Sociale huurwoning maximale huur bedrag?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.281 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:15
Ik woon al sinds 2005 in een sociale huurwoning.

Inmiddels verdienen wij meer dan het middeninkomen van 49.959.

Hierdoor krijgen wij ieder jaar een flinke huurverhoging.

Nu vraag ik mij af of er een maximum zit aan hoe hoog de huur mag worden of kunnen ze mij elk jaar gewoon de max verhoging opleggen en dus een oneindig hoog huurbedrag rekenen?

En ja ik snap dat ik naar koophuis kan maar daar gaat deze discussie / vraag niet over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-05 17:42

De Nelis

en anders maar niet...

Wellicht kun je hier het een en ander vinden met betrekking tot je vraag:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurverhoging

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ruzor
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

Googelen was nog sneller geweest dan het typen van je vraag:
https://www.huurwoningen.nl/info/sociale-huurwoningen/

[ Voor 3% gewijzigd door Ruzor op 28-03-2020 10:04 ]

[This is what you get when you mess with us]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaVeNwg
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08-05 15:41
Als je teveel verdient, zoals jij, dan mag de wooncoöperatie huur verhogen, het max % wordt per jaar vastgesteld. Als dat een flink aantal jaren achter elkaar doorgaat kan je huur uiteindelijk boven de sociale huurgrens uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:50
Dracula schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 10:00:
[…]

Nu vraag ik mij af of er een maximum zit aan hoe hoog de huur mag worden of kunnen ze mij elk jaar gewoon de max verhoging opleggen en dus een oneindig hoog huurbedrag rekenen?

[…]
Er geldt een maximaal percentage voor de verhoging van de huurprijs van sociale huurwoningen (inflatie + vastgesteld percentage, vind je zelf wel op Google), maar geen maximale huurprijs (behoudens die obv puntenstelsel van de huurcommissie). Dus elk jaar leggen ze je lekker de maximale verhoging op. Dit heeft overigens ook gevolgen voor de huurtoeslag, want voor het deel van je huurprijs boven de huurgrens krijg je geen toeslag (maar dat krijg je ook niet als je genoeg verdient ;)). Je kunt wel bezwaar maken tegen de verhoging, ook daar weet Google alles van.

[ Voor 3% gewijzigd door cryptapix op 28-03-2020 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Had inderdaad al wat gevonden over de max prijs door totaal aantal huurpunten te berekenen. Alleen is / was het mij nog steeds niet helemaal duidelijk of er bij een huurwoning die betrokken is als sociale huurwoning de huur oneindig verhoogt mag en kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
Dracula schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 10:59:
Had inderdaad al wat gevonden over de max prijs door totaal aantal huurpunten te berekenen. Alleen is / was het mij nog steeds niet helemaal duidelijk of er bij een huurwoning die betrokken is als sociale huurwoning de huur oneindig verhoogt mag en kan worden.
Als dat nog steeds onduidelijk is, moet je mijn post nog een keer lezen.

Edit: nog even ter verduidelijking een link met wat meer informatie. https://www.woonbond.nl/v...oning-vrije-sector-beland
Er is dus wel een max, maar dat is obv puntenstelsel zoals bij elke sociale huurwoning en dus niet obv een vast bedrag zoals bijv de liberalisatiegrens.

Hier nog meer info en een tabel met maximale huurbedragen
https://www.huurcommissie...jscheck-en-puntentelling/

[ Voor 33% gewijzigd door cryptapix op 28-03-2020 13:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:53

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Dracula schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 10:59:
er bij een huurwoning die betrokken is als sociale huurwoning de huur oneindig verhoogt mag en kan worden.
Simpel: maximale kale huurprijs van sociale huur is €737,14
Zonder elke index erbij te pakken, met jouw verzamel-inkomen mag een verhuurder "ongeveer" 6.5% opslag per jaar doorrekenen.

Nou is hoofdrekenen niet mijn sterkste punt maar theoretisch zou jouw huur kunnen zijn geworden:
737,14 x 1,065^14 = 1780,10

Vanzelfsprekend is dat natuurlijk een bizar bedrag maar sociale huur is al enkele jaren "aan banden" en de verhoging werkt best hard door voor sommige gezinnen.

