Bitcoin en belastingaangifte

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas_89
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-08-2021
Beste forumleden,

Sinds 2017 heb ik een aantal digitale munten in bezit, zoals Bitcoin en Ethereum. Het zijn er niet veel van en de totale waarde ligt onder de 10.000 euro. Met de huidige markt zijn ze op dit moment niet veel waard. Ik heb sinds kort begrepen dat je de digitale munten moet opgeven bij de belastingdienst. Alleen heb ik dit nooit gedaan en wil ik ze alsnog opgeven bij de belastingdienst. Kan dit met terugwerkende kracht of ben ik te laat? Ik durf namelijk niet te belastingdienst te bellen. Dadelijk krijg ik problemen ofzo..

Alvast bedankt voor het reageren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De aangifte inkomstenbelasting kun je tot 5 jaar terug herzien. Kwestie van inloggen bij de belastingdienst en de oude aangiften tevoorschijn halen en wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas_89
Bedankt voor de snelle reactie.

Ik heb een aantal munten die bijna niks meer waard zijn. Moet ik die ook opgeven bij de belastingdienst? Als ik mijn munten opgeef bij de belastingdienst kan het zo zijn dat ze vragen naar bewijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas_89
Ik hoor ook van mensen die het niet opgeven bij de belastingdienst. Zij beweren dat de belastingdienst het toch niet kan controleren. Hoeveel betaal je uiteindelijk aan de belastingdienst?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Je moet belasting betalen over je vermogen boven een bepaalde grens. (25k-30k)

Zolang je daar niet aan zit, zou ik niks opgeven aan de belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas_89
Ernemmer schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 17:04:
Je moet belasting betalen over je vermogen boven een bepaalde grens. (25k-30k)

Ohw ik maak me zorgen om niks. Mijn totalen vermogen ligt gelukkig onder de 30.000 euro. Dus ik hoef mijn munten niet op te geven aan de belastingdienst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11:29
Volgens mij gaat het hoe veel de munten waard waren op 1 januari. Dat moet je elk jaar doorgeven.

Zo lang je onder de grens van vermogen blijft zoals Fable hierboven aangeeft betaal je er geen belasting over.

Ik zou overigens altijd WEL opgeven want anders ben je in principe illegaal bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 26-09 21:25

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Er staat in de nieuwste aangiftetool van de belastingdienst dat je bitcoin e.d. alleen hoeft op te geven als de waarde ervan boven een bepaalde drempel zit. Als het om slechts een paar honderd euro gaat, hoef je ze dus echt niet op te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 27-09 21:23
Het zou kunnen dat die drempel er sinds 2019 in zit, maar ik kan me die in de aangifte van 2018 niet herinneren. Ook als het niet 'heel veel' is, is het nog steeds handig dit op te geven. Het is dan beter de waarde bij benadering op te geven, dan dat je deze helemaal niet opgeeft.

Reden waarom het goed is dit weldegelijk aan te geven is dat als die waarde ooit significant toe zou nemen, en je zou het dan omzetten in euro's komt het natuurlijk wel in beeld van de belastingdienst. Als dat dan een significant bedrag is, heb je kans dat men wel vragen gaat stellen (bijv. vanwege verdenking witwassen) - ook met terugwerkende kracht.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas_89
Duidelijk...dan zal ik de aangifte van 2017 en 2018 moeten corrigeren.

Echter, ik heb diverse munten. Moet ik de waarde van de munten omzetten naar btc en daarvan de peildatum van bijvoorbeeld 01-01-2017 gebruiken? Hoe moet ik dat allemaal doen..zoals ripple, trx etc...ik heb namelijk niks bijgehouden alleen het geld wat ik erin heb gestopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Men vraagt hoeveel het waard is in Euro's. Dus je kan alles omrekenen naar bitcoins en dan naar euro's. Of je kan alles meteen naar euro's omrekenen. Op een website als coinmarketcap.com kan je wel vinden wat de waarde van een zekere cryptoasset was op 1 januari (van welk jaar dan ook).

Moet je natuurlijk wel nog ongeveer kunnen herleiden hoeveel van iedere coin je toen had. Als dat onmogelijk veel rekenwerk is zou ik gewoon iets gokken. In het (statistisch) onwaarschijnlijke geval dat je dan toch een controle krijgt kan je in ieder geval laten zien dat je je best gedaan hebt.

