Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1295042

Topicstarter
Beste mensen,

Ik lees veel wisselende berichten over de disken van de imac 2019.

Ik kan eigenlijk nergens vinden welke onboard pci ssd er wordt gebruikt in voor de fusion drive.
Als ik het goed begrijp wordt die door apple ook gebruik voor de 1 of 2 tb versie als enige disk.
Maar ik lees veel dat je verloopjes nodig hebt en ik lees ook dat het eindelijk industrie standaard is geworden.

Wie weet hier meer van?

Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debom
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17-05 09:19
Er zijn geen verlopen voor het Fusion gedeelte van de fusion drive. Als ik mij niet vergis dit een apple ssd. Dus met een propriortary PCIe connector.

De hard schijf is zelf wel te vervangen door een SATA ssd zoals de EVO 860 e.d.

Maar het blijft een rot klus om te vervangen. Kijk maar eens naar deze teardown: https://nl.ifixit.com/Tea...5K+Display+Teardown/30260 (stap 10 staat je antwoord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Thx. Jammer dat apple toch een eigen connector heeft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
@Anoniem: 1295042 Wat is je uiteindelijke doel? Wat wil je doen?
Heb je last van ruimte gebrek, of iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Pendora schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 09:34:
@Anoniem: 1295042 Wat is je uiteindelijke doel? Wat wil je doen?
Heb je last van ruimte gebrek, of iets anders?
@Pendora ik wil een beslissing kunnen nemen of ik de onboard pci-e kaart kan vervangen door een 2tb of dat ik een 2tb ssd wil kopen. Geld en hoe moeilijk het is maakt mij niet uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Anoniem: 1295042 schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 11:54:
[...]

@Pendora ik wil een beslissing kunnen nemen of ik de onboard pci-e kaart kan vervangen door een 2tb of dat ik een 2tb ssd wil kopen. Geld en hoe moeilijk het is maakt mij niet uit!
Ah op die manier. Ik meende wel ergens te herinneren dat als je de 2TB SSD besteld via Apple de SATA aansluiting niet erop gesoldeerd zit.

Maar als geld geen issue is zou ik zelf niet eens eraan beginnen om hem open te maken. Dat is met de platte iMacs best een klus. Je zou altijd nog een Thunderbolt SSD kunnen aansluiten en die opnemen in de Fusion Drive. Is goed te doen als je een beetje handig bent met Terminal commando's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:34

nelizmastr

Goed wies kapot

Pendora schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 12:49:
[...]

Ah op die manier. Ik meende wel ergens te herinneren dat als je de 2TB SSD besteld via Apple de SATA aansluiting niet erop gesoldeerd zit.

Maar als geld geen issue is zou ik zelf niet eens eraan beginnen om hem open te maken. Dat is met de platte iMacs best een klus. Je zou altijd nog een Thunderbolt SSD kunnen aansluiten en die opnemen in de Fusion Drive. Is goed te doen als je een beetje handig bent met Terminal commando's.
Als geld geen issue is zou ik uberhaupt meteen de 1TB SSD nemen, kan je extern altijd nog dingen bij gaan hangen als je dat nodig acht.

En anders de Fusion nemen, dan de PCIe SSD en de HDD vervangen door eigen SSD's. Simpel M.2 verloopje is voldoende voor de proprietary Apple aansluiting.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
nelizmastr schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 14:05:
[...]

Als geld geen issue is zou ik uberhaupt meteen de 1TB SSD nemen, kan je extern altijd nog dingen bij gaan hangen als je dat nodig acht.

