Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maarten L
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-05 21:56
Beste Tweakers,

UPDATE 23 April:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sx8mzyTaOn4pkufIK4Gl37KESJU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tz4ezbFjowNpmaTb4seHCXcW.png?f=fotoalbum_large

Uitleg: voor ons gemak hebben wij al onze uitgaven in het rood gezet. Sommige kosten worden voor de komende tijd gecompenseerd, die staan daarom ook onder inkomsten. Die kosten komen zodoende op 0.
  • Alle openstaande facturen zijn gelukkig betaald
  • Onze situatie is aanzienlijk verbeterd want persoonlijk:
  • IB aangifte 2019 levert 11k op dankzij alle (on)voorziene investeringen en had wel ruim vooruit betaald (dus gespaard ;) )
  • IB 2020 vooruitbetaling aangepast naar verwachte winst 850 -> 160 / maand.
  • Uitstel gekregen op Hypotheek, Lease Auto, Lease camera van 3 maanden
  • 2x 1500,- voorlopig uitgekeerd (tozo)
  • 1x 4000,- voorlopig uitgekeerd (togs)
  • Nieuwe gezamelijke buffer inclusief IB die we juli krijgen: 40.000
Daarnaast heeft Saskia (mijn vrouw) een nieuw product bedacht wat super goed loopt: do it yourself zonnebril hoesje en is ze helemaal gemotiveerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v0YrRd9guCW_Jqi7JJSTvok1Qrg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gyHkUWiKtZBpJKW2tQctDMgh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P_DhFkCUqMtnyofYyiinVP-YdQ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/niLPZapIyBuJMEu0aJ0bUtlC.jpg?f=fotoalbum_large

Zelf ben ik een groot marketing offensief begonnen want er worden mondjesmaat nog wel films gemaakt. Hopelijk levert dat iets op als we weer iets mogen doen.

Maar meeste tijd pas ik op de kinderen terwijl Saskia het geld aan het verdienen is naast dat ik af en toe ondersteun met een livestream opzetten / fotografie en haar verkoop op forums.

UPDATE eind maart
even plaatje van onze situatie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LVKQib7rXQ8jG5YHQShSjBCvJ_Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2n4mKXyTnCBpKNX8RRImdPRQ.png?f=fotoalbum_large

Als ZZP'er zit het even tegen in deze tijd. Zelf werk ik als freelance cameraman en film voornamelijk commercials, maar nu staat alles tot onbepaalde tijd stil en zoek ik advies:

Getrouwd met een andere ZZP'er die nu niets verdient
Twee kinderen 3jaar & 8 maanden

Ik zou zeggen dat na 3 maanden we leeg zijn als we niks doen dus aanspraak gemaakt op:
-Uitstel Hypotheek ABN AMRO
-Uitstel aangevraagd omzet/inkomsten belasting
-Uitstel aangevraagd zakelijke lening (auto al 6 maanden gekregen)
-Tozo maatregel gemeente Haarlem

Bovenstaande maatregelen besparen dus per maand aanzienlijk en levert nog 4500,- op (neem aan dat 1500/maand per huishouden is).

Dan buffer dus van 19k + tijdelijke besparing op kostenposten.

Dan is er dus nog een optie om 10k of 20k te lenen (want kunnen beide aanspraak maken) tegen 2% en aflossing in 36 maanden. Wat is wijsheid?

-Aflossen hypotheek?
-Aflossen lening auto?
-Investeren in iets?
-Niks doen, moeite niet?

Ik kan het werkelijk zelf niet voorzien / bedenken dus hoop op een advies van iemand die hier gevoel bij heeft. Alle andere adviezen zijn uiteraard ook welkom.

[ Voor 73% gewijzigd door Outerspace op 23-04-2020 22:06 . Reden: Reclame ]

www.maartenlangelo.nl

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23:51
Je verwacht geen geld te hebben over enkele maanden maar wil geld lenen om t vervolgens weer uit te geven, wat gaat er mis?

Misschien kortzichtig gezegd en je hebt er niks meer aan maar als Zzp'ers weet je dat je risico loopt en moet je een grotere buffer hebben.

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Maaark
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06-06 12:38
Wat zou je plan zijn wanneer je een tijdje geen nieuwe opdrachten zou krijgen?

Waarom ga je uit van 0 eigen inkomsten? En waarom wil je uberhaupt met geleend geld gaan investeren als je al bang bent voor je huidige buffer? En kan opvang niet naar 0?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• tja
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-01 10:58

tja

@Maarten L

ik ben 23 jaar ondemer en zit in vergelijkbare schuit. mijn verschil is dat mijn buffer hoger ligt, ik ben ook ouder wat een ander probleem met zich meebrengt.

waar je probleem zit is niet je inkomenskant maar je uitgave kant.
- mijn auto is 16 jaar oud en is technisch in orde. ik los daar dus niets op af. bespaar daar dus enorm op.
- inkomstenbelasting vooruitbetalen ? dan neem ik aan dat je een BV hebt. had ik niet gedaan op een jaaromzet van 84k.
- Ik heb geen zakelijke leningen. elke uitgave moet een investering zijn, als dat niet 200% zeker is huur ik het liever totdat ik het kan kopen of er duidelijkheid is. je kunt alle huurkosten direct doorberekenen aan de klant. dit zou je ook moeten doen als je de camera als bezit hebt. directe kosten en indirecte kosten toekennen.

mijn focus vanaf begin was schuldenvrij en lage constante kosten. ik heb in de jaren sober geleefd, niet altijd gewerkt en een ruime buffer opgebouwd. ik verwacht pas in augustus weer iets te kunnen gaan doen. heel erg vervelend maar ik eet er geen hap minder om en ik ben zorgen vrij. ik heb ook aanspraak gedaan op de zzp bijstandsregeling, deze is er niet voor niets.

ik zou in jouw geval kosten omlaag brengen, zoals kinderopvang.
wat ik niet zou doen is schulden aflossen. dan heb je geen liquide middelen meer. ik betaal liever een bedrag over 36 maanden af dan in 1x een aanslag op mijn cash. 20k lenen, dat is een serieuze stap waar ik voorzichtig mee zou zijn.ik zou ook alleen een lening nemen om aan mijn verplichtingen en basis behoefte te kunnen voldoen, niet om iets af te lossen.

hoelang deze tijd gaat duren weten we niet. daarom is een buffer nodig. deze is veel ruimer dan dat je zou hebben in een loondienst verband. ondernemen is onzekerheid. de constatering van een periode van 3 maanden is uiterst zorgelijk. daar zit je fundamenteel al met een probleem.

mijn totale omzet van de laatste 5 maanden was 0 euro.

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:23
Goed, even een algemeen verhaal. Los van de eerste tips:
1. zorg in de toekomst voor een hogere buffer, zeker met twee ZZP'ers!
2. wees niet trots op de 4500 euro 'gratis geld' zoals je het noemt.
3. (Giraal) geld is een stuk verstandiger dan aflossen op bijvoorbeeld je huis; op termijn bespaar je wel kosten, maar dat is op lang (jaren) termijn en je moet nu vooral naar kort termijn kijken om een paar maanden vol te houden..

Het is over drie maanden niet voorbij!
Dan even wat praktische zaken. We zitten nu in een bijzondere situatie. Je inkomen is nu helemaal weggevallen. Je gaat uit van drie maanden niet werken, dus drie maanden geen inkomsten. Daarbij wil ik je alvast gaan teleurstellen: zelfs als het exact drie maanden zou duren zijn jullie inkomsten na 3 maanden niet meteen terug op het oude niveau. De huidige situatie treft heel veel bedrijven; het kan nog wel een jaar duren voordat je weer helemaal vol zit met opdrachten.... Want als bedrijven straks weer rustig aan gaan beginnen dan heb je ook nog de kans dat ze gaan besparen op commercials (want weinig geld door corona) en dat ze de tarieven die ze willen betalen naar beneden gaan gooien (want genoeg ZZP'ers die op zoek zijn naar werk).

Je moet je daarom gaan richten op twee zaken: inkomsten en uitgaven

Inkomsten
Je inkomen is weggevallen, balen. Ga nadenken hoe je meer geld binnen kan krijgen. Kan je alvast contracten (met korting) aangaan om nu al wat geld binnen te krijgen? Kan je spullen uit huis verkopen die je toch niet meer gaat gebruiken? Kan je je vaardigheden met de camera misschien anders inzetten nu om wat te verdienen? En je kan bijvoorbeeld voor 20 euro per dag gaan tuinieren bij mensen! Natuurlijk zou je normaal gesproken veel meer verdienen op een dag, maar 20 euro per dag is toch weer 100 euro per week wat neerkomt op 400 euro extra per maand! Zeker als je vrouw ook thuis zit is het wel mogelijk om wat extra's te verdienen...

Uitgaven
Kijk goed naar je uitgaven en bespaar overal waar mogelijk. Je spreekt over 500 euro overige uitgaven per maand voor prive. Dat is best wel weinig. Als je uitgaat van:
- 2 x 100 euro zorgverzekering
- 100 euro energie
- 100 euro boodschappen (waarschijnlijk kost dit je meer)
- 50 euro internet en tv
- 30 euro voor woon- en aansprakelijkheidsverzekeringen (geen idee of die ergens jaarlijks binnen komt?)
- 30 euro voor waterschapsbelastingen (is als het goed is afgelopen week naar je gestuurd, een bedrag van meteen 350 euro bijvoorbeeld)
- GSM abonnement
- weekbladen? Sportschool abonnement?

En waarschijnlijk heb je wel meer uitgaven als je het 'gemiddeld per maand' gaat bekijken. Je zou nu dus naar een soort van 'overlevingsmodus' moeten toegaan. Misschien kan je je internet downgraden? Misschien kan je Netflix of Disney+ stopzetten? Misschien kan je je mobiele abonnement terugzetten? Misschien moet je goedkopere koffie gaan drinken, geen chips of frisdrank meer, etc.

Zwart/wit zou je bij wijze van op water en brood kunnen gaan leven. Dat is uiteraard met een knipoog, maar elke euro die je nu al gaat besparen is een euro die je later wel kan gebruiken om je rekeningen te kunnen betalen! Leef niet boven je stand, wat je eigenlijk al doet als je inkomsten 0 zijn en je uitgaven dus 'oneindig' groter...

[ Voor 3% gewijzigd door President op 28-03-2020 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tja

tja

President schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 07:59:
Goed, even een algemeen verhaal. Los van de eerste tips:
1. zorg in de toekomst voor een hogere buffer, zeker met twee ZZP'ers!
2. wees niet trots op de 4500 euro 'gratis geld' zoals je het noemt.

Het is over drie maanden niet voorbij!
Dan even wat praktische zaken. We zitten nu in een bijzondere situatie. Je inkomen is nu helemaal weggevallen. Je gaat uit van drie maanden niet werken, dus drie maanden geen inkomsten. Daarbij wil ik je alvast gaan teleurstellen: zelfs als het exact drie maanden zou duren zijn jullie inkomsten na 3 maanden niet meteen terug op het oude niveau. De huidige situatie treft heel veel bedrijven; het kan nog wel een jaar duren voordat je weer helemaal vol zit met opdrachten.... Want als bedrijven straks weer rustig aan gaan beginnen dan heb je ook nog de kans dat ze gaan besparen op commercials (want weinig geld door corona) en dat ze de tarieven die ze willen betalen naar beneden gaan gooien (want genoeg ZZP'ers die op zoek zijn naar werk).

