Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Vooraf even duidelijk gesteld .. ik promoot niet "hamsteren" ofzo

Maar ik vraag me af wat nu echt een uitdaging gaat worden .. straks .. in de winkel ..omdat productie niet op pijl kan blijven / lastig is

hoewel veel processen echt automagisch/robot werk is .. zijn er sommige delen van het process die echt een duw krijgen.
bv aardappelen/rijst/meel(bloem)/suiker/melk zijn processen waar veel automagisch gaat en hoewel distributie een uitdaging kan zijn is er al veel geautomatiseerd.

Tja groentes (plukken) kan wel uitdagend worden .. maar hierin verwacht ik een fikse prijsstijging, niet een tekort (lees jaren) hooguit paar maanden "ongemak"

Wat denken jullie ? dat een tijdje lastig word ..

Tja vanalles

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:59

Sabbi

je denkt aan mij.

Het zal je verbazen hoe weinig mensen er op boerderijen en in kassen rondlopen, ook in groente en fruit is heel veel geautomatiseerd.
Daarnaast wordt 80% van alle groente en fruit die we hier in Nederland telen aan het buitenland verkocht, dus ik verwacht niet dat we hier heel snel tekorten krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:01
Denk eerder dat bepaalde merken tekorten van kunnen ontstaan dan echt voedselgroepen. Als een fabriek afgesloten word of zoiets dergelijks..

Voedselindustrie is een vitaal proces en word niet belemmerd in principe.

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Eerlijk gezegd verwacht ik niet echte tekorten (in nl). Mogelijk worden bepaalde groenten/fruit of bv cacao/koffie tijdelijk wat duurder, maar dat fluctueert ieder jaar door oogsten. Ik denk dat het weer meer invloed zal hebben dan corona.

De distributie wordt tot nu toe niet echt geraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

vso schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 22:39:
Vooraf even duidelijk gesteld .. ik promoot niet "hamsteren" ofzo

Maar ik vraag me af wat nu echt een uitdaging gaat worden .. straks .. in de winkel ..omdat productie niet op pijl kan blijven / lastig is

hoewel veel processen echt automagisch/robot werk is .. zijn er sommige delen van het process die echt een duw krijgen.
bv aardappelen/rijst/meel(bloem)/suiker/melk zijn processen waar veel automagisch gaat en hoewel distributie een uitdaging kan zijn is er al veel geautomatiseerd.

Tja groentes (plukken) kan wel uitdagend worden .. maar hierin verwacht ik een fikse prijsstijging, niet een tekort (lees jaren) hooguit paar maanden "ongemak"

Wat denken jullie ? dat een tijdje lastig word ..
Heb je voor de gein ook al eens naar het weer buiten gekeken? Misschien dat er door de Nederlandse land én tuinbouw ondertussen écht hard gewerkt wordt om te voorkomen dat de oogst voor het komende jaar 'verloren' raakt vanwege nachtvorst? Bloesem-periode nú,... En dan zit je niet op bevroren 'knoppen' te wachten.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
- Asperges bv worden met de hand gestoken
- Slagerij-en daar staan ze met 10 man in een productie lijn "vlees" te verwerken dat kan nu bv niet meer

Kan ook dingen zijn zoals "wcpapier" (nu zitten we wel snor) maar iets niet eetbaars .. als voorbeeld

Veel word geautomatiseerd gedaan dat klopt, maar ook veel is nog mensen werk, dat overal in tussen start en supermarkt/winkel zijn ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Verwacht eerder dat "exotisch" spul minder verkrijgbaar wordt door logistieke beperkingen.
Dus dagverse mango's enzo.

Maar dat zal ook wel afhankelijk zijn van hoe de situatie zich gaat ontwikkelen in de komende tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

vso schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 22:54:
Ook dat gaat niet meer zo heel lang met de hand, er zijn al best wat aspergesteekrobots in de ontwikkeling die niet meer zo ver van hun debuut zijn, en dat is maar goed ook want als er ergens veel uitbuiting is dan is het wel in de aspergeteelt.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-09 21:01

4POX

Everybody is wired

Baken de gedachte eens af. Wat is alles wat wij in Nederland kunnen produceren?

Geen koffie
Zeer weinig meel. Komt allemaal uit oost Europa en Rusland
Sojabonen uit Zuid Amerika. Wat we nu massaal als diervoeding gebruiken.
Rijst (Ik heb hier in Vietnam een noodwet gezien die de export van rijst aan banden legt. Maar of dat door het virus komt weet ik niet. Mekong Delta heeft een zware verzilting van de grond. )

Ik geloof niet dat er veel voorraad is. Nederland is een logistiekland. Voorraad is dood vermogen en dat wil je zoveel mogelijk vermijden. (eerste boek bedrijfskunde) Als student heb ik gewerkt in een distributiecentrum voor een supermarkt die nu onderdeel is van Jumbo. Er lijkt veel voorraad te zijn. Maar dat was er niet. Het was een distributiecentrum. De producten die hard gaan werden elke week meerdere keren weer aangevuld vanuit de fabriek. Ik heb zoveel vragen over die video met die wc-rollen. Is dat magazijn voor heel Europa? Hoeveel pallets gaan er naar elke supermarkt. Paar jaar geleden had ik een praatje met een bedrijfsleider van de Aldi. Die zei dat er een pallet toiletpapier doorheen gaat per dag. Dat is dus al 500 pallets per dag.

In Azië staan op veel producten naast de houdbaarheidsdatum ook de productiedatum. Als ik in de supermarkt koffie of koekjes koopt zijn die vaak maar een week oud.

Dit is geen oproep om te hamsteren. Maar hou rekening mee dat de lijnen erg efficient zijn. Er worden precies de juiste hoeveelheid kippen geboren voor elke seizoen. Er wordt precies de juiste hoeveelheid soja besteld......

Ik ga dit topic erg aandachtig volgen omdat ik veel vragen heb...

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ik denk niet dat we iets gaan missen in de supermarkt. Hooguit idd wat speciasal spul wat uit het buitenland moet komen, en nu even wat minder wordt geëxporteerd door de diverse beperkingen.

Qua dagelijkse levensmiddelen gaan we weinig tot niks missen denk ik.

