Badkamerkast met TL5, 86 cm buis stuk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:28

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Ik heb een badkamerkast (deze) met een TL5 buis erin.

Nu was deze stuk gegaan. Of althans, dat dacht ik: de oude buis had zwarte uiteinden.

Dus ik een nieuwe gehaald, maar helaas ook deze deed het niet. Ik terug naar de winkel, deze omgeruild voor een ander (ze konden niet testen of de buis toevallig stuk was) en een nieuwe meegekregen: maar ook deze deed het niet.

Kortom: het ligt dus niet aan de TL-buis. In de winkel zeiden ze dat ik de starter waarschijnlijk moest vervangen, maar al googlend vond ik dat deze buizen geen starter hebben.

Het voorschakelapparaat is het enige wat deze buis dan heeft. Zou deze dan stuk kunnen zijn? Op internet vond ik dat voorschakelapparaten niet snel stuk gaan (deze is 6 jaar oud, wel in een badkamer waarvan de lamp misschien wel 10x per dag aan- en uitgaat).

Hoe kom ik er achter wat stuk is?

Ook vond ik op internet dat ik deze buis ook kon vervangen voor een LED buis. Maar het is een TL5 van 86 cm en het lijkt dat dit een aparte maat is, aangezien er geen LED buizen zijn van 86 cm met deze aansluiting (???)

Ik loop dus vast... Voorschakelapparaat eruit halen en vervangen door een nieuwe? En welk voorschakelapparaat? Probleem komt er ook nog bij dat de kast van de muur moet en ergens achterin ik erbij zou moeten kunnen, alles is nl netjes weggewerkt en ik zie niet waar de voorschakelapparaat is.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Alle reacties

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Doe eens een foto van het armatuur en/of de TL zelf als dat lukt?
TL5 van 85 cm kun je gewoon krijgen, zeker weten dat je goed gemeten hebt?
https://www.luckylight.nl/lampen/tl-buizen/tl5

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• koendio
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:04
ik heb een keer een soortgelijke situatie gehad. TL vd spiegelkast was kapot, 3x vervangen voor een nieuwe, maar ding ging maar niet aan. Dit was ongeveer 4 jaar geleden. Totdat..... mijn dochtertje van 5 een paar weken geleden zich afvroeg, waar dat knopje onderop de spiegelkast voor dient. En toen ging de lamp weer wel aan.
Bleek dus dat behalve de lichtschakelaar, er nog een knopje zat die het licht aan/uit kan zetten. Ik had dat knopje nog nooit gezien, en mijn verklaring is dat waarschijnlijk de werkster een keer aan dit knopje heeft gezeten met het poetsen van de spiegel

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
The Eagle schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 14:12:
Doe eens een foto van het armatuur en/of de TL zelf als dat lukt?
TL5 van 85 cm kun je gewoon krijgen, zeker weten dat je goed gemeten hebt?
https://www.luckylight.nl/lampen/tl-buizen/tl5
LED TL van die lengte niet... Gewone uiteraard wel, dat zit er nu nl ook in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pqsmop4zfY7i341YgxVaiPhQgb8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hEr2ox2UTUZrhTa4xMU5JxWA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fkO8m2Fvys9E5DuOPANLP-6rAPs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RfHRGUSBHyAP423VBferKJ6C.jpg?f=fotoalbum_large

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
koendio schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 14:31:
ik heb een keer een soortgelijke situatie gehad. TL vd spiegelkast was kapot, 3x vervangen voor een nieuwe, maar ding ging maar niet aan. Dit was ongeveer 4 jaar geleden. Totdat..... mijn dochtertje van 5 een paar weken geleden zich afvroeg, waar dat knopje onderop de spiegelkast voor dient. En toen ging de lamp weer wel aan.
Bleek dus dat behalve de lichtschakelaar, er nog een knopje zat die het licht aan/uit kan zetten. Ik had dat knopje nog nooit gezien, en mijn verklaring is dat waarschijnlijk de werkster een keer aan dit knopje heeft gezeten met het poetsen van de spiegel
:)
Hier niet het geval. Deze knop valt erg op (zie onderste foto hierboven). Denk dat het voorschakelapparaat dus stuk moet zijn.

• Delakhan
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-02-2022
EVG staat voor 'elektronisches vorschaltgerät'
Klopt dus dat er geen starter in zit want elektronisch (EVSA)

Geen losse bedrading (schieten in dit soort armaturen wel eens los) en er komt spanning op de EVSA dan is idd hoog waarschijnlijk de EVSA defect. Zeker wanneer er al 2 lichtbronnen zijn geprobeerd.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zou verwachten dat dat armatuur gevoed wordt met een standaard stekker als ook in de Philips LED armaturen zit. Als het voorschakelapparaat idd stuk is (waar het op lijkt) dan zou ik simpelweg beide armaturen vervangen. Is zo te zien een kwestie van een paar moertjes losdraaien en een stekker er uit trekken.

Ik had in ons bed iets soortgelijks, uiteindelijk gewoon nieuwe armaturen ingezet.
Zeker als je met afwijkende maten van TL's zit wordt het al snel schreeuwend duur. Ik zat op een gegeven moment tegen 25+ euro voor een TL buis aan te kijken wegens afwijkend formaat. Dacht het ff niet ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• pletter
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:20
of gewoon een EVGA bestellen en plaatsen.
deze kosten rond de 15 euro.
kan je vinden via google of zo.

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
pletter schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 16:03:
of gewoon een EVGA bestellen en plaatsen.
deze kosten rond de 15 euro.
kan je vinden via google of zo.
Ja, daar ligt het waarschijnlijk aan. Maar dan moet ik even goed zoeken welke geschikt zijn. Geen idee waar ik op moet letten. Weet jij dat zo?

En weet iemand of het 'normaal' is dat zo'n EVSA in 6 jaar stuk gaat?

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:34

Barrycade

Through the...

Want? Ga je dan garantie claimen? T5 Armatuur inclusief nieuwe TL kost 26 euro.

Even klussen en er is weer licht.

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Barrycade schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 16:24:
Want? Ga je dan garantie claimen? T5 Armatuur inclusief nieuwe TL kost 26 euro.

Even klussen en er is weer licht.
Nee, garantie is na 6 jaar nooit mogelijk, maar meer voor mij eigen idee of ik 'pech' heb gehad, of dat het normaal is dat elke ongeveer 6 jaar zo'n apparaat verwisseld moet worden.

Het bijzondere is namelijk dat je er niet makkelijk bij kan, de kast moet van de muur en zo... dus als het elke 6 jaar 'normaal' is, hadden ze de kast wel beter kunnen ontwerpen.

[ Voor 7% gewijzigd door Galois op 27-03-2020 16:27 ]

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:34

Barrycade

Through the...

Ik heb zo'n zelfde tl5 hangen en die vrat lampen, maar nu heb ik er Osram lamp in van de Hornbach en doet ie het al meer dan een jaar. Maar armatuur is nu 11 jaar oud.
Pagina: 1