Je moet je daarom gaan richten op twee zaken: inkomsten en uitgaven

Inkomsten
Je inkomen is weggevallen, balen. Ga nadenken hoe je meer geld binnen kan krijgen. Kan je alvast contracten (met korting) aangaan om nu al wat geld binnen te krijgen? Kan je spullen uit huis verkopen die je toch niet meer gaat gebruiken? Kan je je vaardigheden met de camera misschien anders inzetten nu om wat te verdienen? En je kan bijvoorbeeld voor 20 euro per dag gaan tuinieren bij mensen! Natuurlijk zou je normaal gesproken veel meer verdienen op een dag, maar 20 euro per dag is toch weer 100 euro per week wat neerkomt op 400 euro extra per maand! Zeker als je vrouw ook thuis zit is het wel mogelijk om wat extra's te verdienen...

Uitgaven
Kijk goed naar je uitgaven en bespaar overal waar mogelijk. Je spreekt over 500 euro overige uitgaven per maand voor prive. Dat is best wel weinig. Als je uitgaat van:
- 2 x 100 euro zorgverzekering
- 100 euro energie
- 100 euro boodschappen (waarschijnlijk kost dit je meer)
- 50 euro internet en tv
- 30 euro voor woon- en aansprakelijkheidsverzekeringen (geen idee of die ergens jaarlijks binnen komt?)
- 30 euro voor waterschapsbelastingen (is als het goed is afgelopen week naar je gestuurd, een bedrag van meteen 350 euro bijvoorbeeld)
- GSM abonnement
- weekbladen? Sportschool abonnement?

En waarschijnlijk heb je wel meer uitgaven als je het 'gemiddeld per maand' gaat bekijken. Je zou nu dus naar een soort van 'overlevingsmodus' moeten toegaan. Misschien kan je je internet downgraden? Misschien kan je Netflix of Disney+ stopzetten? Misschien kan je je mobiele abonnement terugzetten? Misschien moet je goedkopere koffie gaan drinken, geen chips of frisdrank meer, etc.

Zwart/wit zou je bij wijze van op water en brood kunnen gaan leven. Dat is uiteraard met een knipoog, maar elke euro die je nu al gaat besparen is een euro die je later wel kan gebruiken om je rekeningen te kunnen betalen! Leef niet boven je stand, wat je eigenlijk al doet als je inkomsten 0 zijn en je uitgaven dus 'oneindig' groter...
complimenten voor je post @President , zo kreeg ik het niet uit de pen. _/-\o_
inderdaad je uitgaven aanpakken en als je inkomen weer stijgt dan sparen.

ik zou willen toevoegen dat @Maarten L zou kunnen overwegen om ook andere bronnen van inkomen aan te boren. ik had laatst en post bij de hand over online een extra cent bijverdienen. kost meestal weinig tijd en je pakt 15-30 dollar per keer. klinkt heel weinig maar 30x30 dagen is al snel 800-900 euro erbij aan omzet en het kost meestal niet meer dan 30 minuten van je tijd per keer. er zijn natuurlijk veel meer bronnen van inkomen op internet te vinden. ik doel dan niet op het webcam gebeuren.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Stop met thuis zitten een meld je bij transport sector, koerier dienst, ziekenhuis. Er is werkt zat.

Beetje asso om van de gelegenheid gebruik te maken om thuis te gaan zitten en gratis geld op te strijken terwijl anderen keihard werken.

Acties:
  • +30 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:50
  • cash is king
  • complete lockdown op kosten -> alle uitgaven eruit, leasecontracten ontbinden indien mogelijk
  • de-risken -> je moet je belans verkleinen, niet vergroten -> niet gaan lenen om te consumeren
  • inkomsten vergroten -> weinig ondernemerschap in de topicstart -> ga _iets_ doen
  • gedraag je wat gepaster -> spreken over 'gratis geld' terwijl je als ZZP-er jarenlang van startersaftrek, 'ondernemers'-aftrek, geen werknemerspremieafdrachten en zakelijk geboekte privekosten hebt geprofiteerd en nu na 2 weken al een bailout nodig hebt -> behoud de sympathie van degenen die wel altijd al volledig meededen aan het sociale stelsel. Je hebt die mensen wellicht nog langer nodig.

[ Voor 9% gewijzigd door Rukapul op 29-03-2020 23:45 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik zou direct de voorlopige aangifte inkomstenbelasting over 2020 op 0 zetten, waardoor je niks meer vooruit hoeft te betalen. Op die manier hoef je straks in april 2021 pas de inkomstenbelasting te betalen over je winst wat je dit jaar gemaakt hebt.

De opvang kan je ook stopzetten, die heb je nu niet nodig.
Auto kan je schorsen en de verzekering stopzetten, die heb je ook niet nodig.
Alle abonnementen verlagen in snelheid en bundel.
Maandbedrag energie kan je vaak ook aanpassen (maar dit is dan een soort lening, omdat je aan het eind toch wel moet betalen)

En ik zou even kijken of 1 van jullie beiden ergens aan het werk kan gaan in een branche/sector die nog mensen zoekt.

[ Voor 26% gewijzigd door Ernemmer op 28-03-2020 08:54 ]

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-06 15:45
Maarten L schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 00:35:
Als ZZP'er zit het even tegen in deze tijd. Zelf werk ik als freelance cameraman en film voornamelijk commercials, maar nu staat alles tot onbepaalde tijd stil en zoek ik advies
Er al aan gedacht om begravenissen te gaan filmen? Er mag namelijk maar 30 man aanwezig zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Niet lullig bedoeld maar je maakt in mijn ogen een fors aantal fouten waarvan ik zou verwachten dat je als Zzp'er jezelf vooraf goed had laten adviseren. Dan was je niet in deze situatie terechtgekomen. Nu is het Corona, maar ook bij een groot aantal andere tegenvallers was je in de problemen gekomen. Zeker met 2 Zzp'ers is je buffer veel te klein en dat merk je nu.

Een plan laten maken voor de toekomst lijkt me in jouw situatie niet verkeerd.

En uit de slachtoffer rol en in de ondernemers rol gaan zitten gaat je ook meer brengen....

Modbreak:Dit soort reacties - enkel ingestoken op hoe fout men het wel niet heeft gedaan - zijn hier niet de bedoeling.

[ Voor 19% gewijzigd door Rukapul op 28-03-2020 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22:09
Wat is wijsheid?

-Aflossen hypotheek?
-Aflossen lening auto?
-Investeren in iets?
-Niks doen, moeite niet?

Ik kan het werkelijk zelf niet voorzien / bedenken dus hoop op een advies van iemand die hier gevoel bij heeft. Alle andere adviezen zijn uiteraard ook welkom.
Veel is al gezegd. Het voornaamste probleem is bij jou de cashflow voor de komende maanden. Het is daarom zaak om de komende tijd juist zo min mogelijk niet-noodzakelijke uitgaven te doen. Aflossen of investeren zijn uitgaven die op de lange termijn nuttig kunnen zijn, maar op korte termijn juist de hoeveelheid cash verlagen. Terwijl de lasten maar weinig dalen. Niet doen dus!

Verder kun je in de uitgaven snijden. Als je werk nu helemaal stil ligt, dan kun je je afvragen of je de auto niet kunt verkopen. Ik weet niet hoeveel die waard is? En hoe hoog de lening (en het rentepercentage) is. Eventueel kun je dan af en toe een autootje huren, als je die voor een opdracht nodig hebt. Dat is waarschijnlijk voordeliger dan de huidige lening (en verzekeringen en belastingen) laten doorlopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 23:38
Hoog, op z'n Duits, "hätte, hätte, Fahrradkette" gehalte hier.

Volgens mij komt het uiteindelijk neer op enerzijds kostenbesparing en anderzijds inkomensstijging.

Ik heb het gevoel dat het idee van kostenbesparing best aan is gekomen bij je, maar inkomensstijging nog niet helemaal.

Inkomensstijging is dus niet gebruik maken van een potje van de gemeente of het afsluiten van een lening, maar ouderwets de handen vies maken. Als je huidige professie (mooi woord 👌🏻) op z'n gat ligt en dat nog een tijdje niet zal veranderen, zul je wat anders moeten gaan doen. Of dat waarin je goed bent nu creatief inzetten zodat je er wel geld mee kunt verdienen, omdenken. Of iets waar nu wel vraag naar is.

Je hebt geld nodig. Punt.

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:45

Sport_Life

Solvitur ambulando

Deze crisis komt voor jou heel goed uit. Ik weet zeker dat je hier (financieel) sterker uit komt. Ik zal uitleggen waarom.

In de eerste plaats zou ik zeggen wees blij met je zzp'erschap. In tegenstelling tot veel andere mensen veronderstel ik dat je wel met plezier naar je werk gaat, imo is dat het belangrijkste. Hoe je dat plezier bereikt is voor iedereen anders: in jouw geval dus blijkbaar als cameraman en dan ben je noodzakelijk gebonden aan een zzp constructie. Respect dat je daarvoor kiest in plaats van een functie in loondienst waar je niet met plezier naartoe gaat :).

Ik kan mij heel goed voorstellen dat je redelijk "met de dag" leeft, wat er binnen komt geef je doorgaans uit en een planning/horizon voor de komende 2-5 jaar ontbreekt. Een buffer van 15k is geen buffer, als zzp'er.

Dan wil ik twee punten aansnijden. 1) hoe kom je uit de huidige situatie (korte termijn focus) en 2) hoe los je dit structureel op (lange termijn focus).

1) korte termijn focus.
Veel tips zijn al gegeven. Belangrijkste is om genoeg cash te houden, dus ga niet aflossen. Hooguit als de rente extreem hoog is, maar dat zal bij een autolening of hypotheeklening niet het geval zijn (>10%). Neem het geld aan van de overheid en vul hiermee je buffer aan. Doe tegelijkertijd een paar stappen terug qua luxe, dus stel die nieuwe stofzuiger of bank voorlopig uit. Tevens vind ik persoonlijk dat je best iets terug kan doen voor de maatschappij zolang je geen betaalde klussen krijgt: wellicht vrijwilligerswerk , meld je desnoods bij de voedselbank om voedsel uit te delen of in de supermarkt om karretjes schoon te maken (ik noem maar wat). Of meld je bij een ziekenhuis/zorginstelling indien je daar affiniteit mee hebt. Wellicht kun je zelfs iets moois doen voor uitvaartcentra met je camera.

2) lange termijn focus.
Als ik zo naar de uitgaven kijk, staat dit totaal niet in verhouding tot het inkomen. De zakelijke kosten (leningen) zijn 15% van de bruto inkomsten. En dat zijn keiharde kosten, geen investeringen. Dus op de lange termijn leveren die kosten niets op!

