Gek probleem tijdens het gamen..

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayfunk
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01-03-2022
Beste tweakers,

Onlangs heb ik een gek probleem met de meeste games die ik speel.

Het probleem is als ik aan het gamen ben ik na ongeveer 10 minuten gamen een 5 a 10 seconden lang durende framedrop krijg en dat ongeveer 10 a 15 seconden lang duurt.

Mijn frames droppen dan naar 1 fps en dat duurt dan ongeveer 10 a 15 seconden en dan kan ik helemaal niets meer doen tijdens het gamen.

Na ongeveer 10 a 20 seconden is alles weer normaal en gaat alles weer vloeiend verder, om vervolgens over 5 a 10 minuten weer het zelfde te doen.

Na een paar keer dit te hebben herhaald duurt het niet meer 10 a 20 seconden maar blijft het continu vast op 1 fps. Enige wat ik dan nog kan is ctrl alt del drukken en het spel afsluiten.

Ik heb van alles geprobeert om dit te verhelpen zoals windows 10 opnieuw installeren. Verschillende oude Nvidia drivers geinstalleerd zonder enig resultaat.

Ik heb alles gedaan in mijn weet om de probleem op te lossen en weet dus zelf geen raad meer vandaar dat ik aan jullie advies wil vragen wat ik nog verder zou kunnen doen om dit te verhelpen.

Mijn specs zijn als volgt:

i7 6700k
Gtx 980
16gb ram ddr4
1tb nvme ssd
asrock fatality z270 mobo
750 watt corsair voeding

De pc is nooit overclocked geweest.

Alvast bedankt voor het lezen en eventuele hulp..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mstoel
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 28-08 17:27
Lijkt op een temperatuurprobleem, waarbij de computer terugklokt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ga eerst maar eens goed in de gaten houden (desnoods met een stopwatch) hoe vaak het voorkomt. En als je dan toch een stopwatch erbij pakt, installeer ook even MSI Afterburner en laat die eens meelopen qua monitoring.

Het kan temperatuur zijn maar het kan ook een memory leak zijn of een voedingsprobleem. Afterburner geeft in ieder geval "iets meer" inzicht in verschillende waarden tegelijk.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayfunk
Ik heb nu weer getest en na 5 minuten al dropte de framerate weer naar 1 fps en als je op msi afterburner kijkt zie je ook dat de temperatuur meedaald op het moment dat het frame naar 1fps daalt. Het lijkt alsof de videokaart zichzelf uitschakeld maar de base clock en de memory clock blijven gewoon hetzelfde.

Mijn gpu word max 70 en de cpu 66 dus hitte probleem zou het eigenlijk niet moeten zijn.

edit*

Ik heb via MSI afterburner de fanspeed op 80% gezet en de gpu komt niet boven de 60c maar toch zakt de framerate naar 1fps na enkele minuten gamen.

Wat zou ik nog meer kunnen doen?

En wat lijkt er aan de hand te zijn?

Is mijn gpu dood?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hg52uOKPtyFiSNTiQtZofaV0Ao0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EAkojdYhNpwafPiNaILVHcba.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door jayfunk op 28-03-2020 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScytheNL
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-06 15:57

ScytheNL

Mooiste deal ooit.

Het lijkt me een voeding of gfx probleem in ieder geval.
Aangezien in GPU-Z meerdere grafieken op hetzelfde moment als een kaarthuis in elkaar zakken zou ik op dit moment eerder de voeding verdenken. Check iig de stof ophoping in de voeding. Daarnaast weet iemand vast wel een tooltje waarmee je (enigszins betrouwbaar) de voltages mee uit kunt lezen.

Heb je een mogelijkheid tot het testen van een andere voeding of een andere videokaart die net zoveel prik nodig heeft?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:59

Nemesizz

Untouchable

Voeding kun je wel uitsluiten, je krijgt geen framedrops van een defecte voeding (waar dat toch telkens vandaan blijft komen?). Als de voeding niet genoeg vermogen levert aan je videokaart/processor wat dan ook, loopt je PC vast, ploft uit, of iets dergelijks, framedrops krijg je er absoluut niet van.

Videokaart kapot? Lijkt me niet, kapotte videokaarten geven vaak artefacts (vervormingen / verkleuringen), laten de PC crashen (BSOD / vastloper), geen framedrops die na paar seconden over zijn.

Zelf zou ik meer richting je storage denken, of een proces dat voor time-outs zorgt. Lijkt er meer op dat je CPU/GPU ergens op wachten, misschien een time-out van de storage, maar dat kan ik niet achterhalen uit de screenshots.
Het mag dan wel een SSD zijn, maar ook die kunnen kapot, en ook bepaalde acties kan een SSD soms voor rare trage momenten zorgen (bijna vol bijvoorbeeld).

De bovengenoemde memoryleak is ook nog iets wat je zou kunnen checken. Bepaalde programma's en drivers hebben soms last van een memoryleak, dan loopt na verloop van tijd al je geheugen vol en krijg je soms ook rare kuren. Al zou ik verwachten dat die langer duren dan 15 seconden.

Ik zou in elk geval wat ruimer dingen controleren, niet blind staren op de GPU vanwege framedrops, het lijkt er meer op dat er juist iets anders dan de GPU de echte problemen veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayfunk
Bedankt allemaal voor de reacties,

Ik heb helaas geen andere videokaart of voeding tot mijn beschikking om het daarmee te testen echter is mijn voeding nog redelijk nieuw en zit er nauwelijks stof in. De videokaart is ook stofvrij. Ik krijg ook geen bsod of crashed mijn pc niet. Alles loopt gewoon door maar kan de videokaart opeens niet meer vloeiend werken.

