Thuiswerk Modus: Activate!

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Arachas
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-07-2024
Beste Tweakers,

Zoals vrijwel de hele Westerse wereld bevind ik mij opeens vrij permanent aan m'n eigen bureau. Nu zat dat al in de planning en wil ik meteen even doorpakken met wat mooie spulletjes (en ik kan het dopamineshot van shiny stuff ook wel gebruiken).

Ik zoek een mooie monitor voor aan de muur bij m'n bureau, alsmede een toetsenbord en muis. Het geheel moet me vooral zonder ergernis en klachten door de dag heen krijgen.

Er is zó veel keuze dat ik door de bomen het bos niet meer zie. :)

Ik zoek een?
Een monitor, toetsenbord, muis.

Wat is je budget?
Voor de monitor denk ik 250 a 400 euro, toetsenbord zou ik graag binnen de 100 euro houden. Muis tot zo'n 60 lijkt me redelijk. Maar in alle gevallen geef ik liever iets meer uit aan écht goed spul, dan te beknibbelen en volgend jaar weer wat nieuws nodig te hebben.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, totaal niet. Ik zal erbij zeggen dat ik op een Windows computer werk (meestal Surface Pro 5) en stiekem wel oren heb naar een Chromebook (oudste dochter heeft 'm van school, lekker minimalistisch). Ik zie ook mensen zweren bij mechanische keyboards en andere weer bij platte - het maakt mij niet uit, als het maar comfortabel is (en ik snap dat dat persoonlijk is hoor).

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Okay, de use case.

Monitor
Ik zit hele dagen achter m'n thuisbureau als marketing en business consultant. Hopelijk na de crisis weer meer op locatie, maar meer virtueel doen was sowieso al de bedoeling.

Ik heb nu géén monitor en dat gaat wel een beetje vervelen met de werkruimte en de werkhouding. Wat zoek ik? Ik zit zo'n 60 cm van mijn muur af en daar wil ik graag een scherm monteren. Hoge DPI is voor mij absoluut belangrijk (ik vind mijn Surface Pro scherm echt eerlijk, zij het klein).

Ik heb alleen geen idee of 4k zin heeft op deze afstand - of juist wel. 27" lijkt voldoende en 32" voelt, op het eerste gezicht, aan als zware overkill... maar ik zie toch wel mensen op deze afstand een 32" monitor kiezen. Wie heeft er adviezen of ervaringen? Lekker veel werkruimte trekt me zeker, maar ik wil niet aan het einde van de dag pijn in mijn nek op ogen hebben.

Wat doe ik voor werk? Allemaal productiviteit in de browser en Office. Ik kan prima op een Chromebook werken, bijvoorbeeld. Tekstverwerken, online software, dat soort zaken. En, okay, ik kan me voorstellen dat ik een spelletje speel op de PC of de Switch eraan hang - maar geen primaire use case. Sowieso geen competitieve gamer ofzo.

Toetsenbord
Dan, toetsenbord. Ik heb een Bluetooth Surface Keyboard en dat vind ik echt een nare plank. Toen gekocht bij mijn Surface Pro. Altijd het gevoel dat mijn vingers langzaam afstompen gedurende de dag. ;) Bovendien heeft-ie een numpad en die heb ik niet echt nodig, maar hij zit me wél in de weg aan de rechterkant, waar ik mijn muis heb.

Idealiter zou ik dus een compact toetsenbord nemen dat gewoon voor Windows en ChromeOS werkt, zonder NumPad. Het Lenovo Compact keyboard leek me wel wat, maar de Bluetooth variant is overal uitverkocht (en ik wil geen draad).

Alvast hartelijk dank!

Beste antwoord (via Arachas op 30-03-2020 09:40)

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Qua monitor haal je de DPI van een Surface niet, maar 4K op 27inch is de goede kant op. Dan zou ik voor deze gaan: pricewatch: LG 27UL650-W Zwart

Edit: En qua toetsenbord heb je in de PW letterlijk 1 keus voor compact+BT: https://nl.hardware.info/...d-voor-onderweg-conclusie

In het mechanische toetsenborden topic zijn vast wel alternatieven uit China of zelfbouw opties te vinden.

[ Voor 43% gewijzigd door wagenveld op 29-03-2020 09:59 ]

Alle reacties

• Arachas
Niemand een goede tip?

