Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:42
Afgelopen dagen meerdere malen met de TP-Link helpdesk gebeld en gemaild maar we zijn nu op een punt gekomen waarop men aangeeft dat het niet kan. Nu begrijp ik dat het de fabrikant van de apparatuur is, maar ik snap de uitleg niet én heb stiekem de hoop dat jullie hier nog een oplossing hebben (of mij beter kunnen uitleggen waarom het niet werkt :X ).

Probleem:
SolarEdge (SE) omvormer heeft verbinding met SE servers indien deze rechtstreeks op de KPN Experiabox aangesloten is of wanneer hier een TP-Link TL-SG1008D (unmanaged switch) tussen zit.
Zodra er een Deco M9 Plus (in accesspoint mode) of TL-SG108PE (managed switch) tussen gezet wordt dan gebeuren er 2 dingen:
1) bij DCHP vanuit Experiabox krijgt de omvormer geen ip-adres en geen contact met de SE-servers.
2) met een vast ingesteld ip-adres op de omvormer krijgt hij geen contact met de SE-servers.

Doel:
Voorkomen dat ik nog een UTP-kabel naar de schuur moet trekken. Er ligt nu 1 UTP-kabel vanaf de meterkast naar de schuur en die wil ik graag voor de Deco in de schuur gebruiken. De omvormer kan ik dan op de 2e netwerkpoort van de Deco in de schuur aansluiten.

Apparatuur:
KPN Experiabox v10a (192.168.2.254)
TP-Link TL-SG108PE (192.168.2.201 vast ip)
TP-Link Home Deco M9 Plus
SolarEdge SE8k (192.168.2.205 vast ip)
Benodigde poorten voor SolarEdge omvormer 22222 en 22221 (deze hoef ik niet open te zetten in de Experiabox, alles werkt plug&play)
DHCP range Experiabox: 192.168.2.1 t/m 200

Ik heb daarnaast nog een TL-SG1008D liggen.

Overigens zou een simpele oplossing zijn om de TL-SG1008D in de schuur te plaatsen en daar de Deco in de schuur + omvormer op aan te sluiten. Maar dan heb ik weer een extra apparaat ertussen + aan staan. Vind ik zonde.

Laatste reactie helpdesk TP-Link:
De deco is een apart apparaat . Hij draait in AP modus. Mogelijk dat de omvormer dan een ander Mac adres ziet. Ookal komt het IP adres van de KPN router af, wat de Deco 1 op 1 doorgeeft in AP modus, het Mac adres is anders. De Omvormer koppelt zich waarschijnlijk aan het Mac adres van de hoofdrouter.

Deze switch (TL-SG108PE) is niet unmanaged maar managed. Hierdoor ziet de omvormer dit apparaat ook weer als een los apparaat. Het IP adres wat u krijgt via deze switch komt ook van de KPN af maar de omvormer ziet deze managed switch weer als een apart apparaat met een ander Mac adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Klinkt alsof de Deco een routed hop in het netwerk is ipv een bridge (welke volledig transparant is)
Kan je de SE omvormer een vast IP geven en krijg je dan een ping reply vanuit het segment wat het dichts bij de experiabox zit?
Een managed switch zou ook gewoon moeten werken, aangezien die ook transparant moet zijn. tenzij er verkeerde VLANS op de poorten ingesteld staan.
Het gaat goed tenzij er een netwerk device is wat aan MAC adressen in de packeten gaat sleutelen (denk aan de DECO)

