Laadproblemen MacBook Pro 2019 16"

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils7
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-09 11:19
TS heeft een MBP gekregen van zijn nieuwe werk.
Ik ga werken bij een start-up welke based in London is maar ze gaan een NL branche openen.

Anyway de MBP is dus een UK versie.

Ik ben zelf naar de Mediamarkt gereden en daar een NL lader gekocht om zodoende een opzet stukje voor onze EU stopcontacten te hebben.
Vanwege de Corona crisis was er niet echt iemand om me te helpen en had de grootste (87W) genomen die ze in het schap hadden.

Ik had ook een dongle besteld om mijn twee schermen aan te kunnen sluiten dus toen ik thuis was ging ik mijn "home office" instellen.
De lader deed het soms wel en soms niet.
Wel irritant want zonder de lader er aan leek de MBP maar 1 (ipv 2) extern scherm aan te sturen.

Nu kwam ik erachter dat ik de 96W versie moest hebben, inmiddels besteld bij Apple.
De originele UK (96W) lader heb ik de EU plug op gezet maar ook hierbij ondervind ik zelfs nog meer problemen om te laden.

Ik heb al snel gegoogled en via de Apple website maak ik eigenlijk op dat de laders erg gevoelig zijn.
Ik had de lader in een stekkerdoos aangesloten maar zelfs direct op het stopcontact doet hij het nauwelijks.
Althans op zolder, zelfs op het stopcontact op de overloop weinig respons.

In de woonkamer, waar ik dit bericht typ, doet hij het wel goed.

Zijn die laders echt zo gevoelig en zo ja hoe kan ik dit oplossen zonder met verlengkabels te werken die dan door heel het huis lopen?
Of kan ik een andere USB-C kabel proberen (er is een Belkin nog onderweg)?

NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 26-09 10:58

GforceNL

Out of memory....

Kijk eens met coconut battery wat de laadsnelheid is. Apple geeft aan dat alle adapters gewoon moeten werken maar dat het wattage de snelheid bepaalt.

Een 96w lader wordt ook niet altijd op volle snelheid gebruikt en een 87w moet in principe prima zijn voor de 16”.

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 26-09 17:47
De Apple laders zijn volgens mij geschikt voor 110-240 volt AC dus enige afwijking van de 230V norm naar 210 of 240V zou niks uit moeten maken.
Het 'zou' kunnen, al vind ik dit ook iets ver gezocht, dat de lader fasegevoelig is. Wat is het verschil als je de lader uit de wandcontactdoos trekt, deze 180 graden draait en er weer instopt. Dus eigenlijk omdraaien...

Heb je ook al een andere USB-C poort in de MBP geprobeerd, of laden daar wel/beter mee lukt?

Al met al vind ik het een beetje een wazig probleem en zou een defect in de MBP zelf ook nog mogelijk zijn.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Laders die gevoelig zijn?
Nog nooit van gehoord.
Heb je daar een bron van?

Volgens mij is je MacBook gewoon kapot. USB-C is wel heel gevoelig / snel kapot.

[ Voor 14% gewijzigd door Juup op 27-03-2020 14:33 ]

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils7
Juup schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 14:32:
Laders die gevoelig zijn?
Nog nooit van gehoord.
Heb je daar een bron van?

Volgens mij is je MacBook gewoon kapot. USB-C is wel heel gevoelig / snel kapot.
https://support.apple.com/en-us/HT204652

Ik denk dat ik net iets heb kunnen reproduceren.

De laptop weer mee naar zolder genomen met Coconut draaiend.
Eerst nog even op de overloop getest 94W gaf Coconut aan.
Direct in het stop contact op zolder ook 94 watts.
Toen in de stekkerdoos naast mijn bureau, werkte ook.

Los gekoppeld en in de USB-C poort van de USB hub/Dongle gestoken en de adapter aangekoppeld.
Geen power.

USB dongle los gekoppeld en direct zelf aangekoppeld doet hij het niet meer.

De laptop moeten herstarten, toen deed hij bij de eerste keer pluggen (vanuit de stekkerdoos) het niet maar vanaf het stopcontact wel.

Heb nu de lader niet via de USB dongle lopen (ondanks dat er op staat dat je via de USB-C poort kan laden).

Voorlopig doet hij het nu (even aan kijken de komende dagen).

Denk dat het laden via de USB dongle de Mac in de war schopt.

