Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:23
Ik ben overgestap van Ziggo naar T-Mobile VDSL. Mijn ziggo modem/router heeft altijd op bridge modus gestaan, dus het gebruiken van mijn eigen router was erg simpel. T-Mobile bied geen bridge modus aan.
Nu dacht ik dit ook wel even snel aan te sluiten, maar ik loop toch tegen wat problemen aan, en ik vind op internet ook niet de duidelijkheid die ik zocht.

Wat voor apparatuur heb ik:
T-mobile T-50 Zyxel modem/router
TP-link wdr 4300

Wat wil ik in de ideale situatie:
Mijn TP-link de wifi/routing laten doen en de zyxel zo dom mogelijk houden.

Wat heb ik al gedaan:
Ik heb op de zyxel modem DHCP & wifi uitgezet, en vervolgens een Lan poort van de Zyxel aangesloten op de WAN poort van de TP-Link. Het leek me dat dit voldoende was, en in het begin werkte dit ook. Maar na een nacht slapen kwam ik in een situatie waarin ik geen internetverbinding had. Ik vermoed dat dit met een conflict te maken heeft. Ik krijg het inmiddels ook niet meer op deze manier werkend. (dubbel NAT? probleem)

Wat is dan daadwerkelijk de vraag.

Ik zou natuurlijk mijn TP-link als een accespoint kunnen instellen en de Zyxel dhcp en dergelijke laten doen. Maar dat is eigenlijk niet wat ik wil. Volgens mij zie ik iets over het hoofd.

Ik heb wat dingen gelezen over NAT problemen, maar ik kan dit niet terugkoppelen naar mijn situatie, op de TP-Link heb ik de mogelijkheid NAT uit te schakelen, maar zelfs als ik de handleiding van TP-link zelf lees om hem als acces point in te stellen hebben ze het er niet over dat dit nodig is,dus dat sluit volgens mij uit dat het ook nodig zou zijn als je hem als router wil gebruiken achter de Zyxel. Ook lees ik hier en daar dat je je eigen router een statisch IP moet geven op de Zyxel, maar dit kan ik niet helemaal plaatsen..
Op de Zyxel is er ook wel de mogelijkheid om een aantal zaken uit te zetten waaronder ALG NAT.

Ik houd de Zyxel eigenlijk het liefst zo dom mogelijk en gebruik hem voor het verzorgen van internet, op de Zyxel zijn wel diverse instellingen mogelijk.

Korte losse vraag:
Wat ik me ook afvroeg is: Ik heb altijd begrepen dat de Wan poort is om de router te verbinden met het internet (een Wide Area). Nu vind ik het wel gek dat de Zyxel een Wan poort heeft, dat ding is namelijk de modem. Of is dit een soort uitgaande Wan poort (ik weet dat het altijd 2 richtings verkeer is) maar misschien dat ik het zo duidelijk uitleg.

EDIT:
Op dit moment heb ik de TP-Link maar als accespoint ingesteld door DHCP en NAT uit te zetten, of dit laatste nodig is weet ik nog steeds niet.

[ Voor 20% gewijzigd door Speeddragon op 28-03-2020 10:08 ]

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Als je een LAN poort van je ZyXEL verbind met de WAN poort van je TP-Link, kun je de DHCP op de ZyXEL aan laten staan. De TP-Link moet immers een IP adres krijgen op zijn WAN poort.

Belangrijk is dat de LAN adressen van de ZyXEL in een ander subnet zitten dan die van de TP-Link, anders kan de TP-Link niet routeren. Dus als de ZyXEL 192.168.1.1 is, moet de TP-Link 192.168.2.1 zijn, of zoiets.[
Nu vind ik het wel gek dat de Zyxel een Wan poort heeft, dat ding is namelijk de modem.
Daardoor kan de provider dat ding universeel inzetten. Bij DSL gebruik je de modem, bij glasvezel de WAN.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Waarom denk je dat je TP-Link beter is dan de Zyxell? Ik denk dat je huidige situatie de meest slimme is. De WAN poort op de Zyxell is voor het gebruik op glasvezel.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:23
Mijzelf schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 15:02:
Als je een LAN poort van je ZyXEL verbind met de WAN poort van je TP-Link, kun je de DHCP op de ZyXEL aan laten staan. De TP-Link moet immers een IP adres krijgen op zijn WAN poort.
.
En dhcp op de tp-link dus ook als ik t goed begrijp.

