MAX3400 schreef op zondag 29 maart 2020 @ 14:56:
[...]
+
[...]
Geen idee? Wordt er nou exact 50K verdiend? 300K? En door de brakke verwoording; per persoon of het gehele verzamelinkomen van alle personen in dat huis?
Vergeet ook niet (maar ja, ik had al een rare berekening voor de huurprijs), dat een koopwoning van 240K netto (!!) per maand ongeveer €900 kost? Is een bak minder dan de maximaal voorgerekende €1700 huur.
De maandlasten zijn ivm lage rente ongekend laag, maar dat maakt niet dat je onbeperkt kunt lenen. Maximale hypotheekwaarde die je met een brutosalaris van EUR 50k kunt krijgen is EUR 228k - ervan uitgaande dat je jong bent en geen andere betalingsverplichtingen hebt. Wij weten niet of TS die heeft. Al zou hij het niet hebben, dan nog is die EUR 240 onhaalbaar.
Nu weet ik ook niet waar TS woont, maar als ik hoor dat er boven vraagprijs verkocht wordt zal de situatie niet anders zijn dan in A'dam. Wat koop je in A'dam voor EUR 228k? Even uitgaande van vraagprijs tot 225k (want er moet hoger geboden worden) staan er op Funda 23 opties met minimaal 3 kamers (TS noemt school, dus vermoedelijk kind), waarvan slechts 5 beschikbaar. 1 daarvan is een woonboot waarbij expliciet staat "Het woonschip is in de huidige staat niet te financieren, de aankoop zal dus uit eigen middelen gefinancierd moeten worden." Wat je over houdt zijn twee galerijflat appartementen in minst aantrekkelijke deel Nieuw-West en twee portiekwoningen in minst aantrekkelijke deel Bijlmer. Relevant is niet eens wat je vindt van de buurten (ik woon met veel plezier in de Bijlmer) maar de afstand/reistijd. Je bent langer bezig om op deze locaties te komen dan naar omringende steden. Als dat afvalt wegens afstand school zal dit - ervan uitgaande dat TS niet al in een van die twee buurten woont - ook afvallen. Zelfs deze onaantrekkelijke opties staan minder dan een week te koop, goede kans dat ze nu al weg zijn.
Ik heb zelf ook in dit schuitje gestaan. Gelukkig kon ik 5 jaar terug nog iets kopen toen prijzen op de helft van huidige peil lagen. Ik zou m'n eigen woning vandaag niet meer kunnen kopen, en dat is ondanks een vraagprijs toen van lager dan we hierboven bespreken en tweemaal een bovenmodaal salaris.
En TS mede verantwoordelijk voor de tekorten?
1) 70% van woningbestand Amsterdam is sociale huur. Er is simpelweg weing alternatief.
2) tekorten in sociale sector komen voor het overgrote deel door overheidsbeleid om enerzijds de corporaties onder druk te zetten sociale huurwoningen te verkopen, anderzijds door de verhuurdersheffing waarmee ze nieuwe investeringen tegen gaan. Degene die stemt op VVD of CDA is verantwoordelijk voor deze situatie. Als je de situatie onterecht vind moet je daar - en niet bij de bewoners die niet anders kunnen - je afkeuring laten blijken.