De lange termijn focus is eigenlijk een antwoord op de vraag waarom je hier beter uit zal komen. Deze crisis is - zoals het er nu naar uit ziet - een tijdelijke dip. Zodra het virus voorbij is zal alles weer langzaam op gang komen. Dat is tenminste de consensus van veel beurshandelaren, en die nemen mogelijk de economie weer op sleeptouw (vertrouwen in de economie). Immers consumeren wij ook meer zodra de AEX 5% stijgt en de werkeloosheid daalt, dan het tegenovergestelde. Dus zie dit als een waarschuwing en ga keihard aan de slag om de kosten lager te krijgen. Of je inkomen verhogen. Want als we nu in een financiële crisis terecht waren gekomen a la 2009, dan had jij een dik probleem gehad. Denk aan noodgedwongen huis verkopen (met verlies), voedselbank, etc etc. Dan waren de gevolgen niet te overzien voor jou. En dat er een periode van laagconjunctuur aan gaat komen staat vrijwel vast. De vraag is alleen wanneer. Dus zie dit als een waarschuwing en zodra alles weer enigszins loopt eens echt kritisch naar de verhouding kosten/inkomsten kijken. Dan zul je zien dat je er sterker uitkomt :).

[ Voor 38% gewijzigd door Sport_Life op 28-03-2020 09:42 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 07-06 14:07
@Maarten L Ik zou toch eens navragen of die Tozo maatregelen per huishouden zijn. Volgens mij zijn ze per zelfstandige, dat zou al een heel stuk schelen.

offtopic:
Ik ben zelf van België. Men vertelt hier soms dat ondernemerschap in Nederland veel hoger aangeschreven staat en dat ondernemers met meer respect behandeld worden. Als ik de commentaren op zelfstandigen op dit forum lees dan krijg ik toch een ander beeld. Zelfstandigen, en dan vooral "ZZP'ers" worden consequent afgeschilderd als profiteurs en parasieten op het sociale systeem, die alleen de lusten willen zonder de lasten. Als een zelfstandige in de problemen komt is het altijd zijn eigen schuld en moet hij er zelf maar zien uit te komen. De term "ondernemersrisico" wordt hierbij heel graag gebruikt.

Ik weet natuurlijk niet hoe de situatie exact in Nederland is, maar in België betaal ik als "ZZP'er" (deze term bestaat bij ons gelukkig niet) ook sociale bijdragen en inkomensbelasting. Hiernaast spijzen we de schatkist nog rijkelijk met gemeentebelasting, provinciebelasting, belasting op de winst die we maken, BTW en noem maar op. Ik begrijp dan ook niet waarom iedereen het vanzelfsprekend vindt dat de staat wel de lonen doorbetaalt van gewone werknemers en miljarden euro's gaat vrijmaken om bedrijven te steunen (valt dat dan niet onder ondernemersrisico?), maar dat iedereen op zijn achterste poten gaat staan als de ZZP'er een beetje steun krijgt. Steun die voor veel ZZP'ers waarschijnlijk onvoldoende gaat zijn als deze situatie meer dan een paar maanden duurt, gezien vele ZZP'ers zonder inkomen vallen maar wel vaste kosten hebben die ze niet zomaar kunnen terugschroeven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 08-06 14:51
Wat een klote situatie. Ik zou z.s.m. de opvang stop zetten, kijken of je ander parttime werk kan doen & uiteraard gebruik maken van de steun voor de overheid voor zo ver die er is.
Anoniem: 91634 schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 08:10:
Stop met thuis zitten een meld je bij transport sector, koerier dienst, ziekenhuis. Er is werkt zat.

Beetje asso om van de gelegenheid gebruik te maken om thuis te gaan zitten en gratis geld op te strijken terwijl anderen keihard werken.
Wat een ongelooflijk gebrek aan inlevingsvermogen en begrip van hoe de arbeidsmarkt in 2 weken tijd op z'n kop is gegooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:25

Zenix

BOE!

Je hebt geen buffer van 15k, omdat het afhankelijk is van facturen, dan is geen buffer. Persoonlijk vind ik het jammer dat de overheid ZZP'ers gaat helpen die het zelf niet voor elkaar hebben. Verder helemaal met @Sport_Life eens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maarten L
Hey Team Tweakers,

Excuses voor de 'gratis geld' opmerking, aangepast. Bij gratis bedoel ik dat het geen geld kost, alsin geen lening/rente etc. Enfin, ik snap het probleem.

Verder snap ik het buffer probleem, daar wordt aan gewerkt maar tsja huis kopen + wat tegenslag met twee kapotte auto's in 2019 en dan gaat het hard he.

Verder hebben wij onze geldstromen in een excel eens samengevoegd voor de komende 3 - 6 maanden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LVKQib7rXQ8jG5YHQShSjBCvJ_Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2n4mKXyTnCBpKNX8RRImdPRQ.png?f=fotoalbum_large

Aanspraak gemaakt op:
Kinderopvang toeslag Corona
Hypotheek Corona via ABN AMRO
Zakelijke bus aflossing staat 6 maanden stil
Zakelijke camera aflossing is aangevraagd
Corona toeslag ZZP'er is aangevraagd
Pauze inkomstenbelasting / omzet belasting aangevraagd

Samen hebben we iets meer buffer, maar zo komen we volgens mij een heel eind zonder verder een lening af te sluiten oid.

Klimmuur 112,- laat ik graag staan want die heeft het enorm zwaar en zijn goede vrienden

Verder vind ik het een uitstekend idee om maaltijden rond te rijden voor de voedselbank of te bezorgen voor PostNL oid.

www.maartenlangelo.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Rukapul schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 08:16:
  • gedraag je wat gepaster -> spreken over 'gratis geld' terwijl je als ZZP-er jarenlang van startersaftrek, 'ondernemers'-aftrek, geen werknemerspremieafdrachten en zakelijk geboekte privekosten hebt geprofiteerd en nu na 2 weken al een bailout nodig hebt -> behoud de sympathie van degenen die wel altijd al volledig meededen aan het sociale stelsel. Je hebt die mensen wellicht nog langer nodig.
Toch nog even een opmerking,de zzp'ers hebben natuurlijk altijd meebetaald aan de bijstand aangezien die uit de algemene middelen wordt betaald.

Modbreak:Sloop het topic nou niet met door die discussie te voeren. De geplaatste opmerking was 'wat (niet) te doen'. De achterliggende discussie hoort elders. Dit topic is oplossingsgericht.

[ Voor 11% gewijzigd door Rukapul op 28-03-2020 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:25

Zenix

BOE!

@Maarten L Met de gecombineerde buffers ziet het er wat beter uit. Ik snap dat die klimmuur goede vrienden zijn en het zwaar hebben, maar dat kan ook voor jou gelden als het langer gaat duren. Kan je die zakelijke abonnementen ook niet tijdelijk stopzetten of zit je daar een jaar aan vast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-06 12:38

thunder8

Het gedonder begint weer.

Als je je inkomen wil verhogen, de meeste supermarkt distributiecentra zoeken nog genoeg mensen. Is niet het best betaalde baantje, maar kan je inkomen kant wel verhogen. Als 1 van beide ouders thuis blijft, heb je ook geen opvang nodig, dat scheelt ook alweer een flinke post.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Maarten L schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 10:45:
Hey Team Tweakers,

Excuses voor de 'gratis geld' opmerking, aangepast. Bij gratis bedoel ik dat het geen geld kost, alsin geen lening/rente etc. Enfin, ik snap het probleem.

Verder snap ik het buffer probleem, daar wordt aan gewerkt maar tsja huis kopen + wat tegenslag met twee kapotte auto's in 2019 en dan gaat het hard he.

Verder hebben wij onze geldstromen in een excel eens samengevoegd voor de komende 3 - 6 maanden.

[Afbeelding]

Aanspraak gemaakt op:
Kinderopvang toeslag Corona
Hypotheek Corona via ABN AMRO
Zakelijke bus aflossing staat 6 maanden stil
Zakelijke camera aflossing is aangevraagd
Corona toeslag ZZP'er is aangevraagd
Pauze inkomstenbelasting / omzet belasting aangevraagd

Samen hebben we iets meer buffer, maar zo komen we volgens mij een heel eind zonder verder een lening af te sluiten oid.

Klimmuur 112,- laat ik graag staan want die heeft het enorm zwaar en zijn goede vrienden

Verder vind ik het een uitstekend idee om maaltijden rond te rijden voor de voedselbank of te bezorgen voor PostNL oid.
Dit is een veel te veel ingestoken als een goed weer scenario. Je kunt niet zomaar zaken inboeken als inkomsten. Die kun je hooguit inboeken als tijdelijk lagere uitgaven.

Veel van de regelingen zullen tijdelijk zijn terwijl de onkosten langer lager zullen zijn.

Een klimvereninging (en Spotify) die belangrijker is dan eten en een dak boven het hoofd van de kinderen klinkt potentieel schokkend.

Kijk uit met die kinderopvang. Tel vooral niet dubbel en zet het tijdig stop.

Etc.

Ik zou hier toch ook even een slecht weer scenario naast zetten waarbij je x maanden 0 verdiend en pas weer over een jaar op 75% zit bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
335 euro per maand meer uitgeven dan wat er nu binnenkomt is goed vol te houden met je buffer, volgens mij hoef je niet verder te gaan bezuinigen.

Eventueel zou je die zakelijke bus nog kunnen schorsen en uit de verzekering halen.

[ Voor 22% gewijzigd door Ernemmer op 28-03-2020 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:58

tomtom901

Moderator General Chat
Ik zou persoonlijk nog even de broekriem wat verder aantrekken en zaken als Netflix / Spotify / klimmuur ook maar pauzeren. Waar zitten de woonlasten als je de hypotheek pauzeert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-06 11:14
Ik kijk er wellicht over heen, maar waar is die opvang momenteel voor nodig? Dat kun je toch zelf doen als je als ZZP thuis zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten L
Netflix / Spotify kosten op deze bedragen zo weinig.. Kan later nog. Klimmuur zijn goede vrienden van ons en ook ondernemers die het veel zwaarder hebben en ook kinderen hebben etc. Tsja.

www.maartenlangelo.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
Maarten L schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 11:12:
Netflix / Spotify kosten op deze bedragen zo weinig.. Kan later nog. Klimmuur zijn goede vrienden van ons en ook ondernemers die het veel zwaarder hebben en ook kinderen hebben etc. Tsja.
Maar eigenlijk wil je dus geld besparen zonder te besparen? Of zoek je een manier om aan meer geld te komen? Extra uitkeringen? Of wat is je doel exact?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unfor
Als je nog de mogelijkheid hebt om na te denken over de inkomsten van je vrienden, wat is dan precies de reden dat je vraagt wat te doen?
Je vraagt om tips maar ondertussen wil je niet besparen.

[ Voor 6% gewijzigd door unfor op 28-03-2020 11:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Mbr Offtopic

[ Voor 98% gewijzigd door Rukapul op 28-03-2020 12:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Er van uitgaande dat dit een begroting van 3 maanden is zal ik de getallen wat anders neerzetten.

Netflix / Spotify: 100 euro per jaar.
Klimmuur; 444 euro per jaar

Samen dus ruim 540 euro ofwel weer 3 maanden eten volgens je eigen raming. Ik denk dat je inschatting wat te rooskleurig is. Ik denk dat je rekening moet houden met een herstelperiode van minimaal 1 jaar, en dan eens moet kijken hoe je uitkomt.

De ABN heeft wel aangekondigd voor 3 maanden rente en aflossing op te schorten, maar wat doe je na die 3 maanden als de bank zijn geld weer wil gaan krijgen en jij hebt nog geen volledig inkomen? Dan ben je blij als je die extra maatregelen hebt genomen om te besparen.

