Audio Interface Kraak (i.c.m. OBS) DJ live-stream

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenting
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-01-2023
Hallo,
Ik wilde laatst een dj-set livestreamen via youtube. Ik heb een gloednieuwe audio interface gekocht bij BAX een Devine Centro 2i2o. Zo kan ik het geluidsignaal vanaf een Pioneer XDJ-RX omzetten naar mijn macbook pro. Vanaf mijn macbook stream ik via OBS op youtube live.

Ik had een paar geluidsniveau en signaal sterkte testjes gedaan en hoorde een duidelijke kraak in de uiteindelijke gestreamde video. -> online zag ik dat dit evt. kan komen door een te hoog resolutie video te streamen, óf/én in OBS HET geluid niet in stereo maar mono uit te sturen, dit leek mij raar, maar op het eerste gezicht leek het te werken. Helder geluid, maar wel rottig beeld. Mijn stream loopt soepel maar na ongeveer een uur krijg ik berichten dat er alsnog een hele irritante kraak/pop in de video zit. Shit!

Het is hier heel duidelijke te horen:
YouTube: Handjes wassen plaatjes draaien V3

Wat ik zo raar vind is dat het bijna een uur goed gaat, en dan opeens langzaam in komt? Ik heb simpelweg te weinig verstand van audio om dit te troubleshooten. Ik weet niet eens waar ik moet beginnen? Is het mn macbook? Is het de audio interface, slecht stopcontact?

Dit is de setup:

- Pioneer XDJ-RX
Via 2 TRS kabels verbonden aan:
- Devine Centro 2i2o
Via USB (tevens power source) verbonden aan:
- Macbook Pro
Streamt via OBS op youtube

Als iemand mij hier mij mee kan helpen zou dat echt super zijn. Ik had juist deze Corona tijd bedacht lekker veel te draaien en hopelijk thuis wat mensen nog een knallend weekend te geven, maar ik wil het niet nog druileriger maken met een krakende stream!

...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenting
Om mijn eigen vragen te beantwoorden en daar mogelijk anderen mee te helpen: ik heb de muziekbron (dj-set) en de stream bron (laptop) beiden op een ander stopcontact aangesloten.
Daarnaast de ongebalanceerde TRS kanels vervangen voor XLR kabels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MonkeyJohn
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14-04 15:56
Op welke kwaliteit staan de audio van OBS ingesteld en is die gelijk aan wat er uit de pioneer komt?
Zijn die verschillend, bijv. OBS: 16bit/44.1khz en Pioneer: 24bit/48khz, kan het zijn dat OBS het signaal van de pioneer niet lekker kan verwerken waardoor er rare plopjes en klikjes kunnen ontstaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Dit klinkt als een probleem met buffering.

Ik ken de gebruikte software niet maar als je daar de buffer kan vergroten zou ik daar bij beginnen. Bij sommige softwarepakketten kan je ook een delay instellen om zo ook de buffer meer tijd te geven. Kijk ook even in Activiteitenweergave of je ziet dat er processen (te) veel werkgeheugen in beslag nemen of de CPU belasten.

Deze glitchgeluiden krijg je omdat de buffer dus op een gegeven moment sneller wordt uitgelezen dan dat hij wordt gevuld. Als dit pas na een tijdje gebeurt zou dat kunnen dat of die software niet goed de buffers flusht of dat andere programma’s wellicht resources beginnen te vreten.

(Vroeger hoorde je dit soort glitches ook bij trackingproblemen van tape en digitale audio en als je CD-speler EOL raakte / de cd slecht was)

[ Voor 9% gewijzigd door Wilf op 28-03-2020 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenting
Signaal tussen pioneer en osb is allebei 44,1khz. Bitrate kan ik helaas niet vinden van de pioneer. De buffer kan ik idd voor de zekerheid nog iets oprekken, ik moet kijken hoe die nu staat. CPU load was constant rond de 13~16 procent dat zit dus wel snor.