Ik denk dat ik het gewoon zo laat, maar probeer het vooral te begrijpen..

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Speeddragon schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 17:32:
[...]

En dhcp op de tp-link dus ook als ik t goed begrijp.
Inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Meest eenvoudige is:
  1. Sluit een laptop/PC aan op je TP-Link.
  2. Zet DHCP uit op je TP-Link.
  3. Geef interne IP adres van je TP-Link een vast IP adres in de Range van je Zykzel (stel Range is 192.168.1.0/24 kan de TP-Link bijvoorbeeld 192.168.1.2 krijgen) (je verbinding zal droppen.
  4. Zet DHCP aan op de Zyxel.
  5. Zet WiFi uit op de Zykzel.
  6. Sluit LAN poort van TP-Link aan op LAN poort van Zykzel
.
En dan ben je klaar.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 10-09 22:15
Wim-Bart schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 22:39:
Meest eenvoudige is:
  1. Sluit een laptop/PC aan op je TP-Link.
  2. Zet DHCP uit op je TP-Link.
  3. Geef interne IP adres van je TP-Link een vast IP adres in de Range van je Zykzel (stel Range is 192.168.1.0/24 kan de TP-Link bijvoorbeeld 192.168.1.2 krijgen) (je verbinding zal droppen.
  4. Zet DHCP aan op de Zyxel.
  5. Zet WiFi uit op de Zykzel.
  6. Sluit LAN poort van TP-Link aan op LAN poort van Zykzel
.
En dan ben je klaar.
Dan maak je van de TP link een AP en geen router meer en dit wilde TS eigenlijk niet. Tevens kan de TP link dus ook al in AP modus gezet worden en dan vervalt jou stappenplan al :)

@Speeddragon

NAT achter NAT kan gewoon werken hoor is geen probleem maar zorg wel voor als eerder gezegd dat bij routers een andere subnet hebben (bijv: router a 192.168.1.1 en router b 192.169.2.1)

Hou wel rekening mee dat een NAT achter NAT situatie wat extra complicaties mee brengt zoals poortforwarding. Ook als je devices later achter de zyxel router plaats kunnen ze niet zomaar communiceren met de devices achter de TP-link router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Arthion-nl schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 23:15:
[...]

Dan maak je van de TP link een AP en geen router meer en dit wilde TS eigenlijk niet. Tevens kan de TP link dus ook al in AP modus gezet worden en dan vervalt jou stappenplan al :)

@Speeddragon

NAT achter NAT kan gewoon werken hoor is geen probleem maar zorg wel voor als eerder gezegd dat bij routers een andere subnet hebben (bijv: router a 192.168.1.1 en router b 192.169.2.1)

Hou wel rekening mee dat een NAT achter NAT situatie wat extra complicaties mee brengt zoals poortforwarding. Ook als je devices later achter de zyxel router plaats kunnen ze niet zomaar communiceren met de devices achter de TP-link router.
Waarom zou hij Nat achter Nat moeten doen, die TP-Link is zo goed niet, ik heb er zelfs DD-WRT op draaien. 8 jaar geleden was het een heel goed ding maar nu is het zo outdated.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
Wim-Bart schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 23:24:
[...]

Waarom zou hij Nat achter Nat moeten doen, die TP-Link is zo goed niet, ik heb er zelfs DD-WRT op draaien. 8 jaar geleden was het een heel goed ding maar nu is het zo outdated.
Omdat:
Speeddragon schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 09:16:

Wat wil ik in de ideale situatie:
Mijn TP-link de wifi/routing laten doen en de zyxel zo dom mogelijk houden.
En de zyxel kent geen bridge mode en hij wil de TP-link liever niets als AP...
Dat de TP-link verouderd is een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:05

lier

MikroTik nerd

@Speeddragon waarom is voor jou de TP-Link als router een ideale situatie? Want, ook al is de overstap misschien makkelijker, dit is naar mijn mening verre van ideaal.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:27

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Speeddragon ik heb je titel even aangepast, zodat het wat duidelijker is waar het topic over gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo allen,

Zie deze post op de Community website van T-Mobile Thuis: https://community.t-mobil...bridge-modus-hg659-307753

Ik heb deze set-up (met dus eigen modem van Draytek) sinds een paar weken in gebruik en dit gaat als een malle! _/-\o_ Daarnaast is het Draytek modem ook 'sneller', met bekabelde tests direct op beide modems van TM Thuis (Huawei) en de Draytek is de ping snelheid van 16ms naar 11ms gegaan.

De Draytek staat met de VLAN instellingen uit het forum in Bridge modus (de modems van TM Thuis ondersteunen dit dus niet). De Draytek geeft nu dus alleen het internet signaal door en de TP-Link die ik nu in gebruik heb wordt nu echt gebruikt als een router, zonder AP functie.

@Speeddragon

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2020 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omaraziz
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01-07-2020
Even gedacht over nieuwe post, maar mijn situatie / wens sluit goed aan bij die van TS, dus daarom mijn vraag hier aan toegevoegd.

Vorige / huidige situatie:
Net overgestapt van Ziggo naar T-Mobile Thuis (VDSL). Ik maakte gebruik van een Netgear R7800 router met Ziggo modem in bridge mode. Van T-Mobile een Zyxel T-50 modem/router ontvangen, maar die ondersteunt geen Bridge mode.

• T-mobile T-50 Zyxel modem/router
  • Netgear R7800 (X4S Nighthawk) router
  • Netgear EX7500 WLAN repeater
Wat wil ik in de ideale nieuwe situatie:
Mijn Netgear de wifi/routing laten doen en de Zyxel zo dom mogelijk houden. Ik behoud graag de DHCP bindings en port forwarding rules die ik al heb ingesteld op de Netgear, en de Wifi performance van de Netgear is uitstekend.

Ik begrijp dat er in principe 2 mogelijkheden zijn:
  1. aanzetten van DMZ op Zyxel icm. met gescheiden subnetten
  2. instellen eigen router als AP. Ik probeer in 1e instantie optie ivm. behoud instellingen op de Netgear.
Wat heb ik al gedaan:
De Netgear WAN poort aangesloten op de Zyxel LAN1 poort. Apparatuur (laptop, smartphone) die via Wifi is aangesloten op de Netgear krijgt geen internet toegang, en ook inde mgmt interface van de Netgear wordt aangegeven dat er geen Internet toegang is. Het Internet lampje op de Zyxel knippert voortdurend. De Zyxel met standaard instellingen geeft op laptop via vaste kabel een nette 95 Mbps up / 28 Mbps down, met stabiel Internet lampje op de Zyxel. Ik heb de firewall en alle forwarding op de Zyxel al aan -en uitgezet, de DNS instellingen op de Zyxel veranderd van proxy naar vast (zowel T-Mobile DNS als Google / Cloudflare) en zowel de Zyxel als de Netgear twee keer een reboot / power cycle laten doorlopen.

Wat zijn mijn instellingen:

Setup Zyxel
  • Beide Wifi kanalen (2.4 en 5 GhZ) uitgezet
  • IP adres op 192.168.2.1
  • DHCP aan, range 192.168.2.2 - 192.168.2.4
  • DHCP binding op 192.168.2.4 voor Netgear (na eerdere toekenning)
  • DMZ op 192.168.2.4
Setup Netgear
  • Beide Wifi kanalen (2.4 en 5 GhZ) aan, met bestaande settings
  • WAN IP adres gekregen van de Zyxel, op 192.168.2.4, met Gateway op 192.168.2.1
  • LAN IP adres 192.168.1.1
  • DHCP aan, range 192.168.1.2 - 192.168.1.32
Ik hoop op advies en de gouden tip, en benieuwd naar mensen met dezelfde ervaringen en/of setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je mijn post hierboven gezien? Beste is om een eigen modem, de Draytek Vigor 1300, in je netwerk te zetten en deze op bridge modus te zetten. @omaraziz
omaraziz schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:23:
Even gedacht over nieuwe post, maar mijn situatie / wens sluit goed aan bij die van TS, dus daarom mijn vraag hier aan toegevoegd.

Vorige / huidige situatie:
Net overgestapt van Ziggo naar T-Mobile Thuis (VDSL). Ik maakte gebruik van een Netgear R7800 router met Ziggo modem in bridge mode. Van T-Mobile een Zyxel T-50 modem/router ontvangen, maar die ondersteunt geen Bridge mode.