Misschien is dit ook een mooi moment om te gaan ontspullen, verkoop zaken die je niet nodig hebt op tweakers of MP.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Het valt mij op dat je er vanuit dat dat jullie beiden de komende tijd geen inkomsten hebben. Het lijkt mij de meest logische actie dat jullie daar iets aan proberen te gaan doen. Daarnaast kun je ook kijken of je de extra tijd nuttig kunt besteden aan bijvoorbeeld een cursus. Kan zowel in je huidige vakgebied als in een ander vakgebied.

Of natuurlijk wat outside the box denken. Bedrijven moeten een hoop dingen online doen, scholen en andere instituten moeten online lessen geven etc. Lijkt mij voor iemand met een hoop camera-ervaring en kennis (en waarschijnlijk met apparatuur) een mooie gelegenheid om in dat gat te springen.

[ Voor 30% gewijzigd door Rubbergrover1 op 28-03-2020 11:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-06 20:40
Ernemmer schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 08:20:
[...]
De opvang kan je ook stopzetten, die heb je nu niet nodig.
Kort door de bocht advies,
A. 't wordt door de overheid volledig gecompenseerd zo lang ze dicht zijn.
B. Zodra je weer aan 't werk kan, ben je je plek kwijt en zit je met je kinderen "in je maag"
Begrijp uit de TS dat 't lease betreft. (staat al op 0 in de TS update).
En schorsen kan alleen als je 'm ook op eigen terrein kan plaatsen.

@Anoniem: 37297 neem eens contact op met je broodfonds. Mogelijk dat die ook een corona regeling heeft. Dat is bijna de helft van wat je nu tekort komt.
Even er vanuit gaande dat je bus ook (veel) stil staat op dit moment. Zal die 435 mogelijk een stuk voordeliger uitvallen. Of is dat al naar beneden bijgesteld t.o.v. normaal.

Aangezien je verder veel tijd en weinig werk hebt, dan lijkt me 300 euro bijklussen ook geen grote uitdaging.

En ook Arri Amira (je camera) is lease? Zou ik ook gewoon contact opnemen met de verstrekker.
Kijken of je de looptijd kan pauzeren? Dus over drie tot zes maanden weer gaan betalen en 't contract drie tot zes maanden langer laten doorlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten L
Broodfonds blijft lopen is bekend
Aflossing auto staat 6maanden stil
Aflossing camera is in aanvraag
Opvang krijgen we terug en kan je niet stopzetten zonder plek kwijt te raken

website bijgewerkt
Excel met nieuwe klanten plus marketingplan is af
Mijn vriendin werkt thuis en maakt voorraad en doet marketing voor haar eigen bedrijf.

Verder zijn de kinderen er altijd en moeten we altijd oppassen. Dat kost veel tijd natuurlijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Maarten L op 28-03-2020 18:32 ]

www.maartenlangelo.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Rukapul schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 11:04:
[...]

Kijk uit met die kinderopvang. Tel vooral niet dubbel en zet het tijdig stop.
De guidance vanuit de overheid is om de kinderopvang vooral niet stop te zetten. Hierdoor gaan KDVs falliet en zo niet, raak je je slot kwijt, waar je in de stad soms wel een jaar op moet wachten.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
Al met al heb je het in nederland toch mooi voor elkaar zodra je niet werkt, je krijgt meer dan de gemiddelde werkende nederlander.
Ik kan mij geen voorstelling maken hoe je in de problemen kan komen met zo'n gratis inkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tja

tja

ik weet niet of ik het goed lees maar ik haal uit het verhaal dat je "buffer" je openstaande facturen zijn. als debiteuren deze niet betalen wat is dan het gevolg ? immers zelf wil je als debiteur ook aflossingen uitstellen.

ik persoonlijk heb een buffer opgebouwd door centen op een rekening te zetten gelijk aan wat ik denk te moeten overbruggen. wat als al mijn debiteuren mij niet betalen of te laat, kan ik dan mijn crediteuren nog betalen en aan mijn verplichtingen voldoen inclusief mijn natje en droogje. dat is een buffer. ik lees een beetje dat het leven is ingericht op een inkomens stroom met een veronderstelling dat dit wel zal doorlopen. dit gaat in een laag conjunctuur vaak fout. daarom gaan er nu ook veel failliet komende tijd.

ik zou kijken op freelance websites, desnoods alles afbellen wat ik denk maar te kunnen. desnoods postbode want de huidige situatie lijkt mij niet vol te houden. netflix er uit voor nu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
Toch is 10 euro hier en 10 euro daar uiteindelijk per maand en per jaar een behoorlijk bedrag als je helemaal geen inkomsten hebt. Die paar honderd euro verschil over 6 maanden kan bij wijze van het verschil zijn tussen in je eigen woning blijven wonen of met je kinderen op straat zijn.

Haal dat bord voor je kop weg en neem je verantwoordelijkheid als echtgenoot en vader... Uiteraard hoop ik dat je over een half jaar dan bij jezelf denkt 'ik had Netflix niet hoeven op te zeggen!'

Het is echt arrogant simpel om te denken dat je elke euro gewoon kan blijven uitgeven zoals je gewend bent of was... face of; je ontvangt op het moment nog minder per maand dan een bijstandsgezin.. wacht niet met besparen tot het te laat is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
unfor schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 12:37:
Al met al heb je het in nederland toch mooi voor elkaar zodra je niet werkt, je krijgt meer dan de gemiddelde werkende nederlander.
Ik kan mij geen voorstelling maken hoe je in de problemen kan komen met zo'n gratis inkomen.
Ben geen financieel expert maar volgens mij rekent hij nog al krom. "Hypotheek corona" staat bij inkomsten maar dat is volgens mij iets dat je niet hoeft te betalen, lijkt mij stug dat hij 830 euro per maand van z'n bank krijgt. Daarnaast staat er "Bus corona", neem aan dat dat de huur is voor zijn busje die hij niet hoeft te betalen. Verwacht niet dat het verhuur/lease bedrijf hem per maand 285 euro gaat geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-06 14:21
Misschien lees ik er overheen maar ik zie het niet terug in je spreadsheet: ik zou in ieder geval zo snel mogelijk kijken of je ergens een simpel baantje kunt krijgen. Picnic is hard op zoek bijvoorbeeld. Veel ziekenhuizen (ik snap dat je misschien niet in een vuurhaard wil zitten, maar toch) zijn enorm hard op zoek naar hulp. Als er vanuit zo'n baantje 1000 euro per maand binnenkomt, rek je je buffer wel enorm.

https://niels.nu

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tja

tja

@xh3adshotx

klopt wat je zegt.
- hypotheek corona zijn geen inkomsten maar uitgestelde betalingen. bank wil toch echt die centen op een later moment hebben anders verkopen ze z'n huis.
- bus corona, uitgestelde kosten.
- arri amira corona, uitgestelde kosten.
- inkomstenbelasting stop, die zullen toch echt betaald moeten worden al verwacht ik dat het lager ligt omdat hij de omzet niet haalt.

dus inkomsten totaal moet zijn, 4173, -
uitgaven moeten totaal zijn, 7118, -
netflix/spotify + klimmuur = 137 euro, dat is bijna 1/3 van zijn "eten"post.
kg Surinaamse rijst kost 0.89 cent per kilo, 137 euro is ongeveer 154kg rijst. dat is zie ik hem niet weg eten.
maar omzet van zijn vrienden gaan voor voeding voor het gezin, okay.

ik lees "ik heb een probleem maar ik wil mijn bestedingspatroon niet aanpassen".

overigens vind ik dat er geen buffer spaar rekening is beginners fout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tja

tja

Hydra schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 13:33:
Misschien lees ik er overheen maar ik zie het niet terug in je spreadsheet: ik zou in ieder geval zo snel mogelijk kijken of je ergens een simpel baantje kunt krijgen. Picnic is hard op zoek bijvoorbeeld. Veel ziekenhuizen (ik snap dat je misschien niet in een vuurhaard wil zitten, maar toch) zijn enorm hard op zoek naar hulp. Als er vanuit zo'n baantje 1000 euro per maand binnenkomt, rek je je buffer wel enorm.
snap de gedachte maar hij krijgt 1500 euro corona geld per maand van de overheid. als hij 1000 euro verdient gaat dat af van die 1500 euro. dan is het 1000 euro +500 euro corona geld. schiet er dus niets mee op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Die vrienden van de klimmuur kunnen zelf indien nodig financiële steun aanvragen en voor het personeel draagt UWV bij. Het klinkt allemaal sociaal wat je doet, maar feitelijk geef je geld wat bedoelt is voor jullie eerste levensbehoefte uit aan een bedrijf die zelfvoorzienend zou moeten zijn. De financiële steun die je ontvangt is daar niet voor bedoelt.

Tevens vind ik 112 euro best fors, of is dat voor het hele gezin onbeperkt? (over vriendenprijs gesproken)

Ben wel benieuwd om welke klimmuur het gaat, heb ze bijna allemaal van binnen gezien :)

Wat me verder opvalt is de hoogte van de kinderopvang toeslag. Of houd je hierbij al rekening met minder inkomen?
Wij betalen bruto net zoveel, maar krijgen veel minder toeslag (inkomen is wel wat hoger ).

[ Voor 21% gewijzigd door Sport_Life op 28-03-2020 16:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten L
Klimmuur Haarlem twee keer abonnement onbeperkt klimmen. Tsja klimmen is mijn leven en eigenlijk het enige waar ik prive geld aan uitgeef. Verder is de klimmuur een tweede familie en staat de innercirle altijd voor elkaar klaar als er erop aan komt. Zo ook in het verleden. Tsja gewoon niet een doorsnee sportschool.

Verder thnx voor alle reacties en tips. Alles is gelezen en ter overweging meegenomen.

Mijn vrouw verdient heel weinig doordat ze zich voornamelijk heeft beziggehouden de afgelopen jaren met onze kinderen bouwen en bezig houden.

[ Voor 44% gewijzigd door Maarten L op 28-03-2020 17:12 ]

www.maartenlangelo.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mathijs
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-05 02:51
Ik zit ongeveer in dezelfde branche, maar dan stukken breder wat werkzaamheden betreft.
Mijn probleem is momenteel dat de uitstaande facturen niet betaald worden. Doordat ik zelf nog wel gewoon overal voor betaal omdat ik van mening ben dat je zowel in goede als slechte tijden fatsoenlijk met elkaar om moet gaan, slinkt de buffer vrij snel.
In de toekomst zal dit zeker gevolgen hebben voor mijn zakelijkheid jegens deze klanten waar ik mijn uiterste best voor heb gedaan, een prachtig product heb geleverd en dat ook nog binnen de gestelde deadline.
Daarvoor verwacht ik enkel terug dat zij de factuur binnen de gestelde deadline voldoen, zodat ik mijn rekeningen ook kan betalen en mijn kinderen eten kan blijven geven.

Ga er dus niet klakkeloos van uit dat die facturen gewoon betaald gaan worden zoals dat normaal het geval is.

