Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 571Pro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-09 22:40
Mijn vraag

Bestaat er enige software al dan niet te betalen. Die een mail server is maar ook tegelijk fungeert zoals google apps. Met apps zoals gmail etc. Nu gebruik ik namelijk gmail icm google apps voor oa de kalender en de mail functie omdat ik hier gemakkelijk waar ook ter wereld de inbox kan raadplegen met alle mails en per direct kan mailen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Bedoeling is dat het draait op een Raspberry Pi 4 (of variant) met een aangesloten schijf die dient voor alle mail opslag. Waarschijnlijk met Ubuntu.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik vond oa iredmail maar deze spreekt van mobile integratie via browser.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:01

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik begrijp je vraag niet helemaal denk ik...
571Pro schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 11:48:
Nu gebruik ik namelijk gmail icm google apps voor oa de kalender en de mail functie omdat ik hier gemakkelijk waar ook ter wereld de inbox kan raadplegen met alle mails en per direct kan mailen.
Volgens mij heb je toch al een perfecte oplossing? Waarom zou je dit zelf willen draaien?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.....ActiveSync? IMAP?

Volgens mij denk je veel te moeilijk. Probeer eens te verduidelijken wat je doel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Krauts
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-09 18:26
Als je een mailoplossing zoekt: Linux (lees: RPi) heeft IMAP en SMTP oplossingen die open source zijn én in te stellen zijn op je smartphone.
https://lmgtfy.com/?q=raspberry+pi+mailserver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 571Pro
Question Mark schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 12:02:
Ik begrijp je vraag niet helemaal denk ik...

[...]

Volgens mij heb je toch al een perfecte oplossing? Waarom zou je dit zelf willen draaien?
Omdat ik echter van gmail en google apps vanaf wil. Als het in eigen beheer is, heb ik een beter overzicht en kan ik meerdere users aanmaken. Nu is per user €4 per maand waarbij het al snel oploopt.
Rob Krauts schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 12:09:
Als je een mailoplossing zoekt: Linux (lees: RPi) heeft IMAP en SMTP oplossingen die open source zijn én in te stellen zijn op je smartphone.
https://lmgtfy.com/?q=raspberry+pi+mailserver
Zover was ik ook al... Als ik het google zie ik nergens integratie voor mobile devices zoals iPhone of Android. Of heeft uw lmgtfy hiervoor ook een uitleg?

[ Voor 33% gewijzigd door 571Pro op 27-03-2020 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
571Pro schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 11:48:
Mijn vraag

Bestaat er enige software al dan niet te betalen. Die een mail server is maar ook tegelijk fungeert zoals google apps. Met apps zoals gmail etc. Nu gebruik ik namelijk gmail icm google apps voor oa de kalender en de mail functie omdat ik hier gemakkelijk waar ook ter wereld de inbox kan raadplegen met alle mails en per direct kan mailen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Bedoeling is dat het draait op een Raspberry Pi 4 (of variant) met een aangesloten schijf die dient voor alle mail opslag. Waarschijnlijk met Ubuntu.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik vond oa iredmail maar deze spreekt van mobile integratie via browser.

Alvast bedankt!
Je zou kunnen kijken of Owncloud wat voor je is wat betreft agenda en gezamenlijke bewerken en opslaan van documenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:01

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

571Pro schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 12:25:
[...]

Omdat ik echter van gmail en google apps vanaf wil. Als het in eigen beheer is, heb ik een beter overzicht en kan ik meerdere users aanmaken. Nu is per user €4 per maand waarbij het al snel oploopt.
Okay, maar in je topicstart geef je aan dat het niet uitmaakt of het al-dan-niet betaald is. Wat is het nu?

Bij een betaalde dienst heb je overigens ook overzicht, en kun je ook meerdere users aanmaken. Bovendien heb je ook garanties over uptime en disaster recovery.

Kun je de case eens wat duidelijker omschrijven? Gaat het om zakelijk, of privé. Hoeveel users, hoelang mogen zaken down zijn, wil je nog iets van disaster recovery of een backup?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-09 01:02

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 571Pro
Question Mark schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 13:11:
[...]

Okay, maar in je topicstart geef je aan dat het niet uitmaakt of het al-dan-niet betaald is. Wat is het nu?

Bij een betaalde dienst heb je overigens ook overzicht, en kun je ook meerdere users aanmaken. Bovendien heb je ook garanties over uptime en disaster recovery.

Kun je de case eens wat duidelijker omschrijven? Gaat het om zakelijk, of privé. Hoeveel users, hoelang mogen zaken down zijn, wil je nog iets van disaster recovery of een backup?
Ik wil gerust betalen maar niet in de vorm van een abbonement. Het is beide prive als zakelijk.
Het zal een 3-4 tal users zijn. Backup zal zowiezo dan lopen.
Dacht in eerste instantie
1 Rock Pi 4 met 1TB M2 SSD draaiende met ubuntu hiervoor waar ook owncloud draait met inderdaad misschien de kalender zoals Synoniem aangeeft oa om al van Dropbox en diens limieten af te zijn.

Bedoeling is dan dat het een server is die als catch all werkt en dan clienten zoals outlook(PC) een app op android/iphone om ook eventueel on the fly emails hier kan van beantwoorden. Zoals nu het geval is met gmail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Krauts
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-09 18:26
571Pro schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 12:25:
[...]

