Account (ingebroken)?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.867 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag:

Hallo allemaal, Misschien een gekke vraag. 2 weken geleden kwam ik er achter dat er heel veel activiteit is geweest met een account wat ik al 2 jaar niet meer heb gebruikt, via een (zo lijkt het) oud toestel wat ook al jaren niet meer is gebruikt door mij. Nu komt het aparte van dit verhaal. Afgelopen vrijdag heb ik voor een nieuwe telefoon ingesteld via ons WIFI netwerk (deze telefoon was voor iemand in mijn familie). Na het weekend zag ik dat één app was gedownload en het account was uitgelogd van Whatsapp. Hoe kan dit? Moet ik me zorgen maken? Wat kan ik hier aan doen? Dankjewel voor jullie hulp

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 12:51
Heb je het wachtwoord al eens gewijzigd van het account?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
2 weken geleden heb ik dit direct gedaan toen ik de activiteit zag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:29
Wat voor account heb je het over? :? Een Tweakers account? Google account? iCloud account?

Wachtwoord veranderen en 2 factor authentication aanzetten indien beschikbaar kan natuurlijk nooit kwaad.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
NLMaca schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 17:24:
Heb je het wachtwoord al eens gewijzigd van het account?
Ja, dit heb ik 2 weken geleden al gedaan toen ik dit zag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Xander schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 17:30:
Wat voor account heb je het over? :? Een Tweakers account? Google account? iCloud account?

Wachtwoord veranderen en 2 factor authentication aanzetten indien beschikbaar kan natuurlijk nooit kwaad.
Dit is een Google account.
Maar het meest vreemde is dat dit een ander account is als wat ik op de nieuwe telefoon heb gezet.
Zou het theoretisch mogelijk zijn dat iemand gebruik maakt van ons Wifi account?
Ik zelf heb met mijn telefoons nooit problemen gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:29
Stel dan om te beginnen 2FA in.

Wat moet ik me voorstellen bij:
Verwijderd schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 17:21:
en het account was uitgelogd van Whatsapp.
?

Ik heb met Whatsapp nog nooit ingelogd op een Google account? Dat is toch alleen aan een telefoonnummer gelinkt?

Dus hoe kom je precies tot de constatering dat jouw Google account is uitgelogd van Whatsapp?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Xander schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 17:39:
[...]

Stel dan om te beginnen 2FA in.

Wat moet ik me voorstellen bij:

[...]

?

Ik heb met Whatsapp nog nooit ingelogd op een Google account? Dat is toch alleen aan een telefoonnummer gelinkt?

Dus hoe kom je precies tot de constatering dat jouw Google account is uitgelogd van Whatsapp?
Nee, ik bedoel ook niet te zeggen dat Whatsapp is gelinkt aan het Google account.
Wat ik probeer te zeggen is dat Whatsapp (via telefoonnummer) was uitgelogd en dat er een nieuwe applicatie was gedownload, zonder dat iemand uberhaubt aan deze telefoon heeft gezeten in het weekend. Ik begrijp dat het enigszins onduidelijk is maar het is hoe het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:42

Kek

3flix

nou je uitleg over wat er precies gaande is is vooral onduidelijk.. je verteld een half verhaald en laat informatie weg..

wat is waar exact gebruikt en hoe denk je dat dat kan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kek schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 17:51:
nou je uitleg over wat er precies gaande is is vooral onduidelijk.. je verteld een half verhaald en laat informatie weg..

wat is waar exact gebruikt en hoe denk je dat dat kan..
Sorry, je hebt helemaal gelijk. Het is dus zo. Afgelopen vrijdag heb ik een nieuwe telefoon geinstaleerd via ons privé wifi netwerk. Omdat ik in het weekend druk ben geweest had ik geen tijd meer om dit af te maken dus ben ik hier maandag aan verder gegaan. Nu is het zo; toen ik de telefoon afgelopen maandag wou instellen stond er een applicatie op die ik zeker niet zelf had gedownload. Ook was het account van Whatsapp uitgelogd, terwijl deze was ingelogd op vrijdag. Afgelopen vrijdag kreeg ik via Gmail een mail toegestuurd met een link waar ik op heb geklikt, ik nam aan dat dit bij de installatie hoorde. Wat mijn vraag over het algemeen is; is het mogelijk dat een telefoon van een afstand te besturen is, dat iemand deze telefoon heeft overgenomen? Ik heb inmiddels al de telefoon teruggezet naar fabrieksinstellingen. Sorry voor de onduidelijke uitleg, ik probeer het zelf te begrijpen wat er is gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:27

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Verwijderd schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 18:01:
[...]
Afgelopen vrijdag kreeg ik via Gmail een mail toegestuurd met een link waar ik op heb geklikt, ik nam aan dat dit bij de installatie hoorde.
Wat voor email, van wie, wat was de link en wat deed het?

[ Voor 10% gewijzigd door DeBolle op 26-03-2020 18:05 ]

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DeBolle schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 18:04:
[...]

Wat voor email, van wie, wat was de link en wat deed het?
Het leek op een email die mijn vertelde dat ik iets moest installeren, dit heb ik dus ook gedaan. Daarna had de telefoon zichzelf opnieuw opgestart, maar verder niets raars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heeft iemand enig idee wat het kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 18:11:
[...]

Het leek op een email die mijn vertelde dat ik iets moest installeren, dit heb ik dus ook gedaan. Daarna had de telefoon zichzelf opnieuw opgestart, maar verder niets raars.
mogelijk malware, of was het een officiele app uit de store

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Viper® schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 21:29:
[...]

mogelijk malware, of was het een officiele app uit de store
Dit was een gewoon een link via de mail, maar ik begrijp het niet want dit mailadres was pas 2 uur oud aangezien ik net een account account had aangemaakt.
Hoe kan het dan zijn dat er een app was gedownload zonder mijn weten en whatsapp was uitgelogd? Dit lijkt mij toch vrij sterk? Sorry voor m'n vragen trouwens. Ik ben geen expert op dit gebied! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:27

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Verwijderd schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 21:33:
[...]
Sorry voor m'n vragen trouwens. Ik ben geen expert op dit gebied! :)
Geen probleem, vragen staat vrij tenslotte - en expertrs zijn op dit vlak moeilijk te vinden. Wel zou het helpen als je meer informatie geeft en de gestelde vragen gewoon beantwoordt. Kijk bijvoorbeeld nog eens goed naar mijn vragen van enkele uren geleden, korter kon ik ze niet stellen - toch beantwoordt je drie van de vier vragen gewoon niet. Die email is aan jou gestuurd, die heb je toch nog gewoon leesbaar in jouw mail?

Dus nogmaals,
wat voor email
van wie
wat was de link
en wat deed het

En eigenlijk, waarom klik je op links zonder te weten wat ze doen?

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DeBolle schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 21:38:
[...]

Geen probleem, vragen staat vrij tenslotte - en expertrs zijn op dit vlak moeilijk te vinden. Wel zou het helpen als je meer informatie geeft en de gestelde vragen gewoon beantwoordt. Kijk bijvoorbeeld nog eens goed naar mijn vragen van enkele uren geleden, korter kon ik ze niet stellen - toch beantwoordt je drie van de vier vragen gewoon niet. Die email is aan jou gestuurd, die heb je toch nog gewoon leesbaar in jouw mail?

Dus nogmaals,
wat voor email
van wie
wat was de link
en wat deed het

En eigenlijk, waarom klik je op links zonder te weten wat ze doen?
Ik snap dat ik inderdaad deze vragen niet heb beantwoord, dit omdat ik deze mail heb verwijderd zoals ik bij vrijwel alle mails doe die krijg wat geen toepassing meer heeft.. Ja ik weet het, het is niet snugger om op links te klikken, dat gebeurd mij eigenlijk nooit, maar ik dacht op dat moment dat het bij de installatie hoorde. Verder deed het niet zoveel, de telefoon bleef alleen even hangen en startte zichzelf opnieuw op. Dit is ook de reden waarom ik er in eerste instantie niet zoveel achter zocht. Het kan ook zijn dat het niets is, maar ik wou het voor de zekerheid hier checken aangezien ik nergens op internet een antwoord op mijn vraag kon vinden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droefsnoet
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-03-2021
Verwijderd schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 21:33:
[...]

Dit was een gewoon een link via de mail, maar ik begrijp het niet want dit mailadres was pas 2 uur oud aangezien ik net een account account had aangemaakt.
Wat heeft dat dan te maken met dat andere account waar twee weken geleden veel activiteit mee was?

En wat voor app is er gedownload?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Droefsnoet schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 21:57:
[...]

Wat heeft dat dan te maken met dat andere account waar twee weken geleden veel activiteit mee was?

- Ik dacht dat er een verband kon zijn, een probleem met de wifi of iets dergelijks. Nogmaals, geen expert hier.

-Snapchat, nou is dit voor een man van 85 niet het eerste waarvan je denkt dat ze dit gebruiken om online te blijven (verder zat hier geen account aan vast), daarom dat het complete plaatje ook niet bij mij valt en ik er niets van snap hoe dit kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jodeltje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Over Snapchat, misschien heeft Snapchat een update gehad en is er daardoor een icoontje op je thuisscherm gekomen, wie weet.

Kun je die mail niet uit je ‘verwijderde berichten’ o.i.d. halen?
Ik zie in je verhaal maar 1 ding om je zorgen over te maken, die mail die je telefoon opnieuw doet opstarten, die dus even achterhalen en checken of het wel kosher is (grote kans natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
jodeltje schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 22:18:
Over Snapchat, misschien heeft Snapchat een update gehad en is er daardoor een icoontje op je thuisscherm gekomen, wie weet.

