Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ik heb mijn processor liever wat koeler hoe d ik dat en waar

Pagina: 1
Acties:

• Pieter666
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 24-11-2024
Ik heb een HP CQ60 420ed met AMD Athlon X2 ql 65 processor. Dual Core.
De temperatuur kan als hij staat ingesteld op hoge prestaties oplopen tot boven de 100°
Hij sluit dan windows 10 pro af
Dit wil ik niet langer meemaken natuurlijk.
Ik heb dat ik de laptop vanmiddag per post ontving gelijk de laptop helemaal uit elkaar gehaald omdat ik mij stoorde aan het constant gezoem van de ventilator maar gezien dat de ventilator schoongemaakt was en er nieuwe koelpasta was aangebracht.
Daar licht de oorzaak dus niet.
De harddisk temperatuur blijft hangen op 58°
Ik heb het ramgeheugen teruggebracht van 4 naar 3Gb maar helpt niet echt.
Kan ik de capaciteit van de processor terugschroeven ?
Zou het beter zijn in plaats van 64bit Windows 10 Pro er de 32bit versie te installeren of Windows10 home 32bit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KSM2Mn2A9MBAyPvaAnPKXwyA-XU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BC2ZMUsBq0mkxzru17yqAVsA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Pieter666 op 26-03-2020 18:18 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Niet om lastig te doen maar als je reperateurtje wil spelen, waarom kom je dan elke laptop (allemaal HP's??) meteen op Tweakers posten om onze input te krijgen?

Heeft dat ding wel de correcte / laastste firmwares? Zijn de drivers wel goed in Windows? Waar / hoe lees je de temperaturen uit? Want als een HDD echt tegen de 60 graden loopt, kan je er bijna ervanuitgaan dat ook die binnenkort stopt met werken (zeker consumentenspul).

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Pieter666
Reparateur die alles al eens heeft gezien en meegemaakt en kan fixen ben ik niet ,ik bega wel eens een miskoop en dan kan ik niet anders dan proberen te redden wat er te repareren valt en beschouw laptops als bouwdozen waar mechanische onderdelen simpel wel te fixen zijn maar de knowhow van electronica en software daar heb ik echt hulp bij nodig.
Ik heb enkel LTS electro gedaan.
Ik zit in de WAO en heb echt deze hobby handelen in laptops nodig om nog zin en plezier aan mijn bestaan te geven.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:46

Thomg

Aww yiss

Laptops zijn aardig vrij dichtgetimmerd, vaak al helemaal met budgetlaptops. Compaq is zeker budget.
Misschien dat een core uit kan schakelen, maar of je daar heel blij van wordt...

Is je processor misschien continu vol belast? Misschien even controleren.
En sowieso, wordt de heatsink eigenlijk wel warm?

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:20

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Als die zo warm word, dan draait de ventilator toch aan 100%

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Pieter666
Ik heb een mogelijke oorzaak gevonden de laptop krijgt te weinig lucht aangevoerd van onder,als ik hem wat hoger van de tafel met iets eronder laat werken zie ik dat de temperatuur zienderogen gaat dalen .Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UrYKElJn8KHzN4s3qLIawDaOSJQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sBBKHXjUL8NvNVs3HZK0TDZq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door Pieter666 op 26-03-2020 18:42 ]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Hij moet toch eigenlijk wel teruggaan naar 40°C in idle, als die dat niet doet is er nog steeds wat aan de hand.

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Heb je de koelvinnen ook uitgeblazen? Ik neem trouwens aan dat de ventilator wel voldoende hard draait en niet gewoon kapot is?

BTW, de driver voor de grafische kaart is volgens mij niet goed geïnstalleerd. Er wordt namelijk een basisdriver gebruikt en de videokaart wordt niet goed herkend. Leuk dat je er een hobby op nahoudt, maar bedenk wel dat dit laptops zijn uit de onderkant van de markt. Inkoop zullen ze niet veel kosten, maar ze leveren ook weinig geld op en nog belangrijker, ik vraag me af wie zulke laptops eigenlijk wilt hebben.

@Thomg volledige belasting dacht ik ook aan. Maar dan is het niet per se logisch dat de laptop 100+ graden wordt.

[ Voor 9% gewijzigd door hoi1234 op 26-03-2020 18:42 ]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Oude laptops die onder full load oververhitten is zo vreemd nog niet, oude laptops die idle oververhitten wel.

• Pieter666
Idd ik zit met mijn inkoop en verkoop aan de onderkant van de markt ,de meeste kopers die ik krijg zijn allochtonen en autochtonen met kleine portemonnee ,ik moet nog een hoop kennis vergaren en kies voor het merk HP omdat je bij hen de beste support krijgt
Je hebt bijvoorbeeld HP assistant die ook de accu een goede beoordeling kan geven.
En de adapter kan je ook testen met hardwarediagnose software van hp een ander extra programma dat er te downloaden is.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:08

Tazzios

..

Ik heb het ramgeheugen teruggebracht van 4 naar 3Gb maar helpt niet echt.
Kan ik de capaciteit van de processor terugschroeven ?
Hoeveelheid geheugen is totaal ongerelateerd aan hoe warm je cpu wordt en kun je voor performance zelfs beter terug draaien
Zou het beter zijn in plaats van 64bit Windows 10 Pro er de 32bit versie te installeren of Windows10 home 32bit?
Dit maakt ook niet uit.

wat misschien zou kunnen helpen, gezien dit een hardware probleem is, is de benodigde AMD drivers installeren( zoals @hoi1234 ook al aangeeft).
Bij laptops is het kiezen tussen lawaai of een koele processor, zolang hij niet uitvalt van de hitte zou ik niet op de temperatuur letten bij deze oude dingen.

edit:
undervolten is misschien ook nog een optie indien dat kan.

[ Voor 10% gewijzigd door Tazzios op 26-03-2020 18:55 ]

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Heb je al eens gemeten met een ander programma? Iets als HWMonitor?
Speccy is niet de meest betrouwbare meetsoftware.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Ik betwijfel dat undervolten kan bij deze chips.

• hoi1234
Pieter666 schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 18:49:
Idd ik zit met mijn inkoop en verkoop aan de onderkant van de markt ,de meeste kopers die ik krijg zijn allochtonen en autochtonen met kleine portemonnee ,ik moet nog een hoop kennis vergaren en kies voor het merk HP omdat je bij hen de beste support krijgt
Je hebt bijvoorbeeld HP assistant die ook de accu een goede beoordeling kan geven.
En de adapter kan je ook testen met hardwarediagnose software van hp een ander extra programma dat er te downloaden is.
Maar daar is dus serieus op te verdienen? Voor een paar tientjes extra koop je een laptop met core i processor, en voldoende ram. Kun je er zelf nog een SSD in pleuren. Maar misschien denk ik te simpel als ict'er.

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-11 19:05
Ik denk niet dat je hier veel succes gaat halen.
De Athlon X2 QL-65 staat bekend als een chip die nogal heet kan worden, veel budget merken gooide deze chip gewoon in hun bestaande ontwerpen zonder de koeling te herzien. Resultaat? Een chip die onvoldoende gekoeld werd. Vaak bood een laptop verhoger (met ventilator) uitkomst bij deze modellen.

Als deze chip al een paar keer te warm geworden is (meer dan 100 graden) dan heb je kans dat de chip beschadigd is.

Meet de temperatuur van de "uitlaat" van de koeling eens met een infrarood thermometer, hoe warm wordt deze?
Ook maak ik me ernstig zorgen over de temperatuur van die harde schijf.

Tenslotte is dit een oud beestje, leuk om aan te sleutelen, maar ik zou er niet te veel moeite in steken. Eventueel kun je onder op aan de achterzijde wat dikke rubberen noppen plakken zodat deze vrij komt te staan en beter koelt. Verse windows installatie en iemand blij mee maken.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01:06
Tsja, een CPU uit 2008, 12 jaar oud... Is er uberhaupt wel fatsoenlijke Windows 10 support voor deze CPU voor alle power features? Vroegah had ik een Turion TL-52 (volgens mij dezelfde architectuur) die zonder goed OS support by default werd geovervolt (+0, 05V) en op max draaide, dat wou ook wel warm worden...

Je zou eens een Linux distro kunnen proberen om dit soort problematiek uit te sluiten.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 26-11 12:04
Pieter666 schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 18:12:
Ik heb dat ik de laptop vanmiddag per post ontving gelijk de laptop helemaal uit elkaar gehaald omdat ik mij stoorde aan het constant gezoem van de ventilator maar gezien dat de ventilator schoongemaakt was en er nieuwe koelpasta was aangebracht.
Niet om het een of ander, maar als je"gezien hebt" dat er nieuwe koelpasta is aangebracht, heb je die dan, na die constatering, ook verwijderd en vervangen? Als je de heatpipe zo op de gebruikte koelpasta teruggedrukt hebt, zie ik daar wel een mogelijke oorzaak van dit probleem.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:59
Zou er niet teveel tijd in steken. Dat ding is zo traag als wat. De cpu heeft een erg lage IPC, DDR2 en geen ssd in het systeem dus niet vooruit te branden.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Dit (stokoude) model had altijd al oververhittingsproblemen. Zo gek is dat niet, want met een klein beetje gebruik waren die X2's flink heet, en laptop koeling was eigenlijk niet genoeg om het af te voeren.

De oplossing is dit soort laptops niet gebruiken. Nieuwe koeling inbouwen gaat marginaal helpen, en de laptop op blokken zetten om de airflow te verbeteren is nou niet bepaald een oplossing, eerder een omweg.

• kh65
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-10 17:19
Let ook op dat de temperatuurmeting bij AMD processoren in het verleden nog wel eens een 'offset' hadden, waardoor jij (en zelfde de BIOS) misschien DENK dat de temperatuur 100 graden is maar dan is hij dat niet altijd. Ik heb geen idee of dit bij deze processor ook het geval zou kunnen zijn... Ik denk dat het wel mee zal vallen...

En naast de tips die al gegevens zijn (zoals verhogen van de vrij ruimte onder de laptop of een specifieke laptop verhoger met koeler) kun je nog de power-management settings van windows veranderen.
Zie: Change-power-plan-settings-windows-10
Als je als max bijv. 80 procent aangeeft dan zou dat al een flink minder hoge temperatuur tot gevolg moeten hebben.

Daarnaast is het ook wel belangrijk dat je windows niet op de achtergrond nog allerlei CPU vretende dingen doet. Wat zie je in je Taks Manager? Is een poosje na het opstarten de CPU wel onder de 10 procent? Of loopt dat gewoon minuten of nog meer door met volledig 100 % CPU verbruik?

• Pieter666
mcDavid schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 19:17:
[...]

Niet om het een of ander, maar als je"gezien hebt" dat er nieuwe koelpasta is aangebracht, heb je die dan, na die constatering, ook verwijderd en vervangen? Als je de heatpipe zo op de gebruikte koelpasta teruggedrukt hebt, zie ik daar wel een mogelijke oorzaak van dit probleem.
De witte erg zachte koelpasta aldaar was royaal aangebracht er kon rondom wat verzameld worden en opnieuw in het midden van de processor aangebracht dat is niet mis gegaan.

• MAX3400

MAX3400

Pieter666 schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 19:48:
[...]

De witte erg zachte koelpasta aldaar was royaal aangebracht er kon rondom wat verzameld worden en opnieuw in het midden van de processor aangebracht dat is niet mis gegaan.
Je hebt koelpasta "opgeruimd" en "hergebruikt"?

Waarom niet gewoon een nieuw tubetje van €0.50 gebruikt? Dat iets "zacht" is, wik niet zeggen dat het nog goed werkt, toch?

• eltweako
[...]

Je kunt daar eens proberen om verse goede koelpaste op te doen, dat kan een verschil maken.
Maar je moet op deze laptop geen Windows 10 draaien, dat is echt te zwaar voor deze processor.
Probeer anders eens een Linux distro, er zijn er genoeg voor oudere pc's.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Koelpasta kan je soms nog hergebruiken als het recent aangebracht is, maar 12 jaar?

• kzin
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-11 15:33
De witte koelpasta is geen wondermiddel. Over het algemeen geldt: hoe dunner de laag, hoe beter het is. Het is alleen bedoeld om de oneffenheden tussen de twee metalen vlakken te overbruggen (koellichaam en processor).
Over het algemeen kun je het beste nadat je het koellichaam hebt lostgehaald alles schoonschrapen met een scheermesje o.i.d. en een nieuw, dun laagje aanbrengen.

Verder heb ik een vergelijkbare laptop gehad. Na het opstarten van Windows 10, was de CPU zeker 10 minuten bezig op 80-100%. Uiteindelijk heb ik er ook Linux op gezet. Vereist een stuk minder van de laptop.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:59
[...]

Kan je net zo goed tandpasta gebruiken.

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 00:35

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

ontstof de ventilator, vervang de koelpasta en plug het kabeltje van de fan in. Ik had ooit per ongeluk een laptop passief gekoeld omdat het kabeltje niet aangesloten bleek te zijn. Gelukkig heeft ie dit overleefd. Hergebruik GEEN koelpasta, maar koop een nieuwe tube. bv. arctic silver MX-4 voor 10 euro. Daar kun je veel dosissen mee doen. Verder zou ik Linux installeren. Bij windows zou ik de energie-instellingen zetten op 'gebalanceerd'

[ Voor 8% gewijzigd door Ludwig005 op 26-03-2020 22:27 ]

• Pieter666
Ik verkoop laptop's met Windows 10 daar is veel vraag naar, Linux erop zetten wil niemand ze nog.
Deze Compaq Presario's zijn zeer gewild en geliefd zijn in enkele dagen voor goed geld te verkopen ,ze zien er veel mooier uit dan Acer modellen met een zwart blad welke vaak vies eruit gaan zien als er vlekkerig verkleuring optreedt van de handen die erop gerust hebben.

• MAX3400

MAX3400

Pieter666 schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 20:48:
Ik verkoop laptop's met Windows 10 daar is veel vraag naar
Ik zal wel kritisch zijn; een retail-licentie van Windows 10 Pro (zoals in je Speccy screenshot), is bij de bekende retailers "vanaf" 79 Euro te krijgen en vanaf $199 bij Microsoft direct; is dat niet een hele forse investering voor een laptop die waard is "wat de gek ervoor geeft"?

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Pieter666 schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 20:48:
Ik verkoop laptop's met Windows 10 daar is veel vraag naar, Linux erop zetten wil niemand ze nog.
Deze Compaq Presario's zijn zeer gewild en geliefd zijn in enkele dagen voor goed geld te verkopen ,ze zien er veel mooier uit dan Acer modellen met een zwart blad welke vaak vies eruit gaan zien als er vlekkerig verkleuring optreedt van de handen die erop gerust hebben.
Als je dit soort brol verkoopt, dan overleef je niet lang.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• radium6969
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-07 20:39
Pieter666 schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 18:12:
De temperatuur kan als hij staat ingesteld op hoge prestaties oplopen tot boven de 100°
Hij sluit dan windows 10 pro af
Dit wil ik niet langer meemaken natuurlijk.
Een laptop zet je dan ook niet op 'hoge prestaties'
Het enige wat dat doet is warmte creëren omdat de processor niet terug naar 'idle' kan, zeker in HP modellen met ondermaatse koeling heeft dat bovenstaand als gevolg. (Daarom koop ik geen HP :+ )

- Regel via een tweaker een beetje grizzly koelpasta: pricewatch: Thermal Grizzly Kryonaut (1 gram)

Scheelt weer een paar graden.

- Fan goed schoonmaken, kieren dichtapen zodat de flow ook echt puur naar buiten gaat.

- HDD eruit, simpel ssd'tje erin. Hdd's zijn ondingen en geven ook veel warmte af. pricewatch: Intenso Top Performance 2,5" 128GB

Dan is je basis optimaal, daarna Windows 10 1909 installeren en alle updates draaien + drivers (Je grafische drivers kloppen voor geen kant nu en geven ook onnodige warmte af) installeren.
Daarna verder kijken, beseffen dat je veel moeite en geld heb gestopt en blij mag zijn als je 'kiet' speelt. :+

Wel leuk voor de ervaring...

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:50
Tja, die AMD's zijn gewoon heethoofden, dan heb je het met de Intel laptops van dezelfde generatie een stuk makkelijker.
Maar zelf heb ik hier ook nog een oude AMD laptop staan voor (licht) gebruik, maar dan alleen vanwege het mooie 17" 16:10 scherm. :)
Werkt allemaal prima onder Windows 10, ja dan wel met een SSD.
Undervolten/underclocken (k10stat,rmclock) geeft dan wel een enorme verbetering qua temps en fan noise.
Maar dat is geen reële optie als de laptop voor verkoop is natuurlijk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sDHso-NHArGPCMpXILFz1c5gqj0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nmCf9mOAWOhDCVLfiZV1UJYB.jpg?f=fotoalbum_large

Maar zoals al was aangegeven, gebruik fatsoenlijke koelpasta (MX-4 o.i.d)
Bij (erg) weinig geheugen (tot 3GB) kan het voordeliger zijn om 32bits Windows te gebruiken,het scheelt wat in resources belasting.

• Ludwig005

Ludwig005

MAX3400 schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 20:51:
[...]

Ik zal wel kritisch zijn; een retail-licentie van Windows 10 Pro (zoals in je Speccy screenshot), is bij de bekende retailers "vanaf" 79 Euro te krijgen en vanaf $199 bij Microsoft direct; is dat niet een hele forse investering voor een laptop die waard is "wat de gek ervoor geeft"?
Een licentie van een paar euro is goed genoeg, je moet toch wel erg gek zijn om 100 euro uit te geven aan een OEM windows key 8)7 8)7

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:27
Ludwig005 schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 22:24:
[...]
Een licentie van een paar euro is goed genoeg
Maar hoogst waarschijnlijk niet legaal.

• Pieter666
Ik ga het proberen ik zet er Linux mint 19.3 Cinnamon 64bit op, een bestandje van 1,9Gb Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MK-oA2-TGDN95hmW378U9jUJJCw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3FlUInDvnQrofTGqdv3bbR8P.jpg?f=fotoalbum_largedan zijn alle problemen opgelost.
Zoals de laptop nu werkt is ie dus onverkoopbaar.
Ik hoop nu maar een student ervoor te strikken er zit gelukkig nog een bruikbare accu in.
Doe er ook nog een dvd in met Ubuntu erbij dan komen er misschien iets meer gegadigden

[ Voor 45% gewijzigd door Pieter666 op 26-03-2020 23:10 ]

• hoi1234
[...]

Een licentie van een paar euro is goed genoeg, je moet toch wel erg gek zijn om 100 euro uit te geven aan een OEM windows key 8)7 8)7
Ik hoop dat je dit niet serieus bedoelt. Juist als je spullen verkoopt, wil je het goed doen. Dan wil je geen goedkope licentie gebruiken die met grote zekerheid problemen gaat veroorzaken.

• Ludwig005

Ludwig005

hoi1234 schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 23:19:
[...]

Ik hoop dat je dit niet serieus bedoelt. Juist als je spullen verkoopt, wil je het goed doen. Dan wil je geen goedkope licentie gebruiken die met grote zekerheid problemen gaat veroorzaken.
Ik bedoel echt een simpele licentiecode. Vaak komen die van systeembouwers of van het werk. Ik denk niet dat Microsoft weet dat veel gebruikers windows zelfs illegaal gebruiken en er niet voor betalen, die lui ga je nooit aangemoedigd krijgen voor 100 euro.
Maar serieus, deze man zegt dat handelen in laptops nodig is voor zijn bestaan.
@Pieter666 Ik ben benieuwd naar het resultaat, maar onthoud de gegeven tips.

[ Voor 11% gewijzigd door Ludwig005 op 26-03-2020 23:30 ]

• Pieter666
Klote CQ60 laptop er staat nu Linux op maar de temperatuur is nog veel te hoog
84°lees ik af tijdens een geheugen test.
Dit besturingssysteem gaat het niet worden vrees ik.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H5aKjsj1xSATggp8lH9Smip_DK4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1COZC9T3k5b9qk69q6jwlool.jpg?f=fotoalbum_large

• jodeltje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Memtest boot heel Linux niet, dus ik weet niet wat je meet.
[...]

Je kan doen wat je wil met software, maar je moet echt nieuwe koelpasta kopen. Daarna verder kijken.

[ Voor 142% gewijzigd door jodeltje op 27-03-2020 01:53 ]

• eltweako
De markt voor 2e hands laptops is gaar op dit moment met veel te hoge prijzen. Ik snap dat je daar op in wilt spelen. Echter hebben we het hier over een laptop van 10+ jaar oud.

De processor, een AMD Athlon X2 QL-65, is een 2.1GHz 35W Dualcore chip met 256KB L1 en 1MB L2 en beschikt niet over energiebesparende features (zodat hij koeler is en langer op de accu mee gaat).

Om de performance van de chip even in een ander perspectief te zetten:
De AMD Athlon X2 QL-65 heeft een gemiddelde CPU score van 1126 punten (Passmark benchmark).
Dat is minder als bijv. de Intel Atom x5-E3930 met 1168 punten. En dat is een 1.3GHz 6.5W low power chip.

Lang verhaal kort.
Dit is een oud beestje, totaal ongeschikt om te refurbishen. Zelfs in goede (nieuw) staat is deze laptop niet veel meer waard dan zo'n €20 tot €30.
Als je serieus werk wilt maken van refurbishen en hier geld aan wilt verdienen zonder mensen op te lichten dan moet je op zoek naar gebruikte zakelijke laptops. Deze worden vaak in docking stations gebruikt, hebben lichte gebruikssporen en zijn een stuk degelijker gebouwd dan consumenten spul.

Daarnaast heb ik veel mensen al een Linux laptop geleverd, en verreweg de meeste mensen maakt het niet uit welk os er op staat. Als er maar google Chrome op staat.
Alles doen ze tegenwoordig toch via de browser.

Tenslotte, een windows 10 licentie kost minimaal €79. Alle codes die je op internet ziet voor minder zijn illegaal. Die discussie zie ik hier op tweakers te vaak voorbij komen. De zogenaamde OEM licenties zijn alleen legaal als je over de COA beschikt.

• MAX3400

MAX3400

[...]

Lezen is een kunst; dat ging over retail-prijzen...

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:04
[...]

eh, lekker een beetje 10 jaar oude pasta opnieuw gebruiken????

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• hoi1234
Ludwig005 schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 23:25:
[...]

Ik bedoel echt een simpele licentiecode. Vaak komen die van systeembouwers of van het werk. Ik denk niet dat Microsoft weet dat veel gebruikers windows zelfs illegaal gebruiken en er niet voor betalen, die lui ga je nooit aangemoedigd krijgen voor 100 euro.
Maar serieus, deze man zegt dat handelen in laptops nodig is voor zijn bestaan.
@Pieter666 Ik ben benieuwd naar het resultaat, maar onthoud de gegeven tips.
Alsnog zou ik gewoon de licentie bij MS kopen. Je weet niet waar de key vandaan komt. Ik wil best geloven dat ze afkomstig zijn van oude PC's (sommige althans), maar er zitten ook VLK's (deactiveren na verloop van tijd), gestolen keys en andere grijze keys tussen. De grijze keys zijn volgens mij niet z'n probleem. Maar je kunt gewoon niet checken waar de key vandaan komt.

Het laatste dat ik zou willen is dat de activatie niet intact blijft. Behalve dat je problemen kunt krijgen, zadel je ook arme mensen (want die kopen deze laptops blijkbaar massaal) op met deze problemen.

Wat je zelf doet, moet jij weten. Maar zadel anderen niet op met potentiële problemen.

@eltweako ik denk ook dat zakelijke laptops refurbishen een beter plan is. Echter deze laptops (consumentenspul van +10j) verkopen zal ik niet direct oplichting noemen. Ook niet als je ze voor veel geld verkoopt. Mensen zijn zelf bereid er geld voor te betalen.

Netjes vind ik het trouwens niet. Ik zou mensen ook niet zo snel zulke laptops verkopen of aanraden. Oud maakt niet uit, slechte ondersteuning en trage hardware maakt wel uit.

Overigens @Pieter666 je geeft aan LTS elektro te hebben gedaan. Ik weet niet precies wat dit inhoudt, maar het klinkt alsof je verstand hebt van elektro en schakelingen. Kun je niet eens op zoek gaan naar defecte laptops met moederbordproblemen. Kun je daar aan sleutelen, vind ik persoonlijk nog leuker dan Windows installeren een beetje poetsen en een SSD inbouwen. Soms heb je geluk en heb je na reparatie een prima laptop.

[ Voor 29% gewijzigd door hoi1234 op 27-03-2020 10:51 ]

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

@Pieter666 Het probleem met veel AMD-laptops is dat fabrikanten weinig moeite deden om een goed ontwerp te bouwen, net omdat dit vaak het goedkopere segment van de markt was. AMD bood ook geen/weinig ondersteuning daarin. Intel is daar heel anders in (sinds de laatste Ryzen Mobile-generatie is AMD ook die weg aan het opgaan: validatie voor betere modellen).