Die andere mogelijkheden die bij onze branche mogelijk zijn, probeert iedereen momenteel en dat geeft dus momenteel niet echt resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Laatst online: 05-06 22:25

PcDealer

HP ftw \o/

Ernemmer schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 08:20:

Dan moet die auto wel van de openbare weg af en het is mij niet duidelijk of dat kan bij @Maarten L.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Hm, dat van die facturen klinkt een beetje als een standaard valkuil... Gaat het om facturen die alleen tot het laatste moment worden uitgesteld of zullen ze niet meer betaald kunnen worden?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Maarten L
Spotify opgezegd
Auto schorsing is in overweging, wel even een parkeerplek vinden
Ik heb nog een hele dikke elektrische Fat Bike (zelfbouw tot 40km/h) beschikbaar met pijn in mijn hart ;)

[ Voor 39% gewijzigd door Maarten L op 28-03-2020 19:03 ]

www.maartenlangelo.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• President
Maarten L schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 18:58:
Spotify opgezegd
Ik heb nog een hele dikke elektrische Fat Bike (zelfbouw tot 40km/h) beschikbaar met pijn in mijn hart ;)
Fijn dat je alle berichten toch serieus neemt en stapjes aan het maken bent... Ik hoop echt dat je over een jaar nog in je huis woont en je weer op hetzelfde leefniveau kan zitten waar je tot vorige maand ook op zat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Spotify opgezegd
Respect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tja

tja

President schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 19:18:
[...]

Fijn dat je alle berichten toch serieus neemt en stapjes aan het maken bent... Ik hoop echt dat je over een jaar nog in je huis woont en je weer op hetzelfde leefniveau kan zitten waar je tot vorige maand ook op zat!
denk dat vele zich nog niet realiseren dat de vette jaren voorbij zijn en we weer aan de vooravond van een crisis staan. facturen worden overigens achteruit geschoven. dienst is al binnen dus betalen kan wel naar achteren. ik werkte ergens 9 ,maanden en kreeg mijn laatste twee facturen betaald na inzet incasso jurist over een periode van 6 maanden. was al blij dat ik ze toch kreeg.

maar zoals gezegd, er gaan komende tijd veel debiteuren failliet. nieuwe crisis is onvermijdelijk kopte de krant met dit CPB bericht. en dat is zal wereldwijd zijn. als die kosten niet dramatisch omlaag gaan kan hij bij de klimmuur gaan wonen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Logico
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01-06 21:04
Ik heb begrepen van een grafisch designer dat als je bij Adobe via de chat aangeeft dat je als ZZP'er i.v.m. corona geen inkomen meer hebt ze je abonnement opschorten voor 90 dagen met behoud van functionaliteit en toegang. Scheelt weer 90 euro :) Je moet er wel geduld voor hebben, de chat is behoorlijk understaffed en door mensen uit India met niet altijd de beste begrijpend lezen kwaliteiten bemand.

Verder misschien nog een idee: in Engeland zijn heel veel ontslagen bij de BBC teruggedraaid omdat ze door de coronacrisis heel veel werk hebben. Wellicht dat je als freelancer bij een Nederlandse omroep/productiemaatschappij aan de slag kan? Geen idee hoeveel overlap er in de vaardigheden zit met wat je nu doet natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 00:28

FreakNL

Well do ya punk?

Maarten L schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 11:51:

..

Verder zijn de kinderen er altijd en moeten we altijd oppassen. Dat kost veel tijd natuurlijk.
Pfff.. Dit is compleet IMHO maar op je eigen kinderen pas je niet op. Ik spendeer nu veel meer tijd dan normaal met dochter van 2.5, pure quality time!! Merk ook dat de band ineens anders is dan normaal.

Ontopic:
Ik vind je buffer heel laag voor 2xZZP. Eigenlijk zelfs veel te laag voor een normaal gezin in loondienst.

Tevens reken je Corona Opvang als inkomsten maar dat gaat volgens mij nog wel Ff duren. De intentie is uitgesproken maar daar kunnen maanden overheen gaan. Wij krijgen ook wat terug maar ik reken op 2021, alles wat eerder komt is meegenomen.

ZZP is een bewuste keuze waar ook verantwoordelijkheden bijhoren... Vind dat je het niet zo best geregeld hebt. Buffer van 60/70k was geen overbodige luxe geweest.

Wat kwam er eigenlijk normaal gesproken gemiddeld binnen per jaar? Ik ben geen zzper dus terugrekenen vanaf die 820 snap ik niet :+ (820/maand is trouwens we echt weinig ik zit daar in loondienst ruim boven maar dat zal dat belastingvoordeel zijn :+ )

Ik heb zelf een ZZPer als kennis die al jaren 120/uur opstrijkt en nu in paniek is. Net een auto gekocht van 70k. Daar heb ik echt 0 medelijden mee, sorry..

[ Voor 15% gewijzigd door FreakNL op 29-03-2020 06:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tja

tja

@FreakNL

standaard probleem bij starters is dat zodra het een beetje begint te lopen ze "investeren" in een lease auto en duur gereedschap en ander "ik ben succesvol" spul. ik zeg niet dat dit in dit geval ook zo is maar ik heb nog nooit een lease auto gehad in mijn 23 jaar ondernemerschap. en daarom zie je zodra er wat gebeurt er bedrijven over de kop gaan komende tijd. ze kunnen de klap niet opvangen. en leven naar wat je verdient is echt heel erg fout. 1/3 leven, 1/3 belasting, 1/3 spaarpot.

Ik wil niet lullig doen maar is er al nagedacht over als het langer dan 3 maanden gaat duren ? er wordt ook al gesproken over een tweede corona griep virus golf waar nu spraken van is ? maar wat als 1 inkomen helemaal weg valt, dan komt de excel rekensom helemaal niet meer uit. ook niet met een eventuele WAO uitkering.

en wat als de crisis inzet op het niveau of hoger dan 2007? CPB was duidelijk, het is niet of die crisis komt maar hoe zwaar. meeste bedrijven halen dit jaar hun omzet targets niet meer. minder winst, meer werkloosheid, meer onbetaalde facturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
Nog een potentiële besparing: reservebril gebruiken en lenzen laten zitten.
Maarten L schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 17:06:
Verder thnx voor alle reacties en tips. Alles is gelezen en ter overweging meegenomen.
Complimenten hoe je het vooralsnog oppakt.
Mijn vrouw verdient heel weinig doordat ze zich voornamelijk heeft beziggehouden de afgelopen jaren met onze kinderen bouwen en bezig houden.
Dan toch een waarschuwing / vraag. Uit het overzicht blijkt ca 6 dagen kinderoovang, oftewel 3 volle dagen per week voor 2 kinderen.

Blijft over een fatsoenlijke werkweek, zeker als ZZP-er. Dan kun je niet zomaar bovenstaand argument aanhalen, want dan heb je blijkbaar geen fatsoenlijke onderneming. Die vraag moet je voor jezelf beantwooreen: is het een winstgevende onderneming of een dure hobby?

De opmerking roept ook de vraag op of er wel aan het urencriterium en kinderopvangvereisten wordt voldaan. Je wilt niet dat de belastingdienst dat ooit in twijfel trekt.
Sport_Life schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 16:36:
Wat me verder opvalt is de hoogte van de kinderopvang toeslag. Of houd je hierbij al rekening met minder inkomen?
Wij betalen bruto net zoveel, maar krijgen veel minder toeslag (inkomen is wel wat hoger ).
Kosten en ZZP fiscale aftrek drukken bij topicstarter de grondslag voor kinderopvangtoeslag significant. 2e kind heeft ook een hoge vergoeding. Toch ben ik het met je eens dat de het vergoede percentage erg hoog lijkt.

Edit:
Ik heb trouwens nog even op de website van de partner gekeken (URL inmiddels verwijderd). Dat bevestigt mijn vrees: sociaal gedreven mooie handmatig gemaakte producten, maar bewerkelijk, hoge kosten (m2 werkplaats, apparatuur, inkoop) en het ergste van allemaal: een beroerd schaalbaar business model.

Je moet bij deze business toch echt de ROI berekenen en ook de verdiensten per uur. Die moeten echt naar het uurloon van een ZZP vakman.

Natuurlijk kun je ook kijken naar het meer schaalbaar maken van het business model.

De hierboven genoemde 'voorraad maken' opmerking is dodelijk. Zeker in combinatie met de diverse 'uitverkocht' opmerkingen op de website. 'op aanvraag' klinkt al een heel stuk beter, zeker in combinatie met een stukje productpersonalisatie.

Alles samen straalt uit dat er te weinig vraag is. Een luxe product als dit moet continu vraag hebben. Er lijkt dus een kans te liggen voor marketing bij de juiste doelgroepen. Mits juist ingestoken hebben luxe producten minder last van crisis.

Zo niet, dan is dit een dure hobby en kan kinderopvang opgezegd worden of werk gedaan worden dat wel fatsoenlijk bijdraagt aan het gezinsinkomen.

Een fatsoenlijke visie en plan op de toekomst lijkt gepast. Daar hoort ook bij te kijken naar de verdiencapaciteit (minimaal anderhalfmodaal bij voltijd op basis van achtergrond).

[ Voor 29% gewijzigd door Rukapul op 29-03-2020 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Maarten L schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 17:06:
Klimmuur Haarlem twee keer abonnement onbeperkt klimmen. Tsja klimmen is mijn leven en eigenlijk het enige waar ik prive geld aan uitgeef. Verder is de klimmuur een tweede familie en staat de innercirle altijd voor elkaar klaar als er erop aan komt. Zo ook in het verleden. Tsja gewoon niet een doorsnee sportschool.

De klimmuur is on hold gezet, dat scheelt weer 112 euro.
https://www.deklimmuur.nl/abonnementen-gepauzeerd/

Daarbij wil ik aangeven dat er achter De Klimmuur een (groot) commercieel bedrijf schuil gaat met meerdere vestigingen in Nederland , de doorbetaling van je lidmaatschap komt derhalve terecht bij de eigenaar en niet de aardige lui die iedere avond achter de bar staan..

Ik ben van mening dat je je verantwoordelijkheid hebt te dragen naar je gezin (kinderen).
Je mag best iets harder zijn naar je omgeving. Bekijk ook eens je tarief als dit alles weer achter de rug is. Wat hiervoor is gezegd: ga uit van 100k bruto gezinsinkomen per jaar. Dus dat is na aftrek zakelijke kosten. Vanuit die 100k kun je je tarief berekenen. Wellicht dat je dan soms een leuke, maar niet lucratieve klus moet laten varen. Ik kan je desnoods helpen eea financieel uit te werken. (financiële planning & control is mijn beroep ;))

Even snel gerekend met zakelijke uitgaven van 16.740,- per jaar kun je streven naar 116.740,- bruto inkomen uit je bedrijf. Deel dat door aantal opdrachten en je hebt je tarief :).

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 29-03-2020 11:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 567735

Kijk ook eens naar je website (en misschien ook wel je complete optreden). Je vertelt heel mooi wat je zelf allemaal leuk vindt en wat je hebt, maar ik denk dat dat opdrachtgevers niet zoveel interesseert.

Je kunt beter vertellen met welke grote namen je allemaal hebt samengewerkt en dat je bijvoorbeeld zo effectief bent omdat je zo goed editen kunt.

Als je dan ook nog bij de filmpjes uitlegt hoe jouw camerawerk bijdraagt aan het effectief overbrengen van de boodschap, dan heb je volgens mij een wat sterker en vooral ook zakelijker optreden.

Geef de beslissers de argumenten om voor jou te kiezen, zorg ervoor dat ze die niet zelf hoeven te verzinnen!

