Advies aanschaf iMac gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ciedric
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-11-2024
Beste Tweakers,

Momenteel zit ik achter mijn iMac met de volgende specs:
iMac (27-inch, Late 2009)
3,06 GHz Intel Core 2 Duo
4 GB 1067 MHz DDR3
ATI Radeon HD 4670 256 MB

Een oudje dus, die het wonderbaarlijk genoeg nog volhoud. Prima om mee te surfen, online aan mijn werk te zitten, te werken met Office, etc. Hij is alleen logischerwijs wat trager ook na meerdere clean installs van upgrades naar nieuwere OSX'en. Ik werk momenteel nog met high Sierra terwijl deze iMac met Snow Leopard kwam. Ooit nog eens voor € 25 Lion gekocht en toen altijd de upgrades gedaan. Na High Sierra merkte ik dat verder upgraden de snelheid niet te goede zou komen. Zaken zoals een print screen maken doet de iMac ook plots niet meer, zelfs niet als ik ga rommelen in de Terminal.

Vorig jaar wilde ik een nieuwe iMac 27 inch aanschaffen om weer tien jaar te kunnen overbruggen alleen koos ik er voor om een tweede auto naast mijn zuipende rally monster aan te schaffen en niet veel later kon ik een goede deal maken om mijn zuipende rally monster in te ruilen voor zijn jongere broertje. Het geld was op, of eerlijk gezegd m'n vrouw lag voor de bank ;)
Tenslotte doe ik toch praktisch alles op mijn iPhone XS en zag ik de noodzaak niet zo in om 3k voor een computer uit te geven.

Maar toen kwam het virus en gingen de scholen dicht. Laat ik nu net leerkracht zijn en moet ik binnenkort mijn leerlingen online instructie gaan geven. Dit zou prima moeten gaan met Microsoft Teams, waar mijn schoolbestuur voor heeft gekozen. Nu wilt mijn school ook gaan beginnen aan instructievideo's. De laatste keer dat ik mijn iMac een videobewerking in iMovie aan deed, vond ze niet zo leuk.

Concreet welke Mac raden jullie aan? Bijvoorkeur een iMac die het ook weer minstens tien jaar gaat volhouden. Ik heb wat basiskennis van computers, maar meer ook niet. Liggen mijn interesse ook niet helaas.

Welk 'gratis' programma's kan ik gebruiken voor beeldopname zodat ik toch instructies kan maken? Monosnap bijvoorbeeld?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

Zit er al een SSD in de iMac? Dit opslagmedium zorgt voor snellere opstart en laadtijden. Dan kun je de aankoop van een nieuwe computer nog uitstellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• livranca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14:32
Ik heb onlangs zelf ook een nieuwe iMac aangeschaft. Ik heb gekozen voor de volgende configuratie:

iMac 27 Inch 5K
Basis Processor
Basis RAM (zelf uitgebreid naar 16GB)
256GB SSD opslag

Is een heerlijk apparaat welke de komende jaren nog wel vooruit kan.
Welke applicatie je voor beeldopname kunt gebruiken, daar kan ik je helaas niet bij helpen, ik gebruikte altijd QuickTime hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:43
livranca schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 13:18:
Ik heb onlangs zelf ook een nieuwe iMac aangeschaft. Ik heb gekozen voor de volgende configuratie:

iMac 27 Inch 5K
Basis Processor
Basis RAM (zelf uitgebreid naar 16GB)
256GB SSD opslag

Is een heerlijk apparaat welke de komende jaren nog wel vooruit kan.
Een 5K scherm, en een 256GB SSD haha. 8)7 Ik snap werkelijk waar niet hoe Apple dat durft te verkopen. Een 256GB SSD in zo'n duur apparaat, dan kan toch gewoon niet meer.. 1 of 2 TB kost tegenwoordig niets meer.
Lijkt me dan ook alles behalve futureproof, zeker als je met video bezig wilt gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• livranca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14:32
Inverted_World schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 13:23:
[...]

Een 5K scherm, en een 256GB SSD haha. 8)7 Ik snap werkelijk waar niet hoe Apple dat durft te verkopen. Een 256GB SSD in zo'n duur apparaat, dan kan toch gewoon niet meer.. 1 of 2 TB kost tegenwoordig niets meer.
Lijkt me dan ook alles behalve futureproof, zeker als je met video bezig wilt gaan.
Ik heb hier een externe SSD en een NAS tot mijn beschikking, dus niet meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
livranca schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 13:26:
[...]

Ik heb hier een externe SSD en een NAS tot mijn beschikking, dus niet meer nodig.
Ik vind het absurd dat dat uberhaupt nodig hebt, al is het om je software te installeren. Ik heb hier een 2TB in de workstations zitten voor animatie/video en een server. Maar op 256GB kun je toch nauwelijks uberhaupt je software kwijt, laat staan video-materiaal.

Maar goed, Mac's zijn ook al lang niet meer bedoelt voor de creatieve indrustrie natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ciedric
Ludwig005 schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 12:53:
Zit er al een SSD in de iMac? Dit opslagmedium zorgt voor snellere opstart en laadtijden. Dan kun je de aankoop van een nieuwe computer nog uitstellen.
Nee die zit er zeker nog niet in. Maar dat wordt dan schroeven geblazen, met de mogelijkheid tot stof tussen je scherm.
Momenteel kan ik de computer ook echt niet missen, dus even wegbrengen naar een bedrijf zit er niet in

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludwig005
  • Nu online

Ludwig005

Ciedric schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 13:37:
[...]

Nee die zit er zeker nog niet in. Maar dat wordt dan schroeven geblazen, met de mogelijkheid tot stof tussen je scherm.
Momenteel kan ik de computer ook echt niet missen, dus even wegbrengen naar een bedrijf zit er niet in
Wat heb je er voor over? Een SSD kost niet veel. een goede 250GB heb je al voor 40 euro, een goede 500GB al voor 60-70 euro. Dat wordt dan wel schroeven geblazen(ik ken helaas geen toolless all-in-ones), maar een nieuwe mac kost veel meer. Zoek ook de systeemvereisten van je software op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ciedric
Ludwig005 schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 13:42:
[...]

Wat heb je er voor over? Een SSD kost niet veel. een goede 250GB heb je al voor 40 euro, een goede 500GB al voor 60-70 euro. Dat wordt dan wel schroeven geblazen(ik ken helaas geen toolless all-in-ones), maar een nieuwe mac kost veel meer. Zoek ook de systeemvereisten van je software op.
Dus dat mijn iMac videobewerking en de nieuwe OSX niet trekt komt omdat het geen SSD harde schijf heeft? Dat lijkt mij toch sterk. Dat hij er sneller van wordt begrijp ik. Maar sneller, rekenen toch niet. Dan zou ik er ook meteen extra RAM in moeten zetten?
Ook doet mijn iMac geen printscreen meer maken :|

Ik gebruik geen speciale software. Gewoon het basispakket + Office en iMovie en wellicht een goed programma voor schermopnames te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludwig005
  • Nu online

Ludwig005

Ciedric schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 14:01:
[...]

Dus dat mijn iMac videobewerking en de nieuwe OSX niet trekt komt omdat het geen SSD harde schijf heeft? Dat lijkt mij toch sterk. Dat hij er sneller van wordt begrijp ik. Maar sneller, rekenen toch niet. Dan zou ik er ook meteen extra RAM in moeten zetten?
Ook doet mijn iMac geen printscreen meer maken :|

Ik gebruik geen speciale software. Gewoon het basispakket + Office en iMovie en wellicht een goed programma voor schermopnames te maken.
Snelle opslag en wat meer RAM zijn aangeraden voor videobewerking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inverted_World
Ludwig005 schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 14:02:
[...]

Snelle opslag en wat meer RAM zijn aangeraden voor videobewerking.
Zijn punt is voornamelijk denk ik dat hij de nieuwe OSX er niet door krijgt.

@TS,

Een beetje deftige machine voor videobewerking, en zeker als je er 10 jaar mee wilt doen heeft zeker een 1TB SSD / 32 GB RAM en voor de rest 'okay' specs.

Voor het geld waarop je dan uit gaat komen zou ik uberhaupt geen Mac aanraden, maar je kunt kijken wat je eventueel zelf kunt kopen en erin kunt plaatsen, dat kan weer wat schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ciedric
Inverted_World schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 14:05:
[...]