[ Voor 13% gewijzigd door MAX3400 op 28-03-2020 13:11 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:06
MAX3400 schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 13:10:
[...]

Simpel: maximale kale huurprijs van sociale huur is €737,14
Zonder elke index erbij te pakken, met jouw verzamel-inkomen mag een verhuurder "ongeveer" 6.5% opslag per jaar doorrekenen.

Nou is hoofdrekenen niet mijn sterkste punt maar theoretisch zou jouw huur kunnen zijn geworden:
737,14 x 1,065^14 = 1780,10

Vanzelfsprekend is dat natuurlijk een bizar bedrag maar sociale huur is al enkele jaren "aan banden" en de verhoging werkt best hard door voor sommige gezinnen.
Dan is toch 737,14*1,065 = 785,05 de nieuwe huurprijs. De huurindexatie bedraagt absoluut bedraag 47,91.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracula
Ok nu ik merk wel waar het gaat eindigen, kennelijk is er dus geen max bovengrens.

Wat mij betreft kan deze dicht. Thanks voor het mee denken

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• cryptapix
Termi schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 13:14:
[...]

Dan is toch 737,14*1,065 = 785,05 de nieuwe huurprijs. De huurindexatie bedraagt absoluut bedraag 47,91.
En dat 14 jaar lang doorrekenen ;)
Dracula schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 13:15:
Ok nu ik merk wel waar het gaat eindigen, kennelijk is er dus geen max bovengrens.

Wat mij betreft kan deze dicht. Thanks voor het mee denken
Jawel, puntenstelsel van de huurcommissie. Even die tool invullen, dan weet je je maximale huur. Dit is dus gebaseerd op wat je krijgt voor je geld en niet op een bepaald standaard maximaal bedrag voor sociale huur.

[ Voor 21% gewijzigd door cryptapix op 28-03-2020 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Termi schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 13:14:
[...]

Hij heeft sinds 2005 een huurwoning
Het is nu 2020; dat is 14 "huurverhogingen" mogelijk
Vandaar dat ik dus ^14 had gezet; dat is namelijk 1,065 tot de macht 14 ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracula
Ik zit nog niet zo hoog dat ik al 14 jaar steeds de max aan huurverhoging had.

Ik heb inderdaad de punten berekend en weet dus dan nu wat de max is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulfix
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Als je het puntenaantal zeker wil weten kan je deze ook opvragen bij de verhuurder. Als dit een woningcorporatie is hebben ze deze vaak wel beschikbaar voor de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Soulfix schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 18:14:
Als je het puntenaantal zeker wil weten kan je deze ook opvragen bij de verhuurder. Als dit een woningcorporatie is hebben ze deze vaak wel beschikbaar voor de woning.
Dat kan inderdaad ook nog.

Vraag me nu trouwens ineens wel iets anders af, er moeten op de bovenste verdieping ramen vervangen worden van enkel naar dubbelglas (zelf om gevraagd). Omdat de woningbouw dit niet nodig vind doen ze het alleen maar als ik extra huur ga betalen. Neem niet aan dat je dan alsnog over de max heen kan gaan. (Met de verhoging voor dubbelglas zit ik nog niet aan de max)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Nee, de max is de max, ook als er sprake is van geriefsverbetering. Houd er echter rekening mee dat het aantal woningwaarderingspunten mogelijk stijgt door het plaatsen van dubbel glas. Daarmee stijgt ook de maximaal toegestane huur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Dracula Je begrijpt nu zélf ook dat je een (groot) onderdeel bent van het tekort aan woningen voor de 'instappers' (mensen welke nét gaan werken nadat ze de ouderlijke woning hebben verlaten en 't vaak toch al niet al te breed hebben)?