Het tegenargument: ja maar, ik ben helemaal niet zo zakelijk ingesteld is een mooie kapstok om in de komende tijd wat zakelijke kennis te gaan opdoen. Kun je direct wat ideeën in de praktijk gaan uitproberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten L
@Sport_Life De Klimmuur heeft inderdaad meerdere vestigingen, maar toch is de constructie niet wat je denkt. Ik ken iedereen persoonlijk en weet precies hoe het zit. :)

Op het moment zit ik op het mid-highend segment van mijn industrie. De dagprijzen varieren hier van 850 - 1750 afhankelijk van de soort klus. Afgelopen januari heb ik mijn grootste opdrachtgever vaarwel gezegd (600/dag) om ruimte te maken voor nieuwe uitdagingen en beter betalende klanten. Natuurlijk kost dat geld, maar ik vind plezier in mijn werk belangrijk en bovendien geeft dit tijd om te groeien naar nieuwe opdrachtgevers met betere klussen en budgetten.

Netwerken is de key en daar zit al een groot deel van mijn tijd in. Eigenlijk zit de winst voor mij voornamelijk in het slimmer omgaan met mijn geld. Ik ben best goed in mijn werk & netwerken maar niet zo in geld managen. Ik bedoel met 85k omzet en 60k bruto winst moet een mens ook prima kunnen leven.

Afgelopen 2 jaar heb ik geld gestopt in:
Huis -> 8k
Crypto -> dom -7500 op het moment
eMTB zelfbouw hobby -> 3k
Auto's -> pech/dom want 2x stuk -15k
Nieuwe bus -> 17k op afbetaling
Camera systeem -> 25k op afbetaling

Verder geef ik geld prive uit aan:
Klimmen
Koffie tentjes / lunch
Dat is het eigenlijk, geen vakanties oid.

Tsja als ik hierna kijk dan is er nogal wat geld onnodig verdwenen.

@FreakNL Ik ben dol op mijn kinderen en blij met alle tijd die ik met mijn zoontjes doorbreng :)

Thanks & happy sunday!

www.maartenlangelo.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten L
Anoniem: 567735 schreef op zondag 29 maart 2020 @ 11:51:
Kijk ook eens naar je website (en misschien ook wel je complete optreden). Je vertelt heel mooi wat je zelf allemaal leuk vindt en wat je hebt, maar ik denk dat dat opdrachtgevers niet zoveel interesseert.

Je kunt beter vertellen met welke grote namen je allemaal hebt samengewerkt en dat je bijvoorbeeld zo effectief bent omdat je zo goed editen kunt.

Als je dan ook nog bij de filmpjes uitlegt hoe jouw camerawerk bijdraagt aan het effectief overbrengen van de boodschap, dan heb je volgens mij een wat sterker en vooral ook zakelijker optreden.

Geef de beslissers de argumenten om voor jou te kiezen, zorg ervoor dat ze die niet zelf hoeven te verzinnen!

Het tegenargument: ja maar, ik ben helemaal niet zo zakelijk ingesteld is een mooie kapstok om in de komende tijd wat zakelijke kennis te gaan opdoen. Kun je direct wat ideeën in de praktijk gaan uitproberen.
Zo werkt het niet, echt niet. Elke DP in Nederland doet het zoals ik het doe, daarom doe ik het ook zo. Mijn klanten zijn producers, regisseur en bureaus. Netwerk is alles, echt echt geloof mij deze markt ken ik als geen ander..

Ik heb dus ook geen eigen klanten, ik doe alleen werk als DP -> Director of Photography / cameraman.
Wikipedia: Cinematographer

[ Voor 5% gewijzigd door Outerspace op 23-04-2020 22:08 . Reden: Reclame ]

www.maartenlangelo.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Laatst online: 22:13
Hoe staat het met de openstaande facturen van februari en maart? Als die niet tijdig betaald worden en je kan pas half juni weer voorzichtig aan het werk heb je in het meest gunstige geval half juli weer inkomsten. Dat is vijf maanden waarvan je er twee volledig zelf moet dragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tja

tja

@Maarten L

Maarten, alles is wel gezegd en ik denk dat je veel waardevolle informatie hebt gehad.
ik denk dat je je horizon moet verbreden en commerciëler moet denken.
je bent papa, vrouw en kinderen komen voor plezier in je werk. soms moet je klussen doen die niet leuk zijn om je hypotheek te betalen. ondernemen is een avontuur waar je mee en tegenvallers zult tegenkomen. aldus,.

Die camera is overkill voor het werk wat op je 1 pagina website staat in mijn beleving, maar wat weet ik.
Netwerken is doorslaggevend in jouw werk, klopt als een bus.

rest me dit: Follow the cheese.
komt er op neer ga daar waar het geld zit, als dat betekent dat je ander werk moet doen binnen jouw vak (niet leuke klussen of hijg/steun films) dan moet dat maar. desnoods ga je tijdje postbode werk doen.
einde van de dag heb je verplichtingen naar je gezin en financiers. leven is niet altijd alleen maar leuke dingen, zeker niet als je papa, volwassen of ondernemer bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08-06 12:47
Spotify opgezegd
Bus kan vast wel bij de klimmuur geparkeerd worden als het zo'n hechte kennis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten L
ybos schreef op zondag 29 maart 2020 @ 13:03:
[...]

Bus kan vast wel bij de klimmuur geparkeerd worden als het zo'n hechte kennis is.
Zeker! :)

www.maartenlangelo.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
Maarten L schreef op zondag 29 maart 2020 @ 11:56:
Ik bedoel met 85k omzet en 60k bruto winst moet een mens ook prima kunnen leven.
Is dat onderbouwd of een gevoel?

Als ik afrond op 15k zakelijke kosten uit het overzicht dan kom ik bij 85k omzet op 70k bruto winst. Laten we van die winst eerst eens 20% pensioen afhalen: 14k. Dan belasting: ca 10k uit overzicht (lage belastingdruk). Resteert 46k netto/jaar, 4k/maand all-in.

Voor 4k/maand leef je in dit land geen luxe leven. (Wel ruim voldoende om de kosten in het overzicht te dekken. Echter lijken die mij fors onderschat. Waar is anders het opgebouwde vermogen uit het verschil?)

En dan hebben we het over het gemiddelde: in goede tijden moet het flink hoger liggen. Op geen enkele manier weerspiegelt dit inkomen de forse investeringen en risico's die genomen worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Maarten L
Ik denk dat we verschillende ideeen hebben over wat lekker verdienen is... 4k is toch belachelijk veel geld? Een modaal bruto inkomen is 2800 bruto per maand? PS. mijn vrouw verdient nog steeds +- 1500,- / maand normaal.

Mijn investeringen zijn:
25k camera
20k nieuwe bus

Camera kost mij per maand 650, maar ik verhuur hem per maand minimaal 8x voor 500/dag.
Bus is met 285 per maand pijnlijk verhaal, ik haat auto's. Na 15k te hebben weggegooid in tweedehands auto's heb ik nu een nieuwe bus.

www.maartenlangelo.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ik ga voor 4K netto per maand niet ZZPen iig, dan blijf ik lekker in loondienst voor wat minder.

Maar misschien is dat persoonlijk....

Ik had vorig jaar een uitzonderlijk goed jaar (goeie bedrijfsbrede bonus en veel dienstreizen), ik zat alles bij elkaar incl vakantiegeld al bijna aan die 4K per maand omgerekend. En dan wel met alle zekerheden van een loondienstverband...

Kom ik dit jaar natuurlijk niet aan maar een ZZPer heeft nu een groter probleem...

[ Voor 57% gewijzigd door FreakNL op 29-03-2020 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
In dat topic drie deuren verder zie ik amper niemand van onder de 40 jaar die in de buurt komt van 4k netto in loondienst. Eentje komt er in de buurt, of gaat er zelfs overheen, maar dat is op basis van aandelen en bonussen die in dit soort tijden ook in rook op gaan. 4k netto is 6.3k bruto he...

Als Maarten 'arrogant' genoeg is om strakke overuren te hanteren dan levert zijn arbeid, zonder verhuur van camera, 60.- per uur op. Dat is echt wel voldoende voor een doorsnee levensstandaard en hij doet ook nog eens iets waar hij plezier in heeft!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:25
FreakNL schreef op zondag 29 maart 2020 @ 13:36:
Ik ga voor 4K netto per maand niet ZZPen iig, dan blijf ik lekker in loondienst voor wat minder.

Maar misschien is dat persoonlijk....

Ik had vorig jaar een uitzonderlijk goed jaar (goeie bedrijfsbrede bonus en veel dienstreizen), ik zat alles bij elkaar incl vakantiegeld al bijna aan die 4K per maand omgerekend. En dan wel met alle zekerheden van een loondienstverband...

Kom ik dit jaar natuurlijk niet aan maar een ZZPer heeft nu een groter probleem...
ZZP-en moet je ook niet voor het geld en de zekerheid doen. Het bestaan als ondernemer levert je - in mijn ogen - onbetaalbaar veel vrijheid op. En daarnaast in mijn geval in ieder geval een besef van de risico's die je neemt.
TS heeft kennelijk die risico's niet voldoende op het netvlies gehad en loopt nu tegen een leermoment aan. Maar dat betekent nog niet dat 'ie helemaal verkeerd bezig is. Hij moet alleen zijn focus een beetje verleggen.
Die verlegging betekent vooral dat je niet moet denken vanuit de kosten die je hebt, maar vanuit de inkomsten. Kenmerkend voor de OP is dat TS meer aandacht besteedt aan de uitgaven dan aan de inkomsten. Maar uiteindelijk is wat eruit gaat beperkt door wat er binnenkomt en moet je volgens mij van daaruit budgetteren.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

jadjong schreef op zondag 29 maart 2020 @ 13:56:
In dat topic drie deuren verder zie ik amper niemand van onder de 40 jaar die in de buurt komt van 4k netto in loondienst. Eentje komt er in de buurt, of gaat er zelfs overheen, maar dat is op basis van aandelen en bonussen die in dit soort tijden ook in rook op gaan. 4k netto is 6.3k bruto he...

Als Maarten 'arrogant' genoeg is om strakke overuren te hanteren dan levert zijn arbeid, zonder verhuur van camera, 60.- per uur op. Dat is echt wel voldoende voor een doorsnee levensstandaard en hij doet ook nog eens iets waar hij plezier in heeft!
Ach, dat valt wel mee. Ik heb er na 1 minuut zoeken al 1 gevonden;
kazuka in "Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 14)"
(Die auto is ook geld waard hè).

Ik zeg alleen maar dat IK voor 4K netto dat risico niet ga nemen, maar dat is mijn mening hé! En elk vakgebied is weer anders, in de IT kun je in loondienst gewoon richting de 3000 netto + auto doorgroeien rond je 40e, da’s echt niet raar. En wellicht zelfs meer. Dan wordt voor mij de stap naar 4K netto met alle onzekerheden van dien gewoon veel te klein. Maar dat is IMO. En bij andere vakgebieden is dat bedrag wellicht heel anders en is 4K netto als ZZPer juist heel veel meer dan wat je in loondienst zou kunnen pakken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
Ik weet niet of er voor een steadycam-operator significant veel meer betaald wordt (heb er nog nooit eentje ingehuurd :P) maar ik zie lonen voorbij komen vanaf 2500.- bruto voor een 'ervaren' cameraman bij koffietijd, dan is het best een eind groeien naar die 6300.-, al dan niet met auto.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• President
jadjong schreef op zondag 29 maart 2020 @ 13:56:

Het is absoluut een lekker bedrag, maar;
- ben je een week ziek heb je geen inkomsten
- wordt je kind ineens ziek dan moet je stoppen en heb je geen inkomsten
- krijg je zelf iets van kanker en moet je aan de bestraling dan heb je geen inkomsten
- raak je arbeidsongeschikt dan heb je geen inkomsten (Behalve met verzekering)
Etc.