Supermarkten zijn gewoon nog volop gevuld. Ondanks het hamsteren van toiletpapier (sommigen hebben nu voldoende voorraad voor de komende 10 jaar), pastas (waar sommigen wel 10 jaar van kunnen eten gezien wat er ingeslagen is) etc etc.

Er wordt (vooral door hamsters) een hoop paniek gezaaid en aan doemdenken gedaan, maar onder de streep denk ik niet dat we er voor de dagelijkse levensbehoeften echt iets van gaan merken.

De distributiecentra puilen niet voor niets uit met voorraden...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 01:08
4POX schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 05:30:

Voorraad is dood vermogen en dat wil je zoveel mogelijk vermijden. (eerste boek bedrijfskunde)
Een winkelier/verkoper zal je vertellen dat je niet kan verkopen wat je niet op voorraad hebt. Dood vermogen of niet, een winkel heeft altijd voorraad.
Paar jaar geleden had ik een praatje met een bedrijfsleider van de Aldi. Die zei dat er een pallet toiletpapier doorheen gaat per dag. Dat is dus al 500 pallets per dag.
Uit persoonlijke ervaring kan ik je zeggen dat dit fors overdreven is. Ik heb jaren in diverse supermarkten gewerkt en nooit in de exces van een pallet wc papier hoeven bijvullen voor één dag dat de winkel open was.

Idempotent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-09 21:01

4POX

Everybody is wired

MainframeX schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 05:55:
[...]

Een winkelier/verkoper zal je vertellen dat je niet kan verkopen wat je niet op voorraad hebt. Dood vermogen of niet, een winkel heeft altijd voorraad.

[...]

Uit persoonlijke ervaring kan ik je zeggen dat dit fors overdreven is. Ik heb jaren in diverse supermarkten gewerkt en nooit in de exces van een pallet wc papier hoeven bijvullen voor één dag dat de winkel open was.
WC papier heb ik me nooit veel zorgen om gemaakt. Dat is zeer makkelijk in Nederland te produceren en er is genoeg grondstoffen aanwezig. Ik heb het als een voorbeeld genoemd dat het hard kan gaan omdat iedereen het gebruikt. En gaat geen enkele fabrikant voor een jaar voorraad produceren. Dat is een jaar aan grondstoffen die niets opbrengen en vierkante meter in waar je voor moet betalen. Twee dingen op de balans die je als bedrijf niet wilt. Veel distributiecentrums zijn nooit ontworpen voor voorraad. Alleen maar om producten snel te distributeren. snel in en snel uit. Producten die langzaam gingen hadden niet eens voorraad op pallets. Daar was een aparte kleine hal voor met alleen dozen.

Laat ik de vraag anders stellen. Stel dat het in zuid-Amerika gigantisch uit de hand loopt. De Sojabonen aanvoer begint the stokken. Stel we hebben voor drie maanden voorraad. Wat is een goed alternatief voor veevoeder? Mogen wij de varkens weer voedselresten geven. Gaan alle koeien de wei in. Kippen gaan weer granen eten?

Een ander ding wat me net binnenschiet. Mensen met een allergie moeten ook extra voorzichtig zijn. Als een bepaalde ingredient lastiger te krijgen is voor een fabriek dan kunnen ze een alternatief kiezen. Even snel een stickertje met andere ingredienten op de doos en distributeren maar.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Veel distributiecentrums zijn nooit ontworpen voor voorraad.
Goh. Toch raar dat diezelfde distributiecentra tot de nok toe gevuld zijn met voorraad dan... vrachtwagens rijden af en aan, zowel om te laden als te lossen.

In dp praktijk gaan we er hoogstwaarschijnlijk gewoon weinig tot niks van merken. Nogmaals, het is veel paniekzaaierij en doemdenkerij.

Wat we er nog het meest van merken is wellicht tijdelijk iets hogere prijzen, vanwege hogere vraag en problemen met im/export enzo.

Zie het hamsteren de laatste weken. Iedereen riep dat de supermarkten leeg zouden gaan en er geen eten meer zou zijn. Nou, ik ben gisteren in de supermarkt geweest, en die lag net zo vol als normaal.

Paniek, paniek, paniek. Ongetwijfeld bedoeld om een of andere eigen agenda te pushen. Ik blijf liever realistisch en normaal doen.

[ Voor 12% gewijzigd door wildhagen op 27-03-2020 06:30 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Grootse probleem is dat Polen en andere oost Europeanen die nu hier het gastarbeid doen in de landbouw, distributie, nu niet meer kunnen komen.

In mijn optiek, is het dan nu, nu iedereen thuis werkt, tijd voor de traditionele 'thuiszitters' in de bijstand, om een tandje bij te zetten. Laat mensen zonder baan, nu werken op de boerderij. Dan zijn de grootste problemen wel voorbij.

Ik verwacht eigenlijk geen problemen, misschien minder asperges of aarbeien dit jaar zoals de ts stelt. Maar de rest zal wel goedkomen.

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

3x3 schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 06:33:
Grootse probleem is dat Polen en andere oost Europeanen die nu hier het gastarbeid doen in de landbouw, distributie, nu niet meer kunnen komen.
En zelfs daar verwacht ik weinig echte problemen.

Vergeet niet dat veel van die mensen hier inmiddels al zijn, en dus gewoon ingezet kunnen worden.

Ook zie je dat veel mensen die tijdelijk nu thuis zitten bijspringen met bijbaantjes in die sectoren, om nog wat bij te verdienen. Dat compenseert dus ook weer een beetje.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3

3x3

wildhagen schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 06:35:
[...]

Vergeet niet dat veel van die mensen hier inmiddels al zijn, en dus gewoon ingezet kunnen worden.
Heel veel Europese gastarbeiders zijn hier als "niet ingezetene". Dat betekend ze gebruik kunnen maken van sommige voorzieningen voor maximaal 4 maanden. Blijven ze langer dan hebben ze risico's op dubbele belastingen, veel meer administratieve agressie ,etc, etc. Als ze langer dan 6 maanden blijven kan het vaak ook grote invloed hebben op de sociale rechten die ze thuis hebben.

Ik weet niet of er al een corona-uitzondering is voor deze maatregel. Maar als ik erop google zie ik bijzonder weinig resultaten waarop ik hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

3x3 schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 06:43:
[...]