De belastinginspecteur kijkt echt niet op de laatste euro. Als jij per ongeluk een nul of 2 vergeten hebt in jouw voordeel daarentegen...

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas_89
Helder.

Nog 1 laatste vraag: moet ik alle munten separaat opgeven of alles naar bitcoin omzetten en dan naar euro. Het is voor mij makkelijker om de totale waarde te berekenen en om te zetten naar euro's dan voor elke coin te gaan berekenen.

Voorbeeld:

Ethereum = 0.5 btc
Litecoin = 0.5 btc
Ripple = 0.5 btc
BTC = 0.5 btc

Totaal= 2 BTC

Peildatum 1-1-2019 waarde BTC = 3.222,36

Aangifte belastingdienst opgeven = 2x bitcoin twv 6.444.72

Klopt dit zo een beetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Heb je die wizard van die aangifte al eens doorlopen? Ergens - iig bij de 2018 aangifte - staat de vraag hoeveel overige bezittingen je op 1 januari van dat jaar had. Da's gewoon 1 bedrag in euro's.

Een schilderij wat je gekocht hebt met als doel op korte termijn weer te verkopen valt daar bijvoorbeeld ook onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Op je vraag ja dat klopt. Je vult de waarde van 1 Jan in.
En bij aangifte van vorig jaar die van 1 Jan 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Icephase schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 17:11:
Er staat in de nieuwste aangiftetool van de belastingdienst dat je bitcoin e.d. alleen hoeft op te geven als de waarde ervan boven een bepaalde drempel zit. Als het om slechts een paar honderd euro gaat, hoef je ze dus echt niet op te geven.
Gelukkig. Ik heb voor maar 300 euro aan bitcoin en ethereum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piitaa
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 25-09 15:03
@Verwijderd
Het is niet verstandig om de exacte waarde van je bezittingen op een publiek forum te plaatsen.
Ook al is het op dit moment een relatief klein bedrag waard, in crypto hebben we vaker explosieve koersstijgingen gezien.
Volgens mij klopt dat niet helemaal.
Bij overige bezittingen moet je wel een vinkje zetten dat je overige bezittingen hebt. "Virtuele betaalmiddelen (bijvoorbeeld bitcoins)" wordt daar expliciet als voorbeeld genoemd.

Alleen als al je bezittingen in totaal niet boven de vrijstellingsgrens komen, hoef je ook niet op te geven hoeveel die crypto op de peildatum waard was.

[ Voor 8% gewijzigd door Piitaa op 30-04-2020 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 26-09 21:25

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Piitaa schreef op donderdag 30 april 2020 @ 10:59:
@Verwijderd
Het is niet verstandig om de exacte waarde van je bezittingen op een publiek forum te plaatsen.
Ook al is het op dit moment een relatief klein bedrag waard, in crypto hebben we vaker explosieve koersstijgingen gezien.

[...]

Volgens mij klopt dat niet helemaal.
Bij overige bezittingen moet je wel een vinkje zetten dat je overige bezittingen hebt. "Virtuele betaalmiddelen (bijvoorbeeld bitcoins)" wordt daar expliciet als voorbeeld genoemd.

Alleen als al je bezittingen in totaal niet boven de vrijstellingsgrens komen, hoef je ook niet op te geven hoeveel die crypto op de peildatum waard was.
Ik zei het misschien te 'simpel', maar dat klopt inderdaad. Je hoeft de waarde niet op te geven inderdaad in dat geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FijneKerst
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-06 17:46

FijneKerst

Flufjes!!

Maar... moet je ook opgeven als je x duizend aan amerikaanse dollars onder je bed hebt liggen dan?? :O
oh oh

Mijn eerste Productreview! https://tweakers.net/productreview/243692/creative-sound-blasterx-h7.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-09 23:14
Riesj74 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 11:59:
Maar... moet je ook opgeven als je x duizend aan amerikaanse dollars onder je bed hebt liggen dan?? :O
oh oh
Je vraag komt retorisch/sarcastisch over, maar indien het dat niet is: ja, dat moet eigenlijk wel.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FijneKerst
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-06 17:46

FijneKerst

Flufjes!!