Zijn punt is voornamelijk denk ik dat hij de nieuwe OSX er niet door krijgt.

@TS,

Een beetje deftige machine voor videobewerking, en zeker als je er 10 jaar mee wilt doen heeft zeker een 1TB SSD / 32 GB RAM en voor de rest 'okay' specs.

Voor het geld waarop je dan uit gaat komen zou ik uberhaupt geen Mac aanraden, maar je kunt kijken wat je eventueel zelf kunt kopen en erin kunt plaatsen, dat kan weer wat schelen.
Wat zou jij adviseren?
Momenteel ben ik al zo'n tien jaar aan Apple gewend en vind voor het gebruiksgemak erg fijn. Ze zijn inderdaad erg prijzig geworden. Ik zie de top notch versie wordt aangeboden voor ruim € 3300 ;w

Er in schroeven zou ik wel willen doen, wanneer ik een alternatieve machine heb staan. Gaat het mis dan zit ik.
Ook omdat ik niet zo goed weet wat ik dan precies moet aanschaffen en waar ;)
Bedoel kan wel een turbo voor mijn auto bestellen, maar als deze niet past heb ik er ook niet zoveel aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:01

Croga

The Unreasonable Man

Ciedric schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 15:03:
Wat zou jij adviseren?
Momenteel ben ik al zo'n tien jaar aan Apple gewend en vind voor het gebruiksgemak erg fijn. Ze zijn inderdaad erg prijzig geworden. Ik zie de top notch versie wordt aangeboden voor ruim € 3300 ;w
Als je nu kiest voor de meest eenvoudig 27" versie met 32GB geheugen dan zit je aan €2850. Degene die je nu hebt zal in 2009 niet veel goedkoper geweest zijn, vermoed ik.

En meer heb je ook niet echt nodig. Je hebt niet persé een SSD nodig, de harddisks van tegenwoordig (of eigenlijk: De fusion drive van Apple) zijn snel genoeg. Persoonlijk zou ik zelfs twijfelen aan 32GB; waarschijnlijk heb je aan 16GB ook wel genoeg. Het probleem zit hem er in dat je niet later "even" geheugen er bij kunt prikken.

Als je van OSX houdt is er maar 1 mogelijk alternatief; zelf een scherm regelen en er een Mini aan hangen. Voor video bewerking is het 5K scherm van de iMac niet persé nodig; een deftig 2560*1440 scherm is genoeg om zinvol 1080p video te bewerken. Wil je 4K video gaan bewerken dan zul je idealiter alsnog naar een 5K scherm toe willen en dan is een iMac heel redelijk geprijst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bremsy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10-06 19:02
Ik zou het volgende doen:
27” 5K iMac 3,0 GHz 6-core i5 (basic)
8 GB ram (zelf upgraden, voor nu is 16 GB zat
1 TB SSD
met onderwijskorting €2562
Met een kleinere SSD (512 GB) €2326

Kun je jaren mee vooruit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:36
Weet je zeker dat het een iMac moet zijn? Zeker als je werkgever al met teams aan komt zetten hebben die mogelijk ook al windows software voor je klaar staan? Ik neem tenminste aan dat als ze je vragen om videos op te gaan nemen zij door ook een mogelijkheid voor bieden.

Wat ik wil zeggen is misschien is een windows PC/laptop ook wel een optie. Bespaar je ruim 1500 euro op voor vergelijkbare of betere specs (allen scherm is minder maar een 5K of 4K scherm heb je toch niet nodig volgens jouw eisenlijstje.)

Ik probeer hier geen discussie te ontketenen van windows vs osx maar de meeste mensen die een mac kopen doen dat omdat ze professioneel gebruik maken van het goede scherm en bepaalde programmas. Die programmas gebruik jij niet en je doet ook niets met design of professionele video/fotografie bewerking.

[ Voor 23% gewijzigd door Philip Ross op 27-03-2020 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Croga schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 15:12:
[...]

Als je nu kiest voor de meest eenvoudig 27" versie met 32GB geheugen dan zit je aan €2850. Degene die je nu hebt zal in 2009 niet veel goedkoper geweest zijn, vermoed ik.
Het 27" model uit 2009 (basisconfiguratie) was ruim €1000 goedkoper (€1750). Wij hebben laatst een upgrade gedaan naar een 1TB SSD, hij was ooit al geüpgraded naar 12GB RAM. Hetzelfde gold voor het model uit 2010. Beide Macs draaien weer lekker soepel, maar op die uit 2010 lukt het me niet om Windows 10 te installeren.

[ Voor 9% gewijzigd door syltheboy op 27-03-2020 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ciedric
Het punt is dat de iMac met ruim 10 jaar niet zo rap meer is, opstarten duurt een minuut of twee, nieuwe versies van OSX zijn te veel gevraagd en gaan ten koste van snelheid. Programma's starten langzaam op, webprogramma's zoals Google Maps lopen vast (na een clean Install ongeveer 1x per jaar lopen ze traag) omdat de iMac het gewoonweg niet meer kan berekenen.
Croga schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 15:12:
[...]

En meer heb je ook niet echt nodig. Je hebt niet persé een SSD nodig, de harddisks van tegenwoordig (of eigenlijk: De fusion drive van Apple) zijn snel genoeg. Persoonlijk zou ik zelfs twijfelen aan 32GB; waarschijnlijk heb je aan 16GB ook wel genoeg. Het probleem zit hem er in dat je niet later "even" geheugen er bij kunt prikken.

Als je van OSX houdt is er maar 1 mogelijk alternatief; zelf een scherm regelen en er een Mini aan hangen. Voor video bewerking is het 5K scherm van de iMac niet persé nodig; een deftig 2560*1440 scherm is genoeg om zinvol 1080p video te bewerken. Wil je 4K video gaan bewerken dan zul je idealiter alsnog naar een 5K scherm toe willen en dan is een iMac heel redelijk geprijst.
Geen idee wat ik voor de huidige iMac heb betaald. Dit was nog van voor de verhoging van de BTW naar 21% plus 20% korting omdat mijn broertje bij de MM werkte.

Als ik dit zo hoor heeft 32GB en een SSD (1TB) wel de voorkeur, gewoonweg omdat ik dan langer plezier van de iMac kan hebben. Ik sla nu al veel informatie op een externe HD (om alles lekker snel te houden). Deze is al iets verouderd maar heeft wel USB 3.0 waarbij mijn iMac nog 2.0 heeft. Qua scherm is 5K geen must voor waar ik de iMac voor gebruikt denk ik.
Bremsy schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 15:12:
Ik zou het volgende doen:
27” 5K iMac 3,0 GHz 6-core i5 (basic)
8 GB ram (zelf upgraden, voor nu is 16 GB zat
1 TB SSD
met onderwijskorting €2562
Met een kleinere SSD (512 GB) €2326

Kun je jaren mee vooruit
Ondanks het feit dat ik in een computerkast wel eens een kaart en ook geheugen heb gemonteerd ga ik liever niet sleutelen in een iMac. Met 32GB RAM en een SSD (liefst 1TB) ben ik al aardig geholpen. Is deze optie er ook?
Onderwijskorting, dat geld ook voor mij als basisschool leerkracht?
Philip Ross schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 15:31:
Weet je zeker dat het een iMac moet zijn? Zeker als je werkgever al met teams aan komt zetten hebben die mogelijk ook al windows software voor je klaar staan? Ik neem tenminste aan dat als ze je vragen om videos op te gaan nemen zij door ook een mogelijkheid voor bieden.

Wat ik wil zeggen is misschien is een windows PC/laptop ook wel een optie. Bespaar je ruim 1500 euro op voor vergelijkbare of betere specs (allen scherm is minder maar een 5K of 4K scherm heb je toch niet nodig volgens jouw eisenlijstje.)