Heel veel Europese gastarbeiders zijn hier als "niet ingezetene". Dat betekend ze gebruik kunnen maken van sommige voorzieningen voor maximaal 4 maanden. Blijven ze langer dan hebben ze risico's op dubbele belastingen, veel meer administratieve agressie ,etc, etc. Als ze langer dan 6 maanden blijven kan het vaak ook grote invloed hebben op de sociale rechten die ze thuis hebben.

Ik weet niet of er al een corona-uitzondering is voor deze maatregel. Maar als ik erop google zie ik bijzonder weinig resultaten waarop ik hoop.
Moet je hier in West-Brabant eens komen kijken. Er zijn meerdere "Polenhotels" (zoals dat soms denigrerend genoemd wordt), die zitten jaar-rond tjokvol. En dan ook nog een hoop mensen in particuliere huizen enzo.

Werken hier alle in de mega-distributiecentra (we heten niet voor niets "Dozendaal" hier ipv Roosendaal..) en de landbouw (rondom Steenbergen zitten gigantiche landbouwclusters).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:40

mr_petit

opperprutser

Waarom zouden polen hier niet meer kunnen komen?
Volgens mij zijn de grenzen niet voor zakelijk verkeer gesloten.
Ik verwacht zelf niet dat we iets gaan missen.
Hooguit dat de recessie een merk of leverancier de nek omdraait, maar ik heb begrepen dat de levensmiddelen/supermarkt business goed heeft gedraaid vanwege dat hamsteren.

[ Voor 51% gewijzigd door mr_petit op 27-03-2020 06:53 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3

3x3

wildhagen schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 06:46:
[...]

Moet je hier in West-Brabant eens komen kijken. Er zijn meerdere "Polenhotels" (zoals dat soms denigrerend genoemd wordt), die zitten jaar-rond tjokvol. En dan ook nog een hoop mensen in particuliere huizen enzo.

Werken hier alle in de mega-distributiecentra (we heten niet voor niets "Dozendaal" hier ipv Roosendaal..) en de landbouw (rondom Steenbergen zitten gigantiche landbouwclusters).
Ze zitten nu misschwel lokaal wel vol inderdaad. Nu terug gaan naar veel oost Europese landen kan namelijk ook niet zo makkelijk. (verplicht 2 weken quarantaine in sommige oost europese landen, Polen heeft de grenzen dicht voor mensen. vliegen kan niet)

Maar fiscaal zijn die mensen wel heel kwetsbaar als ze officieel in Nederland blijven of zich registreren. Als ik hier gastarbeider zou zijn, zou ik mij wel officieel uitschrijven binnen die 4 maanden en geen seconde werk meer aanpakken na die 4 maanden. In Mei is er een piek in het oogstseizoen in Nederland, dan hebben we normaal een piek van nieuwe migranten die komen werken. Die kunnen allemaal niet komen.

Duitsland is slimmer bezig met de gastarbeiders dan Nederland nu. Die faciliteren ze wel met slimme maatregelen.

[ Voor 7% gewijzigd door 3x3 op 27-03-2020 07:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mr_petit schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 06:48:
Waarom zouden polen hier niet meer kunnen komen?
Volgens mij zijn de grenzen niet voor zakelijk verkeer gesloten.
Ik verwacht zelf niet dat we iets gaan missen.
Hooguit dat de recessie een merk of leverancier de nek omdraait, maar ik heb begrepen dat de levensmiddelen/supermarkt business goed heeft gedraaid vanwege dat hamsteren.
Precies, volgens mij laten zowel Duitsland als België zakelijk transitverkeer gewoon door. Maar.... hier hebben we ook een paar "Polen-hotels" en daar zie je wel veel aan- en afvoer van mensen per afgeragde touringcar. Dát gaat nu dus wel een probleem worden met die 1,5 meter afstand.

Die gevreesde tekorten.... ja, we hebben misschien een periode dat de keus wat minder is. Na de enorme run op WC-papier, zag ik gisteren zelfs alweer WC-papier in de aanbieding in een supermarkt hier. Stond een hele bult op zo'n actie-stelling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:10

-tom-562

Oliesjeik

vso schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 22:54:
- Slagerij-en daar staan ze met 10 man in een productie lijn "vlees" te verwerken dat kan nu bv niet meer

Kan ook dingen zijn zoals "wcpapier" (nu zitten we wel snor) maar iets niet eetbaars .. als voorbeeld

Veel word geautomatiseerd gedaan dat klopt, maar ook veel is nog mensen werk, dat overal in tussen start en supermarkt/winkel zijn ..
Wrong, ook dat gebeurt tegenwoordig steeds meer machinaal/gerobotiseert. En dat wordt niet minder. Verder werken de vleesverwerkers die nog veel met de hand doen nu ook gewoon door. Alleen de flexibele schil van (voornamelijk) oostblokkers krimpt, bewust en van zichzelf.
Ik denk dat je een beetje aan het doomdenken bent, ik zie echt niet dat wij met schaarste komen te zitten...

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:40

mr_petit

opperprutser

Verwijderd schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 07:15:
[...]
Dát gaat nu dus wel een probleem worden met die 1,5 meter afstand.
Als ze daar echt op gaan letten, dan worden de rijen om en om/enkel bezet.
Dat zorgt niet voor schaarste (ik denk dat er voldoende buscapaciteit is), maar alleen voor hogere vervoers/reiskosten.

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-09 08:05
In het ergsye geval moeten we maar elke dag Hollandse pot eten.

Er is eten genoeg, maar het kan zijn dat we niet "al" het eten tot onze beschikking gaan krijgen. Tja, deal with it I geuss.

TIME TO UPGRADE !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liberque
  • Laatst online: 01-10 09:00

liberque

Vrijzinnig!

Wat we gaan missen als dit nog lang door gaat?

aspartame, acesulfame potassium, sucralose, saccharin, cyclamate and steviol gylcosides...

huh wattus? Die kunstmatige zoetstoffen die ze tegenwoordig overal in proppen. Het grootste deel daarvan wordt geïmporteerd uit China. Coca Cola Zero bijvoorbeeld. Niet dat ik het een ramp vind overigens. Liever een kilootje meer dan een hele dag met de nasmaak rondlopen alsof je een dood musje heb gegeten.

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
De boeren gaan zo meteen wel enorm sterk staan met hun argumenten om zich minder aan klimaatdoelen te moeten houden :7 Want zij gaan zo de last dragen om heel Nederland te voeden vermoed ik een heel klein beetje.