Hahn schreef op maandag 4 mei 2020 @ 12:04:
[...]

Je vraag komt retorisch/sarcastisch over, maar indien het dat niet is: ja, dat moet eigenlijk wel.
Ah... dank :)

en...

GEFELICITAART!!

Mijn eerste Productreview! https://tweakers.net/productreview/243692/creative-sound-blasterx-h7.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PKing83
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:32
Weet je zeker dat dit ergens expliciet staat voor cryptovaluta? Ik ben dan wel benieuwd hoe dat verwoord staat. Ben het eerder niet tegengekomen.

Wellicht bedoel je dat als het totaal van je vermogen onder de grens van het heffingsvrij vermogen blijft dit in principe niet opgevoerd hoeft te worden. Dat is immers correct.
Je kan jouw bericht echter ook lezen op de manier dat als cryptovaluta slechts een paar honderd euro is dat je dat dan niet op hoeft te geven. Dat is niet correct, dat is immers afhankelijk van je overige bezittingen. Zodra je in totaal boven het heffingsvrij vermogen komt moet je alles opgeven dus ook je cryptovaluta. Of dit nu 300, 1 of 13.371.337 bedraagt.

Zoals gezegd kan het kan zijn dat je met je vermogen onder de grens van het heffingsvrij vermogen blijft en dus vrijgesteld wordt van vermogensbelasting.
https://www.belastingdien...gen/heffingsvrij_vermogen

Voor contant geld geldt een vrijstelling tot een bepaalde drempel: Vrijstelling contant geld.
Een vrijstelling cryptovaluta ben ik (helaas) nog niet tegengekomen :+
https://www.belastingdien...eend_geld_en_contant_geld

Voor cryptovaluta of andere overige bezittingen geldt naar mijn weten geen vrijstelling.
https://www.belastingdien...ngen/overige_bezittingen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08:41
Het blijft wazig bij de belastingdienst over cryptovaluta:

bron: https://www.belastingdien...omen/content/cryptovaluta

Ik ben particulier en bezit cryptovaluta
Cryptovaluta horen tot uw bezittingen in box 3. Van uw cryptovaluta geeft u de waarde in het economische verkeer aan op 1 januari (peildatum). U hanteert daarbij de koers op de peildatum van het gebruikte omwisselplatform.

Stel ik ben in bezit van cryptovaluta maar maak geen gebruik van een omwisselplatform. Hoe en wie bepaald dan de waarde? of bedoelen ze het omwisselplatform dat je destijds de aankoop (of omwissel crypto-crypto) hebt gedaan?

Andere situatie. Ik heb ooit Bitcoin gekocht op MtGox, die bestaat nu niet meer. Hoe bepaal ik de eurowaarde nu? kan ik zelf een omwisselplatform uitkiezen? kan/mag de BD een omwisselplatform bepalen? daar heeft de BD ook zelf geen antwoord op.

Ik ben particulier en ik mine cryptovaluta of handel in cryptovaluta
De handel in cryptovaluta kunt u vergelijken met de handel in gewone valuta zoals de Japanse Yen of de Amerikaanse dollar. U bent aan het beleggen en u speculeert op koerswinst. U hoeft dan de opbrengst van de handel niet aan te geven.

Hieruit maak ik op dat je opbrengst van het handelen (op exchanges) niet hoeft op te geven. Dat is wel mooi, kan je mooi je winsten pakken gedurende het jaar en daarover hoef je geen belasting te betalen als je het voor 31 decembar van dat jaar uitgeeft, anders gelden de regels en drempels van het saldo van de bank(spaar)rekening, duidelijk.

[ Voor 1% gewijzigd door Petje72 op 05-05-2020 22:04 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:43
Petje72 schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 22:03:
Het blijft wazig bij de belastingdienst over cryptovaluta:

bron: https://www.belastingdien...omen/content/cryptovaluta

Ik ben particulier en bezit cryptovaluta
Cryptovaluta horen tot uw bezittingen in box 3. Van uw cryptovaluta geeft u de waarde in het economische verkeer aan op 1 januari (peildatum). U hanteert daarbij de koers op de peildatum van het gebruikte omwisselplatform.

