wifi in de tuin - coax of utp?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crowns
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 06-10 15:32
Beste leden,

Ik wil graag Wifi achteraan in mijn tuin. De afstand tussen de huidige modem en versterker (Telenet) tot de tuin is een 50 tal meter.

Momenteel ligt er een coax naar de garage vanuit het huis, dus dat is een optie om daar het internet over te laten gaan. De garage ligt achter in de tuin, dus daar zou de nieuwe modem / access point (of iets anders?) komen.

Gezien de tuin nu aangelegd gaat worden kan ik ook nog een utp leggen. Dit is voor nu net iets meer werk maar indien een betere optie op zich geen probleem. Mijn voorkeur gaat wel effectief uit naar kabel ipv een extender of over het elektriciteit net.

Het hoeft geen enorme snelheden aan te kunnen, enkel nodig voor spotify, smart speaker, robot maaier,...

De enige vereiste is dat ik niet moet wisselen van wifi netwerk als ik van binnen naar buiten loop.(zeker niet handmatig maar ook niet automatisch)

Nu is mijn vraag,

- Is er een verschilt tussen een UTP en een coax qua kwaliteit?
- Wat zijn de manieren om niet te moeten wisselen van netwerk

Alvast bedankt voor de reacties!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

UTP is altijd beter, zeker als nu de mogelijkheid hebt die met relatief weinig moeite aan te leggen!

Mocht dat niet kunnen, dan is COAX (MoCa) een prima alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-10 11:25

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

MoCa gaat wel werken, maar nu je de mogelijkheid hebt zou ik zeker UTP leggen.

Voor MoCa zul je ook weer extra zaken moeten aanschaffen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:36
Als alles open gaat dan kun je ook een (40 mm?) afvoerbuis aanleggen om daar kabels door heen te trekken. Mocht je later nog een kabel moeten trekken, dan kan die er gewoon bij door.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:57

lier

MikroTik nerd

Als je de keuze hebt leg je een glasvezel. Er zijn tal van redenen waarom je dat liever hebt dan andere kabel.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:30
- Is er een verschilt tussen een UTP en een coax qua kwaliteit?
utp is voor datasignalen door te geven, coax voor tv beeld...
ja, zet je wifi naam & paswoord exact hetzelfde ... (ook in WPA2 AES)

dit is bv een heul erg goeie en toekomstbestendige kabel.. (en met 50m kan je hem ineens dubbel trekken)
https://www.netwerkkabel....100m-100-koper-draka.html
je moet wel een paar keystones erbijkopen :)

als je dat te gortig vind :
https://www.kabelshop.nl/...5R100S-i4440-t239880.html daar kan elke electricien wel een stekker opzetten

[ Voor 15% gewijzigd door ijske op 27-03-2020 17:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

ijske schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 17:43:
[...]

[/quote]
[quote]

dit is bv een heul erg goeie en toekomstbestendige kabel.. (en met 50m kan je hem ineens dubbel trekken)
Nouja, laat Ziggo het maar niet horen. Er gaat een hoop meer over COAX dan tv beeld, en met de juiste apparatuur ook prima ethernet->coax->ethernet. Echter niet aan te raden als het niet persee hoeft, net zoals Powerline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
Verwijderd schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 17:47:
[...]

Nouja,laat Ziggo het maar niet horen.
als je thuisbent in modulatietechnieken kan quasi alles over alles
ik probeerde in dit geval duidelijke simpele taal te gebruiken ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-10 21:22
Coax kun je gebruiken, als die er al ligt. Als je nieuw gaat leggen, dan gewoon een UTP of glasvezeltje.

Bij voorkeur wel in een buisje, want dan kun je m altijd nog vervangen en het is een stuk steviger.