[edit] hij heeft overigens ook gewoon geladen via die Dongle.
Maar misschien toch wijzer om direct op een andere USB-C poort te laden.

[ Voor 5% gewijzigd door nils7 op 27-03-2020 14:53 ]

NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GforceNL

GforceNL

Out of memory....

Via dongles laadt hij sowieso veel langzamer. Zelfs de meeste docks leveren vaak minder wattage. Oplossing is je stekker niet op de Dock aansluiten maar rechtstreeks op je MacBook.

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-09 16:50
Even voor de zekerheid, in de dongle zitten 3 usb-C poorten. Alleen degene die "los" staat van de andere twee is voor het laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

GforceNL schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 15:00:
Via dongles laadt hij sowieso veel langzamer. Zelfs de meeste docks leveren vaak minder wattage. Oplossing is je stekker niet op de Dock aansluiten maar rechtstreeks op je MacBook.
idd, oudere Docks geregeld maar 30 of 60w. Nieuwere soms 100w (Thunderbolt 3).

Daarnaast zijn er soms dongles die maar via 1 poort laden. Apple's eigen USB-C to A dongle met HDMI heeft dit ook. Hierop is een USB-C poort aanwezig welke enkel voor laden werkt, hier gaat geen data door. Het kan zijn dat TS de data poort op zijn dongle wil gebruiken ipv de oplaadpoort.

Zelf laad ik NOOIT via een dongle, gaat langzamer en deze worden ook nog eens vaak warm (Apple's eigen dongle en een 3rd party die ik heb in elk geval wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GforceNL

GforceNL

Out of memory....

@Pat-Juh De Apple dongle laadt ook niet op volledige snelheid helaas, ik gok rond de 60w, want mijn vorige 15" inch trekt leeg bij volle belasting.

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

GforceNL schreef op woensdag 1 april 2020 @ 15:43:
@Pat-Juh De Apple dongle laadt ook niet op volledige snelheid helaas, ik gok rond de 60w, want mijn vorige 15" inch trekt leeg bij volle belasting.
Klopt. Die is ook gebaseerd op het reguliere 60w protocol van USB-C PD en stamt uit de tijd van de 12” Macbook, daar was het ruim voldoende voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils7
Pendora schreef op woensdag 1 april 2020 @ 15:09:
Even voor de zekerheid, in de dongle zitten 3 usb-C poorten. Alleen degene die "los" staat van de andere twee is voor het laden.
Ik neem aan de USB-C poort met het bliksem logootje.

Heb overigens de laadkabel in een andere USB-C poort direct op de laptop zitten en dat werkt prima tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 12:45
Dat is inderdaad het nadeel van dongle hell waar je nu mee zit :)

Dongle's uitzoeken kun je een studie van maken. Als je geen gedoe wilt hebben met te weinig power en/of meerdere beeldschermen aansluiten kan ik deze dock aanraden:

HP G2 Dock (1 USB-C naar Displayport kabel voor primary display, secondary van Displayport naar Displayport)

Marktplaats kun je ze soms scoren voor 100 euro inclusief 120w lader.

[ Voor 20% gewijzigd door Furfoot op 02-04-2020 15:09 ]

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Laatst online: 23:39
Furfoot schreef op donderdag 2 april 2020 @ 15:03:

Dongle's uitzoeken kun je op een studie van maken. Als je geen gedoe wilt hebben met te weinig power en/of meerdere beeldschermen aansluiten kan ik deze dock aanraden:

HP G2 Dock (1 USB-C naar Displayport kabel voor primary display, secondary van Displayport naar Displayport)

In deze tijd een goedkope dongle scoren is wel praktisch onmogelijk. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils7
Furfoot schreef op donderdag 2 april 2020 @ 15:03:

Dongle's uitzoeken kun je een studie van maken. Als je geen gedoe wilt hebben met te weinig power en/of meerdere beeldschermen aansluiten kan ik deze dock aanraden:

Ja ik had nog een HP dock (USB connected) liggen maar die had geen software voor een Mac.
Deze wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
  • Laatst online: 25-09 12:45
nils7 schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 10:10:
[...]

Ja ik had nog een HP dock (USB connected) liggen maar die had geen software voor een Mac.
Deze wel?
Geen software nodig op mijn Macbook Pro 16", met zowel MacOS als Bootcamp Windows 10.

Instagram

Pagina: 1