Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• jan011
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-11 16:25
Onlangs heb ik een huis gekocht, en via mijn vader heb ik gratis zonnepanelen kunnen krijgen. Het gaat om de Suntech STP295S-20/Wfw.
Graag zou ik panelen bij willen kopen aangezien het er maar 7 zijn, helaas kan ik dit type nergens meer vinden. Ik heb al diverse installatie bedrijven gebeld voor een vervanger die er goed bij past, maar niemand kan mijn helpen. Wellicht weet iemand van jullie een paneel dat er goed bij past?

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:24
Google geeft mij tientallen Suntech leveranciers:
http://zonnepanelenaanbie...tp295s-20-wfw-zonnepaneel

Allemaal hebben ze die panelen niet meer?

Maar waarom kun me er via je vader niet meer krijgen? Ze komen toch ergens vandaan?

[ Voor 21% gewijzigd door cryptapix op 27-03-2020 18:41 ]

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:03

Theo

moederbord

De specificaties van het paneel zijn niet heel erg speciaal/bijzonder. Je kan een aantal moderne(re) panelen erbij halen van dezelfde vorm en die er gewoon bijsteken. Enige wat belangrijk is dat is dat de nieuwe panelen dezelfde stroom kunnen leveren (en waarschijnlijk een iets hogere spanning); dan kun je ze gewoon in serie zetten met je huidige panelen, mits je omvormer nog voldoende capaciteit heeft.

Mocht je op je huidige omvormer al vol zitten dan kun je de nieuwe panelen ook een nieuwe omvormer geven. Of je vervangt je huidige omvormer voor één met duale MPTT; kanaal één voor de panelen van je vader, kanaal twee voor je nieuwe panelen.

7400 Wp op het dak

• jan011
Beste,

Bedankt voor de reacties.
Mijn vader heeft ze via het werk gekregen, Waren ruil panelen voor een veld test die ze gedaan hebben. Hij heeft ook al op het werk na vraag gedaan maar daar konden ze hem ook niet verder helpen.

De diverse Suntech levaranciers die ik benaderd heb zeggen allemaal dat ze niet meer te leveren zijn, en een bijpassend paneel willen ze niet adviseren...

De panelen komen op het schuine dak te liggen aan de wegzijden, dus vandaar dat ik panelen zoek met een zelfde uitstraling.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:02
WVB >>> DED

Je kan beter een V&A topic openen vermoed ik...

[ Voor 16% gewijzigd door Señor Sjon op 29-03-2020 21:40 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

jan011 schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 18:36:
Onlangs heb ik een huis gekocht, en via mijn vader heb ik gratis zonnepanelen kunnen krijgen. Het gaat om de Suntech STP295S-20/Wfw.
Graag zou ik panelen bij willen kopen aangezien het er maar 7 zijn, helaas kan ik dit type nergens meer vinden. Ik heb al diverse installatie bedrijven gebeld voor een vervanger die er goed bij past, maar niemand kan mijn helpen. Wellicht weet iemand van jullie een paneel dat er goed bij past?
Deze?

https://zonnepanelendisco...e-stp295s-20-wem-566.html

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
jan011 schreef op zondag 29 maart 2020 @ 13:46:
Beste,

Bedankt voor de reacties.
Mijn vader heeft ze via het werk gekregen, Waren ruil panelen voor een veld test die ze gedaan hebben. Hij heeft ook al op het werk na vraag gedaan maar daar konden ze hem ook niet verder helpen.

De diverse Suntech levaranciers die ik benaderd heb zeggen allemaal dat ze niet meer te leveren zijn, en een bijpassend paneel willen ze niet adviseren...

De panelen komen op het schuine dak te liggen aan de wegzijden, dus vandaar dat ik panelen zoek met een zelfde uitstraling.
ik denk niet dat die @Rol-Co geeft het hem is.
(maar dat paneel zal wel werken als je die wil gebruiken.)

aantal Wp, dat maakt bijna geen bal uit, of het nu 270Wp of 340Wp panelen zijn, dat boeit amper.
je wil in 1 string wel de zelfde techniek panelen gebruiken, dus wil je wel iets wat rond de zelfde aantal Wp zit.

merk paneel wat je wil gebruiken, dat maakt ook haast geen bal uit.
suntech mixen ,met longi/canadian/trina etc etc... het kan allemaal.