Glasvezel is het mooiste en goedkoopst, een outdoor UTPtje ex buis is al duurder dan een directe grondkabel.
Alleen heb je wel een mediaconverter of switch nodig en iemand die stekkertjes erop kan zetten.
Als je iemand kent die dat kan is dat t beste, als je dat wil laten doen betaal je de jackpot en dan wordt het een stuk minder interessant.

voordeel van glas is wel meteen galvanisch gescheiden (nooit last van bliksem en dat soort dingen) en goedkoper dan een beetje UTP kabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crowns
ijske schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 17:43:
[...]

[...]

als je dat te gortig vind :
https://www.kabelshop.nl/...5R100S-i4440-t239880.html daar kan elke electricien wel een stekker opzetten
Goeite tip van de wifi, wist niet dat dat zo ook mogelijk was.

Als kabel had ik deze gevonden,zit ik dan mis gezien jij iets heel anders door lijkt te geven?

https://www.allekabels.be...3YTg32EAAYAiAAEgLgAfD_BwE

Ik leg hem nog wel in een buisje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crowns
DJSmiley schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 21:38:
Coax kun je gebruiken, als die er al ligt. Als je nieuw gaat leggen, dan gewoon een UTP of glasvezeltje.

Bij voorkeur wel in een buisje, want dan kun je m altijd nog vervangen en het is een stuk steviger.

Glasvezel is het mooiste en goedkoopst, een outdoor UTPtje ex buis is al duurder dan een directe grondkabel.
Alleen heb je wel een mediaconverter of switch nodig en iemand die stekkertjes erop kan zetten.
Als je iemand kent die dat kan is dat t beste, als je dat wil laten doen betaal je de jackpot en dan wordt het een stuk minder interessant.

voordeel van glas is wel meteen galvanisch gescheiden (nooit last van bliksem en dat soort dingen) en goedkoper dan een beetje UTP kabel
Ik ben niet heel thuis in glas en dergelijke, dus voorkeur gaat dan toch maar uit naar UTP.

Maar wat onweer betreft, iets wat onder de grond ligt heeft toch maar heel beperkt kans op blikseminslag toch? Er ligt ook een elektriciteitskabel in de grond naar de garage, dat loopt meer risico lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01-10 23:21

Swordlord

Act first, think never

Je 230v stroomnet is geaard in de meterkast etc.
Daar is meestal ook je apparatuur via geaard.

Al het vermogen dat binnen dringt op de UTP bekabeling zal zich in alle waarschijnlijkheid alleen via de aarding in meterkast weg kunnen vloeien.
Wat betekend dat het gegarandeerd over je netwerk apparatuur of pc's heen moet

Je hebt ook van die bliksem beschermde stekkerdozen met LAN/RJ45 erin, die je aan beide kanten kunt zetten. Maar of het werkt geen idee.

[ Voor 9% gewijzigd door Swordlord op 28-03-2020 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theuser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-01 19:20
Crowns schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 07:53:
[...]

Goeite tip van de wifi, wist niet dat dat zo ook mogelijk was.

Als kabel had ik deze gevonden,zit ik dan mis gezien jij iets heel anders door lijkt te geven?

https://www.allekabels.be...3YTg32EAAYAiAAEgLgAfD_BwE

Ik leg hem nog wel in een buisje.
Die moet je zeker NIET hebben , dat is CCA dus aluminium met een dun laagje koper , die wil je nooit!!
Zoals anderen ook al aanraden leg een dikke buis en leg daar een goede kabel met 100% koper geleiders in.
Hoeft in een buis ook geen grond kabel te zijn , vaste kern en aan beide zijden een doosje met een keystone zou ik wel prefereren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crowns
theuser schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 09:19:
[...]

Die moet je zeker NIET hebben , dat is CCA dus aluminium met een dun laagje koper , die wil je nooit!!
Zoals anderen ook al aanraden leg een dikke buis en leg daar een goede kabel met 100% koper geleiders in.
Hoeft in een buis ook geen grond kabel te zijn , vaste kern en aan beide zijden een doosje met een keystone zou ik wel prefereren!
Duidelijk! Dan wordt het deze kabel in een buis;

https://www.kabelshop.nl/...5R100S-i4440-t239880.html

Met key stone bedoel je dan een verdeelpunt zoals dit neem ik aan?

https://www.allekabels.be...-behuizing-4-poorts.html#

En dan uiteindelijk dat netwerk daar dezelfde naam geven met hetzelfde wachtwoord.En dan zou ik er moeten zijn.

Tnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
Crowns schreef op zondag 29 maart 2020 @ 10:41:
[...]

ik zou in de kennisen/vriendenkring is rondhoren of er niemand gewoon een standaard rj45 stekker erop kan zetten.. dan kost het je wellicht niks..

anders gewoon zo'n setje kopen
https://www.kabelshop.nl/...E-20080-i7390-t26435.html
(en die kunnen dan vermoedelijk in de houder die je linktje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12-10 08:44
Crowns schreef op zondag 29 maart 2020 @ 10:41:
[...]

Duidelijk! Dan wordt het deze kabel in een buis;

https://www.kabelshop.nl/...5R100S-i4440-t239880.html

https://www.allekabels.be...-behuizing-4-poorts.html#

En dan uiteindelijk dat netwerk daar dezelfde naam geven met hetzelfde wachtwoord.En dan zou ik er moeten zijn.

Tnx!
Ik zou als ik jou was wel even een mantelbuis in de tuin verwerken, als je er tzt nog iets bij wilt hebben (elektra of nog een utp enz) dan kan je dat makkelijk doen.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:12

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Crowns schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 07:57:
[...]

Ik ben niet heel thuis in glas en dergelijke, dus voorkeur gaat dan toch maar uit naar UTP.

Maar wat onweer betreft, iets wat onder de grond ligt heeft toch maar heel beperkt kans op blikseminslag toch? Er ligt ook een elektriciteitskabel in de grond naar de garage, dat loopt meer risico lijkt me.
Nee.

Kijk eens in je meterkast. Alle stroomdragers gaan door een stoppendoos met zekeringen. Bij blikseminslag zal een spanning door minimaal zekering van groep naar tuinhuis en vervolgens door zekering van groep richting spullen binnenhuis moeten. Vervolgens zitten er in aangesloten apparaten nog eens zekeringen. Pas als dat alles doorgebrand is komt gevoelige elektronica in gevaar. Kijk vervolgens naar een Ethernet-adapter: er zit een blokje achter de fysieke interface die galvanische scheiding doet, maar bij de voltages die bij bliksem komen kijken slaat dat geheel door. Je hebt dus nauwelijks bescherming op een Ethernetinterface, terwijl er meerdere lagen van bescherming over stroomdragers aanwezig is.

Nu, om dat te relativeren: bij blikseminslag in huis of eigen tuin maakt het niets uit - dat levert een dermate hoge piek op dat de interne inductiestromen in je apparatuur al genoeg zijn om alles door te branden. Maar bij blikseminslag in de buurt (bijv bij de buren) kan het wel degelijk uitmaken. Een lange geleider binnen een electromagnetisch veld noem je een antenne, daarbinnen treedt inductie op. Bij een sterk veld een grote inductiestroom. Dus als je het kunt wil je lange geleiders buitenhuis voorkomen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crowns
dion_b schreef op zondag 29 maart 2020 @ 13:06:
[...]

Nee.

Kijk eens in je meterkast. Alle stroomdragers gaan door een stoppendoos met zekeringen. Bij blikseminslag zal een spanning door minimaal zekering van groep naar tuinhuis en vervolgens door zekering van groep richting spullen binnenhuis moeten. Vervolgens zitten er in aangesloten apparaten nog eens zekeringen. Pas als dat alles doorgebrand is komt gevoelige elektronica in gevaar. Kijk vervolgens naar een Ethernet-adapter: er zit een blokje achter de fysieke interface die galvanische scheiding doet, maar bij de voltages die bij bliksem komen kijken slaat dat geheel door. Je hebt dus nauwelijks bescherming op een Ethernetinterface, terwijl er meerdere lagen van bescherming over stroomdragers aanwezig is.

