Als ik na mijn Redhat installatie de pc boot, krijg ik de melding "Besturingssysteem ontbreekt." Vlak voor het einde gaf redhat ook een errortje... en ik kon geen bootdisk aanmaken. Wat moet ik nu doen?? Ook de search heeft me niet kunnen helpen
Verwijderd
optie 1) De install opnieuw starten, lilo (de bootmanager) is waarschijnlijk niet goed geinstalled...
optie 2) Je systeem booten van cdrom, shell bemachtigen, rootfs mounten, chroot'en naar mountpoint en lilo opnieuw starten cq fouten uit lilo.conf slopen...
Welke error had je pcies?
optie 2) Je systeem booten van cdrom, shell bemachtigen, rootfs mounten, chroot'en naar mountpoint en lilo opnieuw starten cq fouten uit lilo.conf slopen...
Welke error had je pcies?
Stom van me, niet erbij gezet... hier komt-ie:
Error occured while installing the bootloader
Fatal: open /boot/vmlinuz-2.4.2-2: No such file or Directory
Error occured while installing the bootloader
Fatal: open /boot/vmlinuz-2.4.2-2: No such file or Directory
das dus een fout die je uit je lilo.conf moet halen (eerst kijken in /boot/ )
voor de rest gewoon zoals het hier beschreven staat, lilo.conf aanpassen, lilo draaien en rebooten.
voor de rest gewoon zoals het hier beschreven staat, lilo.conf aanpassen, lilo draaien en rebooten.
If it ain't broken it doesn't have enough features
Op zaterdag 04 augustus 2001 22:11 schreef Apache het volgende:
das dus een fout die je uit je lilo.conf moet halen (eerst kijken in /boot/ )
btw: Ik kreeg de error na het einde van de installatie...
Verwijderd
Je stopt de RH cd erin, en boot ervan. Vervolgens kijk je of je een shell kunt bemachtigen [alt+f2] op de console en [ctrl+alt+f2] onder X. mount nu je root fs met een commando als : mount /dev/hdaX /mnt waar X je partitie is. Kijk nu of je chroot tot je beschikking hebt, zo ja: tik dan in chroot /mnt en je ben op je root fs. Controleer of de kernel die je wilt hebben in /boot aanwezig is (je hebt toch wel een kernel geinstaleerd he?) Zoek naar vmlinuz* .Heb je je kernel gevonden edit dan /etc/lilo.conf. Zet daar een stukje in zoals: (uit mijn lilo.conf)
image = /boot/vmlinuz-2.4.7-home
label = home
append = "root=/dev/discs/disc0/part3 hdc=ide-scsi"
(Let niet op die /dev/discs/disc0/part3, ik gebruik devfs)
Als je hiermee klaar bent, tik dan in /pad/naar/lilo. Mocht lilo niet gaan blaten, log je uit, umount je je /mnt en reboot je van hd.
Oh, mocht chroot niet standaard op de cd staan, probeer dan de chroot van je hd, eg: /mnt/usr/bin/chroot /mnt
label = home
Als je hiermee klaar bent, tik dan in /pad/naar/lilo. Mocht lilo niet gaan blaten, log je uit, umount je je /mnt en reboot je van hd.
Oh, mocht chroot niet standaard op de cd staan, probeer dan de chroot van je hd, eg: /mnt/usr/bin/chroot /mnt
*SLIK*... dit is dus mijn allereerste linux ervaring he? Ik ben echt 100% Newbie.... hopen dat ik hier wijs uit wordOp zaterdag 04 augustus 2001 22:22 schreef r3b00t het volgende:
Je stopt de RH cd erin, en boot ervan. Vervolgens kijk je of je een shell kunt bemachtigen [alt+f2] op de console en [ctrl+alt+f2] onder X. mount nu je root fs met een commando als : mount /dev/hdaX /mnt waar X je partitie is. Kijk nu of je chroot tot je beschikking hebt, zo ja: tik dan in chroot /mnt en je ben op je root fs. Controleer of de kernel die je wilt hebben in /boot aanwezig is (je hebt toch wel een kernel geinstaleerd he?) Zoek naar vmlinuz* .Heb je je kernel gevonden edit dan /etc/lilo.conf. Zet daar een stukje in zoals: (uit mijn lilo.conf)
label = home
Dit is mij ook al een paar keer overkomen, meestal bij RH 7.1 met wat oudere hardware. Probeer gewoon de installatie nog eens te doen (zo lang duurt dat niet, selecteer bijv. 'checking for badblocks' niet als je een goede schijf hebt). Als dat niet helpt kun je het misschien met een andere versie proberen (bijv. RH 6.2)... (Dat lukte bij mij soms beter met oudere hardware.) Succes!
Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.
Het is niet echt oude hardware, maar bedankt voor de tipOp zondag 05 augustus 2001 17:31 schreef pinockio het volgende:
Dit is mij ook al een paar keer overkomen, meestal bij RH 7.1 met wat oudere hardware. Probeer gewoon de installatie nog eens te doen (zo lang duurt dat niet, selecteer bijv. 'checking for badblocks' niet als je een goede schijf hebt). Als dat niet helpt kun je het misschien met een andere versie proberen (bijv. RH 6.2)... (Dat lukte bij mij soms beter met oudere hardware.) Succes!
Pagina: 1