te trekken en dus niet de update zonder 'combo' in de naam.

Blijft nog steeds de vraag: wat was er dan mis met de ingebouwde update-client en de zelf gedownloade update (zonder 'combo') van Apple's website? Ik vrees dat ik er niet achter ga komen.

Desondanks, hulde aan @Pendora!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:44

nelizmastr

Goed wies kapot

xFeverr schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 16:02:
Bedankt @Pendora, ik was in de veronderstelling dat ik die al had uitgevoerd. Blijkbaar zijn er nog verschillende varianten en is de zogenaamde 'combo update' degene die de boel recht heeft weten te trekken en dus niet de update zonder 'combo' in de naam.

Blijft nog steeds de vraag: wat was er dan mis met de ingebouwde update-client en de zelf gedownloade update (zonder 'combo') van Apple's website? Ik vrees dat ik er niet achter ga komen.

Desondanks, hulde aan @Pendora!
Zoals bij vrijwel alle andere Unix smaken worden foutmeldingen niet getoond in macOS maar gelogd in logbestanden ergens op de harde schijf. Syslog is er een van, maar vrijwel elke service heeft een eigen log. Met wat graafwerk is dat wel te achterhalen. Uitlezen kan via de terminal met cat, nano, vi, of een andere editor en anders met textedit oid.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
nelizmastr schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 22:29:
[...]

Zoals bij vrijwel alle andere Unix smaken worden foutmeldingen niet getoond in macOS maar gelogd in logbestanden ergens op de harde schijf. Syslog is er een van, maar vrijwel elke service heeft een eigen log. Met wat graafwerk is dat wel te achterhalen. Uitlezen kan via de terminal met cat, nano, vi, of een andere editor en anders met textedit oid.
Ik weet niet of ik het er helemaal mee eens ben. Ook op Windows wordt alles gelogd, dus daar zijn de Unix'en op deze wereld echt niet uniek in. Er moet wel even een verschil gemaakt worden in een achtergrondservice zonder front-end, een achtergrondservice met front-end en een voorgrondservice.

Ik ben zelf software engineer en ik snap dan ook dat als ik een achtergrondservice maak zonder front-end, dat mijn enige manier om fouten in het proces aan te geven de logboeken zijn.

Echter is de updater van MacOS dat niet. Die heeft gewoon een front-end om eventuele fouten in te tonen. En tijdens het updaten zelf is het zelfs het voorgrondproces. Waarom wordt er daar niet meer info gegeven? Ze kunnen wel aangeven hoeveel minuten het nog ongeveer gaat duren.

Dit gedrag vertoont zich ook op andere plaatsen van het OS. In de AppStore ben ik al vaker tegen het probleem aangelopen dat het weigert een applicatie te installeren of updaten. Of je krijgt een eeuwig ronddraaiende laadcircel, of je krijgt de boodschap "er is iets misgegaan". Ook Xcode heeft er een handje van.

En dit gedrag ken ik dus niet van andere Unix'en. Als ik daar iets op de voorgrond uitvoer, of ik heb een front-end die de status van een achtergrondproces toont, dan krijg ik daar ook gewoon foutmeldingen en aanwijzingen te zien.

Zie het bijvoorbeeld zo: ik voer een rm commando in de terminal uit, en dat mislukt om wat voor reden dan ook. Daar krijg je gewoon een foutmelding op je scherm, en hoef je daarvoor geen logboeken te raadplegen.

Tot zo ver mijn betoog :)