Je begint de in OP overigens met "IK" woon en daarna ga je pas over op "Wij" verdienen. Is die sociale huurwoning waar je nú woont wel bedoeld voor JULLIE als doelgroep?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dracula
Will_M schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 19:24:
@Dracula Je begrijpt nu zélf ook dat je een (groot) onderdeel bent van het tekort aan woningen voor de 'instappers' (mensen welke nét gaan werken nadat ze de ouderlijke woning hebben verlaten en 't vaak toch al niet al te breed hebben)?

Je begint de in OP overigens met "IK" woon en daarna ga je pas over op "Wij" verdienen. Is die sociale huurwoning waar je nú woont wel bedoeld voor JULLIE als doelgroep?
@Will_M Fijn dank je wel moraalridder... Ik zou met alle liefde een koopwoning betrekken.
Helaas gaan de woningen waar ik woon voor zulke hoge bedragen (ruim boven de vraagprijs) en zijn er zoveel kopers dat ik tot op heden steeds achter het net vis.

En verhuizen naar een andere plaats oid gaat lastig (werk, school en noem maar op).

Anyway ik heb alle info die ik nodig heb, inclusief de info waar ik niet opmzat te wachten.

Deze kan dicht ik reageer niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Enig idee wat je aan hypotheek kan krijgen met een brutoloon van 45.000 euro? Das nu niet echt bijzonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Dracula schreef op zondag 29 maart 2020 @ 09:47:
[...]
Deze kan dicht ik reageer niet meer.
Pardon :?

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Anoniem: 93986 schreef op zondag 29 maart 2020 @ 09:51:
[...]

Enig idee wat je aan hypotheek kan krijgen met een brutoloon van 45.000 euro? Das nu niet echt bijzonder.
+
Inmiddels verdienen wij meer dan het middeninkomen van 49.959.
Geen idee? Wordt er nou exact 50K verdiend? 300K? En door de brakke verwoording; per persoon of het gehele verzamelinkomen van alle personen in dat huis?

Vergeet ook niet (maar ja, ik had al een rare berekening voor de huurprijs), dat een koopwoning van 240K netto (!!) per maand ongeveer €900 kost? Is een bak minder dan de maximaal voorgerekende €1700 huur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracula
Zo brak is de verwoording niet, ik heb alleen geen behoefte ons exacte inkomen te vermelden. Daarnaast was dit geen topic om een discussie te beginnen aangaande een hypotheek.

Ik had info nodig en die heb ik gekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:50

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MAX3400 schreef op zondag 29 maart 2020 @ 14:56:
[...]

+

[...]

Geen idee? Wordt er nou exact 50K verdiend? 300K? En door de brakke verwoording; per persoon of het gehele verzamelinkomen van alle personen in dat huis?

Vergeet ook niet (maar ja, ik had al een rare berekening voor de huurprijs), dat een koopwoning van 240K netto (!!) per maand ongeveer €900 kost? Is een bak minder dan de maximaal voorgerekende €1700 huur.
De maandlasten zijn ivm lage rente ongekend laag, maar dat maakt niet dat je onbeperkt kunt lenen. Maximale hypotheekwaarde die je met een brutosalaris van EUR 50k kunt krijgen is EUR 228k - ervan uitgaande dat je jong bent en geen andere betalingsverplichtingen hebt. Wij weten niet of TS die heeft. Al zou hij het niet hebben, dan nog is die EUR 240 onhaalbaar.

Nu weet ik ook niet waar TS woont, maar als ik hoor dat er boven vraagprijs verkocht wordt zal de situatie niet anders zijn dan in A'dam. Wat koop je in A'dam voor EUR 228k? Even uitgaande van vraagprijs tot 225k (want er moet hoger geboden worden) staan er op Funda 23 opties met minimaal 3 kamers (TS noemt school, dus vermoedelijk kind), waarvan slechts 5 beschikbaar. 1 daarvan is een woonboot waarbij expliciet staat "Het woonschip is in de huidige staat niet te financieren, de aankoop zal dus uit eigen middelen gefinancierd moeten worden." Wat je over houdt zijn twee galerijflat appartementen in minst aantrekkelijke deel Nieuw-West en twee portiekwoningen in minst aantrekkelijke deel Bijlmer. Relevant is niet eens wat je vindt van de buurten (ik woon met veel plezier in de Bijlmer) maar de afstand/reistijd. Je bent langer bezig om op deze locaties te komen dan naar omringende steden. Als dat afvalt wegens afstand school zal dit - ervan uitgaande dat TS niet al in een van die twee buurten woont - ook afvallen. Zelfs deze onaantrekkelijke opties staan minder dan een week te koop, goede kans dat ze nu al weg zijn.

