jan011 schreef op zondag 29 maart 2020 @ 13:46:
Beste,
Bedankt voor de reacties.
Mijn vader heeft ze via het werk gekregen, Waren ruil panelen voor een veld test die ze gedaan hebben. Hij heeft ook al op het werk na vraag gedaan maar daar konden ze hem ook niet verder helpen.
De diverse Suntech levaranciers die ik benaderd heb zeggen allemaal dat ze niet meer te leveren zijn, en een bijpassend paneel willen ze niet adviseren...
De panelen komen op het schuine dak te liggen aan de wegzijden, dus vandaar dat ik panelen zoek met een zelfde uitstraling.
ik denk niet dat die @
Rol-Co geeft het hem is.
(maar dat paneel zal wel werken als je die wil gebruiken.)
aantal Wp, dat maakt bijna geen bal uit, of het nu 270Wp of 340Wp panelen zijn, dat boeit amper.
je wil in 1 string wel de zelfde techniek panelen gebruiken, dus wil je wel iets wat rond de zelfde aantal Wp zit.
merk paneel wat je wil gebruiken, dat maakt ook haast geen bal uit.
suntech mixen ,met longi/canadian/trina etc etc... het kan allemaal.
mixen poly/mono, het kan, maak zou ik niet doen.
mixen volle cell en half cell, het kan, maak zou ik niet doen.
maar als het moet kan het wel.
(dunne film met mono/poly mixen is een big no no, het werkt wel maar geeft op de lange termijn problemen.
dit geeft iets te veel afwijking in het type paneel. )
belangrijk is:
de Amppt van de oude en nieuwe panelen moet redelijk over een komen, als je wil mixen in 1 string.
(en redelijk is lastig uitleggen, een zo laag mogelijke afwijking heb je het liefst, maar een 10% afwijking is nog oke. dus bijna alles is mogenlijk)
de andere waardes zullen zich uit levellen als deze waarde klopt.
een erg simpele oplossing die altijd goed is en lekker simpel aan te raden:
neem een omvormer met 2x een mpp. (je zult toch haast wel moeten, rond de 3kW omvormers heb je dit bijna standaard.)
dan heb je 1 mpp met de "oude" panelen, en 1 mpp met de nieuwe panelen.
en heb je totaal geen mixing van paneel soorten.
random voorbeeld:
https://www.winkelman-zon...isplay=tiles&merk=Growatt
(dit moet wel kunnen in je planning en heeft wel een paar haken en ogen.
die je altijd hebt met zonnepanelen.)
vermeld even de Vmppt(Vmp) en de Amppt(Amp) die op de achterkant staat en we kijken wel even wat er mogenlijk is.

en of het volle cel is of half cel (ik vermoed volle cell)
en of het poly of mono is. (ik vermoed mono.)
roll-co en ik kunnen je dan zonder problemen je een lijst geven van panelen die kunnen.
maar check ook of je geen 2xmpp wil gaan gebruiken dat is het beste als je de ruimte er voor hebt.
[
Voor 12% gewijzigd door
migjes op 30-03-2020 12:04
]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)