[ Voor 13% gewijzigd door SniperGuy op 27-03-2020 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
SniperGuy schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 11:17:
Klinkt alsof de Deco een routed hop in het netwerk is ipv een bridge (welke volledig transparant is)
Kan je de SE omvormer een vast IP geven en krijg je dan een ping reply vanuit het segment wat het dichts bij de experiabox zit?
Een managed switch zou ook gewoon moeten werken, aangezien die ook transparant moet zijn. tenzij er verkeerde VLANS op de poorten ingesteld staan.
Het gaat goed tenzij er een netwerk device is wat aan MAC adressen in de packeten gaat sleutelen (denk aan de DECO)
Ik wil je vragen graag beantwoorden, maar heb dan iets meer informatie nodig.
Omvormer heeft een vast ip-adres 192.168.2.205.
Als ik deze nu vanaf de laptop ping krijg ik onderstaande respons:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
PING 192.168.2.205 (192.168.2.205): 56 data bytes
Request timeout for icmp_seq 0
Request timeout for icmp_seq 1
Request timeout for icmp_seq 2
Request timeout for icmp_seq 3
ping: sendto: No route to host
Request timeout for icmp_seq 4
ping: sendto: Host is down
Request timeout for icmp_seq 5
Request timeout for icmp_seq 6
Request timeout for icmp_seq 7
Request timeout for icmp_seq 8
Request timeout for icmp_seq 9
Request timeout for icmp_seq 10
Request timeout for icmp_seq 11
Request timeout for icmp_seq 12
Request timeout for icmp_seq 13
Request timeout for icmp_seq 14
Request timeout for icmp_seq 15
Request timeout for icmp_seq 16
Request timeout for icmp_seq 17
Request timeout for icmp_seq 18
Request timeout for icmp_seq 19
Request timeout for icmp_seq 20
Request timeout for icmp_seq 21
Request timeout for icmp_seq 22
Request timeout for icmp_seq 23
Request timeout for icmp_seq 24
Request timeout for icmp_seq 25
Request timeout for icmp_seq 26
Request timeout for icmp_seq 27
Request timeout for icmp_seq 28
ping: sendto: No route to host
Request timeout for icmp_seq 29
Request timeout for icmp_seq 30
enz

In de TL-SG108PE (managed switch) heb ik de volgende mogelijkheden onder VLAN:
MTU VLAN --> disable
Port Base VLAN --> enable echter volgens mij niks ingesteld, zie screenshot hieronder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UpxktDc6KGyTwHjlE3nBXI-bBcI=/f/image/TsB7R9HzQr2d6VdkhcBTC1cZ.png
802.1Q VLAN --> disable
802.1Q PVID Setting --> niet gevuld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Nu online
je zou het kunnen testen door ipv de SE omvormer je laptop aan diezelfde switchpoort te hangen en te kijken of je dan wel connectiviteit hebt.

Ik neem aan dat subnetmasker en gateway allemaal goed ingesteld staan?
subnetmask is ws 255.255.255.0 en gateway 192.168.2.254. Dit moeten alle devices in het netwerk hebben en overal hetzelfde zijn.

Vwb de Deco: die 2e poort lijkt toch iets anders te doen dan alleen switching...

[ Voor 10% gewijzigd door SniperGuy op 27-03-2020 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
SniperGuy schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 11:35:
je zou het kunnen testen door ipv de SE omvormer je laptop aan diezelfde switchpoort te hangen en te kijken of je dan wel connectiviteit hebt.

Ik neem aan dat subnetmasker en gateway allemaal goed ingesteld staan?
subnetmask is ws 255.255.255.0 en gateway 192.168.2.254. Dit moeten alle devices in het netwerk hebben en overal hetzelfde zijn.
Subnet en gateway staan inderdaad op bovengenoemde waarden in de omvormer.
Als ik een laptop aan de deco of switch hang heb ik wel internet, plug ik dezelfde netwerkkabel vervolgens in de omvormer dan heeft die geen verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Nu online
dan zou je bijna een issue met de SE omvormer verwachten.
probeer eens:
-de SE een IP te geven 192.168.1.10 met subnet 255.255.255.0
-een laptop een ip adres te geven 192.168.1.20 met subnet 255.255.255.0 (gateway hoeft voor deze test even niet)

En ping vanaf de laptop eens naar het tijdelijk test IP van de SE.
Aangezien 192.168.1.x reeks thuis vaak gebruikt wordt kan ik me zo voorstellen dat de SE (vanwege kostenbesparing?) niet uit de voeten kan met iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
SniperGuy schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 11:41:
dan zou je bijna een issue met de SE omvormer verwachten.
probeer eens:
-de SE een IP te geven 192.168.1.10 met subnet 255.255.255.0
-een laptop een ip adres te geven 192.168.1.20 met subnet 255.255.255.0 (gateway hoeft voor deze test even niet)