Althans, dat is wel een optie mochten de voorraden opraken.

Hoe dan ook verwacht ik dat eigenlijk niet. Landbouw en de slacht zijn allebei goed te doen door mensen die een gezonde afstand houden tot elkaar. In het ergste geval gaan we een schaarste krijgen van producten die normaal gesproken worden geteeld door grote groepen oost Europese krachten. Dat zullen seizoensgebonden producten zijn die gewoon duurder gaan worden.

Ik heb in ieder geval een 4-tal grote potten pindakaas aangeschaft. Niet ideaal, maar dat + brood + vitaminepillen en ik kom relatief gezond de grootste problemen wel door de komende twee maanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:55

Rannasha

Does not compute.

Blue-eagle schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 09:56:
De boeren gaan zo meteen wel enorm sterk staan met hun argumenten om zich minder aan klimaatdoelen te moeten houden :7 Want zij gaan zo de last dragen om heel Nederland te voeden vermoed ik een heel klein beetje.
Zo sterk zal dat argument niet zijn. Nederland is het land met de op één na grootste export van landbouwproducten. En dat is niet per hoofd van de bevolking, maar totaal. En hoewel een flink deel daarvan sierteelt is (bloemen e.d.), wordt er nog steeds heel veel meer eten geproduceerd in Nederland dan er wordt geconsumeerd.

In een scenario waarin Nederland zelfvoorzienend zou moeten zijn, is er nog steeds meer dan genoeg ruimte om de landbouwproductie zeer significant te verlagen.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-10 18:02

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Ik zie niet in waarom voedselproductie zo enorm moeten zou moeten lijden van de quarantaine maatregels.

Het risico je collega's te besmetten is véél groter op een kantoor dan gewoon een boer die op zn tractor zit.
wat dat betreft leiden vooral werkgebieden waar men vooral te maken heeft met veel een-op-een contact en veel mensen dicht op elkaar.

Bedrijven in de voedselvoorziening en distributie kunnen prima hieromheen werken en met een aantal lichte maatregelen (bv meer schoonmaken, mondbescherming en handschoenen en afstand houden) nog steeds hun activiteiten doorzetten.

Wat betreft de distributie denk ik dat er zelfs een aantal voordelen kleven... ik vermoed dat bv veel truck-chauffeurs op deze periode met veel romantiek gaan terugkijken, nog nooit zal het rijden op de snelwegen zo ontspannen zijn geweest...
Probleem kan hooguit het sterker voorkomen van grenscontrole's zijn... overigens niet enkel bij landsgrenzen, maar ik vermoed dat ook grenzen tussen regio's steeds sterker gecontroleerd gaan worden (bv in duitsland stelt men al controleposten op tussen bondslanden en werkt men toe naar een mogelijke verlichting van quarantaine-regels per regio en dan het voorkomen dat teveel mensen makkelijk naar andere regio's zich gaan bewegen)...
zulke controle's zijn vooral gericht op personenverkeer, maar vrachtwagens laat men bewust steeds makkelijker door, verspreiding van virussen via vrachtwagens lijkt ook een minder gevaar dan door personenverkeer

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Veel voedsel productie uit ons land zal door blijven gaan omdat deze namelijk vitaal voor ons land zijn dus de overheid zal zorgen dat dit gewoon door blijft gaan. (voordeel van voedsel productie processen is dat veel mensen als hoge veiligheid en persoons bescherming gebruiken)

Wat je zal zien is dat veel import producten wat zullen verminderen. Dus regel matig op maar wordt wel aangevuld maar in lagere niveaus omdat landen hun producten zelf gaan gebruiken. Maar de overheid zal import / export gaande houden om de economie door te laten lopen.

Blik voer zal voorlopig wel beschikbaar blijven omdat bij de fabrieken voorraden zijn omdat voedsel ingeblikt wordt wanneer het geoogst is. Dus wat nu te koop is in blik is van vorige jaar ingeblikt.

Veel fruit van ver zoals bananen liggen al in waren huizen dus dat zal voorlopig niet snel op raken appels netzo die liggen gewoon op voorraad.

Je zal nu zien alleen dat wij andere producten te zien krijgen zoals bij voorbeeld een overvloed aan asperges omdat deze nu niet door restaurants meer worden afgenomen komen ze nu op de normale markt. Er is nu een grote friet pieper overschot omdat er weinig patat meer gegeten wordt. Denk dat eten gaat schuiven naar producten waar we zo veel van over hebben en minder keuze hebben maar zonder eten denk ik niet.

Maar een goede stap is bijvoorbeeld zelf zorgen voor basis producten omzetten naar wat je nodig heb zoals zelf brood bakken zelf koekjes maken / cake etc. minder verwerkte producten eten maar verse productie die laatste zal genoeg aanwezig zijn.

Zelf hebben we altijd al meel op voorraad omdat ik al een 5 kilo per week nodig voor mijn brood (en ja als je brood koopt heb je hetzelfde nodig. alleen doet de bakker dat voor je)

Hamsteren is niet echt nodig maar wel iets grotere voorraad hebben zodat je zo min mogelijk de supermarkt in gaat. normaal gingen we 2-3 keer per week naar de super markt en nu 1 keer per week en maar 1 winkel. We hoeven nu eigenlijk alleen een aantal verse producten halen en de voorraad weer aanvullen. Je moet gewoon zo mind mogelijk contact momenten per week hebben. En samen doen we dit en niet door de supermarkt leeg te kopen maar om wel genoeg voorraad te nemen zodat je er zo min mogelijk ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:06
liberque schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 09:53:

aspartaam, acesulfaam kalium, sucralose, saccharine, cyclamaat and steviol gylcosides...

huh wattus?
Inderdaad. ftfy :Y)

Anyway - wat gaan we missen? Vrijwel niks. We leven in een vrijemarkteconomie. Naar mate zaken lastiger worden te krijgen op die vrije markt gaan de prijzen omhoog. Minder mensen zullen ze daardoor kopen, maar ze blijven in de regel wel beschikbaar.