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:53

bonzz.netninja

Niente baffi

Er is net een BBG voor monitoren uitgekomen reviews: Monitor Best Buy Guide - De beste monitoren voor thuiswerken

Wat betreft een toetsenbord vertel je niet zo goed wat je wilt of niet wilt :) Ik ben blij met mijn MS sculpt met losse numpad

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.wegmetbigtech.nl

Acties:
  • Beste antwoord

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Qua monitor haal je de DPI van een Surface niet, maar 4K op 27inch is de goede kant op. Dan zou ik voor deze gaan: pricewatch: LG 27UL650-W Zwart

Edit: En qua toetsenbord heb je in de PW letterlijk 1 keus voor compact+BT: https://nl.hardware.info/...d-voor-onderweg-conclusie

In het mechanische toetsenborden topic zijn vast wel alternatieven uit China of zelfbouw opties te vinden.

[ Voor 43% gewijzigd door wagenveld op 29-03-2020 09:59 ]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:09
Heb 2x pricewatch: Iiyama ProLite XUB2792UHSU-B1 Zwart (UHD, hoogte verstelbaar) staan. Echt heerlijk en haarscherp. Heb ook de LG overwogen maar kon niet uit de weg met die brede gebogen voet.

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-01 22:58
Ik heb mijn monitor ook aan de muur bevestigd. Ik kan je aanraden een beweegbare muurbeugel te nemen als je er de hele dag voor zit (heb zelf de Arctic W1 3D) maar daardoor komt je scherm wel iets van de muur af te hangen. Als je nu maar op 60cm kan je muur af zit komt je scherm sowieso wel erg dichtbij te staan / hangen, of kan je nog iets naar achteren gaan zitten?

• Arachas
Hartstikke bedankt voor de meningen. Ik heb het CoolerMaster keyboard besteld. Voor de monitor ben ik, ook op basis van andere sites, gegaan voor de 27" 4k monitor van Philips (278E1A). Ik laat jullie weten hoe het bevalt.

• Arachas
wagenveld schreef op zondag 29 maart 2020 @ 09:50:

Spul is binnen, eerste het toetsenbord maar eens geprobeerd. WOW... is dat gewoon wennen? Het is wel echt enorm anders dan de laptoptoetsenborden die ik gewend ben - en ik weet niet of daar blij van word. Het lijkt enorm veel moeite te kosten de toetsen in te drukken.

Als het Surface Key board een plank was, dan is dit... mja, een balk? haha.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Netjes mee omgaan, als het na een paar dagen alsnog niet went gewoon terug sturen.
Ik heb ook liever (stille) rubberen dome toetsenbordjes. Maargoed, als dit de enige is die aan je (andere) wensen voldoet..

• Arachas
mitsumark schreef op maandag 30 maart 2020 @ 22:07:
Netjes mee omgaan, als het na een paar dagen alsnog niet went gewoon terug sturen.
Ik heb ook liever (stille) rubberen dome toetsenbordjes. Maargoed, als dit de enige is die aan je (andere) wensen voldoet..
Dat was m'n plan. Wel erg mooi ding.

De monitor is ook prachtig, maar komt niet boven de 30hz. Ik heb wél een HDMI kabel die 60hz aan moet kunnen. Wat gaat er fout?

Edit: de Elitebook heeft maar HDMI tot 1.4b. Faal. Nou ja, straks maar even op de Surface proberen!

[ Voor 9% gewijzigd door Arachas op 31-03-2020 10:46 ]

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
Arachas schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 09:36:
[...]

Dat was m'n plan. Wel erg mooi ding.

De monitor is ook prachtig, maar komt niet boven de 30hz. Ik heb wél een HDMI kabel die 60hz aan moet kunnen. Wat gaat er fout?

Edit: de Elitebook heeft maar HDMI tot 1.4b. Faal. Nou ja, straks maar even op de Surface proberen!
Meeste Elitebooks hebben volgens mij ook een displayport aansluiting, dat zou wel moeten werken. Zoals je zelf al merkte werkt hdmi 1.4(b) niet op 4k 60hz.

• Arachas
xh3adshotx schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 12:04:
[...]

Meeste Elitebooks hebben volgens mij ook een displayport aansluiting, dat zou wel moeten werken. Zoals je zelf al merkte werkt hdmi 1.4(b) niet op 4k 60hz.
Deze niet. Nou ja, hij is van de klant. Ik heb zelf een Surface Pro, die moet ik nog testen.

• Arachas
Even een polssteun bij gehaald, maar nu vind ik het toetsenbord wel erg fijn - ook al is het nog steeds wennen.

De monitor is ook hartstikke mooi, maar hij heeft één minpunt: de kabelsingangen staan recht naar achteren. Als je hem dus aan de muur wilt hangen, heb je een HDMI hoek nodig. Ik ben voor een monitorarm gegaan en een HDMI kabel met een korte stekker.

Heb je geen muur, dan is het sowieso geen punt. Erg mooie monitor voor weinig geld.
Pagina: 1