Nu, om dat te relativeren: bij blikseminslag in huis of eigen tuin maakt het niets uit - dat levert een dermate hoge piek op dat de interne inductiestromen in je apparatuur al genoeg zijn om alles door te branden. Maar bij blikseminslag in de buurt (bijv bij de buren) kan het wel degelijk uitmaken. Een lange geleider binnen een electromagnetisch veld noem je een antenne, daarbinnen treedt inductie op. Bij een sterk veld een grote inductiestroom. Dus als je het kunt wil je lange geleiders buitenhuis voorkomen.
Dus om dat te voorkomen is de enige optie glas of door de lucht als ik het goed begrijp?

Kabel lijkt me de meest stabiele optie, maar zijn er goede alternatieven dan om door de lucht het signaal te verlengen die wel degelijk stabiel genoeg zijn. Heb daar namelijk niet zo heel goede ervaringen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Crowns schreef op maandag 30 maart 2020 @ 08:50:
[...]

Dus om dat te voorkomen is de enige optie glas of door de lucht als ik het goed begrijp?
Er zijn wel meer opties (optocouplers etc), maar goedkoop/zinnig zijn ze in een situatie als dit niet.
Kabel lijkt me de meest stabiele optie, maar zijn er goede alternatieven dan om door de lucht het signaal te verlengen die wel degelijk stabiel genoeg zijn. Heb daar namelijk niet zo heel goede ervaringen mee.
Lucht is altijd best-effort over een gedeeld medium. Dat gezegd, met juiste apparatuur en bovenal installatie kun je in de buurt komen van een bedrade verbinding. Het gaat alleen waarschijnlijk meer kosten, zowel in aanschaf als in gebruik (actieve apparatuur dat aan moet staan).

Voor een betrouwbare verbinding door de lucht wil je een dedicated 5GHz bridge opzetten met richtantennes. Dat zorgt enerzijds voor maximaal signaal tussen de twee punten en anderzijds minimaliseert het impact van interferentie. Voorwaarde is wel dat je die bridge units buiten kunt hangen op locaties met vrij zicht (en voorzover mogelijk vrije Fresnel-zone) op elkaar:

Afbeeldingslocatie: https://www.tp-link.com/res/upfile/faq/20150623033407.png

Die Fresnel-zone valt trouwens bij 5GHz en 50m afstand erg mee, radius is max 84cm, 60% daarvan is 50cm. Zolang je line-of-sight + 50cm erboven en eronder hebt, zit je dus goed.

Meestal faalt dit soort poging trouwens omdat mensen de verbinding proberen op te zetten vanaf een AP die binnenhuis zit naar een bridge die binnenhuis in de schuur zit. Dat is inderdaad redelijk gedoemd tot mislukken. Apparatuur hoeft niet duur te zijn - zeker bij een korte afstand als 50m, maar moet wel op de juiste plek, dus buiten, geplaatst worden.

Als je weinig eisen qua snelheid hebt (150Mbps netto is voldoende), dan kun je toe met bijv twee van deze:
pricewatch: TP-Link EAP225-Outdoor

Is dat onvoldoende, dan moet je richting WiFi-ac. Dan is dit een van de goedkopere opties:
pricewatch: TP-Link 5Ghz 300Mbps 13dBi Buitenshuis CPE CPE510

Vervolgens kun je aan de bedrade uitgang van het apparaat in de garage een AP naar keuze hangen.

Maareh, je hebt al coax liggen zeg je? Waarom niet gewoon zoals al aangeraden MoCA? Dat is performanter dan WiFi en minder storingsgevoelig.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theuser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-01 19:20
dion_b schreef op zondag 29 maart 2020 @ 13:06:
[...]

Nee.

Dit is bijna totale onzin!!
Stoppen zijn veel te traag om schade aan apparatuur door blikseminslag te verhinderen, in Nederland is hier GEEN bescherming voor in de meterkast.