Bovenop de brexit zullen er wel een paar zaken die last gaan krijgen van vastlopende supply chains. Hoe meer ingrediënten, hoe groter de kans op problemen. Daarbij denk ik trouwens dat grote merken juist nog wel kunnen produceren en leveren. De marge en de bulkprijs die deze grote partijen kunnen bedingen bij hun leveranciers laten mij vermoeden dat juist zij nog wel mondjesmaat kunnen blijven leveren. Als je je dus nu al zorgen maakt over Coke Zero, dan zou ik me pas echt zorgen maken over B-merken cola light...

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik zou me maar niet zoveel zorgen maken over dingen als voedsel. Sowieso komt alles niet in één klap stil te liggen. Maar hou even het meest extreme scenario aan, waarbij alle schepen zinken en vliegtuigen vastroesten aan de landingsbaanparkeerplaats bij Schiphol...

We produceren hier in Nederland zo'n 1300 ton graan/tarwe. We gebruiken zo'n 3400 ton, waarvan 2000 ton voor veevoer en 1300 ton voor voedsel. Alleen met onze eigen productie blijven we al aan het eten. Dan heeft het veel even niets meer, maar we hebben nog wel onze buurlanden in Europa waar we nog prima van kunnen importeren. Daarnaast hebben we niet zoveel vee meer nodig, omdat we dan waarschijnlijk ook niets meer kunnen exporteren. Kortom dat soort dingen lopen wel los.

In het meest extreme geval moet je misschien je eetgewoontes wat aanpassen en komen er wat oude kookboeken aan te pas met recepten van vroeger. Zoetstoffen? Vroeger maakten we in Nederland onze suiker zelf. Die productie heb je zo weer aan de gang. WC papier? Nederland heeft een uitgebreide papier- en kartonindustrie. Gezond eten met wat fruit? Hebben we. Daarnaast groeit er tegenwoordig ook heel veel in kassen, dus ook wat meer exotische dingen, zullen dan nog prima in Nederland te produceren zijn.

Het fraaie is dat we dan echt terug kunnen gaan naar de gezonde, eerlijke producten waarvoor je nu naar allerlei hipstertentjes moet gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Blue-eagle schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 09:56:
Dat denk ik niet, want 80 procent van wat de Nederlandse boeren produceren is niet bedoeld voor Nederland, maar voor de export. Want te duur voor de Nederlandse consument, importeren van voedsel is goedkoper.

En internationaal vrachtverkeer (van o.a. voedsel) is gewoon nog toegestaan, en vind gewoon nog plaats.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Simpel export wordt duurder nu en de boeren kunnen hun producten helaas niet kwijt aan het buitenland dus verkopen ze het in het binnen land. Alles verschuift alleen echt voedsel schaarste niet behalve luxe keuzes. Als ik kijk alleen al bij ons in de buurt er is zoveel langbouw grond kassen etc er komt zoveel uit per maand we hoeven ons echt geen zorgen te maken en veel groentes zijn lang houdbaar ook nog dus die liggen gewoon op voorraad.

Ik verwacht wel dat de prijzen omhoog gaan helaas dat weer wel omdat de kosten om hoog gaan en vraag ook. Maar goed beter dan niet eten toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:45

Deathchant

Don't intend. Do!

wildhagen schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 10:34:
[...]

Dat denk ik niet, want 80 procent van wat de Nederlandse boeren produceren is niet bedoeld voor Nederland, maar voor de export. Want te duur voor de Nederlandse consument, importeren van voedsel is goedkoper.

En internationaal vrachtverkeer (van o.a. voedsel) is gewoon nog toegestaan, en vind gewoon nog plaats.
Ja dit is zo dubbel eigenlijk...We zijn de op 1 na grootste voedselproducent én exporteur (buiten de VS) en dat voor zo'n klein landje als wij. We zijn enorm efficient vanwege ons kleine oppervlakte, maar het is eigenlijk van de zotte om ons voedsel te exporteren en andermans voedsel te importeren. Transportkosten erbij, alle bureaucratie eromheen, milieuvervuiling erbij...
We eten nog liever andermans geproduceerd voedsel als we er 10 cent winst op maken, dan dat we ál die transport en vervuiling en onnodig verkeer tot een halt roepen en iets meer ons eigen voedsel gaan eten, want de centjes zijn belangrijker. Laten we gewoon voedsel importeren wat wijzelf niet kunnen verbouwen en laten we pas importeren als onze boeren (of de grond) het niet geregeld krijgen.
Laat staan hoeveel er geexporteerd wordt naar een ander land om te verpakken en dan weer terugkomt naar NL, alleen maar omdat het een paar tientjes goedkoper is. Onze overheid zegt dan: dat is goed voor de transport, want dan hebben die mensen ook werk, maar we zorgen wel voor extra verkeer op de weg en meer stikstof en CO2 uitstoot.

Het is vaak frustrerend om te merken dat we meerdere vliegen in 1 klap kunnen slaan, maar het gewoon niet doen omdat geld belangrijker is dan milieu/klimaat, mooi verpakt door de overheid onder "meer mensen hebben dan een baan".

Voelt een beetje aan als iemand een cadeautje geven, en dat de ander hetzelfde cadeautje aan je terug geeft. Koop dan ieder gewoon hetzelfde voor zichzelf, maar nee, de een heeft het 10 euro goedkoper gekregen dan de ander, en is minder geld kwijt. Het gebaar is weg, want het geld boeit het meest :F

[ Voor 15% gewijzigd door Deathchant op 27-03-2020 12:08 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
wildhagen schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 06:28:
[...]
Goh. Toch raar dat diezelfde distributiecentra tot de nok toe gevuld zijn met voorraad dan... vrachtwagens rijden af en aan, zowel om te laden als te lossen.

In dp praktijk gaan we er hoogstwaarschijnlijk gewoon weinig tot niks van merken. Nogmaals, het is veel paniekzaaierij en doemdenkerij.

Wat we er nog het meest van merken is wellicht tijdelijk iets hogere prijzen, vanwege hogere vraag en problemen met im/export enzo.

Zie het hamsteren de laatste weken. Iedereen riep dat de supermarkten leeg zouden gaan en er geen eten meer zou zijn. Nou, ik ben gisteren in de supermarkt geweest, en die lag net zo vol als normaal.

