Auto staat lang stil, welke maatregelen te nemen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter13579
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23:42
Als tweede auto hebben we een Clio uit 2006, deze rijdt normaal al erg weinig ( zo'n 5k km sinds de aanschaf 2,5 jaar terug). Nu staat de auto al 4 weken stil en daar komt voorlopig geen verandering in. Er zit E10 in de tank, ik begrijp dat dit niet te lang houdbaar is. Daarnaast weet ik niet wat de impact is van lang stil staan op andere onderdelen.

Mijn specifieke vraag: Heeft het zin om deze auto te gaan gebruiken voor de wekelijkse boodschappen, 1km heen en 1 km terug? Of maak ik het juist erger door die kleine stukjes te gaan rijden? Zijn er voorzorgsmaatregelen die ik kan/ moet nemen?

Een meer algemene vraag: gaan we veel problemen zien als gevolg van stilstaande auto's na het lange thuiszitten ivm corona?

Hoe lang kan een normale auto eigenlijk stil staan zonder problemen? ( Bij lang parkeren op Schiphol staan auto's soms ook maanden denk ik, dus misschien kan het ook gewoon?)

Ps Nu even aangemaakt als specifieke vraag, misschien leuk als algemeen discussie topic ivm Corona stilstand ( in dat geval pas ik de topic start en titel aan)

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:29
Ik zou er iig 98 E5 in gooien. En als je je er druk om maakt iedere maand een rondje rijden van <20 km.

Maar paar maanden stil overleefd hij wel hoor. Elke winter staan er bijv ook motoren maandenlang stil. En de meesten gooien daar ook gewoon 98 in en evt af en toe aan de druppellader.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Stilstaan moet niet zo'n probleem zijn voor een paar weken of maanden. Je kan eventueel de accu wel loskoppelen.

Je kan 'm ook verhuren op SnappCar ofzo
Dekt een beetje van de kosten, maar kan mij voorstellen dat er weinig vraag naar is.

| live and give like no one else |

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:27
FF uurtje gaan rijden. Dat doe ik, laadt de accu weer op, mengt weer ff de benzine. En de kids vinden het ook leuk (of ze vallen in slaap, ook welkom, uurtje rust ;-))

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Wat @__fred__ dus zegt. Niet allerlei ingewikkelde constructies gaan verzinnen. Gewoon ff rijden met dat ding.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:29

-tom-562

Oliesjeik

Gewoon ff een stukje gaan rijden als je ergens bang voor bent, zo moeilijk is dat toch niet :P
Als je denkt een brakke accu te hebben zou je die aan een druppellader kunnen hangen, maar dan kan je beter je accu vervangen.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:40

thunder8

Het gedonder begint weer.

Ik heb een showauto, die nu langere tijd niet gebruikt gaat worden. Het autoseizoen 2020 lijkt als een nachtkaars uit te gaan door alle annuleringen helaas.

Vanmiddag gaat deze de garage uit en ga ik een stukje rijden. Niet alleen om alles lekker gangbaar te houden, accu op te laden, maar ook voor mezelf even lekker een ander uitzicht dan de TV in de woonkamer. Zit buiten mijn werk al 3 weken thuis en moet er nu even uit. Ik tank altijd al 98, 100 of 102 octaan met max 5% ethanol, die is beter en langer houdbaar.

Korte ritten, minder dan 10km aan 1 stuk, doen je auto meer slecht dan goed. Gewoon een stukje gaan rijden, zorgen dat de motor echt op temperatuur komt, dan kan deze beter presteren. Je olie wordt van hele korte ritten heel slecht, omdat je condensvorming krijgt. Dit ziet er dan uit alsof je koppakking eruit ligt, maar dat is puur door het feit dat je auto niet fatsoenlijk warm kan worden.

[ Voor 38% gewijzigd door thunder8 op 28-03-2020 10:18 ]

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Stilstaan is achteruitgang, inderdaad, als het om voertuigen gaat.

