LED verlichting voor in bestaande armatuur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosManz
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik heb in mijn huis op verschillende plekken lampen hangen. De (plafond)lampen in vertrekken als de hal en berging zien er (naar mijn mening) goed uit, maar zijn vrij fel wanneer je bijvoorbeeld in de nacht even naar het toilet moet. Ik wil dus eigenlijk de armatuur laten hangen, maar de inhoud vervangen en dan meteen van de gelegenheid gebruik maken om het wat slimmer te maken :)

De huidige lampen zijn al LED lampen. Deze zitten in een soort ster-vorm (een ring waar 8 stripjes met ieder 10 leds uitsteken) in een ronde armatuur, met in het midden de voeding. Het zijn dus geen vervangbare lampen met een standaard fitting. De voeding zit momenteel in het midden, en dat wil ik in de nieuwe situatie bij voorkeur ook voor een zo egaal mogelijke verlichting van de armatuur. Wellicht is de huidige voeding te hergebruiken voor de nieuwe set-up, maar omdat er niets op de voeding staat moet ik waarschijnlijk de kabels doorknippen om daar de specificaties van te kunnen meten (waar ik zelf niet de apparatuur voor heb, er gaat wel gewoon 220 naar binnen)

Samengevat, wat ik dus eigenlijk zoek is LED verlichting die:
- in een ronde armatuur te plaatsen is met de voeding in het midden (voor een zo egaal mogelijke verlichting)
- dimbaar is
- voldoende licht geeft om een hal of berging te verlichten (max. zo'n 10m2. De huidige lamp geeft 1200 lumen, dat is aardig fel dus iets minder is geen probleem, maar dimmen is natuurlijk ook een optie)
- warm wit licht geeft (RGB erbij is leuk en mag, maar is geen harde eis)
- maximaal 25cm in diameter inneemt
- maximaal 6 a 7cm in hoogte inneemt in het midden (voeding?) en maximaal 3 a 4 cm aan de buitenste rand inneemt
- aan te sturen is via Z-Wave of ZigBee (via een externe controller is geen probleem)
- bij voorkeur een 'compleet' product (dus geen ledjes die ik zelf aan elkaar moet gaan solderen, led, voeding en controller mogen wel los van elkaar zijn)

Ik zoek een?
Lamp :P

Wat is je budget?
Ik heb eerlijk gezegd geen idee waar ik aan moet denken, en heb dus geen vast budget. Ergens tussen de €50 en €100 (per lamp, voor LED + voeding) misschien? Goedkoper mag natuurlijk altijd ;)

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Zie mijn verhaal hierboven

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb uiteraard zelf al gezocht, maar kom niet direct dé oplossing tegen die ik hoopte te vinden. Ik kom met mijn zoektermen vaak terecht op de AdaFruit NeoPixel, hoewel de form-factor daarvan prima is denk ik niet dat die geschikt is (als ik het goed zie moet er sowieso een Arduino tussen, ik zou 'm liever direct aansturen via een Z-Wave/ZigBee controller. Daarnaast kan ik niet vinden hoeveel lumen ze geven, en zijn ze zo te zien per losse led te besturen wat voor mij overkill is). Verder ben ik wat 'led-ringen' tegengekomen in chinese webwinkels, maar daarbij ontbreekt vaak informatie over het aantal lumen. Omdat het in m'n huis aan het plafond komt te hangen wil ik ook wel een zo betrouwbaar mogelijk product, dus met een zo laag mogelijk risico op brandgevaar :)

Welke vragen heb je hier nog over?
Zie mijn verhaal hierboven

Wellicht is er hier iemand die hier ervaring mee heeft of mij bij mijn zoektocht kan helpen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
is het niet t meest simpel om er nieuwe armaturen op te knopen die gewoon doen wat jij wel wilt?