mixen poly/mono, het kan, maak zou ik niet doen.
mixen volle cell en half cell, het kan, maak zou ik niet doen.
maar als het moet kan het wel. ;)
(dunne film met mono/poly mixen is een big no no, het werkt wel maar geeft op de lange termijn problemen.
dit geeft iets te veel afwijking in het type paneel. )

belangrijk is:
de Amppt van de oude en nieuwe panelen moet redelijk over een komen, als je wil mixen in 1 string.
(en redelijk is lastig uitleggen, een zo laag mogelijke afwijking heb je het liefst, maar een 10% afwijking is nog oke. dus bijna alles is mogenlijk)
de andere waardes zullen zich uit levellen als deze waarde klopt. ;)

een erg simpele oplossing die altijd goed is en lekker simpel aan te raden:
neem een omvormer met 2x een mpp. (je zult toch haast wel moeten, rond de 3kW omvormers heb je dit bijna standaard.)
dan heb je 1 mpp met de "oude" panelen, en 1 mpp met de nieuwe panelen.
en heb je totaal geen mixing van paneel soorten. ;)
random voorbeeld:
https://www.winkelman-zon...isplay=tiles&merk=Growatt
(dit moet wel kunnen in je planning en heeft wel een paar haken en ogen.
die je altijd hebt met zonnepanelen.)

vermeld even de Vmppt(Vmp) en de Amppt(Amp) die op de achterkant staat en we kijken wel even wat er mogenlijk is. ;)
en of het volle cel is of half cel (ik vermoed volle cell)
en of het poly of mono is. (ik vermoed mono.)
roll-co en ik kunnen je dan zonder problemen je een lijst geven van panelen die kunnen.
maar check ook of je geen 2xmpp wil gaan gebruiken dat is het beste als je de ruimte er voor hebt. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door migjes op 30-03-2020 12:04 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• jan011
Hartelijk dank voor het mee denken.

Hier benden 2 foto's, eentje van hoe het oppervlak eruit ziet, en een van de achterkant. (type plaatje)

Vmp = 32.2V
Imp 9.17A

Wat betreft 2xmpp, ruimte heb ik genoeg dus dan is dat wellicht de beste optie!
Verder heb ik me ook een beetje verdiept in de omvormers, Growatt schijnt prijs technisch heel sterk te zijn, maar Solar edge wordt als een heel veilig systeem omschreven. ik kan persoonlijk veel waarden hechten aan een veilig systeem. maar hoe staat dat in verhouding? is het veel veiliger of zijn de verschillen minimaal?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/asQdh9yObQfPK_qJ5GBzncDJ7Ng=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wjh7xFuXmNEIRjmy3rtuC6cG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xMcQLe31-P69staC0T6062iVn6A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZHSa4JNK4QDK9FIl6syTSGHl.jpg?f=fotoalbum_large
Dat zijn ze helaas niet.

[ Voor 17% gewijzigd door jan011 op 30-03-2020 13:00 ]

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

jan011 schreef op maandag 30 maart 2020 @ 12:57:
Hartelijk dank voor het mee denken.

Hier benden 2 foto's, eentje van hoe het oppervlak eruit ziet, en een van de achterkant. (type plaatje)

Vmp = 32.2V
Imp 9.17A

Wat betreft 2xmpp, ruimte heb ik genoeg dus dan is dat wellicht de beste optie!
Verder heb ik me ook een beetje verdiept in de omvormers, Growatt schijnt prijs technisch heel sterk te zijn, maar Solar edge wordt als een heel veilig systeem omschreven. ik kan persoonlijk veel waarden hechten aan een veilig systeem. maar hoe staat dat in verhouding? is het veel veiliger of zijn de verschillen minimaal?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]

Dat zijn ze helaas niet.
Maar wel dezelfde maat, vooral de 35mm dik is lastig.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:04

DjVe

Hatsaflats!

Als je nagenoeg schaduwvrij kan plaatsen is een normale string-omvormer een prima keus (zoals die Growatt). Je kan dan die 7 Suntech panelen in 1 string leggen en aansluiten op MPP1. Je kan een extra set panelen weer koppelen op MPP2. Als je een 3680W omvormer kiest, dan kan je deze ook netjes zekeren op 16A in de meterkast.

SolarEdge heeft echt wel wat voordelen (betere resultaten met schaduwval), maar het is vooral duurder en kwetsbaarder (en wegens de optimizers bij de panelen dus moeilijker bereikbaar). SolarEdge heeft inderdaad ook het kenmerk dat er bij afschakeling van omvormer direct teruggeschakeld wordt in spanning naar 1 volt per optimizer. Dat is wel iets veiliger, maar dat wil niet zeggen dat een string omvormer niet veilig is. Als je veiligheid echt hoog hebt staan in je eisenlijst, dan zou je een Enphase microomvormer systeem kunnen overwegen. Qua prijs vergelijkbaar met SolarEgde, maar minder kwetsbaar en super-simpel om later uit te breiden.