Wat ik zou doen, is ethanolvrije benzine halen. Sommige pompen doen géén ethanol bij hun Super98-E5 benzines omdat E5 betekent 'tot 5%' en mag wettelijk ethanolvrij zijn.
Of je gaat even naar Duitsland voor 100+ octaan benzine, dat is ook ethanolvrij.
Eventueel kan je er nog een flesje brandstof stabilisator bij doen.
Of je haalt Aspen4 benzine. Dat gaat nog langer mee dan gewone ethanolvrije benzine.

Verder zou ik de accu afkoppelen. Gewoon de Min/massa afkoppelen is voldoende.
Staat wel elke keer je klok verkeerd en de radio zal zijn voorkeur zenders kwijt zijn, maar of dat dan zo erg is...
Andere optie is om, als je de mogelijkheid hebt, een druppellader aan te sluiten.
Action heeft van die handige met een vast aan te sluiten kabeltje met ring terminals. Kan je de lader afkoppelen met een tussenstekkertje wanneer je weg wil.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dhrto
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:19
Gewoon ff lekker stukje (+50 km) gaan toeren (start en eindpunt thuis). Het is uitstekend weer ervoor.

[ Voor 4% gewijzigd door dhrto op 28-03-2020 13:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:49
Die E10 moet eruit. Tank voor nu even Vpower. Dit blijft lang goed en gumt niet. Voor winterstalling wordt dit veel gebruikt. De Action heeft druppelladers die goed zijn. 1x in de maand accu er even aan en dan hoef je geen nieuwe te kopen natijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter13579
Als ik het goed begrijp eens in de 4 weken zo'n 50km rijden met de kids achterin!

Dank voor jullie advies, wel wat minder voor het milieu maar nu toch al weinig luchtvervuiling.

En voor ik weer parkeer even de tank bijvullen met V Power, volgens mij zit er bij Shell V power geen ethanol bij.

[ Voor 24% gewijzigd door peter13579 op 28-03-2020 13:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
peter13579 schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 13:52:
Als ik het goed begrijp eens in de 4 weken zo'n 50km rijden met de kids achterin!

Dank voor jullie advies, wel wat minder voor het milieu maar nu toch al weinig luchtvervuiling.
Dit is natuurlijk leuk, maar hoeft echt niet. Die E10 moet er wel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter13579
pennywiser schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 13:53:
[...]

Dit is natuurlijk leuk, maar hoeft echt niet. Die E10 moet er wel uit.
Moet ik die e 10 er echt uit rijden of mixen met V power ook al genoeg ( de tank is nu iets meer dan half vol zag ik)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Als je in een stad woont zou ik serieus overwegen om de auto te verkopen en bij behoefte een auto te huren (SnappCar, Car2Go, Greenwheels, Fetch, ConnectCar, etc). Dat kan uiteindelijk een stuk goedkoper uitpakken. Geen wegenbelasting, verzekering, onderhoud, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
peter13579 schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 13:55:
[...]

Moet ik die e 10 er echt uit rijden of mixen met V power ook al genoeg ( de tank is nu iets meer dan half vol zag ik)
Mixen doet al heel veel, maar liefst zo min mogelijk E10.

Met Vpower had ik met de motor na de winterstalling altijd 1x starten en lopen, met reguliere benzine zeker niet. Ik hoor dat nog steeds onder motorrijders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3x3
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Sefyu schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 13:57:
Als je in een stad woont zou ik serieus overwegen om de auto te verkopen en bij behoefte een auto te huren (SnappCar, Car2Go, Greenwheels, Fetch, ConnectCar, etc). Dat kan uiteindelijk een stuk goedkoper uitpakken. Geen wegenbelasting, verzekering, onderhoud, etc.
Wie wil er op dit moment een auto kopen? Je hebt risico dat de kosten die je de verkoop kosten veel groter zijn dan een jaar verzekering, onderhoud of wegenbelasting.

| live and give like no one else |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CriticalHit_NL
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-09 20:19
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
En wat is het advies als je zoals in België geen niet essentiële verplaatsingen mag doen? Ik mag enkel naar de supermarkt met de auto dus de mogelijkheden tot een stukje rijden zijn erg beperkt...

Ik heb twee auto's, een op diesel en een op benzine. Beide zijn volgetankt.