in de hue serie van philips zitten naar mijn idee wel aardige modellen...
al is dat natuurlijk niet een tweakwaardige oplossing, (en rond de €120,- t stuk misschien wat buiten budget, al zou je natuurlijk de huidige armaturen weer kunnen proberen te verkopen)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosManz
  • Niet online
Dat is inderdaad het meest simpele. Maar lampen zijn qua uiterlijk natuurlijk heel persoonlijk (ik heb al aardig wat mensen gesproken die na een jaar nog met een peertje in de woonkamer zitten omdat ze nog niet de perfecte lamp hebben gevonden :P). Ik heb al eens naar de Hue plafondlampen gekeken, qua functionaliteit vindt ik het zeker interessante producten. Maar als ik kijk naar de Hue armaturen die ik qua uiterlijk nog enigszins zou overwegen om in mijn huis te hangen gaan ze al snel naar 200+ euro, en dat vindt ik aardig wat geld voor een lamp waarbij ik niet direct het 'wow effect' heb en ook 'maar' in de hal en berging komt te hangen.

Buiten dat vindt ik het ook wel leuk om er mee te hobbyen, als ik de geschikte materialen kan vinden natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Zijn de Yeelight plafondlampen iets voor je?

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosManz
  • Niet online
Ik wist niet dat Yeelight ook plafondlampen had, ik dacht enkel 'bulbs'. Even naar gekeken, maar dat is helaas ook niet echt mijn smaak. Ik kom dan ook al snel bij de duurdere lampen uit (al is de prijs zo te zien wel iets lager dan Hue) en dan nog is het niet direct 'wow'.

Verder zie ik dat Yeelight werkt via wifi, ik hang mijn slimme apparaten liever niet aan een wifi netwerk (buiten dat mijn wifi bereik ook niet overal even goed is) maar gebruik daarvoor liever een protocol dat voor domotica bedoeld is. Ook is er zo te zien een app nodig om de lampen te kunnen gebruiken (of in ieder geval in te stellen), ik doe het liefst alles direct op mijn domotica controller (zoals bij Z-Wave/ZigBee wel mogelijk is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:15

DjVe

Hatsaflats!

Kan je een foto delen van je huidige lamp met binnenwerk?

Mogelijk zou je kunnen proberen of je huidige lamp dimbaar is? Wie weet werkt dat al prima en kan je er een iCasa zigbee dimmer tussen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosManz
  • Niet online
Zie foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sv7ML-_zrt6roITeFybkq3IDq2w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gfx5gbf8NzKxbuPOHQEdTZse.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de (installatie)handleiding er helaas niet meer van, maar meen me te herinneren dat daar in stond dat hij niet dimbaar was. Ik heb hem even los gehaald om te checken of er iets op staat, maar helaas staat er geheel niets op zowel de voeding/omzetter als op de 'ring'. Op de led-stripjes staat wel een code (E355813 als ik het goed zie), als ik daar op zoek kom ik wel op LED strips uit maar dan van TV's :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:15

DjVe

Hatsaflats!

Als je even meet wat de uitgaande spanning is van de voeding, dan kan je op zoek gaan naar een zigbee voeding met vergelijkbare specs. De strip zal wel dimbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:21
DjVe schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 14:36:
Als je even meet wat de uitgaande spanning is van de voeding, dan kan je op zoek gaan naar een zigbee voeding met vergelijkbare specs.
Ik denk dat dit een constant current driver is, die dus geen constante uitgangsspanning heeft maar een constante uitgangsstroom. Die kun je alleen vervangen door een vergelijkbare constant current driver.

Desondanks zou ik het inderdaad wel in die hoek zoeken, de LEDs hergebruiken en de driver vervangen door iets dimbaars.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosManz
  • Niet online
Ik zal eens kijken of ik daar achter kan komen, maar omdat ik zelf geen materiaal heb om dat te meten kan ik dat niet direct doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
kan je er geen ledstrip in maken ? 1tje rond de buitenrand en 1tje rond de voeding :?

404 Signature not found

Pagina: 1