Paniek, paniek, paniek. Ongetwijfeld bedoeld om een of andere eigen agenda te pushen. Ik blijf liever realistisch en normaal doen.
nu ja je bent niet echt realistisch / normaal

Tot de nok toe gevuld zegt je ? moet ik je erop wijzen dat er producten zijn die gewoon niet meer leverbaar zijn ? en productie van die producten wellicht een wachtrij hebben tot 2021 ? inclusief productie die op 200% capaciteit draaien 24/7 ? .. dat pure alcohol uit drankfabrieken komt ... ipv "drank" om aan de vraag te voldoen ?

vergeet niet dat ik niet mee-reken dat transport ook nog een uitdaging heeft ze komen vrachtwagens/chauffeurs te kort.. o.a

Distributiecentra heeft ook geen enkele reden om meer dan 2 a 3 maanden voorraad van any product te hebben, immers (productie)prijs fluctueert .. dus je wilt laag inkopen hoog verkopen en je legt genoeg buffer aan om pieken/dalen op te vangen .. dat is economisch verantwoord .. maar bij meerdere jaren is dat dan nog zo ? en dan hebben we het over relatief houdbare producten .. hoe korter de levensduur hoe onrealistischer het word.

De paniek waarop jij refereert is mensen die wellicht op wcpapier en bonen/rijst en pasta gaan leven en zich wassen als "dettol-man" kortom je krijgt te veel van X maar te weinig van y.z stoffen. dat is gewoon dom ..
(de engelse man die dood ging zoals @extec vertelde tegen je IRL in KG4 (hij zat lange tijd tegenover je)
paniekzaaiers/preppers/ zullen bepaalde marktwerking hebben natuurlijk duh .. maar tenzij je goed nadenkt over elk aspect ben je als nog royaal de pineut.
Deathchant schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 11:31:
<snip>
Voelt een beetje aan als iemand een cadeautje geven, en dat de ander hetzelfde cadeautje aan je terug geeft. Koop dan ieder gewoon hetzelfde voor zichzelf, maar nee, de een heeft het 10 euro goedkoper gekregen dan de ander, en is minder geld kwijt. Het gebaar is weg, want het geld boeit het meest :F
Nee wij sinds dat we niet meer het leger in hoeven (om een "datum/tijd" van start referentie te geven) zijn we:
- 2 ouder werkende gezinnen
- minder respect voor elkaar (ambulance/zorg/politie/brandweer/leerkrachten worden uitgescholden/geslagen en "onderbetaald')
- geven geld uit als water want we willen alles nu (sparen niet meer)

Maar belangrijker en topic relevant, we hebben geen voorraad in huis. winkels zijn immers bijna 24x7 open koken is nog maar 10 minuten (alles is bijna kant en klaar uit de schap te trekken) dus flexibiliteit voor rampen is er bijna niet meer (en begrip dus ook)

We lachen wel mensen die "voorbereid" zijn maar stiekem zijn we jalours want die overleven / genieten veel meer van het leven door vooruit te kijken ..

ik zie ook veel gezonde reacties mensen die nadenken over de toekomst :) _/-\o_

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Asperges is nu wel een probleem. Die moeten nu geoogst worden en dat is vooral handmatig en daarvoor werden Oost-Europeanen ingehuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

sambalbaj schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 14:05:
Asperges is nu wel een probleem. Die moeten nu geoogst worden en dat is vooral handmatig en daarvoor werden Oost-Europeanen ingehuurd.
Gebeurt binnenkort steeds meer machinaal. Zie Erasmo in "na corona (wat gaan we "missen") in de super/winkel"

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-09 00:50

unclero

MB EQA ftw \o/

Op dit moment zijn er een aantal uitdagingen in de landbouw.

1. De oogst moet binnengehaald worden, maar alle seizoensarbeiders zijn óf in eigen land gebleven, óf zijn 'm terug naar eigen land gepeerd (of komen niet terug, vanuit Polen moet je eerst door Duitsland en daar geldt een stevige lockdown). Her en der op sociale media zie je oproepen van tuinders en akkerbouwers om toch vooral te komen helpen (met name gericht op de nu werkeloze ZZP-ers).

2. De veilingprijzen voor groentes en aardappelen zijn hard onderuit gegaan. Zuivel daalt ook, maar sommigen proberen de prijs nog stabiel te houden. En dat klinkt raar, want iedereen loopt te hamsteren als een malle. Maar dat is een systeemfout. Momenteel liggen de pakhuizen namelijk vol. Maar produkt kan niet verscheept worden, want de toestroom van verpakkingsmateriaal uit China ligt sinds februari al op z'n gat. Of er kan gewoon niet geproduceerd worden: Soepfabrikant X wil graag de ketels weer vullen, maar daarvoor zit men nog op een container gedroogde knoflook en een container gedroogde peterselie te wachten, en die containers staan nog in Shanghai, te wachten tot er weer een schip afvaart (en op dit moment vaart er niet veel). Of een combinatie van beiden.

3. De sierteelt. Tsja. Ik persoonlijk kan er niet wakker van liggen, ik heb sierteelt altijd grove verspilling van goede landbouwgrond gevonden. En in tegenstelling tot wat radicalere boeren beweren, doet dat absoluut niets voor onze voedselvoorziening.

Kleine noot op punt 2: Kijkend naar de historische analyses, is er rond deze tijd altijd een dipje in de groenteprijzen. Dit jaar dacht men dat dat anders zou zijn, maar vanaf half maart knalden de prijzen ineens naar beneden, tot het niveau van 2019 en 2018 rond deze tijd.
Bij fruit zit iedereen reikhalzend uit te kijken naar eind april, want dan beginnen de jaarlijkse onderhandelingen over langdurige leveringscontracten met de supermarkten en inkoopcentrales. Maar iets zegt me dat ze daar niet te hoge verwachtingen van mogen hebben, want dat gaat vanaf dit jaar veel minder een traditioneel handjeklap boven een glas jenever in het café met een notaris zijn, maar veel meer via de nieuwe elektronische termijnmarkten.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Laatst online: 06:54

Yucon

*broem*

Er lag in ieder geval weer bloem in de lokale plus. Dat is zo'n twee weken uitverkocht geweest, en ook de andere supermarkten hadden dat ook niet meer. Volgens de vakkenvullers zou het in de tussentijd ook vrijwel niet meer binnengekomen zijn.

