Vraag

• SuperSiggy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-11 21:20
Bij mijn hogeronderwijsinstelling is het bericht binnen gekomen dat Microsoft onze tenant naar servers buiten de EU gaat plaatsen. Ze doen dit naar hun zeggen om in deze drukke tijden de dienstverlening in stand te kunnen blijven houden. Het verbaasde me dater niets over op Tweakers stond en Ik wilde het als nieuwsartikel indienen meer ik kan verder geen nieuws of informatie behalve de interne mail en houd ik liever intern : ).

Zijn er andere IT collega's in HO werkzaam die dezelfde info hebben ontvangen?

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:44

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Of je maakt je zorgen over iets wat niet goed geformuleerd is?

Dat "de servers" niet binnen de EU staan, wil niet zeggen dat "de servers" niet onderhevig zijn aan dezelfde security & compliancy die geldt voor de EU-geolocatie? En, Microsoft kennende, zorgen ze er dan ook wel voor dat jouw SLA, latency, etc. naar "de servers" volledig correct ingericht wordt?

Vraag me alleen af hoe ze dit bedenken; "outside EU" is namelijk al Turkije (bijvoorbeeld) en daar is de peering redelijk goed mee. Maar "de servers" ergens in Vuurland (onderaan Chili) plaatsen bijvoorbeeld levert niet alleen een hele slechte peering op maar grote kans dat Microsoft dan ook nog eens transit moet "afnemen".

Maar, gaat de hele tenant naar buiten? Of een gedeelte van je afgenomen services? Formuleren ze ook "wat" er dan beter zou worden?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• SuperSiggy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-11 21:20
Wellicht maak ik me inderdaad zorgen om iets wat ongelukkig geformuleerd is ik ben geen expert op dit gebied. Dit Is hoe het in de interne mail is omschreven, "Ik heb zojuist van onze Microsoft contact (xxxxxxx) gehoord, dat zo dadelijk onze Sharepoint tennant wordt verplaatst naar of USA of VK". Ik ben ook niet in bezit van de email van Microsoft, als ik degene was die contact met Ms had had ik het aan hen zelf gevraagd.

De HO instellingen hebben de afgelopen jaren erg veel werk gehad aan het aanpassen van bestaande verwerkingsovereenkomsten en aanbestedingsprocessen om conform de wet te kunnen handelen, data MOET binnen EU grenzen staan zo niet dan is het geen (nieuw) contract.

Maar mijn doel van de post is om wat meer info te krijgen, niet uit angst, niet mijn baan om daar zorgen om te maken maar omdat ik me verbaasde dat er verder online niets over te vinden is terwijl het in mijn ogen zeker nieuwswaardig (op Tweakersniveau dan : )

• korenpc
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-11 22:48
MAX3400 schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 12:31:
Of je maakt je zorgen over iets wat niet goed geformuleerd is?

Dat "de servers" niet binnen de EU staan, wil niet zeggen dat "de servers" niet onderhevig zijn aan dezelfde security & compliancy die geldt voor de EU-geolocatie? En, Microsoft kennende, zorgen ze er dan ook wel voor dat jouw SLA, latency, etc. naar "de servers" volledig correct ingericht wordt?

Vraag me alleen af hoe ze dit bedenken; "outside EU" is namelijk al Turkije (bijvoorbeeld) en daar is de peering redelijk goed mee. Maar "de servers" ergens in Vuurland (onderaan Chili) plaatsen bijvoorbeeld levert niet alleen een hele slechte peering op maar grote kans dat Microsoft dan ook nog eens transit moet "afnemen".

Maar, gaat de hele tenant naar buiten? Of een gedeelte van je afgenomen services? Formuleren ze ook "wat" er dan beter zou worden?
Buiten de EU, kan tegenwoordig ook in het mede Angelsaksische land: GB ;).

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:44

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

korenpc schreef op maandag 30 maart 2020 @ 13:23:
[...]

Buiten de EU, kan tegenwoordig ook in het mede Angelsaksische land: GB ;).
Brexit is nog niet voltooid...?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• korenpc
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-11 22:48
MAX3400 schreef op maandag 30 maart 2020 @ 13:39:
[...]

Brexit is nog niet voltooid...?
Klopt, maar staat in de OT: "MIcrosoft wil Edu Tenants verplaatsen naar buiten EU?" Dus ze hebben het nog niet gedaan. Maar GB is een waarschijnlijkere optie als bijvoorbeeld Turkije. Omdat GB straks niet GDPR valt (na de Brexit) en landen als Zwitserland, Noorwegen, Ijsland bijvoorbeeld wel (onder bepaalde mate).

De GDPR is voor een bedrijf uit de VS, volgens mij wat lastig omdat het soms tegen de eigen wetgeving ingaat uit VS (zoals delen van DATA). Als GB wel grotendeels van GDPR toepast maar wel toegang kan krijgen tot de EU-markt, dan is het toch logisch dat Microsoft dit soort opties overweegt? MAAR dit is puur speculatief van mijn kant.
Pagina: 1

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers is samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer onderdeel van DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee