Veilig je scooter verkopen: hoe doe je dat?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Hoi,

Ik wil m'n scooter verkopen van 3 jaar oud met maar 500km op de teller. Ik rij er nauwelijks op en staat nu alweer jaar ongebruikt in de schuur.

Op internet vind ik allerlei formele stappen (scooter pas meegeven als je een vrijwaringsbewijs van de koper hebt gekregen etc). Maar ik mis praktische tips. De scooter is zgan en een maat van me heeft ooit in het verleden zijn scooter via marktplaats verkocht, maar de "koper" kwam na de proefrit nooit meer terug.

Hoe zouden jullie het doen? Borg vragen via geld of een ID-bewijs?

Heeft er iemand praktische tips. Helaas zijn er in de buurt geen scooterzaken die scooters inkopen voor een normaal bedrag (dus niet ik wil van mijn scooter af).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

1) Advertentie op marktplaats zetten
2) Koper komt
3) Koper maakt proefrit, als je hier bang voor bent, vraag een borgsom of zijn rijbewijs
4) Je komt een prijs overeen
5) Je ontvangt het geld
6) Je gaat samen naar een postkantoor/supermarkt waar je de scooter over kan schrijven
7) Je neemt het vrijwaringsbewijs in ontvangst

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fdees
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:25

fdees

Trust me I'm an Engineer

-tom-562 schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 10:02:
2) Koper komt
3) Koper maakt proefrit, als je hier bang voor bent, vraag een borgsom of zijn rijbewijs
5) Je ontvangt het geld
6) Je gaat samen naar een postkantoor/supermarkt waar je de scooter over kan schrijven
Het is verboden om iemand zijn rijbewijs te vragen. De koper mag dan geen eens een proefrit maken

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 13:55
Je zou hem bij een handelaar kunnen verkopen. Dan krijg je er minder voor, want hij moet hem met winst weer kwijt kunnen, maar het is het minste gedoe.

Als het toch met een onbekende particulier is zou ik hem denk ik pas na betaling laten proefrijden. Dan spreek je af dat hij zijn geld terug krijgt als hij ontevreden is, dan is het zijn risico ipv het jouwe.
Dan kan je ook afspraken maken over wat je met dat geld doet als hij schade maakt bij de proefrit.

Mocht hij dan toch niet terug komen heb je in ieder geval je geld, en doe je aangifte van diefstal om niet aansprakelijk te zijn voor wat er op jouw kenteken gebeurd.

[ Voor 9% gewijzigd door frickY op 28-03-2020 10:18 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

fdees schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 10:13:
[...]

Het is verboden om iemand zijn rijbewijs te vragen. De koper mag dan geen eens een proefrit maken
Oh wacht, we zitten op Tweakers, waar men natuurlijk voor de minst praktische oplossingen gaat :X Alles is natuurlijk binair, 1 of 0 :/
Bij ieder voertuig wat ik gekocht/verkocht heb, heb ik om een rijbewijs gevraagd of heb 'm afgegeven (of een vriend/vriendin/vader/moeder bleef achter als 'onderpand')
frickY schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 10:17:
Je zou hem bij een handelaar kunnen verkopen. Dan krijg je er minder voor, want hij moet hem met winst weer kwijt kunnen, maar het is het minste gedoe.

Als het toch met een onbekende particulier is zou ik hem denk ik pas na betaling laten proefrijden. Dan spreek je af dat hij zijn geld terug krijgt als hij ontevreden is, dan is het zijn risico ipv het jouwe.
Dan kan je ook afspraken maken over wat je met dat geld doet als hij schade maakt bij de proefrit.

Mocht hij dan toch niet terug komen heb je in ieder geval je geld, en doe je aangifte van diefstal om niet aansprakelijk te zijn voor wat er op jouw kenteken gebeurd.
Moet de koper dat natuurlijk wel willen.. no way dat ik het volledige bedrag aan een verkoper zou geven

[ Voor 44% gewijzigd door -tom-562 op 28-03-2020 10:25 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

Kiss my rusty sheriff's badge

Plaats voor de proefrit een gps tracker.
(Maar vertel niet dat ie er op zit natuurlijk. Het is niet moeilijk om zoiets te verwijderen of onklaar te maken)

De tracker kan je eventueel weer verwijderen als de scooter verkocht wordt of doorverkopen aan de nieuwe eigenaar.

Weet je iig waar dat ding is tijdens de proefrit.
En nee, 100% zekerheid krijg je er niet mee, maar imho is het beter dan niets.

Of rijd met de potentiële koper mee. Kan op dezelfde scooter als bijrijder of eventueel op een andere scooter.

En ipv vragen om een rijbewijs als borg, zou je ook om een IDkaart of paspoort kunnen vragen.
Dan is het probleem van niet mogen rijden daarmee ook getackeld.
Het is overigens niet toegestaan om een IDkaart of paspoort als borg af te geven.
(het verstrekken van kopieën is zelfs al aan vele regels gebonden)
Maar goed, er mag wel meer niet in Nederland.

Fotootje van IDkaart/paspoort/rijbewijs maken kan natuurlijk ook.

Succes met de verkoop!

Never, under any circumstances, take a sleeping pill and a laxative on the same night.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:25

Theo

moederbord

Spreek af bij het begin van een doodlopende straat, en laat hem daar een proefrit maken :P

De ene keer dat ik een scooter heb verkocht kwam de koper aanzetten met een busje om 'm mee te kunnen nemen. Hij heeft toen een rondje gereden terwijl z'n bus op straat bleef staan. Dan heb je ook de zekerheid dat hij terug komt.

