Toon posts:

MoCa maakt geen verbinding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal! Even een account aangemaakt voor het volgende:

Ik zou graag een goede internetverbinding in ons tuinhuis hebben. Ik heb al geprobeerd met een powerline, maar haal daar niet zo'n hoge snelheden mee. Er ligt wel een coax naar daar, voor een tv-verbinding. Bij opzoekwerk op internet vond ik dus het gegeven van de MoCa-verbinding.

De huidige coax verbinding is momenteel als volgt:
- Coax komt binnen in huis en gaat daar in een wandcontactdoos, in de wandcontactdoos steekt een coax kabel die in de muur gaat.
- In de woonkamer komt de coax uit de muur. Hij is daar aangesloten in de ingang van een versterker, die 2 uitgangen heeft: 1 uitgang gaat terug in de muur, naar de televisie in dezelfde woonkamer. De tweede uitgang gaat in de muur en zo ondergronds naar het tuinhuis.
- In het tuinhuis komt de coax aansluiting dan via een wandcontactdoos binnen.

Ik heb 2 Hirschmann Inca 1G's gekocht. 1 voor het begin van de coax-lijn, waar de coax binnenkomt en vertrekt in ons huis, waar ook onze modem staat. En de tweede voor in het tuinhuis, waar ik televisie en internet wil. Internet hoeft niet in de woonkamer, ik had nagevraagd bij Hirschmann of dit in de woonkamer opnieuw gesplitst moet worden om in onze televisie te gaan, maar dat hoeft blijkbaar niet. Die kan het MoCa signaal perfect 'uitlezen'.

Probleem:
De Hirschmann Inca's hebben geen verbinding met elkaar als ik ze aansluit (volgens de regels) hoe ik het in gedachten had. Het televisiesignaal komt goed door tot aan het tuinhuis, het MoCa signaal niet.

Wat heb ik nog geprobeerd:
- De Inca direct aangesloten op de kabel die in de woonkamer uit de muur komt. Daar maakt hij wel verbinding.
- De Inca aangesloten onmiddellijk na de versterker, in de woonkamer. Daar maakt hij ook verbinding met de andere. (Het ligt dus niet aan de versterker?)
- In de woonkamer de versterker en coax naar de televisie er tussenuit gelaten, en dus de coax die uit de muur komt direct op de coax aangesloten die naar het tuinhuis gaat. Ook daarbij geen verbinding. In principe is dit dan een ononderbroken coax, van het begin- tot eindpunt.

Uit dat laatste maak ik op dat er een probleem zit in de connectoren of kabel in het stuk naar het tuinhuis? Maar dat lijkt me ook sterk, omdat het tv-signaal wel aankomt. Of is er zo'n verschil in signalen van TV vs. MoCa?

Het coax-net is nu wel al relatief oud en ook de connectoren zijn nog van het oude type waarbij de kabels 'naakt' aan de connector zijn aangesloten. Kan dat het probleem zijn? Het tv-signaal ondervindt hier blijkbaar geen probleem mee. Ik was wel van plan de connectoren nog te vervangen, maar ben blijkbaar te snel geweest en heb de verkeerde besteld bij Hirschmann. Degene die ik nu heb moeten voor een deel onder de buitenste mantel worden geschoven en zijn dus voor een nieuw (?) soort coax-kabel, vermoed ik.

Ik sta momenteel ook nog in contact met Hirschmann, maar misschien dat er hier iemand nog ideeën of suggesties heeft? :-)

Alvast bedankt!

Edit: nog een afbeelding ter verduidelijking, met het coax-netwerk zoals het was en hoe ik het wou aansluiten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vq19rzT4E2nlVZyyY7WDQJ5LJjE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JSSYGaEBGkTbMbvY7eDo2m4M.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2020 23:48 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MoCA werkt heel simpel, maar je zit vast aan de onderdelen in je coaxnetwerk. Relevant hier is dat MoCA werkt op hoge frequenties, >1150MHz. TV gaat traditioneel maar tot 868MHz. Je stelt dus andere eisen aan kabels en (vooral) splitters, versterkers en contactdozen. Andere zaken die over die hogere frequenties gaan zijn satellietuitzendingen. Niet relevant voor jouw setup, maar mogelijk wel voor hoe splitters/contactdozen gemaakt zijn.

Nu, kabels zijn vrij simpel: ze dempen. De ene meer dan de ander, en sowieso meer op hoge frequenties dan op lage, maar MoCA heeft een enorm dynamisch bereik: je kabel moet idioot lang *en* dun zijn voordat je daardoor helemaal geen verbinding krijgt. Focus moet dus liggen op aansluitmateriaal. Twee dingen zijn killing voor MoCA:

- low pass filters die alles boven de 868MHz, of boven de 1GHz afkappen.
- niet door (input -> output) maar dwars over (output -> output) een splitter gaan

Geheid heb je met een van de twee te maken. Helaas is je tekening te schematisch om te zien exact wat je op welke poort van een splitter aangesloten hebt, en je geeft niet aan exact welke versterker, splitters en contactdozen je gebruikt.

Uit je beschrijving vermoed ik dat de splitter in de woonkamer die je als rijgdoos (sowieso nooit een goed idee, maar dat heeft meer met TV signaalniveau's te maken dan MoCA :o ) gebruikt de boel tegenhoudt. Of dat komt door manier van aansluiten of door ingebouwde filters kan ik niet zeggen.

Hoe ik het in jouw situatie zou aansluiten:

- met 2 TV's in huis is een versterker doorgaans overbodig. In Meterkast enkel een (door de provider geleverde) tweewegsplitter op AOP, modem op ene tak, andere tak richting woonkamer.
- MoCA in meterkast aansluiten tussen de splitter en coax richting woonkamer (dus NIET op coax richting modem)
- in woonkamer de splitter (twee gelijke uitgangen) vervangen door een ~6.5dB aftakelement die grootste deel signaal doorlaat (richting schuur) en een klein deel naar TV doet. Let op dat deze tot minimaal 1216MHz gaat. Zowel Hirschmann als
- je text en plaatje spreken elkaar tegen. Je zegt dat je maar twee INCA's gekocht hebt en geen internet in de woonkamer nodig hebt (lijkt me raar anno 2020, maar het is een valide keuze...), maar je plaatje laat een derde INCA zien daar. Als je in de woonkamer een INCA nodig hebt wil je het inderdad tussen aftakelement en TV hangen in deze situatie; tussen muur en aftakelement zou beter MoCA signaal geven in woonkamer (waar het ws niet nodig is) ten koste van schuur.
- in schuur INCA direct op kabel uit muur.

Wat ik hier niet kan meenemen is hoe de kabels bij jou door de muren gaan. Zijn dat losse kabels zonder contactdozen of is het netjes op contactdozen afgemonteerd? Contactdozen met TV+radio hebben sowieso filters, dat is hoe FM eruit gefilterd wordt. Die kunnen dus ook boosdoeners zijn.

Enfin, twee manieren om dit verder aan te vliegen:

1) exact typenr van alle onderdelen, zowel actief (versterker) als passief (splitters, verdelers, contactdozen) opzoeken en posten zodat we in specs kunnen graven.
2) gestructureerd proefondervindelijk te werk gaan. Matrixje maken van alle locaties waar je de adapters aan kunt sluiten en die dan invullen met werkt/werkt niet. Dan komen de problem(en) snel genoeg naar boven.
- of nog beter: beide.

Oslik blyat! Oslik!