• T-mobile T-50 Zyxel modem/router
  • Netgear R7800 (X4S Nighthawk) router
  • Netgear EX7500 WLAN repeater
Wat wil ik in de ideale nieuwe situatie:
Mijn Netgear de wifi/routing laten doen en de Zyxel zo dom mogelijk houden. Ik behoud graag de DHCP bindings en port forwarding rules die ik al heb ingesteld op de Netgear, en de Wifi performance van de Netgear is uitstekend.

Ik begrijp dat er in principe 2 mogelijkheden zijn:
  1. aanzetten van DMZ op Zyxel icm. met gescheiden subnetten
  2. instellen eigen router als AP. Ik probeer in 1e instantie optie ivm. behoud instellingen op de Netgear.
Wat heb ik al gedaan:
De Netgear WAN poort aangesloten op de Zyxel LAN1 poort. Apparatuur (laptop, smartphone) die via Wifi is aangesloten op de Netgear krijgt geen internet toegang, en ook inde mgmt interface van de Netgear wordt aangegeven dat er geen Internet toegang is. Het Internet lampje op de Zyxel knippert voortdurend. De Zyxel met standaard instellingen geeft op laptop via vaste kabel een nette 95 Mbps up / 28 Mbps down, met stabiel Internet lampje op de Zyxel. Ik heb de firewall en alle forwarding op de Zyxel al aan -en uitgezet, de DNS instellingen op de Zyxel veranderd van proxy naar vast (zowel T-Mobile DNS als Google / Cloudflare) en zowel de Zyxel als de Netgear twee keer een reboot / power cycle laten doorlopen.

Setup Zyxel
  • DMZ op 192.168.2.4
Setup Netgear
  • WAN IP adres gekregen van de Zyxel, op 192.168.2.4, met Gateway op 192.168.2.1
Ik hoop op advies en de gouden tip, en benieuwd naar mensen met dezelfde ervaringen en/of setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
omaraziz schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:23:

Wat heb ik al gedaan:

Setup Zyxel
  • DMZ op 192.168.2.4
Setup Netgear
@omaraziz al is kapen van iemands anders topic niet gewenst raad ik jou eens aan om je default gateway op je netgear te veranderen naar 192.168.1.1 ipv je huidige 192.168.2.1.

De default gateway is 99% van alle gevallen het ip adres van de router zelf. 192.168.1.1 is adres van je netgear router en deze stuurt vervolgens het verkeer zelf via de wan naar 192.168.2.1.

Als het goed is dan heb je wel internet op je netgear.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omaraziz
Verwijderd schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 14:12:
Heb je mijn post hierboven gezien? Beste is om een eigen modem, de Draytek Vigor 1300, in je netwerk te zetten en deze op bridge modus te zetten. @omaraziz

[...]
Ja, gezien, en ik snap dat dit goed werkt; maar als ik de setup met de Zyxel werkend krijgt scheelt dat de aankoop van een nieuw modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omaraziz
Arthion-nl schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 17:18:
[...]

@omaraziz al is kapen van iemands anders topic niet gewenst raad ik jou eens aan om je default gateway op je netgear te veranderen naar 192.168.1.1 ipv je huidige 192.168.2.1.
Zoals in de start van mijn post aangegeven: "even gedacht over nieuwe post, maar mijn situatie / wens sluit goed aan bij die van TS, dus daarom mijn vraag hier aan toegevoegd". Leek me overzichtelijker en effectiever dan nieuwe post met nagenoeg zelfde vraag.
De default gateway is 99% van alle gevallen het ip adres van de router zelf. 192.168.1.1 is adres van je netgear router en deze stuurt vervolgens het verkeer zelf via de wan naar 192.168.2.1.

Als het goed is dan heb je wel internet op je netgear.
Nee, ik heb geen internet op de Netgear, ook niet met deze aanpassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omaraziz
Setup inmiddels werkend gekregen nav. tip op T-Mobile forum.

Zyxel terug naar 192.168.1.X en Netgear LAN op 192.168.0.X. De range 192.168.2.1 - 2.4 lijkt gekoppeld aan de 4 LAN poorten van de Zyxel, en aanpassing wordt niet goed doorgegeven.
Pagina: 1