@ Crowns,
De kans op inductie is bij alle geleiders altijd aanwezig maar de kans onder de grond is behoorlijk klein.
Ik acht de kans dat je apparatuur voor het door de lucht sturen van een netwerk signaal grotere kans maakt te sneuvelen, je hebt hier namelijk 2 antennes die de pieken keurig op kunnen vangen.

Ik heb al jaren koper netwerk een verbinding naar de schuur lopen en maak me geen zorgen.
Heb nog nooit een door onweer defecte netwerk gezien , wel 10 tallen defecte voedingen (230).

Als je een dikke buis legt kun je altijd nog een prefab glasvezel met connector er doorheen trekken .

Voor de doosjes had ik eigenlijk een andere in gedachte ,standaard inbouw of opbouw doosjes met 1 of 2 plaatsen voor een keystone .
Voor montage van keystones heb je wel een lsa gereedschap nodig of de duurdere toolless keystones.

[ Voor 6% gewijzigd door theuser op 30-03-2020 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

theuser schreef op maandag 30 maart 2020 @ 10:12:
[...]

Dit is bijna totale onzin!!
Stoppen zijn veel te traag om schade aan apparatuur door blikseminslag te verhinderen, in Nederland is hier GEEN bescherming voor in de meterkast.
TS woont in Belgie, maar los daarvan: ik gaf al aan dat bij directe inslag alles dood is. Het gaat hier om situaties waarin dat niet noodzakelijkerwijs het geval is. Uit werkervaring bij zowel computerleverancier als internetprovider kan ik je verzekeren: 90% van schade bij bliksem komt binnen via Ethernet (of vroeger: modemkaart). Bij kabel- en DSLmodems is het evenmin de voeding maar de koperen WAN waar de schade optreedt. Bij een gemiddelde blikseminslag is alles in gebouw zelf geroosterd, maar kan de provider alle modems vervangen in omliggende gebouwen - terwijl hun voedingen nog prima functioneren.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crowns
dion_b schreef op maandag 30 maart 2020 @ 10:03:
[...]

Er zijn wel meer opties (optocouplers etc), maar goedkoop/zinnig zijn ze in een situatie als dit niet.

[...]

Lucht is altijd best-effort over een gedeeld medium. Dat gezegd, met juiste apparatuur en bovenal installatie kun je in de buurt komen van een bedrade verbinding. Het gaat alleen waarschijnlijk meer kosten, zowel in aanschaf als in gebruik (actieve apparatuur dat aan moet staan).

Voor een betrouwbare verbinding door de lucht wil je een dedicated 5GHz bridge opzetten met richtantennes. Dat zorgt enerzijds voor maximaal signaal tussen de twee punten en anderzijds minimaliseert het impact van interferentie. Voorwaarde is wel dat je die bridge units buiten kunt hangen op locaties met vrij zicht (en voorzover mogelijk vrije Fresnel-zone) op elkaar:

[Afbeelding]

Die Fresnel-zone valt trouwens bij 5GHz en 50m afstand erg mee, radius is max 84cm, 60% daarvan is 50cm. Zolang je line-of-sight + 50cm erboven en eronder hebt, zit je dus goed.

Meestal faalt dit soort poging trouwens omdat mensen de verbinding proberen op te zetten vanaf een AP die binnenhuis zit naar een bridge die binnenhuis in de schuur zit. Dat is inderdaad redelijk gedoemd tot mislukken. Apparatuur hoeft niet duur te zijn - zeker bij een korte afstand als 50m, maar moet wel op de juiste plek, dus buiten, geplaatst worden.

Als je weinig eisen qua snelheid hebt (150Mbps netto is voldoende), dan kun je toe met bijv twee van deze:
pricewatch: TP-Link EAP225-Outdoor

Is dat onvoldoende, dan moet je richting WiFi-ac. Dan is dit een van de goedkopere opties:
pricewatch: TP-Link 5Ghz 300Mbps 13dBi Buitenshuis CPE CPE510

Vervolgens kun je aan de bedrade uitgang van het apparaat in de garage een AP naar keuze hangen.

