Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babel10
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06-02 21:12
Hallo,

Mijn vriendin komt helaas in de WW terecht, dit zojuist aangevraagd. We hebben er absoluut geen ervaring mee en hadden dit ook niet verwacht, maar ja - corona.

We hebben de volgende toeslagen (of hoe je het wil noemen) uit staan:

1) Inkomensafhankelijke combinatiekorting
2) Kindgebonden budget

De inkomensafhankelijke combinatiekorting krijgen we via de Belastingdienst.
Kindgebonden budget via mijntoeslagen.

Geldt WW nou wel of niet als inkomen? Wat ik zover op internet kan vinden, ziet de BD het niet als inkomen (dus moet ik de inkomensafhankelijke combinatiekorting maar even stopzetten).
Maar ziet toeslagen het wel als inkomen, en dus hoef ik het kindgebonden budget niet stop te zetten (of het inkomen aan te passen).

Hebben jullie hier (snelle) informatie over? Ik kan het nergens vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
De regels staan hier:https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/inkomstenbelasting/heffingskortingen_boxen_tarieven/heffingskortingen/inkomensafhankelijke_combikorting/inkomensafhankelijke_combinatiekorting

Kernwoord: arbeidsinkomen.

Ik vrees dat WW er niet onder valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16:43
Voor de ICK wordt inderdaad gekeken naar het arbeidsinkomen. Daar valt WW niet onder. Als er dit jaar minder dan ong. 5.000 uit arbeid wordt verdiend, dan komt die korting dus te vervallen.

Voor het KGB maakt het volgens mij niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
Dat is wel een belangrijk punt. Belastingen gaan per jaar. Als er voldoende arbeidsinkomen is in 2020, is er in principe recht op ICK. Als je vriendin jan t/m maart werkt, zal die drempel hopelijk wel in de pocket zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@t_captain wellicht dat ze het deels krijgt, maar als je het op basis van een voorlopige teruggaaf krijgt, dan kan het uiteindelijk vies tegen vallen.

de IACK (niet ICK) heeft een minimale drempel en is daarna een percentage van het werkinkomen (met een maximum).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babel10
Bedankt allen! Het is gelukt, voor zover ik kan zien ziet de Belastingdienst het dus NIET als inkomen en bij de toeslagen dus WEL.

Heb de IACK maar stopgezet, wellicht dat we het eea moeten terugbetalen, maar valt mee van reeds 3 maanden.
De toeslagen laat ik doorlopen, kindgebonden budget zal namelijk juist alleen maar hoger worden als het inkomen lager is. En kinderopvangtoeslag in principe ook.

Merci.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:23
Babel10 schreef op maandag 30 maart 2020 @ 12:34:
En kinderopvangtoeslag in principe ook.
Ik zou dit nog wel even goed uitzoeken want naar mijn weten is het voor kinderopvangtoeslag wel noodzakelijk dat beide ouders werken/studeren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
One-eye864 schreef op maandag 30 maart 2020 @ 14:39:
[...]

Ik zou dit nog wel even goed uitzoeken want naar mijn weten is het voor kinderopvangtoeslag wel noodzakelijk dat beide ouders werken/studeren
Als je in de WW zit, heb je kennelijk ook recht op kinderopvangtoeslag, zie deze link

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:41

mwa

One-eye864 schreef op maandag 30 maart 2020 @ 14:39:
[...]

De eerste 3 maanden kun je nog KOT aanvragen. Daarna heb je nog recht op eventuele uren, die je de voorgaande 3 maanden niet hebt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babel10
Yes, had ik inderdaad gezien! Ik verwacht dat ze binnen 3 maanden wel weer aan 't werk is, en ik had ook die uren gezien inderdaad welke je nog 'over' hebt, volgens mij kunnen we nog wel een tijdje vooruit.

Maar we wachten het af..
Pagina: 1