Daar zit dus kennelijk wel een gevoelig punt ergens in de keten. Wat dat precies is weet ik nog steeds niet.. als er bloemtekort was zou er ook te weinig brood moeten zijn. Omgekeerd wordt er zo weinig bloem per kilo verkocht dat ik me ook bijna niet kan voorstellen dat losse bloem op de een of andere manier gerantsoeneerd wordt om de broodproductie op gang te houden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Molenwinkels hadden volgens mij gewoon nog bloem te koop (net als andere broodprodukten, zoals tarwe, gist etc).

Niet alles hoeft bij een supermarkt gehaald te worden.

Net zoals dat hamsteren op toiletpapier en paracetamol.... toen hadden drogisten (beiden) en apotheken (voor paracetamol) ook gewoon nog genoeg op voorraad.

Het is meestal niet zo dat er niks meer is, meestal is er nog plenty in de distributiecentra. Het probleem is het vervoer tussen distributiecentra en de supermarkt waar het knelpunt momenteel ligt. Er rijden nu soms wel 4-5 vrachtwagens per dag bij supermarkten, waar dat normaal gesproken 1-2 is, om ze te bevoorraden vanuti de distributiecentra.

[ Voor 35% gewijzigd door wildhagen op 27-03-2020 14:31 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
4POX schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 05:30:
Baken de gedachte eens af. Wat is alles wat wij in Nederland kunnen produceren?

Voorraad is dood vermogen en dat wil je zoveel mogelijk vermijden. (eerste boek bedrijfskunde)
En dat is ook één van de redenen dat we nu met een tekort aan mondkapjes en dergelijke zitten.
Er is een JIT procedure aangemaakt, omdat we tot een half jaar geleden altijd wel konden bestellen.

teveel bedrijven worden 'geregeerd' door de accountants, het enige doel is surplus aan vermogen genereren, ten koste van bijna alles.

Tot nog toe redelijk OK, maar nu plukken we de (zure) vruchten daarvan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-09 00:50

unclero

MB EQA ftw \o/

Yucon schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 14:28:
Er lag in ieder geval weer bloem in de lokale plus. Dat is zo'n twee weken uitverkocht geweest, en ook de andere supermarkten hadden dat ook niet meer. Volgens de vakkenvullers zou het in de tussentijd ook vrijwel niet meer binnengekomen zijn.
Voor een maalderij heeft bloem in kleine zakjes stoppen voor de groothandel ook een vrij lage prioriteit. Contracten met de industrie (lees: bakkerijen) hebben voorrang.

We hebben op zich een grote voorraad graan, dus dat er even geen meel in de winkel ligt, is een ketendingetje.
wildhagen schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 14:30:
Molenwinkels hadden volgens mij gewoon nog bloem te koop (net als andere broodprodukten, zoals tarwe, gist etc).
Hadden is het juiste woord. ;)
Wat ik van bevriende molenaars hoorde was dat daar ook rijen stonden, en ze dagen achtereen door moesten malen. Normaal hebben die al niet zulke grote voorraden graan, maar nu gingen ze er wel erg hard doorheen. Wat wel scheelde was dat normale leveringen aan bijv. pannenkoekenrestaurants ineens ophielden.
FreshMaker schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 16:10:
En dat is ook één van de redenen dat we nu met een tekort aan mondkapjes en dergelijke zitten.
Er is een JIT procedure aangemaakt, omdat we tot een half jaar geleden altijd wel konden bestellen.
Nee, dat heeft vooral met de Hollandse Ziekte te maken. Dienstverlening en handel in schuldpapier boven produceren en maken. Maar hier zijn andere topics over. ;)

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieglerNichols
  • Registratie: Mei 2015
  • Niet online
sambalbaj schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 14:05:
Ik hoorde dat een hoop ZZP-ers nu tijd over hebben...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:45

Deathchant

Don't intend. Do!

vso schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 14:00:
[...]
nu ja je bent niet echt realistisch / normaal

Tot de nok toe gevuld zegt je ? moet ik je erop wijzen dat er producten zijn die gewoon niet meer leverbaar zijn ? en productie van die producten wellicht een wachtrij hebben tot 2021 ? inclusief productie die op 200% capaciteit draaien 24/7 ? .. dat pure alcohol uit drankfabrieken komt ... ipv "drank" om aan de vraag te voldoen ?

vergeet niet dat ik niet mee-reken dat transport ook nog een uitdaging heeft ze komen vrachtwagens/chauffeurs te kort.. o.a

Distributiecentra heeft ook geen enkele reden om meer dan 2 a 3 maanden voorraad van any product te hebben, immers (productie)prijs fluctueert .. dus je wilt laag inkopen hoog verkopen en je legt genoeg buffer aan om pieken/dalen op te vangen .. dat is economisch verantwoord .. maar bij meerdere jaren is dat dan nog zo ? en dan hebben we het over relatief houdbare producten .. hoe korter de levensduur hoe onrealistischer het word.

De paniek waarop jij refereert is mensen die wellicht op wcpapier en bonen/rijst en pasta gaan leven en zich wassen als "dettol-man" kortom je krijgt te veel van X maar te weinig van y.z stoffen. dat is gewoon dom ..
(de engelse man die dood ging zoals @extec vertelde tegen je IRL in KG4 (hij zat lange tijd tegenover je)
paniekzaaiers/preppers/ zullen bepaalde marktwerking hebben natuurlijk duh .. maar tenzij je goed nadenkt over elk aspect ben je als nog royaal de pineut.

[...]

Nee wij sinds dat we niet meer het leger in hoeven (om een "datum/tijd" van start referentie te geven) zijn we:
- 2 ouder werkende gezinnen
- minder respect voor elkaar (ambulance/zorg/politie/brandweer/leerkrachten worden uitgescholden/geslagen en "onderbetaald')
- geven geld uit als water want we willen alles nu (sparen niet meer)

Maar belangrijker en topic relevant, we hebben geen voorraad in huis. winkels zijn immers bijna 24x7 open koken is nog maar 10 minuten (alles is bijna kant en klaar uit de schap te trekken) dus flexibiliteit voor rampen is er bijna niet meer (en begrip dus ook)

We lachen wel mensen die "voorbereid" zijn maar stiekem zijn we jalours want die overleven / genieten veel meer van het leven door vooruit te kijken ..