En ping vanaf de laptop eens naar het tijdelijk test IP van de SE.
Aangezien 192.168.1.x reeks thuis vaak gebruikt wordt kan ik me zo voorstellen dat de SE (vanwege kostenbesparing?) niet uit de voeten kan met iets anders.
De SE heeft nu 192.168.2.205 vast erin staan en rechtstreeks met de Experiabox verbonden werkt dit prima. Lijkt dan dat de 192.168.2.x reeks wel werkt?
Mocht jouw test meer info kunnen geven dan hoor ik het graag en voer ik hem natuurlijk even uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyVi
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-09 09:15
Ik had hetzelfde probleem met een Wifi range extender van TP-Link, waren geen firmware oplossingen voor. Ik heb hem zowel als versterker en met een bekabelde backbone ingesteld gehad met DHCP en zonder DHCP. Maar ik kreeg het niet opgelost, ik heb uiteindelijk het mac adres geblokkeerd van devices die moeite hadden met het maken met verbinding naar een externe server. Ze hebben geen hoge snelheid nodig dus maken ze nu direct verbinding met de experiabox.

Bij mij was het een Homey en een Omnik omvormer die er problemen mee hadden. Echter heeft mijn bosch wasdroger met wifi geen problemen om via de extender contact te leggen. Dus er is geen logica tot nu toe uit te halen.

Als ik dit zo lees lijkt het wel een TP-Link dingetje, ik denk dat ik in de toekomst voor een ander merk ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
RoyVi schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 12:08:
Ik had hetzelfde probleem met een Wifi range extender van TP-Link, waren geen firmware oplossingen voor. Ik heb hem zowel als versterker en met een bekabelde backbone ingesteld gehad met DHCP en zonder DHCP. Maar ik kreeg het niet opgelost, ik heb uiteindelijk het mac adres geblokkeerd van devices die moeite hadden met het maken met verbinding naar een externe server. Ze hebben geen hoge snelheid nodig dus maken ze nu direct verbinding met de experiabox.

Bij mij was het een Homey en een Omnik omvormer die er problemen mee hadden. Echter heeft mijn bosch wasdroger met wifi geen problemen om via de extender contact te leggen. Dus er is geen logica tot nu toe uit te halen.

Als ik dit zo lees lijkt het wel een TP-Link dingetje, ik denk dat ik in de toekomst voor een ander merk ga.
Zou je kunnen uitleggen wat je bedoeld met het blokkeren van het mac adres cq. hoe je dit instelt? De omvormer heeft inderdaad geen hoge snelheid nodig. Klinkt alsof dit een oplossing zou kunnen zijn om het werkend te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Nu online
Niek_ schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 11:55:
[...]

De SE heeft nu 192.168.2.205 vast erin staan en rechtstreeks met de Experiabox verbonden werkt dit prima. Lijkt dan dat de 192.168.2.x reeks wel werkt?
Mocht jouw test meer info kunnen geven dan hoor ik het graag en voer ik hem natuurlijk even uit.
dat is dan idd uitgesloten. Wellicht een unmanaged switch gebruiken of een powerline setje, dat lijkt hier de goedkoopste oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyVi
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-09 09:15
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ci5bjdfNUXi3DRXrWiCjYjHzxcQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ars9qHPME5SAlaSSASMQC6Iz.jpg?f=fotoalbum_large

Ik weet niet hoe het menu bij een deco er uit ziet maar bij mij heb je bij geavanceerde instellingen, toegangsbeheer. Daar krijg je de mac adressen te zien van de devices die via de extender verbinden die kan je dan eenvoudig blokkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Ah, check. De apparatuur kon sowieso al verbinding maken met de router maar de verbinding verliep ongewenst via een extender. Je hebt ze in de extender op de zwarte lijst gezet zodat ze wel verbinding met de router moeten maken.
Dat is hier helaas niet van toepassing. We zoeken verder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Had nog een tp-link WiFi range extender met UTP poort liggen. Omvormer met UTP op de extender aangesloten en extender middels WiFi op een van de deco’s. Werkt helemaal. Wel een omver maar is even niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noclaim71
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-02 08:19
Laat ik nu hetzelfde probleem hebben.
Sinds vorige week in het bezit van de TPlink Deco m9 en soms zie ik wel de SolarEdge Omvormer en soms niet.