Ik zou voor doorverkoop geen tweedehands AMD-modellen kopen, hoe aanlokkelijk het ook mag lijken. Warmtebeheer is zelden op orde. Ik heb ooit een nieuw AMD dualcore-model van Fujitsu gehad, een zakelijk model; dat liep op de duur gewoon vast bij een half uurtje volle belasting. Sindsdien heb ik nooit nog een laptop met AMD in gekocht - al mijn desktops zijn dat wel geweest, Bulldozer-debacle heb ik wel aan mij voorbij laten gaan.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Pieter666
Yippie ik heb hem weer helemaal uitelkaar geschroefd de heatsink en ventilator vervangen en de op Nivea lijkende pasta van de processor geveegd en wat beters in de plaats.
Hij heeft nu Windows 10 Pro en alles blijft onder de 75°
Bedankt voor alle nuttige informatie hier gelezen!

• eltweako
Pieter666 schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 10:46:
Yippie ik heb hem weer helemaal uitelkaar geschroefd de heatsink en ventilator vervangen en de op Nivea lijkende pasta van de processor geveegd en wat beters in de plaats.
Hij heeft nu Windows 10 Pro en alles blijft onder de 75°
Bedankt voor alle nuttige informatie hier gelezen!
Fijn om te horen dat het gelukt is.

Ik hoop dat je het overige advies uit dit topic ook mee neemt.
Doe je zelf een plezier, en ga op zoek naar zakelijke laptops, dan maak je het je zelf een stuk eenvoudiger.

• Pieter666
Zakelijke laptops nee bedankt dat laat ik over aan ict'jers die er makkelijker goedkoop aan kunnen komen via hun werk,ik zoek betaalbare laptops voor mensen met niet meer dan 80€ te besteden.

• Ludwig005

Ludwig005

Pieter666 schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 11:30:
Zakelijke laptops nee bedankt dat laat ik over aan ict'jers die er makkelijker goedkoop aan kunnen komen via hun werk,ik zoek betaalbare laptops voor mensen met niet meer dan 80€ te besteden.
Je zegt zelf dat je goede support wil van de fabrikant en allerlei tooltjes. Dan kom je vaak bij zakelijke systemen uit. Soms komen oude zakelijke laptops terecht op de tweedehandsmarkt. Bijvoorbeeld deze Thinkpad T61. V&A aangeboden: Lenovo ThinkPad T61 (6460-66U) incl. docking station

[ Voor 9% gewijzigd door Ludwig005 op 27-03-2020 11:50 ]

• Pieter666
Een Thinkpad ziet er niet uit alles is zwart en vierkant ,ik kies voor breedbeeld Presario die zijn ook even oud maar nog wel zeer geliefd.

• Ludwig005

Ludwig005

Pieter666 schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 12:51:
Een Thinkpad ziet er niet uit alles is zwart en vierkant ,ik kies voor breedbeeld Presario die zijn ook even oud maar nog wel zeer geliefd.
Is een HP elite/probook niet iets? Stuk steviger dan een compaq en best veel over te vinden.
V&A aangeboden: hp 2570P elitebook i5/4gb/hdd/windows 10 pro

[ Voor 18% gewijzigd door Ludwig005 op 28-03-2020 13:35 ]

• Pieter666
Ludwig005 schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 13:34:
[...]

Is een HP elite/probook niet iets? Stuk steviger dan een compaq en best veel over te vinden.
V&A aangeboden: hp 2570P elitebook i5/4gb/hdd/windows 10 pro
Moet ik dit serieus nemen?
Kapot toetsenbord bios lock schade rondom geen HDMI geen accu erin
Zonder schaamte dan 62€??? vragen
Daar kunnen ze zelfs in Afrika niks meer mee

• Ludwig005

Ludwig005

Pieter666 schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 20:25:
[...]

Je kunt ook zoeken naar iets anders. Toevallig is dit de goedkoopste elitebook met ook een core i5 erin, Als je het toetsenbord vervangt en er een verse accu in zet kun je er wel nog iets mee. Maar oké, als deze je niet aanstaat, genoeg zakelijke toestellen te vinden in v&a van Dell, HP, fujitsu, Lenovo. Kijk voor de spullen die je voorkeur zijn en binnen je budget passen.

[ Voor 7% gewijzigd door Ludwig005 op 28-03-2020 20:36 ]

• eltweako
@Pieter666 In de plaats van de hulp van @Ludwig005 belachelijk te maken kun je je ook even verdiepen in het aanbod en de mogelijkheden. Hij neemt de tijd om een laptop voor je te zoeken.

€62 is zeker geen slechte prijs. Voor €60 heb je een nieuw toetsenbord en accu.
In goede staat is een dergelijke laptop makkelijk €200 waard.

Meeste zakelijke laptops (van hp) hebben geen HDMI, maar gewoon displaypoort, zoals het hoort.
Displayport is veel veelzijdiger, en met een verloopstekker van een paar euro kun je van displayport naar hdmi.