Maareh, je hebt al coax liggen zeg je? Waarom niet gewoon zoals al aangeraden MoCA? Dat is performanter dan WiFi en minder storingsgevoelig.
Op zich valt dat qua prijs goed mee, bekabeld ben ik niet veel goedkoper uit :).

Wat ik wel kan doe is de TP-Link EAP225-Outdoor tegen het huis aan hangen aan de tuinkant en die binnen in het huis aansluiten via utp aan de modem in de meterkast.

Dat lijkt me dan misschien wel de makkelijkste manier?

En coax is ook nog steeds een optie, maar omdat ik toch open kan graven is het leggen van een utp ook een optie (maar met meer werk).

[ Voor 5% gewijzigd door Crowns op 30-03-2020 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-10 21:22
Als je iets via wifi wilt doen, dan zou ik eerder een 60Ghz oplossing pakken dan een 5Ghz setje.

Een pricewatch: MikroTik Wireless Wire - RBwAPG-60ad kit is bijvoorbeeld een prima (snellere) optie dan een 5Ghz setje

Dan heb je, met een beetje geluk, gewoon richting de 1Gbit snelheid.

Bijkomend voordeel is dat de fresnel zone zoals @dion_b al benoemd, dan nog lager is (24cm, met 60% zit je dus op 15cm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Crowns schreef op maandag 30 maart 2020 @ 11:50:
[...]

Op zich valt dat qua prijs goed mee, bekabeld ben ik niet veel goedkoper uit :).

Wat ik wel kan doe is de TP-Link EAP225-Outdoor tegen het huis aan hangen aan de tuinkant en die binnen in het huis aansluiten via utp aan de modem in de meterkast.

Dat lijkt me dan misschien wel de makkelijkste manier?
Dan heb je dus geen vrije line-of-sight maar zitten er (meerdere?) muren tussen. Slecht idee.
En coax is ook nog steeds een optie, maar omdat ik toch open kan graven is het leggen van een utp ook een optie (maar met meer werk).
Maar coax had je toch al? Zo niet is het onzinnig natuurlijk, UTP is goedkoper en beter geschikt voor dataverkeer.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crowns
dion_b schreef op maandag 30 maart 2020 @ 13:14:
[...]

Dan heb je dus geen vrije line-of-sight maar zitten er (meerdere?) muren tussen. Slecht idee.

[...]

Maar coax had je toch al? Zo niet is het onzinnig natuurlijk, UTP is goedkoper en beter geschikt voor dataverkeer.
Inderdaad coax ligt er al, vermoed dat ik die voorlopig nu ga gebruiken en dan nadien een keer een outdoor wifi punt tegen het huis en zo de tuin in moest het niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zou voor UTP gaan, het liefst 2 (want je weet maar nooit en 50 meter kabel kost je de kop niet). Wanneer je UTP gebruikt kun je aan de andere kant een PoE apparaat gebruiken zonder dat je daar extra wandcontactdozen voor bezet hoeft te houden. Uiteraard moet je router/switch dan ook PoE ondersteunen om een AP o.i.d. te voeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crowns
ik heb intussen een utp besteld, 100 meter, dus ga hem dubbel leggen. Dan kan de coax ook blijven dienen moest het ooit nodig zijn. Deze ga ik in een rode ribbelbuis leggen.

Ga daarbij nog een kabel voor het alarm trekken, neem aan dat UTP en een Alarm kabel gewoon in dezelfde buis liggen? Voor mogelijke elektro kabels leg ik een 2e buis.

Iedereen bedankt voor het advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
Crowns schreef op woensdag 1 april 2020 @ 08:09:
ik heb intussen een utp besteld, 100 meter, dus ga hem dubbel leggen. Dan kan de coax ook blijven dienen moest het ooit nodig zijn. Deze ga ik in een rode ribbelbuis leggen.

Ga daarbij nog een kabel voor het alarm trekken, neem aan dat UTP en een Alarm kabel gewoon in dezelfde buis liggen? Voor mogelijke elektro kabels leg ik een 2e buis.

