Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben onlangs verhuisd naar een woning die zich bijzonder goed leent voor zonnepanelen. Nu ben ik al een tijdje aan het orienteren, en ik denk dat ik eruit ben. Enige feedback is echter welkom, gezien er hier mensen zitten die hier veel meer vanaf weten dan ik.

Mijn dak ligt op een graad of 2 na pal op het zuiden. Het is een schuin dak met dakpannen, de hoek is ongeveer 40 graden. Hier zit een schoorsteen in de weg, een raampje van de badkamer, en nog een ventilatiepijpje van de badkamer (die wordt verplaatst).

Een screenshot uit google maps laat dit zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K5UXuXdxWeY2lZIxN8Oe5nsKL9k=/f/image/4QDR7MdaRqOOPgIMKvzwIoFa.jpg

Eromheen staan dus nogal wat hoge bomen, deze zorgen gedurende de dag voor schaduw op een aantal plekken. Mijn idee is om nu te beginnen met 1 string van 16 panelen, 9 op de bovenste rij, dan 3 en 4 aan weerskanten van het raampje links van het midden van het dak. Dan over een maand of 2 nog 10 panelen op de onderste rij als tweede string. Dit heb ik al uitgemeten en fysiek past dat. Deze onderstre rij vangt gelijktijdig schaduw van een aantal bomen, vandaar dat ik deze op een aparte string had bedacht.

Mijn keuze is op dit moment gevallen op budget-solar, die geven aan de Trina Solar 325Wp black panelen nog snel te kunnen leveren. De omvormer die ik heb gekozen (Omnik Omniksol 8K TL2) heeft een week of 2 levertijd.

Dit is de lijst zoals ik hem nu heb samengesteld:
ClickFit EVO 3 Panelen Portrait op Horizontale rails
ClickFit EVO 4 Panelen Portrait op Horizontale rails
ClickFit EVO 9 Panelen Portrait op Horizontale rails
16x Trina 325WP Full Black Half Cell
6x Tigo TS4-R-Optimizing
Omnik Omniksol 8K TL2

Belangrijk voor mij qua omvormer is het zelf uit kunnen lezen zonder afhankelijk te zijn van een server/cloud van de fabrikant. Die data prop ik liever zelf in een DB op een VM.

Dan ontbreekt er aan dit lijstje nog de kabels van de panelen naar de omvormer, dit omdat ik er nog niet over uit ben waar ik de omvormer ga ophangen. Het makkelijkst is in de vliering, maar deze zou in de zomer behoorlijk heet kunnen worden. De garage heeft dan mijn voorkeur, maar dat is aardig wat meer werk qua kabels trekken.

Hoe dan ook, daar ga ik wel uit komen, ik ben vooral benieuwd naar jullie input over mijn lijstje en keuze qua omvormer.

Beste antwoord (via Verwijderd op 27-03-2020 19:36)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
16 + 10 lijkt me geen probleem om te doen.

Maar de omniksol doet maar 4400 watt per mppt ingang.
Met 16*325 = 5200 Wp bestaat de kans op wat aftopping.

Check:
PDF omnik
PDF SMA

Een SMA leest wel heel gemakkelijk uit via modbus tcp of sbfspot.

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-03-2020 18:43 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Alle reacties

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

En waarom de 6 tigo?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Verwijderd

Topicstarter
In verband met schaduw op ongeveer 6 panelen aan de rechterkant, van een boom. Deze schaduw verdwijnt rond 13:00 helemaal.

Acties:
  • Beste antwoord

• AUijtdehaag
  • Niet online
16 + 10 lijkt me geen probleem om te doen.

Maar de omniksol doet maar 4400 watt per mppt ingang.
Met 16*325 = 5200 Wp bestaat de kans op wat aftopping.

Check:
PDF omnik
PDF SMA

Een SMA leest wel heel gemakkelijk uit via modbus tcp of sbfspot.

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-03-2020 18:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ah goed punt, het vermoggen per mppt ingang. Helemaal niet aan gedacht. Dan zou het dus de SMA Sunny Tripower 8.0 3AV-40 moeten worden?

Modbus ga ik ook gebruiken om de aparte meter voor de laadpaal van de auto uit te gaan lezen, dan is het een kleine moeite deze ook uit te lezen.

• AUijtdehaag
  • Niet online
De omnik wil ook graag 640 Vmpp voor het beste rendement.
Wat eigenlijk raar is, want dat zijn 19 panelen per mppt. Dan ga je ver voorbij de 4400, als deze 325 Wp zijn.

