Raid setup B450 Tomahawk Max

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbaard
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-03 06:55
Mijn vraag
Heb zojuist mijn pc geupgrade met het volgende:
  • MSI B450 Tomahawk Max
  • Ryzen 5 3600
  • crucial ballistix 3200mhz
In mijn oude pc had ik 2x 320 gb schijven in RAID. Nu denk ik eraan om deze niet meer aan te sluiten maar omdat ik zo enthousiast was met ombouwen ben ik vergeten eerst te kijken of hier nog wat op stond.
Helaas als ik in de BIOS de opties AHCI naar RAID zet en ook UEFI selecteer. Dan blijft het scherm zwart naar een reboot.
Het ljkt erop dat ik niet in het raid menu kan komen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
USB stick met drivers geprobeerd te booten en deze guide gevolgd
...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:21

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Waar staat het OS op geïnstalleerd? Als dat op de RAID-set is, dan zal je eerst moeten kijken of de oude RAID-controller vergelijkbaar is met de nieuwe. Minimaal zelfde merk en type of opvolgend type. Overigens welk RAID level heb je gebruikt, RAID0 of 1?

[ Voor 12% gewijzigd door _Dune_ op 28-03-2020 12:44 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:39

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Bij Intel chipsets moet je de Intel raid bios option rom eerst wel in je bios activeren en dan kun je daar in via CTRL + I .. maar je bestaande raidset moet dan wel Intel based zijn idd, wil deze worden herkend. Let wel, als je aanpassingen maakt aan de volume set dan is je data weg!

Was je al aan een OS installatie begonnen of niet?

[ Voor 23% gewijzigd door Alfa Novanta op 28-03-2020 12:50 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbaard
Mijn OS staat geïnstalleerd op een andere schijf, een SSD. Deze maakt niet deel uiit van een RAID. Plugde deze in en startte goed op.

Mijn oude RAID setup was een RAID 0. Mijn oude moederboard was een MSI p67a-gd65. Was een intel chipset.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom steek je die RAIDset niet terug in je oude systeem? Dan kun je ze toch zonder problemen uitlezen. Ga er niet vanuit dat je AMD chip snapt hoe een Intel RAID in elkaar zit.

Als je een RAIDset terugprikt op een Intelchip, dan zou die in de regel die gelijk weer moeten herkennen. Er even vanuitgaande dat je 'm op de Intel chip gemaakt hebt, niet op een Marvell of ASMedia (weet zo niet uit m'n hoofd meer wat de GD65 aan bord had).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Dit inderdaad:
TERW_DAN schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 14:01:
Waarom steek je die RAIDset niet terug in je oude systeem? Dan kun je ze toch zonder problemen uitlezen. Ga er niet vanuit dat je AMD chip snapt hoe een Intel RAID in elkaar zit.

Als je een RAIDset terugprikt op een Intelchip, dan zou die in de regel die gelijk weer moeten herkennen. Er even vanuitgaande dat je 'm op de Intel chip gemaakt hebt, niet op een Marvell of ASMedia (weet zo niet uit m'n hoofd meer wat de GD65 aan bord had).
Even het oude systeem weer aanzwengelen, lijkt de beste en makkelijkste oplossing. :) Daarnaast snap ik niet altijd waarom men voor RAID0 oplossing kiest. Dit is een RAID level die eigenlijk maar voor heel specifieke doeleinden gebruikt zou moeten worden en zeker niet voor data die veilig moet blijven, tenzij er een heel goede backup mechanisme inplace is.

RAID0 zou je alleen moeten gebruiken met vluchtige data waar hoge/sneller/access datastromen nodig is, waarvan het niet erg is dat deze verloren gaat, omdat de data snel te reproduceren is.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbaard
TERW_DAN schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 14:01:

Dat oude board had ook een marvell idd. Ik doe de oude weer even aan. Maar wat ik vooral gek vind is dat het na het selecteren van raid zwart blijft na rebooten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Waarschijnlijk hangt jouw SSD met OS aan de controller die jij van AHSI overzet naar RAID. Windows is niet met een RAID driver geinstalleerd, daardoor wil deze niet opstarten. Je kunt door hoepels gaan springen om dit wel voorelkaar te krijgen, maar dat zou ik niet doen.

Overigens is het mij ook nog niet helemaal duidelijk of nu op beide borden dezelfde controller aanwezig is. Ik heb nog niet naar de specificities gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbaard
Ik hang hem wel even om naar het oude board om te kijken wat er op staat. Zal niet zoveel zijn. Ik krijg niet eens het bios menu te zien als ik raid aanzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbaard
volgens mij heeft het overigens te maken hoe mijn windows is geinstalleerd.
als ik hem op raid zet boot de pc direct naar de bios nu.
als ik hem op ahci zet dan boot ie de ssd.
als ik boot options op legacy + uefi zet boot ie van de ssd
als ik boot options op alleen UEFI zet boot ie niet maar direct naar de bios

als ik cmos naar UEFI wijzig blijft alles zwart.

Loont het om windows opnieuw te installeren en waar moet ik opletten? Lijkt mij dat ik nu juist alleen UEFI wil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Redbaard schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 16:45:
volgens mij heeft het overigens te maken hoe mijn windows is geinstalleerd.
als ik hem op raid zet boot de pc direct naar de bios nu.
als ik hem op ahci zet dan boot ie de ssd.
als ik boot options op legacy + uefi zet boot ie van de ssd
als ik boot options op alleen UEFI zet boot ie niet maar direct naar de bios

als ik cmos naar UEFI wijzig blijft alles zwart.

Loont het om windows opnieuw te installeren en waar moet ik opletten? Lijkt mij dat ik nu juist alleen UEFI wil
Dat merkte ik eerder toch ook reeds op, wanneer jij de controller wijzigt waaraan de SSD met OS op staat, zal Windows niet meer starten. Omdat tijdens de installatie bepaalde bootdrivers worden geïnstalleerd, zal ik maar zeggen. Dit kun je wijzgen, maar is niet zomaar even gedaan. Daarnaast kun je Windows opnieuw installeren, maar wijzig je het daarna weer, mag je weer van voor af aan beginnen (Windows opnieuw installeren).

Het lijkt mij echt makkelijker het oude systeem nog eenmaal op te starten, te kijken of er nog interessante data aanwezig is en deze middels een externe HDD of USB stick te kopiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbaard
_Dune_ schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 16:57:
[...]

Dat merkte ik eerder toch ook reeds op, wanneer jij de controller wijzigt waaraan de SSD met OS op staat, zal Windows niet meer starten. Omdat tijdens de installatie bepaalde bootdrivers worden geïnstalleerd, zal ik maar zeggen. Dit kun je wijzgen, maar is niet zomaar even gedaan. Daarnaast kun je Windows opnieuw installeren, maar wijzig je het daarna weer, mag je weer van voor af aan beginnen (Windows opnieuw installeren).

Het lijkt mij echt makkelijker het oude systeem nog eenmaal op te starten, te kijken of er nog interessante data aanwezig is en deze middels een externe HDD of USB stick te kopiëren.
Ja dat ga ik nu ook doen. Hoef ook niet perse meer die RAID opstelling terug. Alleen het is mij onduidelijk waarom alles op zwart blijft, dus zelf geen bios boot mogelijkeheid als ik CMOS naar UEFI wijzig in de bios.

Heb je prestatie winst of andere voordelen als ik mijn SDD als UEFI compatible met windows installeer? Want momenteel is dat dus niet het geval want kan alleen starten met UEFI + Legacy en niet met UEFI only mode.
Pagina: 1