Qua montage is het vrij simpel:

Schuin dak: Gebruik verstelbare dakhaken om eventuele framediktes op te vangen. Ga geen rijen maken met een mix van panelen, tenzij de maat hetzelfde is (vooraf dikte).

Plat dak: Als je panelen per rij gaat mixen, dan moeten ze in ieder geval dezelfde dikte hebben. De rest is minder belangrijk voor de meest gangbare montage materialen.

Voor de consument het meest eenvoudige zelf te leggen (ook wegens veel documentatie): ESDEC Click-Fit-Evo of Flat-Fix-Fusion.

[ Voor 28% gewijzigd door DjVe op 30-03-2020 13:33 ]

• jan011
Rol-Co schreef op maandag 30 maart 2020 @ 13:09:
[...]

Maar wel dezelfde maat, vooral de 35mm dik is lastig.
Dan denk ik dat dit inderdaad de beste optie is. Zijn hetzelfde alleen het frame heeft een andere kleur.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:52
migjes schreef op maandag 30 maart 2020 @ 11:53:
[...]

een erg simpele oplossing die altijd goed is en lekker simpel aan te raden:
neem een omvormer met 2x een mpp. (je zult toch haast wel moeten, rond de 3kW omvormers heb je dit bijna standaard.)
dan heb je 1 mpp met de "oude" panelen, en 1 mpp met de nieuwe panelen.
en heb je totaal geen mixing van paneel soorten. ;)
Dit lijkt me idd de beste optie. Heb je verder vrije keus, dus gewoon iets kiezen wat er op lijkt of iets anders wat je ook mooi vindt.

Als het echt geen optie is om de panelen strikt per string gescheiden te houden, zou ik zeggen: kies een ander monopaneel met grofweg het zelfde vermogen en werkspanning. Uiteindelijk maakt het ook weer niet zo kapot veel uit, je levert misschien een procentje of wat in aan opbrengst als het niet 100% matched. Zolang het niet compleet verschillende panelen zijn (bijv erg uiteenlopende vermogens) hoef je je niet echt zorgen te maken om iets anders dan dat.

• jan011
Ik heb besloten dat ik 1 paneel aan ga schaffen, ( https://zonnepanelendisco...e-stp295s-20-wem-566.html )

Dan kom ik op een totaal van 8 panelen waardoor het dak symmetrisch blijft, dat is wat ik wens. --> 2360 Watt piek

Verder is mijn oog gevallen op deze omvormer https://www.winkelman-zon...atie/51052/?display=tiles

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
voor solar-edge heb je optimisers nodig, ik zou gewoon een growatt of omnik pakken als het goedkoop moet, goodwe of SolaX als mooie tussenoplossing of voor de liefhebber van duur edoch zeer degelijk spul Fronius of SMA

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• migjes
jan011 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 09:11:
Ik heb besloten dat ik 1 paneel aan ga schaffen, ( https://zonnepanelendisco...e-stp295s-20-wem-566.html )

Dan kom ik op een totaal van 8 panelen waardoor het dak symmetrisch blijft, dat is wat ik wens. --> 2360 Watt piek

Verder is mijn oog gevallen op deze omvormer https://www.winkelman-zon...atie/51052/?display=tiles
solaredge is al gezegd.
je hebt deze dan ook 8x nodig:
https://www.winkelman-zon...izer/50001/?display=tiles

je kunt ook gewoon dit paneel gebruiken:
https://natec.nl/producten/longi-solar-310-wp-mono-2-2/
hellaas wel 40mm, ik weet ook niet zo snel een 35mm paneel te vinden met 60 cellen vol mono.
maar een half-cell kan ook zonder opbrengst verlies (die er toe doet).
(je kunt ook vul blokjes alu maken zodat alle panelen 40mm zijn.)
of
https://www.winkelman-zon...40wp/51809/?display=tiles
is wel een paar mm verschillend in maat, dus of dat mooi is, dat is je eigen idee er over.

en dan aan een omvormer hangen zoals:
of:
https://www.winkelman-zon...isplay=detail&merk=Goodwe

of als je plek hebt voor meer als 14 panelen, gebruik een omvormer met 2x een mpp.
daar ben je het beste mee af. ;)
(check zeker deze optie, daar ben je in de toekomst het beste mee af. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:53

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Mag ik even inpikken in dit topic met een vraag over zonnepanelen bijplaatsen?