[...]

Zover was ik ook al... Als ik het google zie ik nergens integratie voor mobile devices zoals iPhone of Android. Of heeft uw lmgtfy hiervoor ook een uitleg?
IMAP (inkomend) en SMTP (uitgaand) zijn beide in te stellen op een smartphone. Je gebruikt vervolgens een app naar keuze om de mails te bekijken.
Let erop dat je poort 25 moet kunnen open zetten om mails te kunnen ontvangen, of gebruik een relayserver om alles af te leveren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
Ik wil je niet afbranden ofzo, maar ik ga in principe uit van, als je dit soort zaken moet vragen op een forum, begin er dan niet aan. Blijkbaar heb je (nog) te weinig kennis/inzicht hoe of waar je dit soort zaken kan vinden en of zelf opzetten. Gevaar gaat zitten in het feit dat je dan nog niet 100% begrijpt wat je allemaal aan het doen ben en daardoor gaten laat vallen in o.a. veiligheid.

Als dan toch, speel er dan eerst wat mee zonder het op het grote boze internet aan te sluiten meteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 571Pro
mvrhrln schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 14:59:
Ik wil je niet afbranden ofzo, maar ik ga in principe uit van, als je dit soort zaken moet vragen op een forum, begin er dan niet aan. Blijkbaar heb je (nog) te weinig kennis/inzicht hoe of waar je dit soort zaken kan vinden en of zelf opzetten. Gevaar gaat zitten in het feit dat je dan nog niet 100% begrijpt wat je allemaal aan het doen ben en daardoor gaten laat vallen in o.a. veiligheid.

Als dan toch, speel er dan eerst wat mee zonder het op het grote boze internet aan te sluiten meteen.
We moeten ergens beginnen. En daarvoor dient een forum toch om vragen te stellen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mvrhrln
571Pro schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 18:28:
[...]
We moeten ergens beginnen. En daarvoor dient een forum toch om vragen te stellen?
Jazeker, probleem ligt in het feit dat je niet weet waar je moet beginnen.

Welk probleem wil je oplossen?
Ah, kosten.
Zeker zoaals ik lees dat je het ook zakelijk gebruik moet je je afvragen of er op die kosten daadwerkelijk te besparen valt. Je moet voor je eigen werkzaamheden dan ook een "uurtarief" rekenen natuurlijk. Je moet de boel monitoren, backuppen, backup's controleren, onderhoud, updates,, problemen fixen. Zorgen voor continue bereikbaarheid (dual WAN/ backup internet aansluiting) etc etc.

[ Voor 39% gewijzigd door mvrhrln op 27-03-2020 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 571Pro
mvrhrln schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 18:30:
[...]

Jazeker, probleem ligt in het feit dat je niet weet waar je moet beginnen.

Welk probleem wil je oplossen?
Ah, kosten.
Zeker zoaals ik lees dat je het ook zakelijk gebruik moet je je afvragen of er op die kosten daadwerkelijk te besparen valt. Je moet voor je eigen werkzaamheden dan ook een "uurtarief" rekenen natuurlijk. Je moet de boel monitoren, backuppen, backup's controleren, onderhoud, updates,, problemen fixen. Zorgen voor continue bereikbaarheid (dual WAN/ backup internet aansluiting) etc etc.
De vraag was;

Had u dit ook gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrhrln
Ja, die bestaat zeker.

Je zou ook eens kunnen kijken naar een Synology NAS als alternatief, daar draait tegenwoordig ook allerlei software op als email, kalendar etc. (evt via packages van derden).

[ Voor 35% gewijzigd door mvrhrln op 27-03-2020 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:21
Hou er rekening mee, als je aan de andere kant van de wereld zit, en je PI stopt er mee, je een probleempje hebt.
En PI met volgens mij veel schrijftransacties is niet het meest stabielste.

Heb je er ook over nagedacht over security?
Hou ook rekening mee met je ISP, voor een stabiele oplossing moet je vast IP hebben. Maar ook een goede IP range. Als je pech hebt, val je onder een zwarte lijst, en komt de meeste email niet aan. Of soms wel en soms niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Wil je dit zakelijk of privé gaan gebruiken? Dat maakt nogal een verschil in de te kiezen oplossing.

Laat maar, lezen is ook een vak.

Voor zakelijke toepassingen zou ik dit pas overwegen om zelf te hosten met meer dan 200 users en een goed team van professionals.

Wil je perse kosten besparen kijk dan eens naar Synology.

Wil je van Google af, ga dan naar Microsoft.

[ Voor 58% gewijzigd door Diederik op 27-03-2020 18:52 ]

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

571Pro schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 18:34:
[...]

De vraag was;

Had u dit ook gelezen?
Het probleem in je vraag is dat je zodanig veel basiskennis mist dat je niet begrijpt dat elke normale mail app met alle mailservers kan verbinden. Je kan outlook, apple mail, gmail app en zo 100-en anderen allemaal gebruiken met vrijwel elke mailserver.

Geld ga je iig niet besparen op je 3-4 users a 4 euro per maand, en kwa veiligheid ga je er gegarandeerd op achteruit
Pagina: 1