[ Voor 16% gewijzigd door Admiral Freebee op 28-03-2020 20:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
...Dank voor jullie advies, wel wat minder voor het milieu maar nu toch al weinig luchtvervuiling....
Het is je 2e auto toch? Dus gebruik de Clio voor een lange rit waar je normaal je 1e auto voor gebruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Kleine tip voor lang stilstaande auto's, pomp banden hard op. Blijven ze mooi rond van, ong 4 bar. Vergeet niet ze terug te brengen naar normaal voordat je weer gaat rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter13579
Roenie schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 20:27:
[...]
Het is je 2e auto toch? Dus gebruik de Clio voor een lange rit waar je normaal je 1e auto voor gebruikt.
Op zich een prima plan, maar onze eerste auto staat nu ook lang stil. Deze is wat nieuwer en doet af en toe de boodschappen. ( Ik ben op mijn werk niet meer welkom)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
gewoon een beetje wisselen tussen de auto's? blijven ze alle 2 toch wat in beweging..

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Met E10 rijdt ons boodschappen wagentje een kwart minder zuinig. Topspul voor het milieu hoor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
pennywiser schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 20:35:
Met E10 rijdt ons boodschappen wagentje een kwart minder zuinig. Topspul voor het milieu hoor
nou mijn wagentje heeft een gemiddelde opgave van 5.8l/100km.. gemiddelde over de laatste 1300km is toch 5.0l/100km..

maar goed als de prijs nog eens verder daalt misschien bij de volgende tankbeurt er eens 98 in gieten

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
In de winter rij ik minder met mijn tweede auto (Cabrio). iedere paar weken wel even de benen laten strekken en alleen maar 98 er in. Buiten de brandstof wil ik ook voorkomen dat alles uitdroogt, vast gaat zitten en dat mijn banden vierkant worden. Kortom, gewoon om de paar weken even gaan toeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

plaspvd schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 20:32:
Kleine tip voor lang stilstaande auto's, pomp banden hard op. Blijven ze mooi rond van, ong 4 bar. Vergeet niet ze terug te brengen naar normaal voordat je weer gaat rijden.
Dit, of je auto regelmatig wat verplaatsen. Je krijgt anders idd "platte" banden en dat voelt een tijdje raar aan. Het gaat wel weer weg maar vooraf even wat maatregelen nemen kan zeker geen kwaad.

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Admiral Freebee schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 20:08:
En wat is het advies als je zoals in België geen niet essentiële verplaatsingen mag doen? Ik mag enkel naar de supermarkt met de auto dus de mogelijkheden tot een stukje rijden zijn erg beperkt...

Ik heb twee auto's, een op diesel en een op benzine. Beide zijn volgetankt.
Gewoon lekker laten staan. De meeste moderne auto's kunnen het prima hebben.

Mijn motor heeft met E10 ook 4 maanden stilgestaan deze winter en draait ook gewoon weer. Als ik 'm nu weg zou zetten zou ik wel E5/0 pakken voor de zekerheid maar als het nu al gebeurd is dan zou ik 't lekker zo laten.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CarJunkyXL
  • Laatst online: 21:07
Wat ik doe:

Tank volgooien met BP ultimate krijgt. *trouwens geen andere brandstod*
Auto schorsen in november ongeveer.
Laatste schoonmaakmaakbeurt.
Andere set banden er onder zodat de dure zomerbanden niet vierkant worden. Zomervelgen op de velgenboom.
Lader er op: ctek druppellader mxs 5.0
Doek op maat laten maken over de auto doen.

In de lente:
Schorsing opheffen
Bij de dealer afspraak maken om olie te verversen zodat die elk jaar verse olie heeft ondanks dat ik er maar 5K kilomter per jaar mee rijd. (en eventueel overig onderhoud indien nodig)
En dan is het weer genieten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:57

Bommes

Capo del formaggio

Hier staat de auto van mijn vriendin regelmatig enkele weken tot soms wel een paar maanden stil.
Helaas lopen de achterbanden steeds een behoorlijk stuk leeg.
Zijn afgelopen apk alle 4 vervangen maar achter hebben ze dat dus niet heel netjes gedaan.

