Advies voor aanschaf monitor

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndesV
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12-01-2024
Beste Tweakers,

Ik ben op zoek naar een monitor om thuis op te kunnen werken en dagelijks wat potjes League of Legends op te kunnen spelen. De monitor moet dus fijn op het oog zijn voor werken (werkdagen van 8 uur) in Word, Excel, Emails en zo nu en dan een potje LoL. Mijn idee daarbij was dat ik vooral geen achteruitgang wil merken ten opzichte van mijn huidige laptopscherm (Dell XPS 15 9570 CNX970002), maar ik weet niet zo goed of je dat zo kunt eisen als je naar een grotere monitor opzoek bent.

Budget is max. €175, geen voorkeur voor een merk, zolang de bouwkwaliteit maar goed is. 2e hands vind ik geen probleem. Formaat minimaal 24" en ik denk dat 27" de maximum moet zijn. Ik ben naast eventuele monitorsuggesties die jullie zouden hebben, ook benieuwd naar jullie mening over de volgende vragen waar ik over nadacht:
- Raden jullie een curved monitor aan of af met mijn werkzaamheden/game?
- Wat voor paneel type raden jullie aan voor mijn werkzaamheden/game?
- Wat voor output aan beeld kan mijn laptop überhaupt leveren? Is QHD output bv. al teveel gevraagd en zou ik zo'n beeld dus nooit kunnen halen, ook al heb ik een monitor die dat kan weergeven?
- Hoe denken jullie over FHD op 27"? Zou dat een grote achteruitgang zijn t.o.v. mijn laptopscherm?
- Liever QHD 24" dan FHD 27"?
- Wat zijn minimale vereisten (dpi, resolutie, Hz, ms) voor mijn werkzaamheden waar ik nou zou moeten uitkijken?

2 voorbeelden van waar ik aan zit te denken:
- pricewatch: Acer H257HU Zilver, Zwart
- pricewatch: Philips E-line 271E1SCA Zwart

Alvast bedankt en ik ben benieuwd naar jullie gedachten! _/-\o_

Vriendelijke groet,
Andes

Beste antwoord (via AndesV op 29-03-2020 16:33)

• Ric00w
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-09 20:02
Ik heb dezelfde laptop en een jaar geleden ook een 27" QHD IPS scherm (link) gekocht. Voor kantoorwerk trekt de laptop het prima, ik game maar weinig, dus kan niet zeggen of dat lekker gaat.

Je wilt de vergelijking maken tussen je huidige scherm en de verschillende opties. Daarvoor zul je onder elkaar moeten zetten wat je huidige specs zijn, en wat je belangrijk vind om niet op achteruit te gaan.
Voor dpi is de vergelijking heel makkelijk:
De XPS15( met FHD scherm) heeft 141 dpi
24" QHD 123 dpi
27" QHD 109 dpi
24" FHD 93 dpi
27" FHD 82 dpi

dpi = scherpte
Persoonlijk vind ik 27" FHD te weinig dpi hebben en zou ik voor 24" QHD gaan.

Type paneel zorgt o.a. voor kleuren echtheid. IPS is beter dan TN (XPS15 heeft IPS)
Daarnaast heeft het type paneel vaak nauw verband met refreshrate, deze is sneller bij TN-schermen( goed voor gaming)

Ik heb geen ervaring met kantoorwerk op >60Hz (xps15 = 60Hz), ik heb collega's die zeggen dat het veel rustiger is voor de ogen. Ik heb geen idee of de laptop dit trekt.

Laatste tip: kijk goed naar de aansluiting, de XPS15 heeft alleen HDMI 2.0 en Thunderbolt 3. Dus geen VGA of DisplayPort!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:17
Ik denk dat voor jouw formaat curves nutteloos is.
Wat betreft je verversing snelheid, voor alles is 60 Hz allang goed genoeg.
Wat belangrijk is :
Voor Excel en word zijn kleurechtheid minder belangrijk.
Heb je vaak mensen die meekijken? Kijkhoek moet dan groter zijn.
Ik heb zelf een 24 inch, als je zegt ik wil professioneel aan de slag zou ik net wat groter gaan. Als je zegt ik neem 2 schermen is 2x 24 wel ideaal(maar denk dat je laptop dat niet trekt).

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Ric00w
Ik heb dezelfde laptop en een jaar geleden ook een 27" QHD IPS scherm (link) gekocht. Voor kantoorwerk trekt de laptop het prima, ik game maar weinig, dus kan niet zeggen of dat lekker gaat.

Je wilt de vergelijking maken tussen je huidige scherm en de verschillende opties. Daarvoor zul je onder elkaar moeten zetten wat je huidige specs zijn, en wat je belangrijk vind om niet op achteruit te gaan.
Voor dpi is de vergelijking heel makkelijk:
De XPS15( met FHD scherm) heeft 141 dpi
24" QHD 123 dpi
27" QHD 109 dpi
24" FHD 93 dpi
27" FHD 82 dpi

dpi = scherpte
Persoonlijk vind ik 27" FHD te weinig dpi hebben en zou ik voor 24" QHD gaan.

Type paneel zorgt o.a. voor kleuren echtheid. IPS is beter dan TN (XPS15 heeft IPS)
Daarnaast heeft het type paneel vaak nauw verband met refreshrate, deze is sneller bij TN-schermen( goed voor gaming)

Ik heb geen ervaring met kantoorwerk op >60Hz (xps15 = 60Hz), ik heb collega's die zeggen dat het veel rustiger is voor de ogen. Ik heb geen idee of de laptop dit trekt.

Laatste tip: kijk goed naar de aansluiting, de XPS15 heeft alleen HDMI 2.0 en Thunderbolt 3. Dus geen VGA of DisplayPort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndesV
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12-01-2024
Allereerst dank voor je reactie, ik neem het mee in mijn overweging :)
Had nog wel een vraagje over het onderstaande:
Levert VGA of DisplayPort je een andere (betere?) kwaliteit dan HDMI 2.0 en Thunderbolt 3? En zo ja, dit lijkt me dan niet te omzeilen via een kabelomvormer toch? Omdat het gaat over de aansluiting op je laptop en niet die van de monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ric00w
VGA levert slechtere kwaliteit (ik gok dat dit niet op een QHD monitor zit). Thunderbolt 3 zul je ook weinig tegen komen, dit wordt meestal gebruikt met een docking station.
In het segment waar jij naar kijkt zit volgens mij geen verschil tussen DP en HDMI. Dit zou je online nog kunnen opzoeken.
Mijn opmerking was vooral praktisch voor een scherm met alleen DP heb je een extra koppelstuk nodig.