Heb sinds een jaar of 3 een installatie van 3KwP en ditto omvormer.
Een growatt 3000MTL trouwens, die ik wel kan aanraden (maw geen klachten so far)
Nu heb ik gemeten de voorbije jaren dat de panelen nooit boven de 2700 Watt uitkomen. Er is dus nog wat overhead op de omvormer.

Er liggen momenteel twee lussen van 6 panelen in serie.
Is het mogelijk er nog bij te plaatsen in dezelfde lus?
Ik zou er 2 kunnen bijplaatsen. Om dichter bij de 3.000 te komen?

En wat denken tweakers hier over het overdimensioneren?
maw mocht ik 2*2 panelen bij leggen.
In zeldzame gevallen ga ik dan over 3kw opwekken, is dit schadelijk voor mijn omvormer? En hoe schadelijk is dit?

België heeft een "toffe" regeling waar je extra belasting betaalt op zonnepanelen obv de omvormer die je geplaatst hebt. Vandaar dat ik mij 3kw omvormer optimaal wil benutten. (we spreken trouwens over 330 euro belastingen ieder jaar voor 3 kw)

• migjes
Joindry schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 09:28:
Mag ik even inpikken in dit topic met een vraag over zonnepanelen bijplaatsen?
het is wel een beetje, topic kaping. ;)
maar ach....
Heb sinds een jaar of 3 een installatie van 3KwP en ditto omvormer.
Een growatt 3000MTL trouwens, die ik wel kan aanraden (maw geen klachten so far)
Nu heb ik gemeten de voorbije jaren dat de panelen nooit boven de 2700 Watt uitkomen. Er is dus nog wat overhead op de omvormer.
dan is er iets niet goed, een 3kWp levert met gemak een 3,1kW.
het gebeurd niet vaak en erg weinig uren, maar gebeurd wel. ;)
(vooral in de lente, koude panelen en een lekker schone lucht met een kallende zon geeft regel matig meer W als het STC vermogen.)
Er liggen momenteel twee lussen van 6 panelen in serie.
Is het mogelijk er nog bij te plaatsen in dezelfde lus?
Ik zou er 2 kunnen bijplaatsen. Om dichter bij de 3.000 te komen?
de omvormer kan gewoon 12 panelen serieel aan op 1 mpp.
dan heb je een volle mpp vrij. (die ook weer max 12 aan kan.)
grofjes verteld (niet elk type paneel kan het tot de 12.)
En wat denken tweakers hier over het overdimensioneren?
maw mocht ik 2*2 panelen bij leggen.
In zeldzame gevallen ga ik dan over 3kw opwekken, is dit schadelijk voor mijn omvormer? En hoe schadelijk is dit?
geen probleem om dit te doen.
omvormer haal genoom maar maximaal W uit de panelen als hij het net opgezet kan krijgen.
België heeft een "toffe" regeling waar je extra belasting betaalt op zonnepanelen obv de omvormer die je geplaatst hebt. Vandaar dat ik mij 3kw omvormer optimaal wil benutten. (we spreken trouwens over 330 euro belastingen ieder jaar voor 3 kw)
met de Belgie regels, raad ik al snel om 6kWp op een 3kW omvormer te hangen.
en probeer oost-west (of variant daar op) te werken, verdelen van de opbrengst over de dag is dan erg tof.
maar ook plat en steiler werken (verdelen over zomer en lente/herfst) is ook verstandig.

probleem, 1x12 serieel op de omvormer geen probleem.
maar 1x4 serieel dat is te weinig voor de omvormer.
oplosbaar door speciale panelen te gebruiken zoals panasonic.
belangrijk dat je Vmpp hoog genoeg is, ook als het warm is buiten!
panasonic levert b.v. 55Vmpp per paneel, dan kom je beter uit als een paneel dat 32Vmpp levert.
(en pas op met de minimum waarde die je omvormer aangeeft, ga er ruim boven zitten. ;) )

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:53

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

migjes schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 09:41:

probleem, 1x12 serieel op de omvormer geen probleem.
maar 1x4 serieel dat is te weinig voor de omvormer.
oplosbaar door speciale panelen te gebruiken zoals panasonic.
belangrijk dat je Vmpp hoog genoeg is, ook als het warm is buiten!
panasonic levert b.v. 55Vmpp per paneel, dan kom je beter uit als een paneel dat 32Vmpp levert.
(en pas op met de minimum waarde die je omvormer aangeeft, ga er ruim boven zitten. ;) )
Ik zou effectief gewoon de twee lussen aanpassen door er 2 panelen bij te leggen in serie. Dan heb ik 2 lussen van 8 panelen.
De panelen komt écht nooit hoger dan 2750 watt. Ook niet in de lente. Probleem is dat ze nogal westelijk gericht liggen (google maps zegt +/- 235°) Opbrengst is dan niet optimaal natuurlijk. Ze beginnen pas te geven vanaf de middag.