Los van de banden is meestal de accu wel een heel eind leeg na een aantal weken staan. Ergens zit er dus een rest stroompje.

Verder tref ik dus geen bijzondere maatregelen. Maar de accu los gooien zou wel een goede zijn voor haar autootje.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:10

HugoBoss1985

Xenotech

plaspvd schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 20:32:
4 bar is in het geval van mijn banden echt 1x zoveel... zou ik niet aandurven.

[ Voor 22% gewijzigd door HugoBoss1985 op 29-03-2020 12:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:52
Af en toe even een half uurtje rijden gaan. Eens in de 2 of 3 weken.
Maar benzine kan heel lang in een tank zitten voor deze slecht wordt.
En als hij erg lang stilstaat en je hebt hem toch niet nodig dan is schorsen een optie. Betaal je ook geen wegenbelasting.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:10

HugoBoss1985

Xenotech

rimave schreef op zondag 29 maart 2020 @ 12:49:
Af en toe even een half uurtje rijden gaan. Eens in de 2 of 3 weken.
Maar benzine kan heel lang in een tank zitten voor deze slecht wordt.
En als hij erg lang stilstaat en je hebt hem toch niet nodig dan is schorsen een optie. Betaal je ook geen wegenbelasting.
Vooral vocht i.c.m. brandstof is slecht... geeft corrosie in de bodem van je tank.
Beter is de tank leegpompen.

[ Voor 3% gewijzigd door HugoBoss1985 op 29-03-2020 12:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Ik vind de adviezen om voor de zekerheid maar gewoon uren zonder doel rondjes te gaan rijden (wat misschien iets goeds doet voor de auto) toch wel jammer. We moeten onze uitstoot reduceren, als het niet echt noodzakelijk is om een auto te gebruiken gewoon niet doen.

Met 5kkm/jaar zou ik eens gaan rekenen wat dat per km gekost heeft en alternatieven overwegen.

[ Voor 21% gewijzigd door assje op 29-03-2020 12:57 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:24

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

HugoBoss1985 schreef op zondag 29 maart 2020 @ 12:47:
[...]

4 bar is in het geval van mijn banden echt 1x zoveel... zou ik niet aandurven.
Een band klapt pas uit elkaar ergens tussen de 11 en 15 bar, afhankelijk van merk en kwaliteit.

4 bar is niks en zeker niet "tijdelijk". Mij Audi mag al 3.4 bar op de voorbanden hebben om gewoon mee te rijden bij een volle auto (5 inzittenden met bagage).

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

Ik heb zelf ook een cabrio die vaak lang stilstaat.
Als hij langer dan 4 weken stil staat, gooi ik altijd even de acculader erop.
Voor E10 ben ik zelf niet zo bang, aangezien deze auto nog een brandstofretourleiding heeft en de benzine dan snel mixt.
Als alternatief op 98 tanken kun je ook een Fuel Stabilizer / Ethanol Stabilzer gebruiken. Met één flesje kun je meerdere tanks stabilizeren en daarmee is het wat goedkoper dan 98 tanken.
Bandendruk wat hoger is inderdaad slim.
Qua rijden is het wel beter om wat langere stukken te rijden (>25 km per keer), zodat de motor en uitlaat goed op temperatuur kunnen komen. Met veel korte stukken heb je veel condensatie in de motor en uitlaat en dat komt de levensduur niet ten goede.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
assje schreef op zondag 29 maart 2020 @ 12:55:
Ik vind de adviezen om voor de zekerheid maar gewoon uren zonder doel rondjes te gaan rijden (wat misschien iets goeds doet voor de auto) toch wel jammer. ...
Er is wel een duidelijk doel: voorkomen dat de auto vroegtijdig overlijdt (wat je zelf ook aangeeft). Voor mij is dat overweging nummer 1 voor mijn handelswijze.

Buiten dat die overweging uiteraard helemaal de keuze van de eigenaar is, kun je er ook vanuit mileu-oogpunt iets voor zeggen. Immers, een auto waarbij onderdelen (of erger) vroegtijdig vervangen moeten worden geeft ook milieubelasting.