Nu zat ik net te spelen met de radio’s: 2,4 en 5GHz. Als ze beide aanstaan (wat default is) dan heb ik bovenstaand probleem. Als ik enkel 2,4GHz heb aanstaan staat de omvormer in de lijst van online decives, maar als enkel 5GHz aanstaat staat de omvormer in de offline devices. Weet nog niet 100% of het hier aan ligt maar het is het waard om te testen.
Nu is de vraag... en ik ben bang voor het antwoord... kan ik een devise vast instellen op 2.4GHz terwijl de 5GHz band ook aan staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Noclaim71 schreef op donderdag 16 april 2020 @ 00:23:
Laat ik nu hetzelfde probleem hebben.
Sinds vorige week in het bezit van de TPlink Deco m9 en soms zie ik wel de SolarEdge Omvormer en soms niet.

Nu zat ik net te spelen met de radio’s: 2,4 en 5GHz. Als ze beide aanstaan (wat default is) dan heb ik bovenstaand probleem. Als ik enkel 2,4GHz heb aanstaan staat de omvormer in de lijst van online decives, maar als enkel 5GHz aanstaat staat de omvormer in de offline devices. Weet nog niet 100% of het hier aan ligt maar het is het waard om te testen.
Nu is de vraag... en ik ben bang voor het antwoord... kan ik een devise vast instellen op 2.4GHz terwijl de 5GHz band ook aan staat?
Hoe heb je de omvormer aangesloten, WiFi of UTP?
Ik heb helaas geen idee wat de mogelijkheden van kanaalkeuze zijn voor een device.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noclaim71
Niek_ schreef op donderdag 16 april 2020 @ 08:14:
[...]

Hoe heb je de omvormer aangesloten, WiFi of UTP?
Ik heb helaas geen idee wat de mogelijkheden van kanaalkeuze zijn voor een device.
Ik heb de omvormer via WiFi aangesloten (achteraf helaas). Ik heb niet de mogelijkheid voor een UTP kabel :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Ah, ok. Via Wifi werkt het bij mij wel en heb alles aan staan qua frequenties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tusk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 10:11

Tusk

Sticky Bomb likes you!

Ik heb dit probleem ook. Hij zegt dan dat het wachtwoord fout is.

Ik heb nu van armoede mijn KPN router wifi weer aangezet en dat werkt meteen weer.
Te zot dat ik nu een apart wifi netwerk voor solarEdge nodig heb...of dat ik deco niet als AP instel en 2x NAT achter elkaar heb...,

Dit moet toch gewoon op mijn Deco X20 werken?.

[ Voor 10% gewijzigd door Tusk op 03-02-2021 18:44 ]

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noclaim71
Tusk schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 18:33:
Ik heb dit probleem ook. Hij zegt dan dat het wachtwoord fout is.

Ik heb nu van armoede mijn KPN router wifi weer aangezet en dat werkt meteen weer.
Te zot dat ik nu een apart wifi netwerk voor solarEdge nodig heb...of dat ik deco niet als AP instel en 2x NAT achter elkaar heb...,

Dit moet toch gewoon op mijn Deco X20 werken?.
Ik had een probleem met 1 van de optimizers en heb de monteur die dit kwam verhelpen gelijk voor het netwerkvraagstuk gezet. Hij heeft zonder probleem de UTPkaart geactiveerd. Enige wat ik heb moeten doen is een UTP trekken :-)

Overigens vrij snel daarna de Deco M9 de deur uitgedaan.... Ik vond het te beperkt in de mogelijkheden en ben weer terug bij Ubiquiti.
Pagina: 1