Stel ik ben in bezit van cryptovaluta maar maak geen gebruik van een omwisselplatform. Hoe en wie bepaald dan de waarde? of bedoelen ze het omwisselplatform dat je destijds de aankoop (of omwissel crypto-crypto) hebt gedaan?
De wetstekst is leidend en daar gaat het over 'waarde in het economische verkeer'. De verduidelijking / voorbeeld die eronder staat genoemd is een redelijke leidraad daarvoor. Niets houd je echter tegen om de waarde in het economische verkeer op een andere (redelijke) wijze te bepalen.
Andere situatie. Ik heb ooit Bitcoin gekocht op MtGox, die bestaat nu niet meer. Hoe bepaal ik de eurowaarde nu? kan ik zelf een omwisselplatform uitkiezen? kan/mag de BD een omwisselplatform bepalen? daar heeft de BD ook zelf geen antwoord op.
Zie boven: kies een redelijke koers.
Ik ben particulier en ik mine cryptovaluta of handel in cryptovaluta
De handel in cryptovaluta kunt u vergelijken met de handel in gewone valuta zoals de Japanse Yen of de Amerikaanse dollar. U bent aan het beleggen en u speculeert op koerswinst. U hoeft dan de opbrengst van de handel niet aan te geven.

Hieruit maak ik op dat je opbrengst van het handelen (op exchanges) niet hoeft op te geven. Dat is wel mooi, kan je mooi je winsten pakken gedurende het jaar en daarover hoef je geen belasting te betalen als je het voor 31 decembar van dat jaar uitgeeft, anders gelden de regels en drempels van het saldo van de bank(spaar)rekening, duidelijk.
Dat kun je van al het geld/vermogen net zo goed zeggen. Als je op de peildatum alles hebt uitgegeven is er niets over om vermogensrendementsheffing over te betalen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ernemmer schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 17:04:
Het aangifteprogramma vraagt al een hele tijd (volgens mij sinds 2013) of je cryptomunten hebt. Pas daarna wordt de vraag gesteld of je totale vermogen boven de drempel komt. Je moet de vragen in het aangifteprogramma naar waarheid invullen, anders pleeg je fraude (art. 47 AWR). Dus ja: ook als je maar een paar euro aan cryptomunten hebt en verder geen noemenswaardig vermogen hebt, moet je een vinkje zetten bij de vraag of je cryptomunten hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PKing83
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:32
GlowMouse schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 22:21:
[...]

Het aangifteprogramma vraagt al een hele tijd (volgens mij sinds 2013) of je cryptomunten hebt. Pas daarna wordt de vraag gesteld of je totale vermogen boven de drempel komt. Je moet de vragen in het aangifteprogramma naar waarheid invullen, anders pleeg je fraude (art. 47 AWR). Dus ja: ook als je maar een paar euro aan cryptomunten hebt en verder geen noemenswaardig vermogen hebt, moet je een vinkje zetten bij de vraag of je cryptomunten hebt.
IANAL, maar fraude lijkt mij wat overdreven?
Als ik bv kijk naar https://maxius.nl/algemen...ijksbelastingen/artikel47 dan kan volgens mij aan alles voldaan worden (ook na het al dan niet bewust niet zetten van het vinkje).

Overigens wordt er -vooralsnog- in het programma niet specifiek naar cryptovaluta gevraagd.
Er wordt gevraagd naar overige bezittingen -waar cryptovaluta slechts één van de mogelijke bezittingen kan zijn- die bij aanvinken niet verder gespecificeerd hoeft te worden als ik het mij goed herinner.
https://belastingdienst.n...ngen/overige_bezittingen/

Het lijkt mij sterk -but again, IANAL- dat wanneer mijn totale bezittingen (incl overige bezittingen) bv ver onder het heffingsvrij vermogen blijven -en er dus 0 rendementsheffing berekend zal worden- het gevolgen zal hebben wanneer ik het vinkje niet zet.
Dat ik op verzoek van de inspecteur desgevraagd aan moet kunnen tonen dat mijn totaal vermogen onder het heffingsvrij vermogen is gebleven blijft natuurlijk onverminderd staan (en mogelijk).