Daarnaast kan het zijn dat de eigenaar het leuk vindt een stukje te rijden (ook een doel) of het doen tijdens een rit die je sowieso zou maken.
We moeten onze uitstoot reduceren, als het niet echt noodzakelijk is om een auto te gebruiken gewoon niet doen....
'We' moeten helemaal niets natuurlijk ;)
Met 5kkm/jaar zou ik eens gaan rekenen wat dat per km gekost heeft en alternatieven overwegen....
Dat is sowieso verstandig. En dan niet naar enkel de prijs kijken, maar of die prijs opweegt tegen de voordelen. Dat is voor iedereen anders. Voor een liefhebber met een mooie auto ligt dat anders dan voor iemand die er af en toe een boodschapje mee doet.

[ Voor 32% gewijzigd door Roenie op 29-03-2020 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Roenie schreef op zondag 29 maart 2020 @ 13:29:
'We' moeten helemaal niets natuurlijk ;)
"We" moeten wel degelijk wat:
https://www.rijksoverheid...verandering/klimaatbeleid
  • 49% minder CO2-uitstoot in 2030 ten opzichte van 1990.
  • Om dit doel te halen, hebben de overheid, bedrijven en maatschappelijke organisaties een Klimaatakkoord gesloten. Er staan ook afspraken in die partijen onderling hebben gemaakt.
  • 95% minder CO2-uitstoot in 2050 ten opzichte van 1990.

[ Voor 40% gewijzigd door assje op 29-03-2020 14:20 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
ga je gang zou ik zeggen. Dan rij ik nog even door ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:52
Ik vind de adviezen om voor de zekerheid maar gewoon uren zonder doel rondjes te gaan rijden (wat misschien iets goeds doet voor de auto) toch wel jammer. We moeten onze uitstoot reduceren, als het niet echt noodzakelijk is om een auto te gebruiken gewoon niet doen.

Met 5kkm/jaar zou ik eens gaan rekenen wat dat per km gekost heeft en alternatieven overwegen.
Ja, wat mag dan tegenwoordig nog wel als je alles gaat overdenken?
Als de auto door stilstand op de sloop beland dan zit je weer met andere millieuvervuiling. En niet iedereen lapt zo even 30k voor een elektrische auto. Trouwens, ook daar is wat voor te zeggen, want waar moet de stroom vandaan komen als iedereen elektrisch wil rijden?
Ik ga nog even een stukje doelloos rijden. :9

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:47

Door de auto af en toe even goed op temperatuur te rijden, zorgt dit juist voor minder milieuschade dan wanneer onderdelen vroegtijdig vervangen moeten worden door te weinig gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Naafkap schreef op zondag 29 maart 2020 @ 15:00:
[...]
Door de auto af en toe even goed op temperatuur te rijden, zorgt dit juist voor minder milieuschade dan wanneer onderdelen vroegtijdig vervangen moeten worden door te weinig gebruik.
Klopt helemaal, maar de casus is een auto die in 2,5 jaar 5.000km gereden heeft; 2.000km/jaar.

Dat is gemiddeld zo'n 40km per week. Tenzij deze auto maar 1x per week voor een rit van 40km gebruikt wordt is dit gebruiksprofiel veel schadelijker dan een paar weken of zelfs maanden stilstaan.

Houd de accu op spanning en top bij de eerste rit de tank even af met verse brandstof en er is niets aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreatDictator
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:50
Ik denk dat je al een heel eind komt door gewoon eens in de paar weken een iets groter rondje te maken naar de supermarkt, dus ipv 1 kilometer zorg dat je er 10 rijdt, of in elk geval genoeg om de motor goed warm te krijgen.

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:42
Doelloze ritjes zijn ook zomaar doelloos. Rij gewoon om de twee weken met die auto naar de supermarkt, maar ga 2 dorpen verder. Daar kan een auto wel tegen.

En hou de brandstoftank boven de helft, dan heb je al minder last van die condensatie.

Dat is meer dan genoeg.