• Pieter666
Echt koopjes zijn direct verkocht ,deze met schade rondom waar geen foto's van genomen zijn en een bios lock van een handige Harry die er ook geen raad mee weet blijkbaar moet niemand nog hebben.
Ook het scherm formaat met grote zwarte rand rondom wil niemand.
En boven de 85€ is het aanbod van laptops zo groot dat het zeker is dat je erg veel geluk nodig hebt om ze weer kwijt te raken.

• Ludwig005

Ludwig005

Pieter666 schreef op zondag 29 maart 2020 @ 13:11:
Echt koopjes zijn direct verkocht ,deze met schade rondom waar geen foto's van genomen zijn en een bios lock van een handige Harry die er ook geen raad mee weet blijkbaar moet niemand nog hebben.
Ook het scherm formaat met grote zwarte rand rondom wil niemand.
En boven de 85€ is het aanbod van laptops zo groot dat het zeker is dat je erg veel geluk nodig hebt om ze weer kwijt te raken.
Je zoekt het vooral aan de onderkant van de markt. Soms kom je daar laptops tegen met defecten. Wat accepteer je precies? Ik zou graag wat gerichter willen zoeken.

• hoi1234
Pieter666 schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 20:25:
[...]

Op zich heb je een punt wat betreft het toetsenbord. Maar is dat niet juist wat jij nu doet? Laptops kopen, tekortkomingen repareren en doorschuiven?

Bios lock maakt voor zo ver ik weet niks uit voor de functionaliteit. De schade is jammer, maar benadeelt ook niks aan de functionaliteit. HDMI, waarvoor? Ik ken echt weinig mensen die een extern scherm aankoppelen. Sowieso als je maar 80 euro voor een laptop te besteden hebt, denk ik niet dat je je een HDMI scherm kunt veroorloven. Bovendien zit er DP op. Als je een adaptertje koopt heb je ook hdmi. De accu is wel echt jammer, maar wat verwacht jij precies van de accu als je een laptop van deze leeftijd koopt? Ik dat hij hartstikke waardeloos is of zelfs kapot is.

Maar ik zou het serieus nemen, ja. In ieder geval een stuk serieuzer dan de laptops die jij verkoopt. Ik heb het al eerder gezegd, voor een paar tientjes extra koop je een veel betere laptop.

• Pieter666
Ik hou erover op, jullie moesten eens weten hoeveel reacties er niet volgen op mijn tekoop gezette laptops van arme donders die eigenlijk maar een budget hebben van 60€ en voor die prijs liefst alles goed en werkend hebben ook de accu ,ze gaan evengoed blij de deur uit met een nette 75€ laptop met defecte accu nadat ze na veel speurwerk nergens een betere hebben kunnen vinden.

• bluebear
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-04-2023
het is en blijft advies Pieter. Je kunt ermee doen (en laten) wat je wilt.

• Ludwig005

Ludwig005

Pieter666 schreef op maandag 30 maart 2020 @ 09:25:
Ik hou erover op, jullie moesten eens weten hoeveel reacties er niet volgen op mijn tekoop gezette laptops van arme donders die eigenlijk maar een budget hebben van 60€ en voor die prijs liefst alles goed en werkend hebben ook de accu ,ze gaan evengoed blij de deur uit met een nette 75€ laptop met defecte accu nadat ze na veel speurwerk nergens een betere hebben kunnen vinden.
Ik heb ooit een laptop met SSD verkocht voor 60 euro en je moet eens weten hoeveel reacties erop kwamen. Meer kennis opbouwen van hardware en software helpt om de juiste keuzes te maken. Je hebt een punt, maar je moet het serieuzer aanpakken.
V&A aangeboden: Dell Latitude E6320 320 gb /4gb/windows 10 pro 1903 schade de...
voorbeeld van een goede laptop in de reactie.

[ Voor 21% gewijzigd door Ludwig005 op 30-03-2020 17:33 ]

• hoi1234
Ludwig005 schreef op maandag 30 maart 2020 @ 11:23:
[...]

Ik heb ooit een laptop met SSD verkocht voor 60 euro en je moet eens weten hoeveel reacties erop kwamen. Meer kennis opbouwen van hardware en software helpt om de juiste keuzes te maken. Je hebt een punt, maar je moet het serieuzer aanpakken.
V&A aangeboden: Dell Latitude E6320 320 gb /4gb/windows 10 pro 1903 schade de...
60 euro is wel heel goedkoop. Dan moet je echt geluk hebben met inkoop en reparatiekosten. Ik denk niet dat dat over het uiteindelijke plaatje realistisch is. Misschien als je alleen laptops koopt met een defect moederbord. Vaak volsta je met het vervangen van één enkel component. Het is dan alleen een beetje de vraag voor hoeveel je ze kunt inkopen.

• Ludwig005

Ludwig005

hoi1234 schreef op maandag 30 maart 2020 @ 17:40:
[...]