Als je zonder overige bezittingen al aan het heffingsvrij vermogen zit of zelfs overstijgt dan moet je uiteraard sowieso het vinkje zetten en het correcte en volledige bedrag van de overige bezittingen invullen zodat de rendementsheffing correct berekend kan worden.

[ Voor 1% gewijzigd door PKing83 op 06-05-2020 21:52 . Reden: zinsopbouw ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Laatst online: 26-09 18:17
GlowMouse schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 22:21:
[...]

Dit is al een paar jaar niet meer zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
pennywiser schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 21:54:
[...]

Dit is al een paar jaar niet meer zo.
In de aangiftewizard van 2019 zie ik de vraag anders nog gewoon staan: "Overige bezittingen, zoals (..) virtuele betaalmiddelen (bijvoorbeeld bitcoins)".
PKing83 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 21:50:
[...]

IANAL, maar fraude lijkt mij wat overdreven?
Tja, sommige mensen vinden dat je ook wel een handtekening mag vervalsen. Als de belastinginspecteur wil weten of je bitcoins hebt, moet je daar gewoon antwoord op geven. Een verkeerde voorstelling van zaken geven, ook als dat geen directe gevolgen heeft voor de maatstaf van heffing, is een misdrijf (art. 68 jo. 72 AWR).
Er wordt gevraagd naar overige bezittingen -waar cryptovaluta slechts één van de mogelijke bezittingen kan zijn- die bij aanvinken niet verder gespecificeerd hoeft te worden als ik het mij goed herinner.
Het maakt toch niet uit hoe de vraag gesteld wordt? Je moet een vinkje zetten als je cryptovaluta hebt.
Het lijkt mij sterk -but again, IANAL- dat wanneer mijn totale bezittingen (incl overige bezittingen) bv ver onder het heffingsvrij vermogen blijven -en er dus 0 rendementsheffing berekend zal worden- het gevolgen zal hebben wanneer ik het vinkje niet zet.
Zoals gezegd is het een misdrijf. Daarnaast krijg je te maken met verzwaring én omkering van de bewijslast als er toch een paar euro's aan cryptovaluta opduiken. De inspecteur kan je aanslaan voor een in redelijkheid geschat cryptovermogen, en dan mag jij gaan bewijzen dat je minder hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Laatst online: 26-09 18:17
GlowMouse schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 23:09:
[...]

In de aangiftewizard van 2019 zie ik de vraag anders nog gewoon staan: "Overige bezittingen, zoals (..) virtuele betaalmiddelen (bijvoorbeeld bitcoins)".
Het staat er niet meer zoals je eerst aangaf, dat je het apart moet opgeven. Dat is 1 of 2 jaar zo geweest. Het valt nu echter onder je totale box 3 vermogen. Dat vinkje moet je uiteraard wel plaatsen, net als aandelen en contant geld.

[ Voor 22% gewijzigd door pennywiser op 07-05-2020 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke koers wordt er eigenlijk het beste gebruikt voor de aangifte?

De laatste van 31 december? De openingskoers van 1 januari? Van welke site? En maakt het uit als de tijdzone van die site anders is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giant87
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-09 13:32
Verwijderd schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 06:00:
Welke koers wordt er eigenlijk het beste gebruikt voor de aangifte?

De laatste van 31 december? De openingskoers van 1 januari? Van welke site? En maakt het uit als de tijdzone van die site anders is?
Gewoon de waarde nemen van de plek waar jij altijd naar kijkt.. Je kan vaak terugkijken, dus dan gewoon 1 jan 2019 opzoeken (voor aangifte 2019)

En anders bijvoorbeeld hier kijken https://www.coindesk.com/price/bitcoin Bij de datum kan je wisselen.
1jan 2019 was 1BTC EUR 3.415,29

Komt ook niet op de euro nauwkeurig natuurlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Giant87 op 13-05-2020 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanass
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online
Giant87 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 16:16:
[...]
Komt ook niet op de euro nauwkeurig natuurlijk.
Als het bedrag zo is dat je er geen belasting over hoeft te betalen komt het idd niet op de euro nauwkeurig. Moet je echter wel belasting over je BTC betalen dan is het wel handig om dit op de juiste manier & nauwkeurig in te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piitaa
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 25-09 15:03
Er zijn volgens mij geen specifieke richtlijnen hoe je de waarde op peildatum precies dient te bepalen.
Gewoon een manier kiezen die handig én logisch is en die consistent toepassen, zodat het uit te leggen is mocht de Belastingdienst ooit naar je administratie vragen.