Ik zou ook niet weten welke programma's het probleem zouden veroorzaken. Ik heb de windows opnieuw geinstalleerd en heb er geen programma's op.

Wel kan ik zeggen dat dit niet met alle spellen gebeurt.

De spellen die ik wel normaal kan spelen zijn:

World of warcraft
World war z
League of Legends
Modern warfare Warzone

De spellen die ik niet kan spelen en waar het meteen na enkele minuten alles terugdropt naar 1fps zijn:

Need for speed: Heat
Starwars jedi fallen order
Dragon ball z: Kakarot

Ik vind dit heel erg raar vooral omdat ik sommige spellen wel gewoon kan draaien en uren kan spelen zonder problemen en de 3 die ik opnoem al na 5 minuten problemen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eren
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 04:29

Eren

Boss of this gym

Ik lees nergens terug of de drivers met DDU zijn verwijderd?

4HEad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayfunk
Eren schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 23:47:
Ik lees nergens terug of de drivers met DDU zijn verwijderd?
Bedank voor de reactie.

De pc is helemaal geformateerd en windows 10 is opnieuw geinstalleerd,
Nog steeds hetzelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:16
Heb je al eens geprobeerd om de cpu clock iets lager te zetten? Ben namelijk benieuwd naar dat resultaat

Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayfunk
Dracoz schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 11:45:
Heb je al eens geprobeerd om de cpu clock iets lager te zetten? Ben namelijk benieuwd naar dat resultaat
Ik speel liever niet met klok frequenties van de cpu.

Eerlijk gezegd ben ik daar niet zo handig in en ben ik bang om iets verkeerds te doen en dus het compleet te verpesten.

Heb normaal met de pc nergens last van alles werkt en sommige spellen werken ook gewoon uren zonder problemen. (speel momenteel modern warfare waar ik helemaal geen problemen mee heb.)

Zit nu dus op een heel raar situatie waarbij ik bang ben om nieuwe spellen te kopen omdat ik dan niet zeker weet of mijn pc het wel of niet aan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:59

Nemesizz

Untouchable

1tb nvme ssd
Is dat de enige 'schijf' die in je PC zit? Dus alles draait vanaf die ene SSD?
En hoe is dat ding ingedeeld? partities (dus een Windows partitie en een andere voor data en games?) gezien je na een herinstallatie dezelfde problemen hebt.

En welk merk en type is het? sommige modellen hadden bugs in de firmware die na een x aantal uren bepaalde kuren gaf.

Heb met m'n eigen SSD ook in bepaalde mappen (in Windows dus) ook wat rare kuren dat de hele explorer vastloopt als ik iets met bestanden wil veranderen. Alle ander mappen en bestanden geen probleem, echter 1 bepaalde game waar ik dingen wil aanpassen is het misse boel (m'n broer met exact dezelfde SSD heeft het bijvoorbeeld niet). Tijden gamen zelf nooit problemen, maar dat zijn toch van die rare dingen waar je tegenaan kan lopen.
De spellen die ik wel normaal kan spelen zijn:

World of warcraft
World war z
League of Legends
Modern warfare Warzone

De spellen die ik niet kan spelen en waar het meteen na enkele minuten alles terugdropt naar 1fps zijn:

Need for speed: Heat
Starwars jedi fallen order
Dragon ball z: Kakarot
Had misschien handig geweest omdat ook in je opening post te vermelden. Gezien bepaalde titels wel normaal draaien kun je dingen als hardware defect (videokaart althans) wel uitsluiten.

Check ook in Windows of XBox DVR uitstaat, is zo'n game-functie die oa opnames maakt en staat (helaas) standaard aan in Windows. In het verleden waren daar ook wel eens problemen mee, dus uitzetten kan geen kwaad.

En eventueel in Eventviewer kijken, of daar op de tijdstippen dat je framerate naar 1FPS gaat ook iets aparts gebeurt (foutmeldingen, time-out of iets dergelijks). (windows+r en dan 'eventvwr' intypen, zonder haakjes uiteraard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayfunk
Beste mensen ik wil jullie allemaal bedanken voor jullie antwoorden..

Ik denk dat ik de probleem heb gevonden alleen heb ik de oplossing helaas nog niet en snap denk ik waarom het met sommige spellen wel en sommige spellen niet gebeurt.

De probleem zit volgens mij bij de xbox controller.

Spellen waar ik een controller voor gebruik droppen iedere keer na enkele minuten spelen naar 1 fps.

Als ik de zelfde spel met muis en keyboard speel dan kan ik gewoon doorspelen zonder dat het bevriest.

Alle spellen die ik met de controller speel droppen naar 1 fps.

Ik gebruik een wireles bleutooth xbox one controller.

Heeft iemand dit ook gehad en wat zou ik kunnen doen?

Update:

Dames en heren de probleem lijkt opgelost te zijn..

Wat ik gedaan heb is de Xbox accesories app downloaden van de microsoft website.
Controller met de kabel aan de pc verbinden.
Via de app kun je dan je controller updaten.
Heb het niet lang getest ongeveer 20 minuten getest. Het is laat ga nu slapen en morgen ga ik flink wat gamen met de xbox controller.

Hoop dat het is opgelost als jullie niets meer van me horen dan was dat dus de probleem..

Iedereen bedankt voor jullie reacties.

[ Voor 27% gewijzigd door jayfunk op 15-04-2020 02:58 ]

Pagina: 1