Ik heb zelf ook in dit schuitje gestaan. Gelukkig kon ik 5 jaar terug nog iets kopen toen prijzen op de helft van huidige peil lagen. Ik zou m'n eigen woning vandaag niet meer kunnen kopen, en dat is ondanks een vraagprijs toen van lager dan we hierboven bespreken en tweemaal een bovenmodaal salaris.

En TS mede verantwoordelijk voor de tekorten?

1) 70% van woningbestand Amsterdam is sociale huur. Er is simpelweg weing alternatief.
2) tekorten in sociale sector komen voor het overgrote deel door overheidsbeleid om enerzijds de corporaties onder druk te zetten sociale huurwoningen te verkopen, anderzijds door de verhuurdersheffing waarmee ze nieuwe investeringen tegen gaan. Degene die stemt op VVD of CDA is verantwoordelijk voor deze situatie. Als je de situatie onterecht vind moet je daar - en niet bij de bewoners die niet anders kunnen - je afkeuring laten blijken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021

Waarom wordt dit elke keer gezegd over mensen die veel verdienen en in een sociale huurwoning wonen? Misschien wonen ze wel prettig in hun woning en willen ze gewoon niet verhuizen. Is dat een probleem? Nee, het urgentieprobleem is het enige probleem. Door urgentie is er een woningtekort. Als men urgentie afschaft, dan zal de markt normaal worden. Alleen mensen van wie hun woning wordt gesloopt zouden recht moeten hebben op urgentie. Zwangere vrouwen: nee. Zwanger worden is in 99% van de gevallen een keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Dracula schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 18:09:
Ik zit nog niet zo hoog dat ik al 14 jaar steeds de max aan huurverhoging had.

Ik heb inderdaad de punten berekend en weet dus dan nu wat de max is.
Lekker gaan kopen :) Wie wil nou jarenlang huur betalen.. met koop doe je met dat geld een investering.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:50

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Trommelrem schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 10:16:
[...]

Waarom wordt dit elke keer gezegd over mensen die veel verdienen en in een sociale huurwoning wonen? Misschien wonen ze wel prettig in hun woning en willen ze gewoon niet verhuizen. Is dat een probleem? Nee, het urgentieprobleem is het enige probleem. Door urgentie is er een woningtekort. Als men urgentie afschaft, dan zal de markt normaal worden. Alleen mensen van wie hun woning wordt gesloopt zouden recht moeten hebben op urgentie. Zwangere vrouwen: nee. Zwanger worden is in 99% van de gevallen een keuze.
Urgentie is niets nieuws en het is normaal dat je zorgt voor een voorrangsmethode voor schrijnende gevallen.

Ook hier (net als bij "scheefwoners", net als bij huisvesting asielzoekers etc. etc.) is het probleem simpelweg dat het aantal beschikbare woningen gedaald is tot onder het aantal urgenten/scheefwoners/asielzoekers etc waardoor reguliere toewijzing nagenoeg niet meer gebeurt. Dat heeft niet met urgentie en alles met verkleinen van aanbod op moment dat vraag juist toeneemt (kleinere gemiddelde gezinsgrootte bij stijgende bevolking).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:29
Dracula schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 08:13:
Zo brak is de verwoording niet, ik heb alleen geen behoefte ons exacte inkomen te vermelden. Daarnaast was dit geen topic om een discussie te beginnen aangaande een hypotheek.

Ik had info nodig en die heb ik gekregen.
Blij dat we van dienst konden zijn. Voor het vervolg eerst google aanslingeren en wat vriendelijker reageren zou ook helpen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.