Bijvoorbeeld: de openingkoers op 1 jan. op je favorietehandelsplatform. (Of de laagste koers op die dag, zit je altijd veilig als er net die dag toevallig een grote koerswijziging is.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeneerGroot
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 09-03 11:20
Gaat het hele opgeven aan de belastingdienst niet voorbij aan de gedachtegang van Bitcoin? Bitcoin is toch juist om tegen de huidige maatschappij aan te schoppen als in Money of the People?

LOUDLABS • Google Stadia: MeneerGroot#2612

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03:42

Reptile209

- gers -

MeneerGroot schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 00:33:
Gaat het hele opgeven aan de belastingdienst niet voorbij aan de gedachtegang van Bitcoin? Bitcoin is toch juist om tegen de huidige maatschappij aan te schoppen als in Money of the People?
offtopic:
Ik wens je veel succes met dat argument bij de inspecteur. Anders kan je ook wel zeggen: ik ben een bedrijf met winstoogmerk. Dan ga ik toch geen belasting betalen en daarmee mijn winst verlagen? Of met je Porsche 190 rijden "want hij is gemaakt om snel te gaan"... :+ De wetgever heeft daar geen sympathie voor, gelukkig.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeneerGroot
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 09-03 11:20
Reptile209 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 01:21:
[...]

offtopic:
Ik wens je veel succes met dat argument bij de inspecteur. Anders kan je ook wel zeggen: ik ben een bedrijf met winstoogmerk. Dan ga ik toch geen belasting betalen en daarmee mijn winst verlagen? Of met je Porsche 190 rijden "want hij is gemaakt om snel te gaan"... :+ De wetgever heeft daar geen sympathie voor, gelukkig.
Dat is ooit de gedachte geweest van Satoshi toch? Dat er allemaal KYC is bijgekomen is een ander verhaal.
Als je een Bitcoin Core hebt draaien die 0,0 gekoppeld is aan persoonlijke gegevens, hoe willen ze dat ooit controleren?

LOUDLABS • Google Stadia: MeneerGroot#2612

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03:42

Reptile209

- gers -

MeneerGroot schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 15:38:
[...]

Dat is ooit de gedachte geweest van Satoshi toch? Dat er allemaal KYC is bijgekomen is een ander verhaal.
Als je een Bitcoin Core hebt draaien die 0,0 gekoppeld is aan persoonlijke gegevens, hoe willen ze dat ooit controleren?
Dat geldt net zo goed voor een koffertje met geld begraven onder de rodondenderons. Dat niemand er vanaf weet, wil nog niet zeggen dat verzwijgen màg :).

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-09 14:47

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Het interessantst is toch wel de gedachte waarom je wel of geen bitcoin wil gebruiken, hebben, etc. Je hebt mensen die vinden dat ze niks met de wereld te maken hebben en los van alles willen leven en daar toch een veilige munt in willen gebruiken, bitcoin: dat kan. Doe je ding.

Je kunt ook gewoon in de samenleving staan en daar blij mee zijn, blij met asfalt-zonder-gaten, goede netwerkverbindingen, mooie boompjes, etc. Dat kost geld, net als onderwijs, etc. Daar betaal ik graag belasting voor. En als je bitcoins in box 3 boven de 30k uitkomen, dan moet je daar belasting over betalen (overigens is dat echt weinig, iets van 1,5 procent bij huidige klimaat).

Bitcoin kun je ook zien als: je bent vrij om te doen met je bitcoins wat je wil, niemand kan tegenhouden aan wie je wat overmaakt, of je er voor de rest van je leven op gaat zitten, etc. etc. Maar je moet er in bepaalde gevallen dus nog steeds belasting over betalen ;) Dat staat al sinds 2012 in je opgaveformulier of zo. Ze waren er rap bij ;)

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2020 16:48 ]

Pagina: 1