Blijft dat je je moet af vragen of je die auto wel wil houden. Voor 2000km per jaar zijn er goedkopere alternatieven, zeker als je in de stad woont.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 20:04
Benzinetank volgooien en er een additief bij gooien die de brandstof langer houdbaar maakt.
Daarnaast elk jaar een benzine injector reiniger bij de benzine gooien om de motor te reinigen en schoon te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Laatst online: 09-09 19:17
En voor ik weer parkeer even de tank bijvullen met V Power, volgens mij zit er bij Shell V power geen ethanol bij.
V-Power is E5, maximaal 5% ethanol. Dus er kán ethanol in zitten, maar veel minder dan E10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:20

FreakNL

Well do ya punk?

assje schreef op zondag 29 maart 2020 @ 16:14:
[...]

Klopt helemaal, maar de casus is een auto die in 2,5 jaar 5.000km gereden heeft; 2.000km/jaar.

Dat is gemiddeld zo'n 40km per week. Tenzij deze auto maar 1x per week voor een rit van 40km gebruikt wordt is dit gebruiksprofiel veel schadelijker dan een paar weken of zelfs maanden stilstaan.

Houd de accu op spanning en top bij de eerste rit de tank even af met verse brandstof en er is niets aan de hand.
Die auto zou ik dan weg doen, dat soort dingen kunnen prima op de fiets. Zeker aLs er een 2e auto is... Echt doodzonde van het geld.

Wij rijden ook maar 7.5/10k per jaar maar dat is met 1 auto... Dat is overigens privé (ouders en schoonouders wonen landelijk), soms heb ik op mijn werk ineens klussen buiten HQ (HQ zit op fiets-afstand van mijn huis), dan loopt het op naar 15/20k... Als die 2 dingen niet zo waren deed ik de auto de deur uit.. Afgelopen 2 maanden slechts 300km gereden, maarja, da's ook ff uitzonderlijk nu natuurlijk ;)

[ Voor 19% gewijzigd door FreakNL op 30-03-2020 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:57
Ik zou die Clio de deur uit doen eigenlijk, die heb je duidelijk niet nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
FreakNL schreef op maandag 30 maart 2020 @ 13:32:
Wij rijden ook maar 7.5/10k per jaar maar dat is met 1 auto...
Exact, één auto die weinig rijdt kan ik begrijpen, toch een stukje flexibiliteit dat je afhankelijk van de omstandigheden mogelijk niet kwijt wil.

2kkm als 2e auto is echt extreem, dat moet efficiënter kunnen.

Even een optelsom alles indicatief, Clio uit 2006, zeg een waarde van €2k:
  • Wegenbelasting €40/maand
  • Afschrijving €30/maand
  • Verzekering €30/maand
  • Onderhoud €20/maand
Totaal vaste kosten €120/maand maakt €0,72/km

Dan brandstof, weet niet welke uitvoering het is maar reken op €20/maand maakt €0,12/km. Nu zeggen we dat voor het behoud van de auto 1x per maand nog eens 50km gereden moet worden t.b.v. de auto dus maken we er €25/maand van (€0,15/km).

Totaal €0,87/km, je kan er nog geen taxi voor nemen maar extreem duur is het wel. Stel je legt die 2.000km af met een gemiddelde snelheid van 55km/u dan hebben we het over 3 uur per maand in de auto.

Doe je diezelfde kilometers met 21km/u op de fiets dan kost dat je 8 uur. In die 5 uur extra bespaar je €145/maand ofwel €29/uur (netto), lijkt me niet gek!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:06

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Tips over wel of niet houden zijn wellicht goed bedoeld, maar niet de vraag hier. Er kunnen meer redenen zijn waarom je 2 auto's nodig hebt, waarbij er één ogenschijnlijk maar weinig gebruikt wordt.
Dus graag ontopic houden.