Het lijkt mij sowieso best lastig om een scooter te kopen zonder een onderpand achter te laten. Alleen als je op loopafstand bent kun je in je uppie naar de verkoper lopen. In alle andere gevallen heb je ofwel een auto/busje mee, of een extra persoon.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:17

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Theo schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 10:42:
...In alle andere gevallen heb je ofwel een auto/busje mee, of een extra persoon.
Eerlijk sleutels oversteken dus... ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:05

BCC

TJa je hebt altijd een stuk vertrouwen nodig bij een transactie.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patientzero
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-09 15:20
Onderpand vragen gelijk aan de waarde van de scooter, of het geld al in je hand voor ze uberhaubt een rondje gaan rijden.
Of heel simpel een rondje rijden gewoon weigeren, dat heb ik ook al eens gedaan voor een supermoto zonder kenteken op slicks waar 2 piloten wel eventjes een rondje mee wilden rijden 😂 ( wel verkocht aan die 2 btw )

[ Voor 4% gewijzigd door Patientzero op 28-03-2020 11:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:38

InFamous

excommunicado

-tom-562 schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 10:02:
2) Koper komt
5) Je ontvangt het geld
Niet meer nodig, kan je tegenwoordig zelf via RDW app op je telefoon. Je mailt daarna het vrijwaringsbewijs direct naar de verkoper.

https://www.rdw.nl/partic...ne-voertuig-overschrijven

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:21
Ik laat altijd gewoon even mijn portemonnee achter.

Officieel zal het wel niet mogen, tja. Het is nou ook niet iets waar je voor veroordeeld gaat worden. Als je zegt dat je een proefrit aan het maken bent zal je ook niet snel een boete krijgen.

Voor de rest precies zoals @-tom-562 zegt. Ik betaal wel pas als de scooter echt op mijn naam staat. Dus overschrijven, dan reken ik af. Natuurlijk hebben we dan al wel een prijs afgesproken.

Als ik een scooter verkoop doe ik het precies hetzelfde.

En inderdaad, je kan ook online overschrijven. Moet je wel beide de digid app hebben zo ver ik me herinner.

[ Voor 9% gewijzigd door WEBGAMING op 28-03-2020 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

InFamous schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 11:18:
[...]

Niet meer nodig, kan je tegenwoordig zelf via RDW app op je telefoon. Je mailt daarna het vrijwaringsbewijs direct naar de verkoper.

https://www.rdw.nl/partic...ne-voertuig-overschrijven
Ah, dat wist ik nog niet :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:54
WEBGAMING schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 11:19:
Ik laat altijd gewoon even mijn portemonnee achter.
En zit er in je portemonnee dan ook een legitimatiebewijs? Zo ja, zou ik nooit doen vanwege identiteitsfraude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:21
Volkan1984 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 21:30:
[...]

En zit er in je portemonnee dan ook een legitimatiebewijs? Zo ja, zou ik nooit doen vanwege identiteitsfraude.
Jij bent ook onderweg op hun scooter.

Andersom zou ik anders ook nooit de scooter mee geven. Als ze een auto oid achter laten is het natuurlijk ook prima.

Zoals iemand anders al zei, je moet elkaar toch een beetje vertrouwen. Als ik er een slecht gevoel bij heb laat ik mijn portemonnee/id natuurlijk ook niet achter. Of geef ik de scooter niet mee.

Je moet gewoon een beetje voorzichtig zijn, van beide kanten. Wil je dat niet moet je naar een handelaar. Maar dat heeft natuurlijk ook nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:08

JdM

Humbled

En een proefrit komt pas als je overeenstemming hebt over de verkoop, inclusief onderhandeling over de prijs. Heb zo al meerdere motoren verkocht zonder problemen. Zat kamikazepiloten gezien die gewoon voor de fun proefritten maken, maar niet op of in mijn bezit.
Vervolgens voor de proefrit een contract opstellen met tijdstip (ivm boetes etc.) en de prijs die overeen is gekomen. Bij een crash, fout van bestuurder of niet, gaat de koop per direct voor dat bedrag door.
Gelukkig ruil ik meestal in :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:54
WEBGAMING schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 22:06:
[...]

Jij bent ook onderweg op hun scooter.

Andersom zou ik anders ook nooit de scooter mee geven. Als ze een auto oid achter laten is het natuurlijk ook prima.

Zoals iemand anders al zei, je moet elkaar toch een beetje vertrouwen. Als ik er een slecht gevoel bij heb laat ik mijn portemonnee/id natuurlijk ook niet achter. Of geef ik de scooter niet mee.

Je moet gewoon een beetje voorzichtig zijn, van beide kanten. Wil je dat niet moet je naar een handelaar. Maar dat heeft natuurlijk ook nadelen.
Prima. Maar met een scooter kan je niet potentieel iemands leven ontwrichten omdat er met je identiteit wordt gefraudeerd. Maar je moet het natuurlijk zelf weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 08:14
Als er een onderpand achter gelaten word zoals een auto let er dan wel op of deze niet gestolen is, dit komt namelijk nogal eens voor. Je kan het kenteken checken op de site van de RDW. Een paspoort, ID or rijbewijs kan vals zijn, dus check dan de foto en de naam.
Maar 100% zekerheid zal je nooit hebben. Google ook op de naam en het telefoonnummer etc.
Pagina: 1