Nogmaals; zzp'er zijn is prima, maar dan moet je wel flink sparen om degelijke tegenvallers op te kunnen vallen. Is de kans groot op dergelijke zaken? Gelukkig niet! Maar de kans is er wel. Het brood fonds is fijn, maar dat dekt ook maar tijdelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tja

tja

ik ben al 23 jaar ZZP. dat wordt je niet voor het geld maar om andere redenen.
ik heb een modaal inkomen. ene jaar veel meer, andere jaar veel minder.
maar ik werk om te leven, leef niet om te werken.

alternatief, 50 jaar werken, huis, ex vrouw, kids en 1/3 van mijn leven die op gaat werken. na je 70e heb je vrijheid en kun je van alle vrijheid genieten. maar gemiddelde levensverwachting is 75 voor mannen.
weet je, dan maar minder rijk leven in een gouden kooi en meer vrijheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
Misschien kan je vrouw solliciteren naar een vaste baan en jij tijdelijk een baan zoeken.

[ Voor 35% gewijzigd door DeveloperNL op 30-03-2020 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Laatst online: 09-10-2022
Je nummers in het Excel-sheet zijn wat verwarrend, zeker ook als jij zegt dat je €7k per maand aan uitgaven hebt met een buffer van €22,5k.
  • Zit je vast een jaarcontract voor de kinderopvang?
  • Je hebt 3300 aan opvang- en belastingkosten, maar die kun je schrappen. Je kunt toch niet zeggen dat je na 3 maanden failliet bent?
  • Je uitgaven zijn dus maar €2300 per maand particulier?
  • Je stuurt de kinderen toch niet naar de kinderopvang als je allebei thuis zit?
  • Kunnen de kinderen in de toekomst niet naar een school i.p.v. naar een peperdure kinderopvang?
  • Als je weer werkt, kan een familielid niet oppassen, terwijl jij werkt? Eventueel betaal je €300 per maand. Misschien zelfs je nichtje van 16. Of de oudere buurvrouw die zonder werk zit.
  • Als freelance cameraman werk je toch niet 40 uur per week? Heb je dan kinderopvang nodig voor 40 uur per week, zelfs als je werkt?
  • Hoe lang heeft je vrouw al geen klant/baan?
  • Zijn jullie allebei tegelijk je opdrachten verloren?
Je kunt overwegen in vaste loondienst te gaan voor 40% van je ZZP-inkomsten... en dan tussendoor toch blijven zoeken naar ZZP-opdrachten. Je vrouw zou ook flink kunnen gaan solliciteren, als je 2500 per maand kunt verdienen, dat helpt dat al, zeker op korte termijn.

Ik wens je het beste. :(:)

[ Voor 12% gewijzigd door chronoz op 05-04-2020 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-06 11:30
Ik vind je excel ook een beetje verwarrend.

bij inkomsten heb je nu toeslagen/inkomsten die 1:1 matchen met bepaalde kosten.
bijv. 'inkomstenbelasting' vs 'inkomstenbelasting stop'

bedoel je daar nu meer dat je ergens geld van krijgt om je inkomstenbelasting te betalen? Of dat je het stopzetten van inkomsten belasting als inkomen ziet?

Ik zou zeggen streep dat dan tegen elkaar weg. Bij geen inkomsten heb je ook geen inkomstenbelasting.

Verder betaal je opvang door (wordt ook vanuit overheid aangeraden, anders vallen KDV om), maar ik begrijp daarentegen ook dat je ZZP-ende vrouw al langere tijd meer voor jullie kinderen zorgt dan dat ze opdrachten doet? Heb je dan eigenlijk wel recht op Kinderopvang toeslag? Komt zij wel aan het urencriterium?

Netflix is natuurlijk een welkome afleiding in deze tijd, maar Spotify kan ook gratis, heb je wel wat meer reclame tussendoor en andere vage liedjes die ze er tussendoor fietsen, maar je kan nog steeds Spotify gebruiken zonder betaalde abonnement.

Lenzen zijn een kostenpost. Heb je ook een bril? Overweeg om anders even geen lenzen te dragen, maar gewoon een bril, scheelt € 50 per maand.

Klimmuur: Ik snap dat je vrienden wil ondersteunen (ik ben ook geneigd dat te doen), maar je eerste verantwoordelijkheid is naar je eigen gezin. Als je zelf geen inkomen hebt en je buffer moet aanspreken, waarom moeten die vrienden meeliften op jouw buffer? En als je ze wil ondersteunen, kan je net zo goed ze wat cash toestoppen

Eten: € 500 per maand valt eigenlijk nog wel mee voor een gezin, maar er zijn voldoende minima gezinnen die het met de helft moeten doen of minder. Met het laten staan van luxe producten (A-merken, maaltijdzakjes, alcohol, frisdranken, sappen, elke dag/maaltijd vlees) kan je er denk ik ook nog 100-150 van afsnoepen.

Verder is het natuurlijk het belangrijkst om je inkomen te vergroten. Je bent camera man en in deze tijd waarin mensen juist veel meer digitaal doen, denk ik dat er juist wel mogelijkheden kunnen zijn.
Daarnaast zijn er ook alternatieve soorten werk gesuggereerd al heb ik geen idee of die banen/opdrachten voor het oprapen liggen. Mensen zeggen altijd wel makkelijk dingen als 'ga dan boodschappen rondbrengen', maar dan moet daar wel een vacature voor zijn.

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:28
Ik vind het allemaal nog wel mee vallen qua inkomsten en uitgaven. Ja het is een hoog bedrag voor kinderopvang maar mensen gaan er wel heel makkelijk overheen van zet dit maar even stop. Kinderopvang is schreeuwend duur en opzeggen resulteerd vaak in het verliezen van een plaats, en dan? Vaak is opvang maar "tijdelijk" totdat de kids naar school gaan. Dus even door de zure appel heen moeten op dat vlak. Verder is de netto kost van de kinderopvang 650€, dat is een hoge kost (15% van de totale kosten) maar ook niet onmogelijk. Ik zie in de uitgaven nu niet direct absurd hoge kosten.

Aan de zakelijke kant hetzelfde. Is zo'n dure camera nodig? Wellicht om goed werk te leveren of om onderscheidend te zijn of al is het gewoon als statement. Iemand die (zwaar) investeerd in zijn werk heb ik liever dan iemand die met zijn iPhone komt met daarop een extra lens en een microfoon. Op dat vlak kan het prima een juiste investering zijn.

Mijn inziens wordt het probleem eerder veroorzaakt door slechte uitgaven in het verleden. Ik lees twee maal een auto, een zelfbouw electrische fiets, crypto-currency investeringen. Als je zegt dat je klimmuur het enige kleine beetje is wat je aan jezelf uitgeeft dan is dat mijn inziens niet helemaal correct ;) Deze zaken tezamen hadden je een mooie buffer van 25k opgeleverd

Ik denk dat iedereen het er wel overeens is dat het als ZZP-er belangrijk is om een buffer aan te leggen voor onvoorziene tijden. Is dit een onvoorziene tijd? Ja en Nee! Niemand had dit kunnen voorspellen. Ik lever ook ruim 20% in als ondernemer en heb ook niet een hele grote buffer (ben nog net geen jaar begonnen). Maar laat je niet gek maken door mensen die vinden dat ZZP-ers maar parasieten zijn. Heb je steun nodig van de overheid op het moment? Pak het zeker aan! Elke onderneming/persoon doet nu wat ie kan. Voor de klagers die toch willen zeuren, kijk naar bedrijven die in het mooie Nederland als belastingparadijs alles er aan doen om geen belasting te moeten betalen. Dat zijn de parasieten. Niet een hard werkende belastingbetalende ZZP-er, ook niet als die nu even steun nodig heeft. Over het algemeen, uitzonderingen daargelaten, zijn ZZP-ers eerder mensen die er hard voor werken, iets doen waar ze passie in hebben, iets doen waar ze goed in zijn en waar bedrijven prima voor mogen betalen. De een kiest ervoor om bij een detacheerder te gaan werken waarbij de baas dezelfde marge opstrijkt, in ruil daarvoor koopt men zekerheid. Diezelfde baas vraagt nu wellicht net zo goed steun aan, of zet mensen op tijdelijke werkeloosheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Voor wie zich af vraagt wat de TS doet en waarom de NOS niet tot zijn klantenkring behoort kwam Youtube net met een recommended video. Big Brother... :P

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Daan00
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-06 12:20
Op het moment zit ik op het mid-highend segment van mijn industrie. De dagprijzen varieren hier van 850 - 1750 afhankelijk van de soort klus. Afgelopen januari heb ik mijn grootste opdrachtgever vaarwel gezegd (600/dag)
--

Ik ben best goed in mijn werk & netwerken maar niet zo in geld managen. Ik bedoel met 85k omzet en 60k bruto winst moet een mens ook prima kunnen leven.
Dit snap ik eigenlijk niet. Omzet van 85k per jaar, met dagprijzen variërend van €850 tot €1750. Laatst een opdrachtgever die €600 per dag betaalde. Dat betekend dat jij 141 dagen per jaar of minder (want veel hogere dubbele dagprijzen) aan het werk bent? Dat is 3 dagen per week?

Ik ben zelf ook ZZP'er in de evenementensector. Werk ligt door het verbod op bijeenkomsten met meer dan 1000,100, 3 personen helemaal stil. 0 inkomsten. Ik heb gelukkig wel lagere lasten, geen gezin/kinderen en een buffer van +/- jouw jaaromzet, maar het blijft heel erg zuur.
Spotify, Netflix en NPO Pus zijn er al uit gegaan, Videoland zit er aan te komen. Ik ben sterk aan het overwegen om mijn bestelbus te schorsen, dit gaat na 1 maand al geld besparen.
Verder ben ik bewuster boodschappen gaan doen en heb ik de energie slurpende koelkast in de berging uit gezet. De PC waar ik normaal op werk heb ik underclocked waardoor deze nu 20 watt verbruikt in plaats van de gebruikelijke 80/90 watt...

Qua inkomsten heb ik werk gevonden in de bouw. Totaal iets anders en qua werk niet leuk, maar de collega's maken veel goed en je moet iets...

Het zijn uitzonderlijke tijden, daar horen ook uitzonderlijke maatregelen bij. Je levert wat kwaliteit van leven in, maar het is op dit moment niet anders en je komt er vast en zeker sterker uit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten L
Gemiddeld werk ik inderdaad betaald 3dagen / week. Overige dagen marketing/administratie/studie/etc.

Updatessss

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sx8mzyTaOn4pkufIK4Gl37KESJU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tz4ezbFjowNpmaTb4seHCXcW.png?f=fotoalbum_large

Uitleg: voor ons gemak hebben wij al onze uitgaven in het rood gezet. Sommige kosten worden voor de komende tijd gecompenseerd, die staan daarom ook onder inkomsten. Die kosten komen zodoende op 0.

