Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

BIOS gereset als computer een nacht uit staat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BandPlakken
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 30-03-2020
Hoi allemaal,

Ik heb afgelopen dinsdag een nieuw systeem samengesteld en het werkt allemaal prima op één raar dingetje na. Als ik de computer 's ochtends aanzet komt er een foutmelding dat het systeem niet kan starten omdat de BIOS is gereset. Dat gedrag heb ik niet als ik de computer overdag even uitzet. Met uitzetten bedoel ik Windows afsluiten en ook de schakelaar van de voeding op uit zetten.

Kan het zoiets simpels als de knoopcel batterij zijn die bijna leeg is? Alleen dat zou wel raar zijn want dit is een gloednieuw moederbord. Of is het iets ernstigers?

Moederbord: MSI X579-A Pro
Processor: AMD Ryzen 5 3600
Voeding: BeQuiet! Pure Power 11 (400W)

Alle reacties

Verwijderd

Heb je al geprobeerd om er een nieuwe knoopcel batterij in te doen? Als dat het probleem oplost, ben je klaar ;)

• Lappieboy
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07-11 15:53

Lappieboy

voltijd nerd

Verwijderd schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 15:43:
Heb je al geprobeerd om er een nieuwe knoopcel batterij in te doen? Als dat het probleem oplost, ben je klaar ;)
En je BIOS (UEFI) updaten mocht deze nog niet up-to-date zijn!

Truth is, the game was rigged from the start.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-11 09:59

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

BandPlakken schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 14:06:
Hoi allemaal,

Ik heb afgelopen dinsdag een nieuw systeem samengesteld en het werkt allemaal prima op één raar dingetje na. Als ik de computer 's ochtends aanzet komt er een foutmelding dat het systeem niet kan starten omdat de BIOS is gereset. Dat gedrag heb ik niet als ik de computer overdag even uitzet. Met uitzetten bedoel ik Windows afsluiten en ook de schakelaar van de voeding op uit zetten.

Kan het zoiets simpels als de knoopcel batterij zijn die bijna leeg is? Alleen dat zou wel raar zijn want dit is een gloednieuw moederbord. Of is het iets ernstigers?

Moederbord: MSI X579-A Pro
Processor: AMD Ryzen 5 3600
Voeding: BeQuiet! Pure Power 11 (400W)
Heb je een simpele multimeter? dan kun je eenvoudigweg de batterij testen

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
beetje bios/uefi heeft toch wel een voltage meting op de batterij er in?

404 Signature not found

• BandPlakken
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 30-03-2020
Hoi Allemaal,

Dank voor jullie reactie, jullie bevestigden wat ik al dacht. De batterij was leeg, de mulltimeter gaf een 3 mV aan. Gelukkig had ik nog er nog een liggen dus het probleem was zo opgelost.

Wel belachelijk dat een bijna lege batterij wordt geleverd bij een gloednieuw moederbord.

@Lappieboy: En ik heb gelijk ook de BIOS (UEFI) bijgewerkt. Nuttige tip want het systeem start een stuk sneller op.
Pagina: 1