ik zie ook veel gezonde reacties mensen die nadenken over de toekomst :) _/-\o_
Je komt vrij stellig over, alsof je er erg veel van weet en inside info hebt. Laat ik dan in ieder geval ook wat inside info delen die @wildhagen's woorden ook ondersteunen:
Ik heb een buurman die op kantoor werkt van een grote supermarktketen en hij heeft controle over een van de grotere distributiecentra en tijdens een praatje op straat (met anderhalve meter afstand ;) ) gaf hij ook aan dat het "tot aan het plafond" vol staat, en dat ze hard bezig zijn met extra chauffeurs en vrachtauto's te regelen om het transport op te kunnen schalen. Aan eten/voorraad geen gebrek verder.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3

3x3

Ik kan nog steeds geen bloem kopen hier lokaal.
En ik hou zo veel van m'n wekelijkse pannenkoeken avond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

3x3 schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 18:15:
Ik kan nog steeds geen bloem kopen hier lokaal.
En ik hou zo veel van m'n wekelijkse pannenkoeken avond.
Bloem weet ik niet, maar ik zag genoeg pannenkoekenmix in de supermarkt liggen

Die pannenkoeken hoef je dus absoluut niet te missen

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Deathchant schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 18:01:
[...]

Je komt vrij stellig over, alsof je er erg veel van weet en inside info hebt. Laat ik dan in ieder geval ook wat inside info delen die @wildhagen's woorden ook ondersteunen:
Ik heb een buurman die op kantoor werkt van een grote supermarktketen en hij heeft controle over een van de grotere distributiecentra en tijdens een praatje op straat (met anderhalve meter afstand ;) ) gaf hij ook aan dat het "tot aan het plafond" vol staat, en dat ze hard bezig zijn met extra chauffeurs en vrachtauto's te regelen om het transport op te kunnen schalen. Aan eten/voorraad geen gebrek verder.
ik heb helaas geen "inside" informatie en al zou ik het wel hebben ...

Maar laat ik het zo zeggen, ik denk dat het per product erg afhangt .. ..ik voorzie wel lege schappen ... (anders was ik het topic niet begonnen) .. maar dat 1ne product in bulk inslaan om dat voor fikse winst te verkopen ? nah .. week tot 2 maanden ..

Als je een bedrijf 1 maand stil moet leggen, moet je immers afbouwen, en weer opbouwen en dat kan wel eens aparte uitdagingen hebben..
Als bedrijf is dit gek genoeg wel een tijd (bv efteling of 24/7 productie) om grootschalig onderhoud (mits mogelijk) te doen, dingen die

Maar goed terug OT, ik geloof niet dat het zin heeft "meer" te verwachten van de consument... immers wat je hamstert heb je voorlopig niet (meer) nodig. Maar dat er voorraad tekorten komen (je inteert op de buffer) en lege schappen dat geloof ik nog steeds

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Komen we om van de honger?
Nog lang niet!

Maar er vindt wel al een verschuiving plaatst. En dat heeft te maken met wijzigingen in de logistieke en productieketens.

Omdat horeca, catering, e.d. stil liggen, blijven bepaalde productgroepen zelfs liggen:
https://www.omroepflevola...-oogst-alsnog-te-verkopen

Dus begint de lokale boer maar een eigen drive-trough:
https://www.omroepflevola...-vol-groente-groot-succes

Andere producten, ik noem b.v. suiker, wordt eigenlijk in een bepaalde periode van het jaar geoogst (de bietencampagne) en dan draaien de suikerfabrieken enkele maanden volop om de suikerproducten voor de rest van het jaar te produceren.
En dat geldt b.v. ook voor een boel andere landbouwproducten. Inblik, rooster, conserveercampagnes, e.d. zijn vaak seizoensgebonden en distributie/verkoop worden over de rest van het jaar uitgesmeerd.

D'r staat hier lokaal een grote zuivelfabriek (Farm Dairy) en die draait volop door. Immers de koeien blijven melk produceren en die moet verwerkt worden.

[ Voor 10% gewijzigd door ehtweak op 29-03-2020 10:34 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-10 17:28
vso schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 18:33:
[...]

ik heb helaas geen "inside" informatie en al zou ik het wel hebben ...

Maar laat ik het zo zeggen, ik denk dat het per product erg afhangt .. ..ik voorzie wel lege schappen ... (anders was ik het topic niet begonnen) .. maar dat 1ne product in bulk inslaan om dat voor fikse winst te verkopen ? nah .. week tot 2 maanden ..

Als je een bedrijf 1 maand stil moet leggen, moet je immers afbouwen, en weer opbouwen en dat kan wel eens aparte uitdagingen hebben..
Als bedrijf is dit gek genoeg wel een tijd (bv efteling of 24/7 productie) om grootschalig onderhoud (mits mogelijk) te doen, dingen die

Maar goed terug OT, ik geloof niet dat het zin heeft "meer" te verwachten van de consument... immers wat je hamstert heb je voorlopig niet (meer) nodig. Maar dat er voorraad tekorten komen (je inteert op de buffer) en lege schappen dat geloof ik nog steeds
Tja, het enige argument dat ik lees waarom er tekorten gaan ontstaan is omdat je het "gelooft". Ik geloof dat je je mening al vast had staan voordat dit topic aangemaakt werd en dat die mening primair gevoed wordt door angst.

Wat dat betreft is er zeker geen tekort aan angst als voeding. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Michielgb schreef op zondag 29 maart 2020 @ 10:51:
[...
<reactie van iemand die niet kan lezen>
@ehtweak denk het ook niet vind het alleen wel interessant welke verschuivingen er zullen zijn ..

[ Voor 8% gewijzigd door vso op 29-03-2020 11:38 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

wildhagen schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 18:19:
[...]

Bloem weet ik niet, maar ik zag genoeg pannenkoekenmix in de supermarkt liggen

Die pannenkoeken hoef je dus absoluut niet te missen
het is heel erg afhankelijk van de supermarkt(keten) heb ik gemerkt. de lidl hier heeft alle voedingspul, maar de ah heeft (vaak)juist geen meel(producten) melk en ei(producten).

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Voorlopig hoeven we ons helemaal geen zorgen te maken over dat alle schappen leeg staan. Er zijn genoeg distributiecentra die een enorm grote voorraad hebben. De ene super slaat meer van product a in en de ander meer van b.

Verder vind ik dit eerder paniek zaaien, dan dat het echt wat bijdraagt.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.