Alle openstaande facturen zijn gelukkig betaald
Onze situatie is aanzienlijk verbeterd want persoonlijk:
IB aangifte 2019 levert 11k op dankzij alle (on)voorziene investeringen en had wel ruim vooruit betaald (dus gespaard ;) )
IB 2020 vooruitbetaling aangepast naar verwachte winst 850 -> 160 / maand.
Uitstel gekregen op Hypotheek, Lease Auto, Lease camera van 3 maanden
2x 1500,- voorlopig uitgekeerd (tozo)
1x 4000,- voorlopig uitgekeerd (togs)
Nieuwe gezamelijke buffer inclusief IB die we juli krijgen: 40.000

Daarnaast heeft Saskia (mijn vrouw) een nieuw product bedacht wat super goed loopt: do it yourself zonnebril hoesje en is ze helemaal gemotiveerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v0YrRd9guCW_Jqi7JJSTvok1Qrg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gyHkUWiKtZBpJKW2tQctDMgh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P_DhFkCUqMtnyofYyiinVP-YdQ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/niLPZapIyBuJMEu0aJ0bUtlC.jpg?f=fotoalbum_large

Zelf ben ik een groot marketing offensief begonnen want er worden mondjesmaat nog wel films gemaakt. Hopelijk levert dat iets op als we weer iets mogen doen.

Maar meeste tijd pas ik op de kinderen terwijl Saskia het geld aan het verdienen is naast dat ik af en toe ondersteun met een livestream opzetten / fotografie en haar verkoop op forums.

[ Voor 37% gewijzigd door Outerspace op 23-04-2020 22:04 . Reden: Spam ]

www.maartenlangelo.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President

Als ZZP'er zit het even tegen in deze tijd. Zelf werk ik als freelance cameraman en film voornamelijk commercials, maar nu staat alles tot onbepaalde tijd stil en zoek ik advies:
Misschien kan je komende periode geld verdienen met het opnemen van de groep 8 musicals?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

Jrz

––––––––––––

Afgelopen 2 jaar heb ik geld gestopt in:
Huis -> 8k
Crypto -> dom -7500 op het moment
eMTB zelfbouw hobby -> 3k
Auto's -> pech/dom want 2x stuk -15k
Nieuwe bus -> 17k op afbetaling
Camera systeem -> 25k op afbetaling

Verder geef ik geld prive uit aan:
Klimmen
Koffie tentjes / lunch
Dat is het eigenlijk, geen vakanties oid.

Tsja als ik hierna kijk dan is er nogal wat geld onnodig verdwenen.

@FreakNL Ik ben dol op mijn kinderen en blij met alle tijd die ik met mijn zoontjes doorbreng :)

Thanks & happy sunday!
Ik ben blij dat je dat beseft, ik vind het van de zotte dat je een vergoeding krijgt, maar even dat terzijde.

Je hebt hobbies en verbetering aan je huis van 18k. Klimmen en koffie/lunch, ziet je wrs al snel aan 25k per jaar. Dat is voor sommigen hun jaarinkomen.

Dan heb je het over wat uitgaves van bijna 60k
Totaal - €85000.
Dat is €3500 per maand als de afgelopen 2 jaar 24maanden is.

Je hebt a) gekomen voor ondernemerschap, en b) je grootse opdrachtgever de deur gewezen omdat je het beter wist.

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02:53

3DDude

I void warranty's

Ik vind het ook belachelijk.
Geld uitgeven terwijl het met bakken binnen komt kan je als de beste.
Vervolgens je hand ophouden als het even minder gaat.
Ik heb voor een @Daan00 die zijn zaakjes op orde heeft en zelfs in de bouw aan de slag gaat om bezig te blijven veel meer respect dan voor de TS.

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten L
@3DDude
Alle tegemoetkomingen zijn voorlopig en dus aangevraagd en worden achteraf verrekend. Uiteindelijk krijg je dus waar je recht op hebt en is er niks gratis...

Werken is geen probleem tenzij je twee kinderen hebt en geen mogelijkheden op opvang. Het is voor ons wachten op opvang voordat we beide weer aan het werk kunnen. Op dit moment is het mijn vrouw die werkt en zorg ik voor onze kinderen.

@Jrz
Bruto inkomsten zijn voor mij +- 3800 - / maand

Prive fun uitgaven zijn over de afgelopen 2 jaar voor mij persoonlijk
Fiets: 3k
Crypto: 7.5k
Klimmen: 1.5k
Koffie/eten/fun: 1k
Totaal: 13k

Dat is per jaar: 6.5k
Dat is per maand: 540,-

De crypto's waren vooralsnog echt dom want die hebben vooralsnog nooit wat opgeleverd. Maar zonder crypto's zou ik per maand 230,- hebben uitgegeven aan fun.

De rest zijn gezamenlijke of zakelijke kosten.

Hoe dan ook; de afgelopen maand is een eye opener geweest over mijn uitgaven patroon en alle inzichten en feedback heb ik gelezen en meegenomen voor de toekomst waarvoor allemaal dank. Sterkte iedereen en gezondheid! _/-\o_

[ Voor 13% gewijzigd door Maarten L op 23-04-2020 22:46 ]

www.maartenlangelo.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
Maarten L schreef op donderdag 23 april 2020 @ 15:25:
Gemiddeld werk ik inderdaad betaald 3dagen / week. Overige dagen marketing/administratie/studie/etc.
Met opnamedagen van 12 uur is dat alsnog 36 uur per week.Dan nog een paar uurtjes scripts lezen, de klant uitleggen dat wat zij willen niet kan en het begint op werk te lijken. :+
Toch denk ik dat je iets 'rijker' denkt te zijn dan het in werkelijkheid is.

+85.000 omzet uit 80 dagen camera+operator
-16.380 kosten door bus, camera en wat randzaken
----------
+68.620 bruto winst
-14.000 bijdrage aan pensioen*, buffer en investeringsbudget
---------
+54.620 netto winst, bruto salaris
Als je dat even in de ruwe calculator van berekenhet.nl gooit houdt je een netto salaris over van iets meer dan 41000. Deel dat door 13 vanwege vakantiegeld en het is netto 3177.- per maand.

Die 14K(20%) is mogelijk nog wat aan de krappe kant. Met 7K pensioeninleg blijft er nog de helft over voor buffer en investeringsbudget. Door dit bedrag te verhogen naar 20K(30%) kan je de volgende camera contant afrekenen. Alles wat je al betaald hebt kost geen geld wanneer het stil staat en met zes dagen extra camerawerk is dat niet onbereikbaar.
Als je andersom rekent en 4K netto per maand als doel hebt moet je 73K netto winst uit onderneming hebben. Daar de bufer bij optellen en dan nog eens die 16K aan kosten vereist een omzet tussen de 110 en 120k.
Let er ook op dat die buffer de eerste paar jaren lost staat van de cashflow, tien dagen werk die veel te laat betaald worden kost je wel ruim 2200 aan BTW die je even voor moet schieten.

Voor nu zou ik je willen adviseren om zo snel mogelijk in kosten te snijden en/of andere werkzaamheden te zoeken. Het bedrag waarmee zelfstandigen na deze crisis aan de slag kunnen wordt met de dag lager. :/

*Gezien de kinderleeftijd gok ik dat je rond de 30 bent, dan moet je maandelijks bijna 600.- inleggen om ook na je 68e met hetzelfde bedrag door te leven.

[ Voor 1% gewijzigd door jadjong op 23-04-2020 23:09 . Reden: Ik deed veel te lang over deze reply, meestal krijg je wel zo'n groene balk die zegt dat er al een nieuwe reactie tussen zit. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:59
Dank voor dit interessante topic TS!

Ik zie dat er al even niet meer gereageerd is, wil TS wellicht een update plaatsen hoe het nu gaat en welke acties er genomen zijn?

Ik ben ZZP'er, mijn vrouw in loondienst. Huis gekocht obv 2 inkomens, met 1 inkomen redden we het net (niet). Ook hier 2 kleine kinderen (4&6). Ik ben actief binnen de reiswereld. Inkomen was prima gezien de vrijheden die er bij kwamen kijken. Het levert vooral een fijne gezinsbalans op. Sinds maart 0 omzet met niet veel zicht op verbetering (ik verwacht zelf geen verandering voor eind H1 2021). Ik heb afgelopen 10 jaar mijn 'reisbusiness' opgebouwd. Ik kan prima even tijdelijk wat anders doen, maar dat lijkt vooralsnog niet noodzakelijk. Ik werk dus door (zat werk), maar geen inkomsten. Verder breng ik veel tijd door met de kinderen.

Ik lees regelmatig over tijdelijke leningen. Voor de verkoop van onze vorige woning hebben we voor wat essentieel onderhoud een zgn 'Duurzaamheidslening' afgesloten via onze gemeente. De rente was toen vrij laag, maar de huidige ZZP leningen hebben een nog lagere rente. Kan ik als ZZP-er zonder inkomsten zo'n lening krijgen? Welke mogelijkheden zijn er precies? Het gaat er eigenlijk puur om dat we omlaag kunnen qua rente.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan00
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-06 12:20
GustavSan schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 10:40:
Ik zie dat er al even niet meer gereageerd is, wil TS wellicht een update plaatsen hoe het nu gaat en welke acties er genomen zijn?
Ik kan wel reageren hoe het voor mij qua werk er voor staat.
Zoals eerder aangegeven heb ik redelijk in de kosten gesneden in april, maar wel gewoon doorgewerkt.
Ik ben gestopt in de bouw en doe nu iets wat dichter bij mijn oorspronkelijke werk lag maar het is verre van hetzelfde. Ik richt mij nu vooral op audiovisuele ondersteuning bij (voornamelijk) live 'bijeenkomsten'.

Qua kosten kan ik zeggen dat ik in het afgelopen half jaar naast mijn vaste lasten bijna niks heb uitgegeven. De enige 2 grote uitgaven was een reparatie aan mijn auto en ik heb voor €300,- het thuisnetwerk geüpgraded met nieuwe access points/routers. Allebei zakelijke uitgave ;)

Daarbij ben ik in april vergeten te vermelden dat ik toen mijn zakelijke opslag ook heb opgezegd. Scheelt €350,- per maand. Die apparatuur staat nu thuis in een hoekje te verstoffen. Nog even overwogen om het te koop aan te bieden maar de vraag is letterlijk 0 en het aanbod is groot. Levert te weinig op.

Ik heb toendertijd voor €50,- een tweedehands brommer gekocht die ik zelf heb opgelapt zodat ik de auto kon laten staan en toch nog mobiel was. Dat ding kost €60,- per jaar verzekering en rijdt verder heel erg goedkoop. Voor de korte ritjes is het sneller en de auto slijt minder snel.

Qua abonnementen heb ik niks terug genomen, zelfs mijn telefoonabonnement naar beneden bijgesteld. Scheelt toch ongeveer €40,- per maand. Videoland heb ik ook opgezegd. Ik misbruik het account van een vriend.

Ik heb vooral gemerkt dat in tijden dat het voor de wind gaat/ging, er ook evenredig veel semi-onnodige uitgaven worden gemaakt. Dit blijkt helemaal nergens voor nodig te zijn.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Maarten L
Maanden later en ben er nog steeds hoor. Eigenlijk is alles prima gegaan en heb nog een ruime buffer over. Met wat overheidssteun, wat opzeggen van abbo en geen vakantie komen we een heel eind. Begin september begon ik weer met werken en zit sinds toen eigenlijk helemaal vol dus dat spekt de buffer weer goed. Al met al niks aan de hand gelukkig.

www.maartenlangelo.nl

Pagina: 1