• jan011
migjes schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 09:27:
[...]

solaredge is al gezegd.
je hebt deze dan ook 8x nodig:
https://www.winkelman-zon...izer/50001/?display=tiles

je kunt ook gewoon dit paneel gebruiken:
https://natec.nl/producten/longi-solar-310-wp-mono-2-2/
hellaas wel 40mm, ik weet ook niet zo snel een 35mm paneel te vinden met 60 cellen vol mono.
maar een half-cell kan ook zonder opbrengst verlies (die er toe doet).
(je kunt ook vul blokjes alu maken zodat alle panelen 40mm zijn.)
of
https://www.winkelman-zon...40wp/51809/?display=tiles
is wel een paar mm verschillend in maat, dus of dat mooi is, dat is je eigen idee er over.

en dan aan een omvormer hangen zoals:
of:
https://www.winkelman-zon...isplay=detail&merk=Goodwe

of als je plek hebt voor meer als 14 panelen, gebruik een omvormer met 2x een mpp.
daar ben je het beste mee af. ;)
(check zeker deze optie, daar ben je in de toekomst het beste mee af. ;) )
Hartelijk dank voor de tips en links. Ik zal er vanavond eens wat dieper in duiken.

Ik heb helaas geen plek voor meer dan 14 panelen, althans op mijn schuin dak. wellicht kan ik er op de garage in de toekomst ook nog wat kwijt maar daar heb ik meer last van schaduw.

• migjes
Joindry schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 09:46:
[...]

Ik zou effectief gewoon de twee lussen aanpassen door er 2 panelen bij te leggen in serie. Dan heb ik 2 lussen van 8 panelen.
De panelen komt écht nooit hoger dan 2750 watt. Ook niet in de lente. Probleem is dat ze nogal westelijk gericht liggen (google maps zegt +/- 235°) Opbrengst is dan niet optimaal natuurlijk. Ze beginnen pas te geven vanaf de middag.
mijn panelen liggen vol oost-west, dus slechter als die van jouw.
en toch haal ik regelmatig meer als het STC vermogen. ;)
(dit natuurlijk niet begin van de lente maar wel later in de lente.)
maar zie er verder niet echt een productie in, de momenten dat het gebeurd zijn vaak te kort op een jaar gezien, dus verliezen zijn niet hoog.

verder lees ook:
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
voor de Nederlandse regels, is dus een 130% meer Wp geen probleem.
maar voor Belgische regels kun je wel naar de 200% gaan.
(er word ook hier geëxperimenteerd met meer als 200%, maar dat word wel snel lastig op veel omvormers.)
jan011 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 10:01:
[...]

Hartelijk dank voor de tips en links. Ik zal er vanavond eens wat dieper in duiken.

Ik heb helaas geen plek voor meer dan 14 panelen, althans op mijn schuin dak. wellicht kan ik er op de garage in de toekomst ook nog wat kwijt maar daar heb ik meer last van schaduw.
de omvormers die ik gaf, die kunnen minimaal 6x32Vmpp aan en maximaal 12x32Vmpp per mpp.
(maximaal reken je uit met de Voc + temperatuur coëfficiënt ;) )
zie grafiek wat het beste is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PGQhJDDViFEuA5WzcLgv5XNiTcU=/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg
neem je een omvormer zoals:
https://www.winkelman-zon...display=tiles&merk=Goodwe
kun je daar dus op 2 mpp's met gemak iets tussen de 2x6x32Vmpp en max 2x12x32Vmpp op aansluiten. (of iets er tussen in zoals 1x8x32Vmpp en 1x6x32Vmpp.)

zo een omvormer kost maar een +/-110€ extra en heb je meteen iets voor de garage dak.
erg goedkoop om dus vooruit te plannen, doe je dat goed word het gewoon een stuk goedkoper.

mijn oost west set voorbeeld dag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rEwgn1dJXaPcvkwxF3Bqem3GL9A=/f/image/cH0hZVDbOmQwFQCGQkdJQZE9.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
kun je zien dat de richting die de panelen in kijken flink laten verschillen, dat dan een kleinere omvormer goed mogenlijk. ;)

Pagina: 1