Potmeter op printplaat herstellen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebel-Rebel
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:00
Mijn vraag
Kun je op een printplaat de geleidende verbinding herstellen?

Ik heb een monitor (speaker) waarbij het geluid zeer zacht te horen was, de potmeter deed niets. Ik heb de monitor uit elkaar gehaald en kwam er achter dat de potmeter erg los zat, na de tin los gemaakt te hebben (zag er uit alsof iemand er al iets aan had gedaan) zie ik dat het geleidende zilvere materiaal (heeft dit een naam?) niet aanwezig was....(zie foto)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F6C_kdLQG-xMSBzkmLyZEl2m27c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G1C28D7PKNGag5UEB8nPjpsY.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Rebel-Rebel op 26-03-2020 19:18)

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09 11:59

SA007

Moderator Tweaking
Dit ziet er mij niet uit alsof iemand anders er wat aan gedaan heeft, dit ziet eruit alsof er teveel kracht op gestaan heeft en de via's eruit getrokken zijn.

Om dit te repareren moet je eenzelfde potmeter vinden, die stevig monteren (de solderingen kunnen geen stevigheid meer bieden) en dan met kleine draadjes aansluiten op de plekken waar de afgescheurde spoortjes heen lopen.
Zal dan wel weer prima werken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-09 22:06
De vias lijken inderdaad weg te zijn. Heb je een foto van de andere kant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rebel-Rebel
Dit is de andere kant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XTCYwiN0QUn-jSiX_kxvNUGD-sQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9hhoAb5JsUX80C4KcsSDFYru.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Dit ziet er mij niet uit alsof iemand anders er wat aan gedaan heeft, dit ziet eruit alsof er teveel kracht op gestaan heeft en de via's eruit getrokken zijn.

Om dit te repareren moet je eenzelfde potmeter vinden, die stevig monteren (de solderingen kunnen geen stevigheid meer bieden) en dan met kleine draadjes aansluiten op de plekken waar de afgescheurde spoortjes heen lopen.
Zal dan wel weer prima werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebel-Rebel
De potmeter die er in zat viel er als het ware uit en toen verscheen dit :|

Thanks voor de antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Hoe ziet de potmeter eruit?

Als ik zo kijk zijn de bevestigingen afgebroken en alle contactpunten uit de printplaat getrokken, lijkt me niet goed voor de potmeter.

Wellicht kan je 'm doormeten en kijken of hij nog werkt, wellicht kan je 'm dan opnieuw bedraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:06

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Zo te zien zijn de sporen nog wel te herstellen, de via's niet.
En zo te zien is het een potmeter met een loudness pin (4 pinnen) Heb je toevallig ook het type van de potmeter?

Als je de juiste potmeter kunt vinden zal die prima stevig te monteren zijn hezien de 2 zij poten aan het massavlak.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Plating uit de via's weg is zonde. Niks toe te voegen aan de overige opmerkingen in dit draadje, behalve dat je dit waarschijnlijk ook kon oplossen zonder de potmeter te vervangen. Slechte contacten (potmeters, connectors, schakelaars etc) kun je prima aan de praat krijgen met een flinke scheut Contact 60 + WL, met daarna een klein beetje coating Contact 61 en het zaakje maakt weer goed contact. Wellicht voor de volgende keer, maar dit had niet gehoeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebel-Rebel
memphis schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 20:12:
Zo te zien zijn de sporen nog wel te herstellen, de via's niet.
En zo te zien is het een potmeter met een loudness pin (4 pinnen) Heb je toevallig ook het type van de potmeter?

Als je de juiste potmeter kunt vinden zal die prima stevig te monteren zijn hezien de 2 zij poten aan het massavlak.
Geen idee, heb de andere monitor even open gemaakt en daar zit onderstaande in (die uit de defecte zag er niet zo uit en had maar 3 pootjesAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g48GW_ywSg4MbQtE1iqdmn7g1t8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1kx5pefnbGiN6j8xwOtum7oB.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1