Iedereen bedankt voor het advies!
als dat alleen maar 1 voeding is , mag dat daar ook gewoon bij hoor ... zolang het maar minima dubbel afgeschermd is
(bv XVB (YMVK in nederlandse taal) is dubbel afgeschermd)

de alarmkabel zou ik eigenlijk wel volledig in flexibel trekken , gezien de alarm kabel an sich vrij fragiele kabel is vind ik (dus de witte flexibel gans in de grote rode trekken))
de utp die je zei mag je gewoon er zo insmijten , kan tegen water enzo O-)

[ Voor 7% gewijzigd door ijske op 01-04-2020 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crowns
ijske schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:10:
[...]

als dat alleen maar 1 voeding is , mag dat daar ook gewoon bij hoor ... zolang het maar minima dubbel afgeschermd is
(bv XVB (YMVK in nederlandse taal) is dubbel afgeschermd)

de alarmkabel zou ik eigenlijk wel volledig in flexibel trekken , gezien de alarm kabel an sich vrij fragiele kabel is vind ik (dus de witte flexibel gans in de grote rode trekken))
de utp die je zei mag je gewoon er zo insmijten , kan tegen water enzo O-)
Was ik inderdaad van plan om die alarmkabel nog in een flexibele te leggen.
De UTP heeft voeding vanuit de model, de alarmkabel via het alarmsysteem. Dat is dus niet dezelfde bron.

Andere vraag, ik kom er ook achter dat de elektricien een XVB kabel heeft gelegd in een buis (waar ook een geïsoleerde alpex in ligt) waar ik van plan was die UTP kabel door te trekken. Nu weet ik dat dat in principe niet echt mag. Als ik die utp ook isoleer, vormt dat nog steeds een probleem dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
waarom zou dat niet mogen ? electrisch gaat dat geen issue geven dat dat naast elkaar ligt...

van alpex weet ik niet zozeer hoe warm die kan worden... als die niet warmer word dan 60 graden kan dat gewoon hoor
(volgens google zijn meeste kabels wel 75 graden of meer aankunnen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crowns
ijske schreef op woensdag 1 april 2020 @ 16:49:
waarom zou dat niet mogen ? electrisch gaat dat geen issue geven dat dat naast elkaar ligt...

van alpex weet ik niet zozeer hoe warm die kan worden... als die niet warmer word dan 60 graden kan dat gewoon hoor
(volgens google zijn meeste kabels wel 75 graden of meer aankunnen)
Als ik online zoek kom ik verdeelde meningen tegen, de een zegt dat het niet mag omwille van storing op het netwerk of omwille van een mogelijke beschadiging en daardoor stroom op de netwerkkabel, access point,... en dergelijke krijgt. Volgens de ander kan het geen kwaad.

Valt geen touw aan te knopen :).

De alpex is de hoofdtoevoer naar de collectors, dus warm zal die zeker niet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
ik heb je bewust al een F/UTP aangeraden , ter bescherming tegen buitenaf invloeden, die mag je prima naast allerlei andere dingen leggen :)
wil dus zeggen dat er een metalen shield rond de dataparen zit ter bescherming...

qua fysieke beschadiging ... netjes afrollen alvorens je em invoert , veel 3M glijmiddel gebruiken en niet "doortrekken" ... als het niet gaat, gewoon terugtrekken en opnieuw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crowns
ijske schreef op woensdag 1 april 2020 @ 19:00:
ik heb je bewust al een F/UTP aangeraden , ter bescherming tegen buitenaf invloeden, die mag je prima naast allerlei andere dingen leggen :)
wil dus zeggen dat er een metalen shield rond de dataparen zit ter bescherming...

qua fysieke beschadiging ... netjes afrollen alvorens je em invoert , veel 3M glijmiddel gebruiken en niet "doortrekken" ... als het niet gaat, gewoon terugtrekken en opnieuw..
Top, bedank tvoor het advies!
Pagina: 1