Ik probeer hier geen discussie te ontketenen van windows vs osx maar de meeste mensen die een mac kopen doen dat omdat ze professioneel gebruik maken van het goede scherm en bepaalde programmas. Die programmas gebruik jij niet en je doet ook niets met design of professionele video/fotografie bewerking.
Ik ben vrij in keuze of ik voor Apple of Windows ga, dat is niet aan mijn werkgever en ook geen vereiste. Ik ben destijds (tien jaar terug) naar iMac gegaan omdat ik dat van vrienden had gezien, een iPhone had, gebruiksgemak en het design mij beviel. Windows liep toen in heel veel zaken achter plus het feit dat je van alles nodig hebt. Webcam, microfoon, boxen, anti-virus, etc. Ik heb sinds de laatste verhuizing het computermeubel ook bij het grofvuil gezet.

Op mijn werk zijn wij altijd met Windows blijven werken.
in september 2019 ben ik geswitcht van school en ging ik van Windows 10 weer terug naar zijn voorganger. Inmiddels is deze school ook overgestapt op Windows 10. Omdat alles beheerd wordt doe ik niet veel meer dan de computer aanzetten en gebruik maken van Google Chrome en enkele programma's.
Ik zou dus op school gebruik kunnen maken van een videoprogramma zoals Flashback express recorder. Maar dan moet ik waarschijnlijk zelf een microfoon (en eventueel een webcam) gaan regelen.
syltheboy schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 15:56:
[...]

Het model uit 2009 kostte ruim €1000 minder (€1750). Wij hebben laatst een upgrade gedaan naar een 1TB SSD, hij was ooit al geüpgraded naar 12GB RAM. Hetzelfde gold voor het model uit 2010. Beide Macs draaien weer lekker soepel, maar op die uit 2010 lukt het me niet om Windows 10 te installeren.
Ik neem aan dat je dit zelf hebt gedaan? Is het vrij simpel te doen? Ik heb wel eens de batterij van mijn oude iPod Mini vervangen en in mijn oude Windows pc een geheugen bankje er in gezet.
En waar schaf je zoiets aan?
Momenteel zie ik dat er twee bankjes van 2GB inzitten en dat er twee slots leeg zijn. Ik zou dus ook 4 bankjes van 8GB kunnen kopen en een SSD van 1 TB.

Alleen hoe zet ik een OSX op een compleet lege HD? Dat gaat niet met appeltje + R

Edit: Ik ze dat voor mijn model met dual core het maar tot max 16GB te upgraden valt
https://www.onlinemacwink.../imac-ram-geheugen-tabel/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inverted_World
Edit: Delete.

[ Voor 159% gewijzigd door Inverted_World op 27-03-2020 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:36
Ciedric schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 16:26:
[...]

Ik ben vrij in keuze of ik voor Apple of Windows ga, dat is niet aan mijn werkgever en ook geen vereiste. Ik ben destijds (tien jaar terug) naar iMac gegaan omdat ik dat van vrienden had gezien, een iPhone had, gebruiksgemak en het design mij beviel. Windows liep toen in heel veel zaken achter plus het feit dat je van alles nodig hebt. Webcam, microfoon, boxen, anti-virus, etc. Ik heb sinds de laatste verhuizing het computermeubel ook bij het grofvuil gezet.

Op mijn werk zijn wij altijd met Windows blijven werken.
in september 2019 ben ik geswitcht van school en ging ik van Windows 10 weer terug naar zijn voorganger. Inmiddels is deze school ook overgestapt op Windows 10. Omdat alles beheerd wordt doe ik niet veel meer dan de computer aanzetten en gebruik maken van Google Chrome en enkele programma's.
Ik zou dus op school gebruik kunnen maken van een videoprogramma zoals Flashback express recorder. Maar dan moet ik waarschijnlijk zelf een microfoon (en eventueel een webcam) gaan regelen.
Zeker als je niet vast zit aan bepaalde programmas of eisen is een windows PC vaak een stuk voordeliger.

Het verschil tussen windows en osx is wat betreft updates en virus scanners etc een stuk kleiner geworden.

De rest van wat je noemt (webcam, speakers, microfoon) heeft puur te maken met wat voor soort computer je hebt. Een all-in-one, een losse PC + losse speaker etc. of een laptop. Bij de eerste en laatste zit alles er in, bij de middelste moet je het los aanschaffen maar krijg je het meeste waar voor je geld. Alle drie de opties bestaan in zowel windows als mac variant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• slijkie
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-06 19:27
Heel simpel, goedkoopste iMac 27inch met SSD, en dan zelf de rest upgraden.

Advies kan dus in 1 zin.

edit: en ik zou dus geen Windows PC nemen, zoals hierboven. Dat zal sowieso vermeld worden. Maar als je wilt dat alles lekker seamless & goed samen werkt, neem je gewoon weer een (i)Mac.

Zelfde geld uitgeruste B-auto (ga geen merken noemen) is niet gelijk aan een A-merk auto.

[ Voor 57% gewijzigd door slijkie op 27-03-2020 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:58
Nevermind, je hebt het nu nodig. :+

[ Voor 76% gewijzigd door NotSoSteady op 27-03-2020 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World

[ Voor 98% gewijzigd door Inverted_World op 27-03-2020 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie
Inverted_World schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 17:15:
[...]

In het geval van die iMac neem je dus een high-end behuizing met crap-hardware erin, en vergelijk jij het met een A-Merk auto.
Beetje krom niet? Dat soort onzin argumenten gaan gewoon niet op, net als de'seamless & goed samenwerken' onzin. Wat bedoel je daarmee? Ik heb hier 6 high-end workstations staan, die seamless samenwerken. Gegarandeerd dat die iMac regelrecht vastloopt onder dezelfde workload. ;)
Het gaat niet om die hardware, ik heb zelf ook een rack met linux servers en windows VM's. Je neemt een Apple desktop voor heel andere redenen. Dit zullen mensen die dat nooit aangeschaft hebben nooit snappen/begrijpen.

Dit is exact hetzelfde verhaal als Xbox/Playstation topics.

TS vraagt om een Mac setup en krijgt allemaal troep geadviseerd waar TS niet om heeft gevraagd. Kan je ook 2000 euries aan bier adviseren :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World

[ Voor 99% gewijzigd door Inverted_World op 27-03-2020 18:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• syltheboy
  • Niet online
@Ciedric Een SSD erin bouwen is inderdaad prima zelf te doen als je een beetje handig bent. Hij moet wel op de plaats waar nu de DVD-speler zit, anders moet je een extra kabel aanschaffen voor circa €40. Nu heb je alleen een Caddy nodig waar je de SSD in kunt schroeven. Maar je kunt hem er ook achter monteren met een weer een extra kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ciedric
Inverted_World schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 17:33:
[...]

TS vraagt om hardware die 10 jaar mee kan, maar heeft eigenlijk het budget er niet voor.
De eisenlijst qua soft- en hardware zorgt ervoor dat een Windows PC ook optioneel is.
TS geeft ook aan daar voor open te staan.

Je doet echt duizend aannames en blijft met onzin argumenten komen. Die bier- en playstation vs xbox vergelijk slaan ook echt nergens op.
Overigens heb ik hier een Macbook Pro for 'on the go' en hadden we in het verleden (toen Apple nog enigzins met de tijd mee ging voor de "pro's") ook iMac's staan. Weer een aanname dus.

Maar goed, ik merk al lang dat wij er niet uit gaan komen. Als ik TS was zou ik me even rustig inlezen in de verschillen.
Ik wil geen flame war tussen Mac en Windows ontketenen, maar Ik vroeg idd om advies omtrent iMac. Apple is en zal altijd duurder zijn. Maar het gebruiksgemak die je bij een Mac hebt is ongeëvenaard.
Verder heb ik mijn budget niet genoemd dus over aannames gesproken.

Laten we het gezellig houden. Ik waardeer het meedenken.
syltheboy schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 17:45:
@Ciedric Een SSD erin bouwen is inderdaad prima zelf te doen als je een beetje handig bent. Hij moet wel op de plaats waar nu de DVD-speler zit, anders moet je een extra kabel aanschaffen voor circa €40. Nu heb je alleen een Caddy nodig waar je de SSD in kunt schroeven. Maar je kunt hem er ook achter monteren met een weer een extra kabel.
Hmm nogal pittig dus.

Ik denk dat een optie goedkoopste iMac 27 inch met 32GB RAM en 1TB SSD de beste is.

[ Voor 20% gewijzigd door Ciedric op 27-03-2020 18:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Laten we inderdaad de Windows vs Mac discussie maar achterwege :) @Ciedric heeft duidelijk aangegeven dat hij liever een Mac heeft puur voor het gebruiksgemak, ookal zou je een configuratie kunnen maken die voor de helft van het geld over een iMac heenwalst.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
Ciedric schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 18:13:
[...]

Ik wil geen flame war tussen Mac en Windows ontketenen, maar Ik vroeg idd om advies omtrent iMac. Apple is en zal altijd duurder zijn. Maar het gebruiksgemak die je bij een Mac hebt is ongeëvenaard.
Verder heb ik mijn budget niet genoemd dus over aannames gesproken.

Laten we het gezellig houden. Ik waardeer het meedenken.

[...]

Hmm nogal pittig dus.

Ik denk dat een optie goedkoopste iMac 27 inch met 32GB RAM en 1TB SSD de beste is.
Als je het er voor over hebt en inderdaad gewoon een iMac wilt en geld speelt verder geen grote rol zolang het 10 jaar werkt, dan zou ik in ieder geval voor een 1TB SSD gaan, 32GB Ram.

Ik weet niet hoe lastig 32GB plaatsen verder is, maar 32GB ram voor 750 euro is gewoon geld verbranden. Hetzelfde geld met 625 euro voor de SSD. Maar 1375,- voor upgrades die nog net 400,- kosten in de pricewatch is gewoon van den zotte.

Je zou kunnen kijken of er winkels/mensen zijn die dit voor je kunnen doen.

[ Voor 6% gewijzigd door Inverted_World op 27-03-2020 18:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:01

Croga

The Unreasonable Man

Ciedric schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 18:13:
Hmm nogal pittig dus.

Wat je nog zou kunnen overwegen;

Het geheugen in de iMac is redelijk eenvoudig te upgraden. Koop de 8GB versie en zet er een 32GB kit van een ander merk in, scheelt je veel geld.
Daarnaast heeft de iMac een mooie Thunderbolt 3 aansluiting. Dat is gewoon PCI express. Met een NVME SSD en een externe houder heb je dezelfde snelheid als de ingebouwde SSD voor een veel lagere prijs.
Op die manier kun je exact dezelfde functionaliteit krijgen voor een veel lagere prijs.
(Of gewoon een TB3 externe schijf zoals deze: pricewatch: Samsung X5 2TB Zwart)

En al die mensen die zeggen "Zelfbouw is veel goedkoper", die vergeten even dat 5K scherm van de iMac. Dat is een scherm waar je normaal rustig een €1200 of meer voor neer telt.

Het zijn vooral de upgrades die belachelijk duur zijn, niet persé het ding zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Laatst online: 10-06 21:40
geen antwoord op je vraag, maar kun je misschien een computer lenen van de werkgever zolang de school dicht is? Mijn zusje heeft na overleg een iMac uit een practicumzaal gekidnapt...

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ciedric
Gluten Parody schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 21:20:
geen antwoord op je vraag, maar kun je misschien een computer lenen van de werkgever zolang de school dicht is? Mijn zusje heeft na overleg een iMac uit een practicumzaal gekidnapt...
Bedankt voor het meedenken, maar alles is op Windows. Ik moet dan kast, beeldscherm meenemen en zit dan als nog zonder microfoon, geluid en webcam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:51
Croga schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 20:47:
[...]

Wat je nog zou kunnen overwegen;

Het geheugen in de iMac is redelijk eenvoudig te upgraden. Koop de 8GB versie en zet er een 32GB kit van een ander merk in, scheelt je veel geld.
Daarnaast heeft de iMac een mooie Thunderbolt 3 aansluiting. Dat is gewoon PCI express. Met een NVME SSD en een externe houder heb je dezelfde snelheid als de ingebouwde SSD voor een veel lagere prijs.
Op die manier kun je exact dezelfde functionaliteit krijgen voor een veel lagere prijs.
(Of gewoon een TB3 externe schijf zoals deze: pricewatch: Samsung X5 2TB Zwart)

En al die mensen die zeggen "Zelfbouw is veel goedkoper", die vergeten even dat 5K scherm van de iMac. Dat is een scherm waar je normaal rustig een €1200 of meer voor neer telt.

Het zijn vooral de upgrades die belachelijk duur zijn, niet persé het ding zelf.
Dit. Ik heb voor 1999 bij een DagDeal van MediaMarkt een 2019 27 inch iMac op de kop getikt. Dat is het middelste model dat Apple voor 2299 verkoopt.

Ik heb er zelf 64 GB RAM ingezet. Dat koop je voor 300 euro op Amazon.de. Ik heb een 1TB Fusion Drive, maar ben niet te spreken over de Fusion Drive. Ik heb het jarenlang gebruikt en het is een aanzienlijke bottle neck voor de snelheid. Ook zorgt het regelmatig voor crashes als de container er weer eens uit ligt.

Ik heb een Samsung X5 2TB SSD schijf via Thunderbolt 3 aan de iMac gekoppeld. Dat is ook meteen mijn opstartschijf. De X5 haalt vrijwel dezelfse snelheden als de interne SSD die Apple normaal levert. Daar hoef je het dus niet om te laten. Om de prijs ook niet. De SSD heeft me 634 euro gekost.

Al met al was ik voor 3200 euro (inclusief AppleCare+) klaar.
Misschien is dat een optie?

[ Voor 0% gewijzigd door Dennisweb op 27-03-2020 23:20 . Reden: Tikfoutje ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-06 12:54
TS vraagt een aankoopadvies, dit zijn jouw bijdragen:
Inverted_World schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 13:23:
Een 5K scherm, en een 256GB SSD haha. 8)7 Ik snap werkelijk waar niet hoe Apple dat durft te verkopen.
Inverted_World schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 13:31:
Maar goed, Mac's zijn ook al lang niet meer bedoelt voor de creatieve indrustrie natuurlijk.
En, wat denk je, is de TS hiermee geholpen???

Oké, on topic:

Koop je iMac op MacFreak.
Kies hier 16GB RAM en 1TB SSD, beide door MF laten plaatsen, dat scheelt heel veel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Niet online
Bij MacFreak heb je al voor €300 extra een 1TB SSD, terwijl dat via Apple €600 is (die optie bieden zij ook aan). Bij de geheugenuitbreiding scheelt het nog meer.

[ Voor 57% gewijzigd door syltheboy op 28-03-2020 01:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
syltheboy schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 01:51:
Bij MacFreak heb je al voor €300 extra een 1TB SSD, terwijl dat via Apple €600 is (die optie bieden zij ook aan). Bij de geheugenuitbreiding scheelt het nog meer.
Origineel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Niet online
@NotSoSteady Dat zou ik niet weten, je zou haast denken van niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
syltheboy schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 01:56:
@NotSoSteady Dat zou ik niet weten, je zou haast denken van niet.
Tja, het is een hoop geld, maar ik kijk er persoonlijk anders naar. Als ik naar een nieuwe iMac kijk dan weet ik dat het veel geld gaat kosten en 300 euro klinkt veel, echter is die dan wel gewoon origineel in plaats van een systeem dat al is opengemaakt. Straks is MacFreak er niet meer en is je iMac kapot, in dat geval is de financiële schade nog veel groter. Kun je nog beter kiezen voor een 500GB SSD in combinatie met een snelle externe schijf.

[ Voor 14% gewijzigd door NotSoSteady op 28-03-2020 02:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
Origineel MacFreak / Upgreatest.
Met 1 jaar garantie voor bedrijven, en 2 jaar voor particulieren en ZZP-ers.
Als MacFreak failliet gaat, dan kun je hopen op coulance van Apple, maar dan zit je zonder garantie. Gelukkig zijn er onafhankelijke reparatiebedrijven. En een iMac heeft geen onvervangbaar butterfly toetsenbord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
ikweethetbeter schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 10:23:
[...]

Origineel MacFreak / Upgreatest.
Met 1 jaar garantie voor bedrijven, en 2 jaar voor particulieren en ZZP-ers.
Als MacFreak failliet gaat, dan kun je hopen op coulance van Apple, maar dan zit je zonder garantie. Gelukkig zijn er onafhankelijke reparatiebedrijven. En een iMac heeft geen onvervangbaar butterfly toetsenbord!
Dus je gaat op een bedrag van 2000+ euro voor 300 euro risico lopen dat je zonder garantie komt te zitten en afhankelijk wordt van een onafhankelijk reparatiebedrijf. Klinkt als een goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels1093
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:29
Ik zou persoonlijk denk ik gaan voor een basismodel met een originele SSD (512 GB, lijkt mij voldoende als basis) een externe SSD werkt ook prima en snel via Thunderbolt. Later inbouwen is bij de slim modellen van Apple een heel gedoe.

Qua geheugen zou ik denk neigen naar 8 GB en dit zelf flink upgraden (dit is echt een fluitje van een cent en een kwestie van klepje open, geheugen erin en klepje dicht) en dit rechtvaardigt niet de upgrade prijs die apple hiervoor vraagt. Verder is dit een van de weinige hardware upgrade waar Apple zelf op de eigen support pagina's ondersteuning voor bied. Mijn ervaring met een Mac mini en een iMac 27 (late 2013) is dat het ook zonder gedoe werkt mits je het juiste Apple compatible geheugen koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xantilyst1
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 18-12-2020
Hi Ciedric,

Iedereen heeft het over Windows en upgraden maar je gaf al aan dat dat niet je ding is, dus dan maar verder kijken voor een nieuwe Mac?

Ik denk dat voor jou belangrijk is om te weten dat er in de afgelopen jaren maar twee echte verbeteringen zijn geweest in de iMac line-up: 5K scherm en 6-core procesoren. Op videokaart gebied is er niet veel winst behaald. Telkens paar nieuwe features en updates wat betreft videokaart geheugen, SSD snelheden, RAM snelheden en GPU.

Gezien je de nieuwe iMacs te duur vind kan je erg goed gaan kijken op marktplaats naar tweedehandse iMacs. Vergeleken met een laptop van Apple heeft een iMac geen accu en worden die computers vaak eenmalig weggezet. Daardoor zijn er heel veel tweedehandse iMacs te vinden die lijken alsof ze nieuw zijn. Ook hebben tweedehandse iMacs al vaak upgrades gekregen van het intern geheugen.

Om terug te komen op 5K, dit heb je vanaf het 27" model uit 2014 (deze bevat ook al USB 3.0). Het model uit 2015 bevat weinig nieuws tov 2014 model, hierdoor kan je je geld beter investeren in een 2014 model omdat die goedkoper zijn. Hierna volgt het 2017 model: weer iets nieuwer, paar nieuwe features, geen doorbaanbrekende hardware. Hierna volgt het 2019 model, die is recent met de nieuwste technologieën waarvan standaard 6-core processor, dit zie ik als iets dat ervoor gaat zorgen dat je mac weer lang meer zal gaan en lang updates zal krijgen.

Ik zou of voor een 2014 model gaan of 2019 model gaan, ligt precies eraan hoeveel het budget is.
Kijk goed naar SSD's, deze maken de macs gebruiksvriendelijker in opstartsnelheid.

Zelf heb ik recent een 27" 2014 model gekocht, voor vragen weet je me te vinden
Hopelijk help ik je hiermee, succes in je zoektocht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:03
Zelf zit ik niet in het onderwijs maar wij overwegen ook de aanschaf van een dergelijke iMac. Al jaren trouw apple gebruiker (MacBook Pro, ipad, iphone etc). Vanuit werk wel windows gebonden maar kan dat net zo goed uitvoeren op een macOS omgeving.

Nu overwegen wij ook de aanschaf van een 27 inch iMac. Vanuit de basis zou het instap model voldoende moeten zijn al ben ik niet kapot van de fusion drive en overweeg dan de upgrade naar een 256 ssd. Eventuele extra opslag is via thunderbold aan te sluiten... geheugen kan ik zelf upgraden waardoor er een prima apparaat kan komen te staan..

Werkzaamheden die ik zelf veel uitvoer: rdp-sessies en wat officewerk icm een citrix omgeving van klanten..
mijn vriendin is werkzaam in het onderwijs en heeft daar ook een rdp omgeving beschikbaar of zal zelf op de iMac wat office apps gebruiken om de leerstof te maken. (Veelal powerpoint).

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:42

BCC

Waarom doe je je videobewerking niet op je iPhone XS? Ding kan dat prima.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ciedric
xantilyst1 schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 13:04:
Hi Ciedric,

Iedereen heeft het over Windows en upgraden maar je gaf al aan dat dat niet je ding is, dus dan maar verder kijken voor een nieuwe Mac?

Ik denk dat voor jou belangrijk is om te weten dat er in de afgelopen jaren maar twee echte verbeteringen zijn geweest in de iMac line-up: 5K scherm en 6-core procesoren. Op videokaart gebied is er niet veel winst behaald. Telkens paar nieuwe features en updates wat betreft videokaart geheugen, SSD snelheden, RAM snelheden en GPU.

Gezien je de nieuwe iMacs te duur vind kan je erg goed gaan kijken op marktplaats naar tweedehandse iMacs. Vergeleken met een laptop van Apple heeft een iMac geen accu en worden die computers vaak eenmalig weggezet. Daardoor zijn er heel veel tweedehandse iMacs te vinden die lijken alsof ze nieuw zijn. Ook hebben tweedehandse iMacs al vaak upgrades gekregen van het intern geheugen.

Om terug te komen op 5K, dit heb je vanaf het 27" model uit 2014 (deze bevat ook al USB 3.0). Het model uit 2015 bevat weinig nieuws tov 2014 model, hierdoor kan je je geld beter investeren in een 2014 model omdat die goedkoper zijn. Hierna volgt het 2017 model: weer iets nieuwer, paar nieuwe features, geen doorbaanbrekende hardware. Hierna volgt het 2019 model, die is recent met de nieuwste technologieën waarvan standaard 6-core processor, dit zie ik als iets dat ervoor gaat zorgen dat je mac weer lang meer zal gaan en lang updates zal krijgen.

Ik zou of voor een 2014 model gaan of 2019 model gaan, ligt precies eraan hoeveel het budget is.
Kijk goed naar SSD's, deze maken de macs gebruiksvriendelijker in opstartsnelheid.

Zelf heb ik recent een 27" 2014 model gekocht, voor vragen weet je me te vinden
Hopelijk help ik je hiermee, succes in je zoektocht!
Over budget heb ik niks gezegd. Ik heb het geld wel voor zo'n (te) dure iMac, maar is het het waard? Je kunt geld maar 1x uitgeven zegt mijn vader altijd. De hypotheek draait ook door en de Subaru in de garage schreeuwt ook om nieuwe Pilot Sport banden.

Ik deel de mening van vele dat je belachelijk veel betaald voor upgrades die los echt véél goedkoper zijn. Is er veel verschil tussen een 2009 en een 2014 model? Ik voel dan meer voor het upgraden van mijn huidige late 2009 iMac met de volgende onderdelen:

2x https://www.onlinemacwink...y-2009-tot-late-2009.html

1x https://www.onlinemacwink...rcury-electra-3g-ssd.html

1x https://www.onlinemacwink...ar-35-sata-converter.html

1x https://www.onlinemacwink...imac-model-2009-2010.html

En eventueel deze:
1x https://www.onlinemacwink...2009-2010-incl-tools.html

Even het monteren daargelaten ben ik voor ongeveer een tiende van de prijs klaar.
Alleen rest mij de vraag is de Dual Core processor dan de belemmerende factor of is dit voldoende voor mijn gebruik? De RAM wordt 4x sneller. Ik zie ook dat RAM echt heel makkelijk te vervangen is, als ik dat wist had ik dit al veel eerder gedaan.
Wat is het effect als ik wel de RAM aanpak en de SSD nog niet ga doen?

Opstarten duurt nu ruim een minuut en als het bureaublad klaar staat hoor ik de hdd zijn werk nog steeds doen. Op de hdd staat de OSX en alle programma's en enkele documenten. Het meeste van de documenten, foto's en video's staan op een externe hdd. Ik zou alle documenten daar naar toe kunnen verhuizen en de externe hdd er standaard naast kunnen hangen i.p.v. alleen pakken als back up. Eventueel heb ik nog een andere externe hdd en kan ik mijn hdd die ik als TimeMachine gebruik ook nog opofferen omdat ik niet zo'n fan ben van de TimeMachine, een clean install werkt dan beter.
koentjuh1987 schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 13:25:
Zelf zit ik niet in het onderwijs maar wij overwegen ook de aanschaf van een dergelijke iMac. Al jaren trouw apple gebruiker (MacBook Pro, ipad, iphone etc). Vanuit werk wel windows gebonden maar kan dat net zo goed uitvoeren op een macOS omgeving.

