Eigen routerkeuze

Pagina: 1
Acties:
  • 1.061 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchBee
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 04-09 23:17
Eindelijk heeft KPN de gegevens vrijgegeven om zelf een router te plaatsten ipv de Experia Box.

nieuws: KPN biedt vrije modemkeuze

Maar wat is nu een goede keuze voor een router. Want de een wil een router met alles er op en eraan. Terwijl een ander al een goed WiFi netwerk heeft en die optie niet nodig heeft. Ook telefonie is een dingetje wat niet iedereen wil.

Dit topic gaat er dus over, wat mensen nu dus kunnen aanschaffen en wat de vrije router keuze kan betekenen.
Let op: Dit gaat dus om welke muur met poorten zetten we voor ons eigen netwerk.

Natuurlijk zijn er ook al topics die over routers bestaan, maar gezien deze ontwikkeling van KPN, ZIGGO zal natuurlijk wel volgen, vind ik het een goed idee om nieuwe te starten.

[ Voor 22% gewijzigd door DutchBee op 27-03-2020 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:03
Een deel van wat je hier wil bespreken is ook al terug te vinden in dit topic:
Vrije router keuze - hulp van je provider obv besluit ACM

Het stukje over 'wat mensen al aan ervaring hebben met routers' klinkt dan wel weer erg algemeen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-09 22:49
Klopt, maar daar staat vooral hoe weinig hulp bijvoorbeeld KPN biedt. Daarnaast wordt verwezen voor bijvoorbeeld Unifi naar netwerkje.com en moet je met een script aan de slag. Daar lees ik niks van terug. Het lijkt me een goed idee om te kijken of dit (nog) nodig is. Ik ga er iig in duiken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18:23

Mr-D.

interpunctie? no hero here

als je ook telefoon wilt gebruiken lijkt mij de Fritzbox de beste oplossing want die doet alles wat je wilt en meer
makkelijk te configureren voor KPN

lijkt mij dan niet zo spannend

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchBee
Maar als je geen telefoon wilt? De Fritzbox is idd een mooie router en daar heb ik ook zeker naar gekeken, maar een beetje overkill en voor de armere Tweakers onder ons, behoorlijk aan de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18:23

Mr-D.

interpunctie? no hero here

zekers waar

dan kan je bv een Asus kopen daar kan je ook vrij simpel in de browser vlans instellen voor de TV en een poort dedicated maken
en anders daarop een Merlinfork erop kan je nog meer spelen

dus je kan het zo gek maken als je zelf wilt

en ubiquiti unifi kan natuurlijk ook maar dat is minder simpel en de meeste zullen afhaken als ze dat zien, maar daarin tegen we zitten wel op Tweaker he :0

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

DutchBee schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 07:50:
...vind ik het een goed idee om nieuwe te starten.
Oké maar welke ideeen & voorstellen heb je dan? Want een verzameltopic over voor vrije routerkeuze lijkt me wat breed qua onderwerpen?

Zeker als je dan later als over "armere Tweakers" praat; waar ligt die grens? Waarom is een Fritzbox overkill? Ik zie weinig argumenten?

Andersom; een verzameltopic verzandt zeeeer snel in een allegaartje van vragen; van tante Bep die niet snapt hoe op router A haar tablet moet aangesloten tot technisch neefje Elmer die bij Ziggo over de eigen router geen Azure VPN werkend krijgt?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchBee
Ik hoef bijvoorbeeld geen WiFi op mijn router, omdat ik al meerdere mesh punten in huis heb. Maar dit is een Deco M9 en dat vind ik persoonlijk geen grensbewaker van mijn netwerk, gezien de beperkte mogelijkheden.

Waarschijnlijk zijn er veel simpelere oplossingen om een firewall te bouwen dan dure kant en klare routers. Bijvoorbeeld een Pfsense. Maar daar ontbreekt het bij vele de durf om daar aan te beginnen.

[ Voor 8% gewijzigd door DutchBee op 27-03-2020 08:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:46
Ik ben nu al in de war door je topic start...
Je noemt het topic "eigen routerkeuze" en linkt naar een artikel dat over modems gaat. Waar gaat dit topic precies over?

Volgens mij gaat het nieuws artikel over het kastje dat er voor zorgt dat de kabel uit de straat wordt omgezet naar een standaard UTP kabel (een modem dus).

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchBee
Eerste regels in het artikel: KPN heeft een pagina online gezet met informatie over het beleid omtrent vrije modemkeuze voor klanten die niet de Experia Box, maar een alternatieve modem/router willen gebruiken. Het bedrijf geeft de instellingen die nodig zijn om van internet, interactieve tv en telefonie gebruik te kunnen maken via andere modems. Dit kan voor klanten die een adsl2-, vdsl2-, vplus- of glasvezelverbinding hebben.

Dat kastje wat een UTP poort maakt van een glasvezel, doet verder niks dan dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:46
Ik gebruik voor KPN glasvezel een EdgeRouter X in plaats van de ExperiaBox. Klein apparaatje, niet duur (rond de €50), makkelijk in te stellen en superstabiel. Aanrader.