En anders de Fusion nemen, dan de PCIe SSD en de HDD vervangen door eigen SSD's. Simpel M.2 verloopje is voldoende voor de proprietary Apple aansluiting.
@nelizmastr ik zie hier idd dat de imac een andere connector😤 heeft dan een gewone pci ssd YouTube: How to Install/Upgrade the PCIe SSD in a 27-inch iMac (2019)

Ik ga deze bestellen voor mij. 2019 imac. Tijd genoeg in deze corona tijd
Enige reden om dit te doen is om mijn bibliotheek van CaptureOne sneller te lezen. Het beeld bewerken en exporteren gaat super snel al. Alleen als je een grote bibliotheek hebt dan is het lezen langzaam.
https://eshop.macsales.com/item/OWC/S3DAPT4MA20K/

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 1295042 op 04-04-2020 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sssensss
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Je kunt ook een externe SSD erbij halen.
Ik heb de fusiondrive uitgeschakeld en de iMac start op van een Samsung X5 Thunderbolt NVME SSD.
Dit is een tussenoplossing, die er ieder geval voor zorgt dat je de iMac niet hoeft open te maken en de garantie verliest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik wil geen andere troep op mijn bureau. En dat open maken vind ik niet zo spannend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:34

nelizmastr

Goed wies kapot

Anoniem: 1295042 schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 10:05:
[...]

@nelizmastr ik zie hier idd dat de imac een andere connector😤 heeft dan een gewone pci ssd YouTube: How to Install/Upgrade the PCIe SSD in a 27-inch iMac (2019)

Ik ga deze bestellen voor mij. 2019 imac. Tijd genoeg in deze corona tijd
Enige reden om dit te doen is om mijn bibliotheek van CaptureOne sneller te lezen. Het beeld bewerken en exporteren gaat super snel al. Alleen als je een grote bibliotheek hebt dan is het lezen langzaam.
https://eshop.macsales.com/item/OWC/S3DAPT4MA20K/
Dan inderdaad openmaken en een SATA en PCIe SSD erin knallen en genieten. Zo duur zijn ze niet meer, dus
flinke capaciteiten zijn nu ook een optie.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank030
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 10-04-2020
Precies wat Nelizmastr zegt. Als je niet bang bent om hem open te maken een SATA en PCIe SSD erin plaatsen. Heb ik ook gedaan en werkt super!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Frank030 schreef op maandag 6 april 2020 @ 08:55:
Precies wat Nelizmastr zegt. Als je niet bang bent om hem open te maken een SATA en PCIe SSD erin plaatsen. Heb ik ook gedaan en werkt super!
@Frank030 Heb jij dat met de m.2 adapter gedaan die er ook is voor de macbook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Apple iMac 27-Inch "Core i5" 3.0 (5K, 2019) Specs
This model has a 1 TB "Fusion" Drive, which combines a 32 GB SSD and a 1 TB hard drive. It has a Serial ATA (6 Gb/s) connector for a 3.5" hard drive and a PCIe connector for the SSD.
Apple iMac 21.5-Inch "Core i5" 3.0 (4K, 2019) Specs
This model has a 1 TB "Fusion" Drive, which combines a 32 GB SSD and a 1 TB hard drive. It has a Serial ATA (6 Gb/s) connector for a 2.5" hard drive and a PCIe connector for the SSD.
https://www.macworld.com/...e-you-beaucoup-bucks.html
I settled on the Western Digital SN750 Black for the experiment, but you could easily make do with something such as Crucial’s P1. Also, you need a sub-$20 adapter from Sinetech to use a M.2 2280 SSD in an iMac.

The Sinetech adapter is actually made for MacBooks, and there is a subtle difference in the distances between MacBook and iMac mount points. The end result is that the adapter is just a hair too long, and the drive just a shade more so. It can still be installed, but it’s not a perfect fit. Then again, it’s inside the iMac where you’ll never see it. Out of sight...

It’s been reported that one of the most popular and fastest mid-range NVMe SSDs, the Samsung 970 EVO Plus, currently won’t play nice with Macs. I had intended to test the 970 EVO Plus as an upgrade, but while formatting it in an external PCIe enclosure, it crashed my other Mac. I took the hint.
En als laatste: https://forums.macrumors....019-ssd-upgrades.2162435/
Pagina: 1