Nu overwegen wij ook de aanschaf van een 27 inch iMac. Vanuit de basis zou het instap model voldoende moeten zijn al ben ik niet kapot van de fusion drive en overweeg dan de upgrade naar een 256 ssd. Eventuele extra opslag is via thunderbold aan te sluiten... geheugen kan ik zelf upgraden waardoor er een prima apparaat kan komen te staan..

Werkzaamheden die ik zelf veel uitvoer: rdp-sessies en wat officewerk icm een citrix omgeving van klanten..
mijn vriendin is werkzaam in het onderwijs en heeft daar ook een rdp omgeving beschikbaar of zal zelf op de iMac wat office apps gebruiken om de leerstof te maken. (Veelal powerpoint).
Daar ga ik hem ook voor gebruiken. Op extern bureaublad hoef ik niet meer te werken sinds ze met Office 365 werken en alles op de SharePoint gooien. De kinderen zelf werken met Snappet wat web-based is dus dat scheelt ook weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
NotSoSteady schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 10:33:
Dus je gaat op een bedrag van 2000+ euro voor 300 euro risico lopen dat je zonder garantie komt te zitten en afhankelijk wordt van een onafhankelijk reparatiebedrijf. Klinkt als een goed idee.
Ja, dat is een risico.
Maar welk bedrijf is zo gezond dat het alles overleeft?
Zo is iCentre failliet, jaren geleden al voorgegaan door Stonehouse, waar ik mijn eersdte iMac heb gekocht. PC dealers zijn al bij bosjes failliet gegaan, en hoeveel bedrijven overleven de Corona-crisis niet? Hoe sterk is Amac? Ik hoop sterk, maar ik heb geen glazen bol.

Het is een risico, het is aan de TS om de afweging te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ciedric
ikweethetbeter schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 14:40:
[...]

Ja, dat is een risico.
Zo is iCentre failliet, jaren geleden al voorgegaan door Stonehouse, waar ik mijn eersdte iMac heb gekocht. PC dealers zijn al bij bosjes failliet gegaan, en hoeveel bedrijven overleven de Corona-crisis niet? Hoe sterk is Amac? Ik hoop sterk, maar ik heb geen glazen bol.

Ik kijk op die site en wordt wel heel blij van de prijs. 128GB ram, 1TB ssd, 6 core processor en dan een 5k scherm in de iMac. En dat voor onder de 3k. Is dat dan wel een 2019 iMac?

Verder zit ik met de volgende vraag:
Hoe lang kan ik nog doorgaan met mijn iMac late 2009 nadat ik hem max upgrade naar 16GB ram en een 1TB ssd? Ook moet ik het moederbord batterijtje laten vervangen want al een jaar lang start de iMac op met een klok die op zijn gat ligt.

[ Voor 16% gewijzigd door Ciedric op 28-03-2020 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
Ciedric schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 15:06:
[...]

Ik kijk op die site en wordt wel heel blij van de prijs. 128GB ram, 1TB ssd, 6 core processor en dan een 5k scherm in de iMac. En dat voor onder de 3k. Is dat dan wel een 2019 iMac?

Hoe lang kan ik nog doorgaan met mijn iMac late 2009 nadat ik hem max upgrade naar 16GB ram en een 1TB ssd? Ook moet ik het moederbord batterijtje laten vervangen want al een jaar lang start de iMac op met een klok die op zijn gat ligt.
Ik verwacht van wel. Ze maken de iMac zelf los en plaatsen er een nieuwe SSD in. Je kan daardoor geen Apple Care toevoegen of support van Apple krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:03
Aangezien wij in het onderwijs werkzaam bent kun je ook bij de onderwijsshop de iMac kopen. Scheelt toch 6%...

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
@koentjuh1987
MF verkoopt ook iMacs met Apple upgrades, en dat met 9% korting.

@NotSoSteady
Inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ciedric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels1093
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:29
Ciedric schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 16:05:
Ik vraag me sterk af of het nog de moeite waard is. De late 2009 draait ook maximaal High Sierra. Natuurlijk helpt een SSD qua snelheid maar het blijft een relatief oude machine. Als je goedkoper klaar wilt zijn is het dan misschien slimmer om voor de tussenweg te gaan en een refurbished iMac met SSD aan te schaffen die in ieder geval Catalina draait. Ik denk dat je in dat geval voor maximaal rond de Euro 1.500 ook klaar bent een je een machine hebt die een stuk moderner is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ciedric
Ja ik denk dan toch sterk aan het basismodel 2019 met 16 gb en 1TB van MacFreaks.
Kom ik daar voldoende mee weg qua specs?

Is het het wachten waard op een 2020 model?
Die 2019 versie lijkt mij dan goedkoper te worden.

[ Voor 32% gewijzigd door Ciedric op 28-03-2020 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Laatst online: 10-06 21:40
Macrumors zegt: don’t buy - updates soon...
https://buyersguide.macrumors.com/#iMac

[ Voor 6% gewijzigd door Gluten Parody op 28-03-2020 23:17 ]

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ciedric
Waar precies lees jij die koop hem niet gedeelte?

Edit: al gevonden.

[ Voor 4% gewijzigd door Ciedric op 28-03-2020 21:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludwig005
  • Nu online

Ludwig005

@Ciedric als je op de knop genaamd 'macs' klikt zie je een overzicht van alle apple macs. Daar staat bij de imac: niet kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-06 22:25

PcDealer

HP ftw \o/

Ludwig005 schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 13:42:
[...]
Dat wordt dan wel schroeven geblazen(ik ken helaas geen toolless all-in-ones), maar een nieuwe mac kost veel meer.
HP Z1, EliteOne 800 en ProOne 600.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-06 18:09
Ciedric schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 18:48:
Ja ik denk dan toch sterk aan het basismodel 2019 met 16 gb en 1TB van MacFreaks.
Kom ik daar voldoende mee weg qua specs?

Is het het wachten waard op een 2020 model?
Die 2019 versie lijkt mij dan goedkoper te worden.
Ik zou wachten.

Ik heb even de MacBook Pro 16" van E2699,- naast de iMac 27" van E2599,- naast elkaar gehouden.

Als je ziet dat de MacBook Pro 16" standaard ten opzichte van de 15" een betere GPU heeft dan die in geupgrade 15" modellen, zou je kunnen verwachten (hoewel, het is Apple) dat de GPU van de nieuwe iMac standaard ook hoger komt te liggen dan die van de voorganger.

Als je dan ziet dat de MacBook Pro 16" begint met 16GB geheugen (+E250 in de store voor de iMac) en 512GB SSD (+E125 in de store voor de iMac) dan zie je dat je al wat extra moet uitgeven om op bepaalde punten aan gelijke specs te komen.

Verder zijn die apparaten qua processor en beeldscherm natuurlijk niet te vergelijken, maar het geeft wel aan dat zelfs de wat duurdere iMac geupgrade moet worden om op die punten aan gelijke specs te komen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Chrosser
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13:39

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

Ik lees een heleboel Posts die eigenlijk geen antwoord geven op je vraag, dus dat ga ik proberen te doen en onderbouwen.

2 dingen:

Als je er nu een nodig hebt, zou ik hem nu kopen. Er komt altijd een nieuwer model uit die weer beter sneller etc is. Je kunt dan blijven wachten. Apple heeft net een nieuwe iPad Pro en MacBook Air aangekondigd. Is het dan waarschijnlijk dat ze binnen twee maanden een refresh doen van de IMac? Zelf zou ik zeggen van niet. Maar als andere mensen hier een betere inschatting van kunnen geven op basis van ervaringen dan zou je hier nog rekening mee kunnen houden.

