Access Point Installeren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miles123
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09-11-2020
Mijn vraag
We hebben thuis beneden 1 WiFi router die is verbonden met onze modem, maar boven hebben we geen bereik. We willen boven daarom een Access Point installeren. We hebben boven al een internetkabel uit het plafond steken.

Nu heb ik een paar vragen over het installeren hiervan.

1. In het boekje staat: wil je de AP instellen als AP, Router, Bridge of Repeater. Ik dacht zelf AP..?

2. Ik zie in het boekje ook staan dat je een laptop bekabeld moet aansluiten op de AP, wanneer je de AP wilt instellen. Kan dit ook draadloos? Want ik kan de AP ook vinden tussen de WiFi netwerken. In mijn macbook kan geen internetkabel. Kan ook verloopstukje halen natuurlijk als het nodig is.

3. Is het de bedoeling dat je de AP dezelfde SSID als je router geeft, zodat het soepeler werkt? Als ze allebei dezelfde SSID hebben: kan ik als ik boven verbonden bent met mijn AP een opdracht sturen naar onze printer die beneden is verbonden met de router? Werkt dit?

4. Ik heb 1x geprobeerd om de AP draadloos te installeren en het dezelfde SSID gegeven als onze router, maar toen kon ik de AP niet meer bereiken via http://192.168.10.1/. Heb ik dan iets verkeerds gedaan? Hoe kan ik de AP weer bereiken?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Comfast Wireless AP model CF E320N V2

Alvast enorm bedankt!!

Beste antwoord (via Miles123 op 28-03-2020 23:02)

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 10-09 22:15
Miles123 schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 01:57:
[...]

Dankjewel! Ik ben ingelogd in mijn router. Enig idee waar ik dan kan zien of er een AP is aangesloten en wat het bijbehorende IP adres dan is?
Een aanvulling op ijske stap 2 kan mogelijk zijn dat je niet wireless kan instellen omdat de devices zichzelf al een statische IP address gegeven heeft en dan negeert hij de DHCP van je router.

In dit geval moet je wel een laptop bedraad direct aansluiten op de AP en je laptop een een statisch IP adres geven binnen het zelfde subnet als de AP ( kijk in de handleiding) om te kunnen communiceren met de AP en te instellen.

toevoeging.

Mijn Engenius ECB500 moest ook zo ingesteld worden.

[ Voor 5% gewijzigd door Arthion-nl op 28-03-2020 02:30 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-09 17:46
1. yes AP
2. als hij eenmaal is opgestart log je eens in op je router , en kijk je wel ip adres dat hij heeft gekregen heeft van je router..
3. yes, als je alle dingen zoals naam wifi, paswoord wifi, en sleuteltype (wpa2-AES liefst) hetzelfde zet, schakelen je devices automatisch tussen verschillende zenders doorheen je huis
4; vermoedelijk staat ie na configuratie op DHCP (en dus niet meer op vast IP nummer), zie stap 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miles123
ijske schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 19:25:
1. yes AP
2. als hij eenmaal is opgestart log je eens in op je router , en kijk je wel ip adres dat hij heeft gekregen heeft van je router..
3. yes, als je alle dingen zoals naam wifi, paswoord wifi, en sleuteltype (wpa2-AES liefst) hetzelfde zet, schakelen je devices automatisch tussen verschillende zenders doorheen je huis
4; vermoedelijk staat ie na configuratie op DHCP (en dus niet meer op vast IP nummer), zie stap 2
Dankjewel! Ik ben ingelogd in mijn router. Enig idee waar ik dan kan zien of er een AP is aangesloten en wat het bijbehorende IP adres dan is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
[...]

Bij de DHCP-leases zou iets herkenbaar moeten zijn als het access point dat je hebt, mits hij natuurlijk een DHCP-request gedaan heeft.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Arthion-nl
[...]

Een aanvulling op ijske stap 2 kan mogelijk zijn dat je niet wireless kan instellen omdat de devices zichzelf al een statische IP address gegeven heeft en dan negeert hij de DHCP van je router.

In dit geval moet je wel een laptop bedraad direct aansluiten op de AP en je laptop een een statisch IP adres geven binnen het zelfde subnet als de AP ( kijk in de handleiding) om te kunnen communiceren met de AP en te instellen.

toevoeging.

Mijn Engenius ECB500 moest ook zo ingesteld worden.

[ Voor 5% gewijzigd door Arthion-nl op 28-03-2020 02:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miles123
Het ip-adres van mijn AP paste niet in de range van mijn router zag ik, misschien dat het daarom niet lukte? Heb in ieder geval jullie advies opgevolgd en zelf een nieuwe ip-adres toegevoegd in mijn router die wel past (zie 2 op afbeelding). Heb hierbij wel hetzelfde MAC adres gebruikt van de AP.

Ik heb de AP een reset gegeven en vervolgens opnieuw ingesteld (nu bekabeld aan mijn laptop) en hierbij het nieuw gemaakte ip-adres ingevuld. Is het dan de bedoeling dat ik in mijn router "IP van statische DHCP inschakelen" (zie 1 op afbeelding) aanvink..?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-3eEtg8wSfEmc1lj961zD4n6yjA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/q4E7e3jiiMoHKTaGtUn0hgWz.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
Miles123 schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 20:39:
Het ip-adres van mijn AP paste niet in de range van mijn router zag ik, misschien dat het daarom niet lukte? Heb in ieder geval jullie advies opgevolgd en zelf een nieuwe ip-adres toegevoegd in mijn router die wel past (zie 2 op afbeelding). Heb hierbij wel hetzelfde MAC adres gebruikt van de AP.

Ik heb de AP een reset gegeven en vervolgens opnieuw ingesteld (nu bekabeld aan mijn laptop) en hierbij het nieuw gemaakte ip-adres ingevuld. Is het dan de bedoeling dat ik in mijn router "IP van statische DHCP inschakelen" (zie 1 op afbeelding) aanvink..?

[Afbeelding]
Ja miles123 je kan het beste wel de statische IP adres activeren en toewijzen in je router want dan kan je ook onthouden wel IP je AP had als je ooit iets moet veranderen.

Zorg er wel voor dat de AP zijn IP adres DHCP krijgt of geef de AP statische IP adres die ook ingegeven staat bij je router en dan zou alles moeten werken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Miles123
Het is opgelost! AP heeft zelfde ip-adres als die is ingegeven in de router. Internet werkt en kan ook overal printen in huis, dus gaat allemaal goed.

Dankjewel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arthion-nl
Mooi ! veel plezier ermee Miles123
Pagina: 1