wildhagen schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 06:28:
[...]
Goh. Toch raar dat diezelfde distributiecentra tot de nok toe gevuld zijn met voorraad dan... vrachtwagens rijden af en aan, zowel om te laden als te lossen.
In dp praktijk gaan we er hoogstwaarschijnlijk gewoon weinig tot niks van merken. Nogmaals, het is veel paniekzaaierij en doemdenkerij.
Wat we er nog het meest van merken is wellicht tijdelijk iets hogere prijzen, vanwege hogere vraag en problemen met im/export enzo.
Zie het hamsteren de laatste weken. Iedereen riep dat de supermarkten leeg zouden gaan en er geen eten meer zou zijn. Nou, ik ben gisteren in de supermarkt geweest, en die lag net zo vol als normaal.
Paniek, paniek, paniek. Ongetwijfeld bedoeld om een of andere eigen agenda te pushen. Ik blijf liever realistisch en normaal doen.
nu ja je bent niet echt realistisch / normaal
Tot de nok toe gevuld zegt je ? moet ik je erop wijzen dat er producten zijn die gewoon niet meer leverbaar zijn ? en productie van die producten wellicht een wachtrij hebben tot 2021 ? inclusief productie die op 200% capaciteit draaien 24/7 ? .. dat pure alcohol uit drankfabrieken komt ... ipv "drank" om aan de vraag te voldoen ?
vergeet niet dat ik niet mee-reken dat transport ook nog een uitdaging heeft ze komen vrachtwagens/chauffeurs te kort.. o.a
Distributiecentra heeft ook geen enkele reden om meer dan 2 a 3 maanden voorraad van any product te hebben, immers (productie)prijs fluctueert .. dus je wilt laag inkopen hoog verkopen en je legt genoeg buffer aan om pieken/dalen op te vangen .. dat is economisch verantwoord .. maar bij meerdere jaren is dat dan nog zo ? en dan hebben we het over relatief houdbare producten .. hoe korter de levensduur hoe onrealistischer het word.
De paniek waarop jij refereert is mensen die wellicht op wcpapier en bonen/rijst en pasta gaan leven en zich wassen als "dettol-man" kortom je krijgt te veel van X maar te weinig van y.z stoffen. dat is gewoon dom ..
(de engelse man die dood ging zoals @extec vertelde tegen je IRL in KG4 (hij zat lange tijd tegenover je)
paniekzaaiers/preppers/ zullen bepaalde marktwerking hebben natuurlijk duh .. maar tenzij je goed nadenkt over elk aspect ben je als nog royaal de pineut.
Deathchant schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 11:31:
<snip>
Voelt een beetje aan als iemand een cadeautje geven, en dat de ander hetzelfde cadeautje aan je terug geeft. Koop dan ieder gewoon hetzelfde voor zichzelf, maar nee, de een heeft het 10 euro goedkoper gekregen dan de ander, en is minder geld kwijt. Het gebaar is weg, want het geld boeit het meest

Nee wij sinds dat we niet meer het leger in hoeven (om een "datum/tijd" van start referentie te geven) zijn we:
- 2 ouder werkende gezinnen
- minder respect voor elkaar (ambulance/zorg/politie/brandweer/leerkrachten worden uitgescholden/geslagen en "onderbetaald')
- geven geld uit als water want we willen alles nu (sparen niet meer)
Maar belangrijker en topic relevant, we hebben geen voorraad in huis. winkels zijn immers bijna 24x7 open koken is nog maar 10 minuten (alles is bijna kant en klaar uit de schap te trekken) dus flexibiliteit voor rampen is er bijna niet meer (en begrip dus ook)
We lachen wel mensen die "voorbereid" zijn maar stiekem zijn we jalours want die overleven / genieten veel meer van het leven door vooruit te kijken ..
ik zie ook veel gezonde reacties mensen die nadenken over de toekomst