Moet er wel bij zeggen dat ik geen TV en telefonie heb, als dat wel het geval is kan de configuratie ingewikkelder zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door MarcoC op 27-03-2020 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchBee
Maar moet ik me nu gaan verdedigen over het waarom van Topic starten??? Ik wil juist een discussie krijgen van de voor en nadelen van een keuze voor een router of andere oplossing.

Laten we nu niet gaan praten over het waarom, maar liever nuttige info.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

DutchBee schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 09:07:
Maar moet ik me nu gaan verdedigen over het waarom van Topic starten??? Ik wil juist een discussie krijgen van de voor en nadelen van een keuze voor een router of andere oplossing.

Je krijgt toch (in ieder geval van mij) vragen om over te discussieren? En nu voel je je aangevallen en zijn mijn vragen geen nuttige info?
Bijvoorbeeld een Pfsense.
Goed voorstel. Maar, waar lees ik dat dat ding "beter" werkt dan een (dure) router? Wat kost het dan om AX-WiFi te krijgen in huis?
Dit topic gaat er dus over, wat mensen nu dus kunnen aanschaffen
En? Doe eens een shortlist? Misschien met linkjes naar hoe je router A moet instellen voor VDSL of voor FTTH?

[ Voor 11% gewijzigd door MAX3400 op 27-03-2020 09:25 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Wellicht ook verstandig om een opsomming te maken van de routers/modems voor welk type xDSL signaal zijn. Het verschilt van ADSL2+ tot V-plus en soms nog met pair bonding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:46
DutchBee schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 09:07:

Al vele jaren gebruik ik een gescheiden modem en router omdat ik de één stabieler wil hebben en de ander wat uitgebreider. Daarnaast staan er op een aantal plekken in huis Access Points om overal Wifi dekking te hebben zonder blinde vlekken of snelheidsverlies.

Terug naar het modem:
Vanwege de maandprijs ben ik al best lang klant bij een ADSL/VDSL boer en had ik sinds het ontvangen van de provider modem/router nooit echt een lekker stabiele verbinding. Na wat pogingen om het provider apparaat te verbeteren was ik het zat en heb ik een Draytek Vigor 120 gekocht. Dit modem biedt de mogelijkheid om het publieke IP van je verbinding direct door te geven aan het achterliggende apparaat (een echt modem dus).
Na een upgrade in het netwerk van de provider was er VDSL beschikbaar en wilde ik daar natuurlijk graag gebruik van maken. Via via kreeg ik een ExperiaBox v8 te pakken en heb die door een verborgen pagina (http://192.168.2.254/atmint.stm/3/1) in bridge modus gezet. Deze doos leverde inderdaad een iets snellere internet verbinding op. Omdat het toch bleef jeuken uiteindelijk een VDSL modem geregeld in SFP vorm (https://www.metanoia-comm...index2.php?id=119&upid=73) die ik direct in mijn router kan duwen.

Door wat andere taken die mijn routertje uitvoert, liep ik helaas tegen de CPU limiet van het doosje aan. Mijn nieuwe routertje heeft geen SFP poort meer waardoor ik nu weer de ExperiaBox als modem gebruik.

Mijn ervaringen met de vier modems:
--- Draytek Vigor 120
Retestabiel apparaat dat domweg doet waar je 'm voor neer zet. Nooit problemen mee gehad.
--- ExperiaBox als modem/router combo
Drama ding. Heeft meerdere keren per maand een reset nodig om stabiel te blijven werken. Krijgt "gratis" software updates die de hele configuratie wissen. Niet mijn favoriet.
--- ExperiaBos als modem (bridge mode)
Best okee apparaat dat z'n taak vleitig doet. Eens in de drie tot vier maanden een reset nodig om de VDSL verbinding stabiel te houden (packet loss en vertraging als ik 't vergeet).
--- SFP VDSL module
Werkt geweldig tot het niet meer werkt. Omdat het een volledig modem is in een slot dat normaal alleen voor media converters wordt ingezet, is de informatie over de VDSL verbinding zelf wat karig. Ding wordt best warm want alle componenten zijn in een krappe behuizing gepropt. Als het werkt is het set-and-forget.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
DutchBee schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 09:03:
Dat kastje wat een UTP poort maakt van een glasvezel, doet verder niks dan dat.
Dat is geen modem, en ook geen router, maar een media converter. Als je een router/firewall koopt met SFP slot heb je zelfs die media converter niet meer nodig, maar alleen een SFP.

Als je hier een verzameltopic van wilt maken, is het handig als je de juiste termen gebruikt zodat het voor iedereen duidelijk is wat je nou bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:17

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Hallo @DutchBee,

Kun jij mij nog eenmaal duidelijk maken wat je doel is met dit topic want op dit moment kan ik er nog niet echt chocola van maken en vormt het deels de basis voor een opsomtopic in plaats van een discussietopic.

Omdat de situatie bij veel tweakers afwijkt van de standaard (welke een 'modem/router/AP'-achtig apparaat van de ISP is aangevuld met wellicht wat repeaters) zijn ook de wensen en eisen zeer divers waardoor er niet echt één oplossing voorhanden is.

Ik verneem graag je argumentatie via DM zodat we samen kunnen kijken of we dit topic heropenen, een nieuw topic openen met uitgebreidere topicstart of helemaal afzien van een topic als deze.

Alvast bedankt :)

tot nader order even op slot dus :)

www.google.nl

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.