60 euro is wel heel goedkoop. Dan moet je echt geluk hebben met inkoop en reparatiekosten. Ik denk niet dat dat over het uiteindelijke plaatje realistisch is. Misschien als je alleen laptops koopt met een defect moederbord. Vaak volsta je met het vervangen van één enkel component. Het is dan alleen een beetje de vraag voor hoeveel je ze kunt inkopen.
Het is niet de laptop die in de tekst staat, dat zou echt overdreven goedkoop zijn. Het was een Acer aspire 7715 met linux mint en een SSD. Laptops met DDR2 geheugen zijn tegenwoordig weinig waard helaas.

• hoi1234
Ludwig005 schreef op maandag 30 maart 2020 @ 17:47:
[...]

Het is niet de laptop die in de tekst staat, dat zou echt overdreven goedkoop zijn. Het was een Acer aspire 7715 met linux mint en een SSD. Laptops met DDR2 geheugen zijn tegenwoordig weinig waard helaas.
Maar alsnog. De marges zijn dan flinterdun. Je moet die laptop inkopen en een SSD kost ook al 20 euro. Moet je voor 30 euro de laptop kunnen kopen (je wilt immers ook winst). Ik heb hier nog een T4500 liggen, niks mis mee, maar Windows 10 werkt sub-optimaal en het is ook erg oud. Ik zou altijd voor iets nieuwere modellen gaan.

V&A aangeboden: Fujitsu lifebook E8310 t8100 vergeeld toetsenbord deze is ook wel aardig overigens... Heeft in principe alleen een SSD nodig en eventueel wat stickers voor over de toetsen. Twijfel alleen of 35 euro niet een beetje duur is.

[ Voor 49% gewijzigd door hoi1234 op 30-03-2020 18:18 ]

• Ludwig005

Ludwig005

hoi1234 schreef op maandag 30 maart 2020 @ 18:16:
[...]

Maar alsnog. De marges zijn dan flinterdun. Je moet die laptop inkopen en een SSD kost ook al 20 euro. Moet je voor 30 euro de laptop kunnen kopen (je wilt immers ook winst). Ik heb hier nog een T4500 liggen, niks mis mee, maar Windows 10 werkt sub-optimaal en het is ook erg oud. Ik zou altijd voor iets nieuwere modellen gaan.

V&A aangeboden: Fujitsu lifebook E8310 t8100 vergeeld toetsenbord deze is ook wel aardig overigens... Heeft in principe alleen een SSD nodig en eventueel wat stickers voor over de toetsen. Twijfel alleen of 35 euro niet een beetje duur is.
Het is TS zijn geld. Op zich niet zo duur. Met een SSD en retrobright(wordt normaal gebruikt voor echt retro hardware) van het toetsenbord ziet het er goed uit. Bij oude generatie processors raad ik Linux aan voor betere prestaties als het kan.

• hoi1234
V&A aangeboden: Asus U46S ook zeer geschikt. Dit is echt repareerwerk. Via https://www.ebay.co.uk/it...pV92&shqty=1&isGTR=1#shId koop je scharnieren, SSD kost je 20-30 euro, dus kun je voor 70-80 verkopen. Dan verkoop je tenminste iets dat echt goed is. De waarde is wel wat meer dan 80 denk ik, er zit immers een gt540m in en de accuduur was ooit 10 uur.

[ Voor 18% gewijzigd door hoi1234 op 30-03-2020 18:55 ]

• Pieter666
hoi1234 schreef op maandag 30 maart 2020 @ 18:54:
V&A aangeboden: Asus U46S ook zeer geschikt. Dit is echt repareerwerk. Via https://www.ebay.co.uk/it...pV92&shqty=1&isGTR=1#shId koop je scharnieren, SSD kost je 20-30 euro, dus kun je voor 70-80 verkopen. Dan verkoop je tenminste iets dat echt goed is. De waarde is wel wat meer dan 80 denk ik, er zit immers een gt540m in en de accuduur was ooit 10 uur.
Scharnieren en hun bevestiging aan het deksel en de rest is niet te doen ,alles vast eruit gescheurd kapot en de scharnieren blijven meestal wel heel die zijn alleen nergens meer op of in vast te schroeven en bovendien er blijven misschien scheuren zichtbaar in het plastic eromheen.
Dat daar geen foto's van getoond worden helpt ook niet echt om er nog kopers voor te strikken.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Die kan je altijd vragen. Wie niet waagt niet wint.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• hoi1234
Ik had ook interesse in de laptop om zelf te repareren en te verkopen, maar ik zou het bij nader inzien toch afraden...

Na wat googlewerk blijkt het dat het een bekend probleem met bepaalde series van Asus. Zoals @Pieter666 al aangeeft zijn het niet de schanieren zelf die kapot gaat, maar zijn het de bevestigingspunten die het begeven. Ik zie op het internet dat veel mensen het oplossen met epoxy, maar garanderen dat het niet meer kapot gaat, kun je uiteraard nooit. Ik vind het daarom niet netjes om onwetende mensen die het al niet zo breed hebben een dergelijke laptop te verkopen.

Die fixes vind ik vooral leuk voor een eigen laptop of een laptop van iemand die je gratis kunt helpen (heb toevallig nog een oude laptop van mijn zus liggen met kapot scharnier). Mocht het kapot gaan is het pech, of doe je het gewoon nog een keer.
Pagina: 1