Multiroom of gaming-router?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Raid Pavement
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10-02-2022
Goedemiddag allen! Alvast heel veel dank voor het wegwijs maken van mijn zoektocht naar een stabieler netwerk, waar nu iedereen thuiswerkt erg veel behoefte aan is. De volgende situatie:

Ik zoek een?
Nieuwe router. Ik woon met 5 man in Amsterdam, in een drukke buurt. Erg veel signalen dus in de omgeving. Met minimaal 2 apparaten per persoon in huis (3 verdiepingen) plus nog wat randapparatuur als Chromecasts/Sonos/Home is het soms op een paar meter afstand van de huidige router al lastig om een filmpje op YouTube te kijken. Onze huidige internetsnelheid is 250Mbit (Ziggo). We gebruiken nu de connectbox als router en het idee is om een router hier achter te zetten en de connectbox te bridgen.

Wat is je budget?
We hebben goed gespaard met 5 man en de nood is redelijk hoog aangezien iedereen nog wel even thuiswerkt, dus laten we zeggen dat het onbeperkt is (binnen het noodzakelijke).

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Een oude woning in Amsterdam, waar we met 5 man op 3 verdiepingen wonen (70m2 per verdieping). De connectbox staat in de hoek van de woonkamer, daarboven zijn de 2 andere verdiepingen (met slaapkamers).

De vraag is dus, waar hebben wij het meest behoefte aan om overal in huis een stabiel draadloos netwerk te creëren? Is dat een hele krachtige (gaming)router die alle interferentie wegblaast waardoor het bij ons in huis de verbinding stabiel wordt, of een een multiroom wifi systeem waarbij alle verdiepingen een goede verbinding hebben (maar is dit net zo krachtig als een gaming-router?).

Of.. hebben we gewoon niet genoeg bandbreedte? Alvast dank voor jullie hulp Tweakers!

Beste antwoord (via Raid Pavement op 30-03-2020 23:02)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik denk "heeeeel" simpel en ongetwijfeld kan het tegenwoordig mooier / goedkoper / interessanter.

- Connectbox zet je in Bridge
- Je eerste router is bijvoorbeeld een Asus 68U of een NetGear7000
- Op elke etage zet je dan eenzelfde router neer maar in AP-modus
- Je trekt kabels van beneden naar de router per etage
- Klaar

Dan heb je per etage in ieder geval een switch hangen (namelijk 3 poorten van de AP) om 3 bekabelde apparaten aan te sluiten. En je hebt per verdieping een "vrij sterke" WiFi-zender. Ik doe het nu (in dit topic) nog ouderwets met een paar routers die je herconfigureert.

Allicht dat er kant & klare pakketten zijn waarbij je een mooie multiroom-mesh opzet; budgettechnisch vind ik die wat minder interessant (de genoemde Asus kan je voor 7 tientjes per stuk vinden op Marktplaats etc)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik denk "heeeeel" simpel en ongetwijfeld kan het tegenwoordig mooier / goedkoper / interessanter.

- Connectbox zet je in Bridge
- Je eerste router is bijvoorbeeld een Asus 68U of een NetGear7000
- Op elke etage zet je dan eenzelfde router neer maar in AP-modus
- Je trekt kabels van beneden naar de router per etage
- Klaar

Dan heb je per etage in ieder geval een switch hangen (namelijk 3 poorten van de AP) om 3 bekabelde apparaten aan te sluiten. En je hebt per verdieping een "vrij sterke" WiFi-zender. Ik doe het nu (in dit topic) nog ouderwets met een paar routers die je herconfigureert.

Allicht dat er kant & klare pakketten zijn waarbij je een mooie multiroom-mesh opzet; budgettechnisch vind ik die wat minder interessant (de genoemde Asus kan je voor 7 tientjes per stuk vinden op Marktplaats etc)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Raid Pavement
Thanks @MAX3400 ! Helder. Kabels doortrekken heeft niet onze eerste voorkeur, maar goed om te weten. Nog een paar vragen:

- Aan de bandbreedte zou het dus niet moeten liggen?
- Zijn alle routers geschikt om in AP-modus te zetten?
- Is het bij een mesh systeem ook nodig om kabels door te trekken, of werkt dat volledig draadloos?

• Raid Pavement
Vandaag een Deco M9 systeem geïnstalleerd, vooral vanwege gebruiksgemak en bekabeling was geen optie. Op zolder zonder problemen 200 Mbit/s waar ik op een goede dag 15 haalde. Heel tevreden, dank nogmaals @MAX3400 .

[ Voor 7% gewijzigd door Raid Pavement op 30-03-2020 23:02 ]