Keuze gemaakt dus?
https://www.mg-solar-shop...richter-SMA-STP8.0-3AV-40
https://www.winkelman-zon...1/?display=tiles&merk=SMA
en
https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/
Kies nieuw project, zonder eigen verbruik, vul lokatiegegevens in en ga de configuratie van de pv installatie.

Node-red en modbus plaatje

[ Voor 34% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-03-2020 19:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dan gaat dit hem worden inderdaad. Ik ga even meten hoe lang de kabel naar de omvormer moet worden als ik die in de garage hang en dan ga ik bestellen. Bedankt voor de input, van jullie beiden!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
Verwijderd schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 18:44:
Ah goed punt, het vermoggen per mppt ingang. Helemaal niet aan gedacht. Dan zou het dus de SMA Sunny Tripower 8.0 3AV-40 moeten worden?

Modbus ga ik ook gebruiken om de aparte meter voor de laadpaal van de auto uit te gaan lezen, dan is het een kleine moeite deze ook uit te lezen.
check ook de BTW regels, als je daardoor een gedeelte niet kunt aftrekken loop je toch een 21% mis. ;)
(die zijn veranderd, en niet meer zo flexibel als ze ooit eens waren.
maar er is ook schuifruimte, zoals 1 jaar jij de energie rekening en de BTW jaar er op de vrouw de rekening en de BTW, etc etc.... creatief binnen de regels. ;) )

je kunt ook kijken of 3x een 1fase omvormer niet iets is?
3x2,5kW kost net zo duur als een 8kW.
voordeel is je hebt nu 3 mpp's in plaats van 2.
dan kun je voor 8 a 9 panelen per mpp gaan, en zo iets meer schaduw opvangen.
(of 2-3x een 3-3,6kW omvormer met 2mpp per stuk. etc etc...)

nu kun je dat doen met 32Vmpp panelen.
maar er zijn ook Shingled panelen, die leveren 37Vmpp.
kom je wel iets dichter uit bij het optimum van 350Vmpp voor de omvormer.

een beetje leuk plannen en er is van alles mogenlijk, gebruik creativiteit. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Verwijderd

Topicstarter
Btw moet geen probleem zijn als ik het allemaal maar in hetzelfde jaar doe, dus pas als ik de laatste 10 panelen ook koop de BTW terugvragen.

3 x een 1fase omvormer heb ik ook naar gekeken, maar ik kwam overal wel iets duurder uit. Bij SMA zeker. Heb je bepaalde modellen in gedachten?

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
Verwijderd schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 19:03:
Btw moet geen probleem zijn als ik het allemaal maar in hetzelfde jaar doe, dus pas als ik de laatste 10 panelen ook koop de BTW terugvragen.
BTW gaat per kwartaal, en gesommeerd per jaar.
en ik weet ook niet hoe dat valt met de nieuwe regels, hangt ook weer af van welke regeling je wil gebruiken.
3 x een 1fase omvormer heb ik ook naar gekeken, maar ik kwam overal wel iets duurder uit. Bij SMA zeker. Heb je bepaalde modellen in gedachten?
maakt niet veel uit, maar je had het over 8kw goodwe, neem dan 3x2,5kw goodwe, zit maar 100€ verschil tussen.

maar ik bedoel vooral:
een beetje leuk plannen en er is van alles mogenlijk, gebruik creativiteit ;)

gebruik b.v. een 1x3kW goodwe met 2 mpp's.
later scoor je daar een 3kW goodwe met 2 mpp's bij.
en je hangt ook nog wat op je platte of noord dak.
geen probleem om die ook vol te hangen. ;)
dan kun je nog een 3kW goodwe er bij hangen, en volledig over gaan op elektra.
denk aan gas vervangen voor verwarmen of benzine/diesel om te rijden.

of ga het lekker verkopen, no prob.
of te wel reken het eens door als je niet te duur doet kan het allemaal. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Verwijderd

Topicstarter
Bestelling is net de deur uit met de SMA die werd aangeraden. Noordkant vol leggen gaat heel weinig opleveren vanwege de bomen eromheen. Ik begin nu met 16 op deze kant, en dan straks 10 erbij. Dan heb ik een heel groot deel van mijn eigen verbruik alvast afgedekt. Verder weet ik nog niet hoe de verbouwingsplannen hier gaan lopen, dus mogelijk komt er in de toekomst toch nog wel meer bij... Bedankt voor je input in ieder geval!
Pagina: 1