Als je wel nu wil kopen. Ik zou voor het basismodel gaan met 16 gb geheugen en een 512gb SSD. Met de taken die je beschrijft moet 16gb echt genoeg zijn. Ik zou niet kunnen bedenken waar je in de komende 10 jaar 32 gb voor nodig hebt tenzij je de hele dag 4K video’s aan het editten bent. Met een 512gb SSD heb je meer dan voldoende voor Macos + alle programma’ s die je wil installeren. Alle media bestanden kun je of in de cloud zetten, of zoals je nu doet aan een externe HDD of op termijn een externe SSD (die zijn momenteel ook best betaalbaar). Je komt dan met onderwijskorting uit op 2560 euro. Geen goedkope uitgave maar ik denk wel een prima middenweg tussen lange termijn performance en exorbitante upgrade prijzen.

Als laatste zou ik er niet voor kiezen om een SSD te laten installeren buiten apple om. Bij een externe partner krijg je wellicht garantie op het inbouwen en de SSD zelf. Maar als een keer wat met het scherm, moederbord of processor is, zit je te kijken. Apple wijst je dan denk ik de deur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-06 18:09
Let trouwens wel op dat als je de iMac met 575X GPU gaat configureren je soms op dezelfde prijzen uitkomt als de iMac de 580X GPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:44
ikweethetbeter schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 14:40:
[...]

Ja, dat is een risico.

Ik denk dat Apple zelf een redelijk goede kans heeft om een heleboel te overleven. Niet alles maar het moet wel heel gek lopen als Apple failliet gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
@Volkan1984
Ja, ik denk zeker dat je gelijk hebt.

Ik heb veel spullen van Apple, die vind ik goed en prettig werken, maar ik koop zelden bij Apple, want ik vind het geen prettige winkels. Net iets te arrogant, alsof je blij mag zijn dat je daar iets mag kopen, en voor support tijdens garantie moet je een afspraak maken, dan kun je niet zomaar de winkel binnenlopen. Dat, en de prijzen die altijd hoog blijven.

Je snapt het: ik koop mijn Apple spullen elders. En niets of niemand garandeert dat "elders" volgend jaar nog bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
ikweethetbeter schreef op zondag 29 maart 2020 @ 09:58:
@Volkan1984
Ja, ik denk zeker dat je gelijk hebt.

Ik heb veel spullen van Apple, die vind ik goed en prettig werken, maar ik koop zelden bij Apple, want ik vind het geen prettige winkels. Net iets te arrogant, alsof je blij mag zijn dat je daar iets mag kopen, en voor support tijdens garantie moet je een afspraak maken, dan kun je niet zomaar de winkel binnenlopen. Dat, en de prijzen die altijd hoog blijven.

Je snapt het: ik koop mijn Apple spullen elders. En niets of niemand garandeert dat "elders" volgend jaar nog bestaat.
Support tijdens garantie heb je inderdaad een afspraak voor nodig: het halve land komt daar langs voor support, lijkt het wel. Ik snap dat wel. En de prijzen, tsja.. je koopt Apple spullen. Die zijn duur, dat weet je. Dat heeft voor mij nooit een rol gespeeld waar ik mijn spullen koop.

Arrogantie is iets wat je zelf ervaart. Ik heb dat zelf niet zo ervaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikweethetbeter
@Volkan1984
Bij mijn eerste iMac (2003) mocht ik zo ongeveer blij zijn dat ik bij Stonehouse naar binnen mocht.

Mijn tweede iMac (2008) heb ik bij de MediaMarkt gekocht. Beperkte productkennis, prima service, inclusief het onder garantie vervangen van een kapot toetsenbord.

Mijn derde iMac (2015) wilde ik bij de Apple Store kopen. Uitgebreide productkennis, maar uit de hoogte. Alle bezwaren die ik aandroeg tav bv de Fusion Drive werden hooghartig weggelachen, ik wist niet waar ik het over had. Dus werd het geen Apple Store maar Amac. Nog geen dag spijt van gehad.

Tel erbij op dat dat mij de deur werd gewezen toen ik met een daar gekochte iPhone met problemen kwam omdat ik geen afspraak had gemaakt. Dat was voor mij de druppel.

Een Apple Store is voor mij "kijken kijken niet kopen". Ik geef mijn geld liever uit bij een bedrijf dat niet alleen hart heeft voor Apple spullen maar ook voor Apple klanten, en die service als iets natuurlijks zien ipv een noodzakelijk kwaad volgens de Europese wetten.

@TS
Laat mijn verhaal jou niet tegenhouden als je toch bij Apple wilt kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
ikweethetbeter schreef op zondag 29 maart 2020 @ 15:01:
@Volkan1984
Bij mijn eerste iMac (2003) mocht ik zo ongeveer blij zijn dat ik bij Stonehouse naar binnen mocht.

Mijn tweede iMac (2008) heb ik bij de MediaMarkt gekocht. Beperkte productkennis, prima service, inclusief het onder garantie vervangen van een kapot toetsenbord.

Mijn derde iMac (2015) wilde ik bij de Apple Store kopen. Uitgebreide productkennis, maar uit de hoogte. Alle bezwaren die ik aandroeg tav bv de Fusion Drive werden hooghartig weggelachen, ik wist niet waar ik het over had. Dus werd het geen Apple Store maar Amac. Nog geen dag spijt van gehad.

Tel erbij op dat dat mij de deur werd gewezen toen ik met een daar gekochte iPhone met problemen kwam omdat ik geen afspraak had gemaakt. Dat was voor mij de druppel.

Een Apple Store is voor mij "kijken kijken niet kopen". Ik geef mijn geld liever uit bij een bedrijf dat niet alleen hart heeft voor Apple spullen maar ook voor Apple klanten, en die service als iets natuurlijks zien ipv een noodzakelijk kwaad volgens de Europese wetten.

@TS
Laat mijn verhaal jou niet tegenhouden als je toch bij Apple wilt kopen.
Grappig. Sinds 2007 heeft Apple ook Apple Stores in de MediaMarkt. Volgens het shop-in-shop concept met medewerkers van Apple zelf. Dus grote kans dat je alsnog in een Apple Store hebt gekocht..

Zelf altijd goede ervaringen met Apple Stores. Het ligt er natuurlijk ook aan hoe je jezelf opstelt.
Beter niet zoals je user name aangeeft. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
CR2032 schreef op zondag 29 maart 2020 @ 23:04:
Grappig. Sinds 2007 heeft Apple ook Apple Stores in de MediaMarkt. Volgens het shop-in-shop concept met medewerkers van Apple zelf. Dus grote kans dat je alsnog in een Apple Store hebt gekocht..
Ik heb geen idee of ze bij Apple of bij MM op de loonlijst staan, wat ik wel weet is dat je ook in 2008 al 2 jaar MM garantie had, terwijl dat bij Apple toen nog 1 jaar was, waarvoor je dan ook nog extreem hard je best moest doen. Toen mijn toetsenbord na 1,5 jaar kapot ging, kreeg ik zonder gezeik of wachten een nieuwe mee.
Zelf altijd goede ervaringen met Apple Stores. Het ligt er natuurlijk ook aan hoe je jezelf opstelt.
Beter niet zoals je user name aangeeft. ;)
Het is een nickname, als je daar niet door heen kunt kijken... Maar goed, dat verwacht je dan ook niet van een knoopcelletje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bremsy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10-06 19:02
Volgens mij zijn de Apple afdelingen in de MM geen onderdeel van de Apple Store. Volgens mij zijn het Authorized Resellers. Die moeten aan bepaalde voorwaarden voor de verkoopdisplays doen, waardoor ze een beetje op de Apple Store lijken.

Je krijgt je consumentengarantie dan dus van MM en niet van Apple. Apple geeft dan alleen fabrieksgarantie (1 jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Heb je al eens in de MacFreak shop gekeken? De prijzen liggen daar onder de reseller prijzen, zo adverteert men. Daarbij zijn de upgrades ook goedkoper dan bij Apple. Neem in ieder geval eens een kijkje zou ik zeggen: https://macfreak.nl/shop/...ac-27-met-upgrade-opties/

[ Voor 1% gewijzigd door sypie op 30-03-2020 14:57 . Reden: Niks gezegd:-) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie
Bremsy schreef op maandag 30 maart 2020 @ 14:53:
Volgens mij zijn de Apple afdelingen in de MM geen onderdeel van de Apple Store. Volgens mij zijn het Authorized Resellers. Die moeten aan bepaalde voorwaarden voor de verkoopdisplays doen, waardoor ze een beetje op de Apple Store lijken.