Bij een auto die zo weinig gebruikt wordt, kan je het beste 98 tanken. De meerkosten vallen mee (paar euro per tank), het zal geen extra prestaties geven maar is wel veel langer houdbaar. E10 is ongeveer 3 tot 6 maanden houdbaar, afhankelijk van de condities waarin de auto gestald wordt, 98 is doorgaans een jaar goed houdbaar.
Als de tank minder dan 1/4 vol is met E10, en je tankt 98, dan is het restant ethanol genoeg verdund om geen problemen meer te geven (in een 40l tank is het percentage ethanol dan gedaald tot 2,5%).

Verder is het verstand om regelmatig (minimaal 1 keer per maand) een wat langere rit te maken. De afstand maakt daarbij eigenlijk niet uit, het gaat erom dat de motor minimaal 30 minuten belast wordt. Dan krijgt namelijk alles de kans om goed warm te worden en kan de olie "gedroogd" worden. In de olie komt condens, wat de werking aantast en dat kookt eruit als de boel goed op temperatuur is.
Ook rubbers verouderen onevenredig snel als een auto vooral stil staat.

Zolang de auto maar minimaal 1 keer per maand even de benen mag strekken, hoef je op de brandstof na eigenlijk geen aanvullende maatregelen te nemen. Je accu hoort dat makkelijk vol te kunnen houden en in een maand tijd raken banden zelden zoveel afgevlakt dat het tijdens een rit niet meer zou herstellen. Pas bij winterstalling (dus richting een half jaar of langer) zijn aanvullende maatregelen aan te raden.

Er zit een waarheid in de uitspraak dat een auto meer slijt van stilstaan dan gebruikt worden.`

Een auto die kapot gaat omdat hij te lang stil heeft gestaan veroorzaakt meer milieubelasting tijdens de sloop/recycling dan dat ene ritje per maand die kan voorkomen dat hij kapot gaat. Maar ook de uitstoot verslechterd doorgaans bij auto's die nauwelijks gebruikt worden.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
bedenk trouwens dat een half uur stationair laten draaien geen goed idee is.

Ja, de accu is langzaam vol, en ja de benzine raakt op.. Het is geen goed idee want:
-remmen blijven vol roest
-oliedruk is laag bij stationair toerental
-niet alle olie komt rond, en overal in het blok
-katalysator heeft meer warmte nodig
-rest van de uitlaat wordt niet warm genoeg, blijft vocht - roest in staan
-versnellingsbak beweegt niet
-onderstel staat lang vast op dezelfde positie en gaat piepen en kraken als het weer in beweging moet komen

Nee, beter om inderdaad elke week, of elke twee week een flink stuk te rijden. Daar blijven ze vrolijk en fris van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter13579
FreakNL schreef op maandag 30 maart 2020 @ 13:32:
[...]

Die auto zou ik dan weg doen, dat soort dingen kunnen prima op de fiets. Zeker aLs er een 2e auto is... Echt doodzonde van het geld.

Wij rijden ook maar 7.5/10k per jaar maar dat is met 1 auto... Dat is overigens privé (ouders en schoonouders wonen landelijk), soms heb ik op mijn werk ineens klussen buiten HQ (HQ zit op fiets-afstand van mijn huis), dan loopt het op naar 15/20k... Als die 2 dingen niet zo waren deed ik de auto de deur uit.. Afgelopen 2 maanden slechts 300km gereden, maarja, da's ook ff uitzonderlijk nu natuurlijk ;)
We hebben de tweede auto gekocht toen bij ons de derde kleine kwam (zij is intussen 2 jaar), we gebruiken de auto weinig, maar voor min of meer noodzakelijke ritten ( oudste zoon moet naar sport vereniging wanneer ik aan het werk ben, de kleinste kan evt achter op de fiets nu, twee jaar geleden nog niet, etc). Nu bijna zo ver dat we green wheels kunnen gebruiken, staat een auto 800m verder, daarmee kan mijn vrouw naar het werk als ze op een locatie komt waar geen ov rijdt. (Bij mijn werk is het dichtst bijzijnde station 10 km weg helaas).

Dank voor al jullie ideeën!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CriticalHit_NL
Members only:

Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Laatst online: 09-09 19:17
@CriticalHit_NL
Dat is letterlijk wat ik zeg... Er kán maximaal 5% ethanol in zitten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CriticalHit_NL
Members only:

Pagina: 1