Je krijgt je consumentengarantie dan dus van MM en niet van Apple. Apple geeft dan alleen fabrieksgarantie (1 jaar).
Sowiso altijd bij Apple zelf bestellen, absoluut niet een AMAC of MM of wat dan ook. Bij de Switch in belgie (vlaamse versie van AMAC) alleen maar ellende.

Je wilt graag Consumenten Recht hebben erop via Apple. Dan kan je overal terecht en hoef je niet 5-6 weken te wachten zoals bij die andere verkoop punten.

Dus gouden tips:
- koop particulier, NIET zakelijk dus. Want die BTW is het niet waard.
- koop direct bij Apple

Terug komend op mijn eerdere advies, 27 inch iMac met SSD.

Kan je zelf vol proppen met RAM, besteld via Amazon.de (heb 450 euro voor 64GB betaald)

Just my 2 cents.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• no_way_today
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-06 12:35
Zit zelf ook in het onderwijs en via surfspot kun je prima iMacs kopen, een met nummeriek toetsenbord, 512 ssd, 2250,-. Die schoolbesturen zijn leuk, maar ze verwachten echt niet dat je een opnamestudio aanschaft. Zelfs als lc docent een flinke uitgave! Wat zij waarschijnlijk bedoelen is dat je een instructie opneemt van je les, gewoon op opnemen klikken in teams (Office 365) en klaar. Willen ze meer: lever dan maak de spullen die nodig zijn. Bij ons op school hebben ze nu gezegd: tandje minder mag nu! We zij allang blij dat jullie op afstand (naar vermogen) lesgeven. Bij jou klinkt het als uitbuiting van de situatie. Bieden ze een training aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MoldyInko
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20-03-2021
slijkie schreef op maandag 30 maart 2020 @ 18:58:
[...]

Sowiso altijd bij Apple zelf bestellen, absoluut niet een AMAC of MM of wat dan ook. Bij de Switch in belgie (vlaamse versie van AMAC) alleen maar ellende.

Je wilt graag Consumenten Recht hebben erop via Apple. Dan kan je overal terecht en hoef je niet 5-6 weken te wachten zoals bij die andere verkoop punten.

Dus gouden tips:
- koop particulier, NIET zakelijk dus. Want die BTW is het niet waard.
- koop direct bij Apple

Terug komend op mijn eerdere advies, 27 inch iMac met SSD.

Kan je zelf vol proppen met RAM, besteld via Amazon.de (heb 450 euro voor 64GB betaald)

Just my 2 cents.
Coolblue zou ook nog kunnen. Die hebben over het algemeen wel goede service.

Aan de TS: Ik zou wachten op de nieuwe generatie iMacs die hopelijk deze zomer of voor kerst 2020 komt. De vraag is wanneer want Apple is vaak hierover vaag met aankondigen.

Dat is iets wat ik zou doen.

[ Voor 3% gewijzigd door MoldyInko op 06-04-2020 07:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ciedric
no_way_today schreef op maandag 6 april 2020 @ 07:08:
Zit zelf ook in het onderwijs en via surfspot kun je prima iMacs kopen, een met nummeriek toetsenbord, 512 ssd, 2250,-. Die schoolbesturen zijn leuk, maar ze verwachten echt niet dat je een opnamestudio aanschaft. Zelfs als lc docent een flinke uitgave! Wat zij waarschijnlijk bedoelen is dat je een instructie opneemt van je les, gewoon op opnemen klikken in teams (Office 365) en klaar. Willen ze meer: lever dan maak de spullen die nodig zijn. Bij ons op school hebben ze nu gezegd: tandje minder mag nu! We zij allang blij dat jullie op afstand (naar vermogen) lesgeven. Bij jou klinkt het als uitbuiting van de situatie. Bieden ze een training aan?
Nee het is net zoals jij omschrijft, schermopname volstaat.
Ik kon een webinar volgen over de basis van Teams, maar die basis beheers ik wel. Ook kwam die webinar voor mij te vroeg, want nu zit ik met gevorderde vragen die ik nu met mijn ICT-er deel. Hij heeft een groter netwerk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• no_way_today
Ciedric schreef op maandag 6 april 2020 @ 16:49:
[...]

Nee het is net zoals jij omschrijft, schermopname volstaat.
Ik kon een webinar volgen over de basis van Teams, maar die basis beheers ik wel. Ook kwam die webinar voor mij te vroeg, want nu zit ik met gevorderde vragen die ik nu met mijn ICT-er deel. Hij heeft een groter netwerk.
Een excuus voor een mooie iMac is nooit verkeerd! Zelf wacht ik af wat het najaar gaat brengen. Te lang zitten we vast aan het huidige iMac design en de geruchten zijn toch dat er wel eens een nieuw design kan gaan komen! Hopelijk nemen ze ook afscheid van die fusion drives en wordt ssd standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ciedric
Heb mijn huidige iMac bij de Mediamarkt gekocht, binnen een halfjaar stond de iMac helemaal vast bij het opstarten, wit scherm en niks doen. Applecare bellen en naar de iFactors in Delft gereden.
Direct en netjes geholpen, die gozer koppelde er een usb keyboard aanvast, deed een geheime toetsen combi en hij deed het weer! Installeerde als service nog een programma dacht Perrian of zo.

Top zaak en dat terwijl de Mac van de MM kwam!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubix
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ciedric schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 10:29:
...deed een geheime toetsen combi en hij deed het weer!...
https://support.apple.com/nl-nl/HT204063 toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ciedric

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Volkan1984
MoldyInko schreef op maandag 6 april 2020 @ 07:26:
[...]

Coolblue zou ook nog kunnen. Die hebben over het algemeen wel goede service.
Ze hebben echter geen Apple Stores waar ze vrij vlot je Mac kunnen repareren. Al is dat natuurlijk vooral handig als je een beetje in de buurt woont van een Apple Store.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MoldyInko
Dat klopt. Maar er zijn maar al heel weinig Apple Stores in Nederland. Dus ik zie eerlijk gezegd niet het voordeel behalve de snelle reparaties of een omwisseling.

Ik ben wel eens vroeger naar Amsterdam afgereisd met het openbaar vervoer. Het halve land door omdat toen mijn iPad een barst had. Uitstekend geholpen dat niet, maar de pickup service (?) van Coolblue lijkt mij ook wel oke. Maar ja hier heb ik helaas geen ervaring mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MoldyInko
no_way_today schreef op maandag 6 april 2020 @ 16:59:
[...]

Een excuus voor een mooie iMac is nooit verkeerd! Zelf wacht ik af wat het najaar gaat brengen. Te lang zitten we vast aan het huidige iMac design en de geruchten zijn toch dat er wel eens een nieuw design kan gaan komen! Hopelijk nemen ze ook afscheid van die fusion drives en wordt ssd standaard.
Ik hoop the zeerste op een nieuw en fris ontwerp. Maar ook de betaalbaarheid rn anno 2020 SSD als standaard. Ik moest altijd al een beetje huilen van een 5400 RPM disk als standaard in 2017...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• no_way_today
MoldyInko schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 19:32:
[...]

Ik hoop the zeerste op een nieuw en fris ontwerp. Maar ook de betaalbaarheid rn anno 2020 SSD als standaard. Ik moest altijd al een beetje huilen van een 5400 RPM disk als standaard in 2017...
Vooral die fusiondrive naar ssd houdt bij mij tegen dat ik eerder geen nieuwe Mac had gekocht. Die prijzen kloppen gewoon niet. Zeker in deze tijd niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Volkan1984
MoldyInko schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 19:30:
[...]

Dat klopt. Maar er zijn maar al heel weinig Apple Stores in Nederland. Dus ik zie eerlijk gezegd niet het voordeel behalve de snelle reparaties of een omwisseling.

Ik ben wel eens vroeger naar Amsterdam afgereisd met het openbaar vervoer. Het halve land door omdat toen mijn iPad een barst had. Uitstekend geholpen dat niet, maar de pickup service (?) van Coolblue lijkt mij ook wel oke. Maar ja hier heb ik helaas geen ervaring mee.
Apple biedt ook pickup service aan voor iMac (en reparatie op locatie) maar dan moet je wel AppleCare+ hebben.
Pagina: 1