Ik zie in je verhaal maar 1 ding om je zorgen over te maken, die mail die je telefoon opnieuw doet opstarten, die dus even achterhalen en checken of het wel kosher is (grote kans natuurlijk).
Dit zou wel gek zijn aangezien we deze niet hadden geïnstalleerd..

Ga dit proberen. Mocht het zijn dat het ''niet kosher'' is, wat kan dit dan zijn/zijn geweest?

Verder, kan het zijn dat Whatsapp zich uit zichzelf uitlogt?

Dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 10:08
Om wat voor telefoon gaat het, sommige merken leveren nogal wat bloatware mee. Zelf heb ik geen ervaring met Snapchat en wil ik altijd een "stock" Android ervaring, maar heb ook bij mijn zakelijke Samsung meegemaakt dat er wat onzin mee geïnstalleerd wordt zodra je het ding voor de eerste keer aan zet.

Whatsapp welke zichzelf uitlogt is een beetje vreemd. Weet je zeker dat je hele proces van Whatsapp instellen doorlopen hebt, inclusief activatie, en weet je zeker dat het de "juiste" Whatsapp is en niet een vaag alternatief? Verder kan het kloppen dat het telefoon nummer wat je hebt gebruikt voor de activatie, nog ergens anders in gebruik is (als in, op een andere telefoon met Whatsapp).

En wat hing er al aan de Google Account welke gebruikt is? Is deze eerder bijv gebruikt voor apps in te stellen (zoals snapchat)?

[ Voor 8% gewijzigd door Raznov op 26-03-2020 22:47 ]

Strava & Untappd - Do not combine!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Raznov schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 22:40:
Om wat voor telefoon gaat het, somm.ige merken leveren nogal wat bloatware mee. Zelf heb ik geen ervaring met Snapchat en wil ik altijd een "stock" Android ervaring, maar heb ook bij mijn zakelijke Samsung meegemaakt dat er wat onzin mee geïnstalleerd wordt zodra je het ding voor de eerste keer aan zet

Whatsapp welke zichzelf uitlogt is een beetje vreemd. Weet je zeker dat je hele proces van Whatsapp instellen doorlopen hebt, inclusief activatie, en weet je zeker dat het de "juiste" Whatsapp is en niet een vaag alternatief? Verder kan het kloppen dat het telefoon nummer wat je hebt gebruikt voor de activatie, nog ergens anders in gebruik is (als in, op een andere telefoon met Whatsapp).
Om wat voor telefoon gaat het, somm.ige merken leveren nogal wat bloatware mee. Zelf heb ik geen ervaring met Snapchat en wil ik altijd een "stock" Android ervaring, maar heb ook bij mijn zakelijke Samsung meegemaakt dat er wat onzin mee geïnstalleerd wordt zodra je het ding voor de eerste keer aan zet
- Dit is een Alcatel 1 (2019), ik weet alleen zeker dat snapchat er niet op stond op de dag dat ik de telefoon ging installeren.

Ik heb inderdaad de gehele activatie doorlopen en Whatsapp gedownload via Play Store, hier ben ik 100% van overtuigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wanneer het een Google account betreft kan het natuurlijk zijn dat apps binnen dat account op een ander toestel geïnstalleerd worden. Onder iOS is dat net zo, een app die ik op de telefoon installeer verschijnt ook op mijn iPad (het is een optie die ingesteld kan worden). De kans is aanwezig dat het zoiets zou kunnen zijn.

Kijk eens in je Google account welke apparaten er gekoppeld zijn aan jouw account. Verwijder desnoods de toestellen die je niet meer hebt of die je niet bekend voorkomen.

Ow, je hoeft niet én een quote te doen én daarna de tekst dikgedrukt nogmaals in je bericht neer te zetten. Het deel waar je op wilt reageren kun je quoten en beantwoorden.

[ Voor 15% gewijzigd door sypie op 26-03-2020 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
sypie schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 22:45:
Wanneer het een Google account betreft kan het natuurlijk zijn dat apps binnen dat account op een ander toestel geïnstalleerd worden. Onder iOS is dat net zo, een app die ik op de telefoon installeer verschijnt ook op mijn iPad (het is een optie die ingesteld kan worden). De kans is aanwezig dat het zoiets zou kunnen zijn.

Kijk eens in je Google account welke apparaten er gekoppeld zijn aan jouw account. Verwijder desnoods de toestellen die je niet meer hebt of die je niet bekend voorkomen.

Ow, je hoeft niet én een quote te doen én daarna de tekst dikgedrukt nogmaals in je bericht neer te zetten. Het deel waar je op wilt reageren kun je quoten en beantwoorden.
Dit is juist het probleem, het betreft een nieuw Google account, deze heb ik pas vrijdag aangemaakt dus het kan niet zo zijn dat hier al andere apparaten aan vast hingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jodeltje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Mocht het zijn dat het ''niet kosher'' is, wat kan dit dan zijn/zijn geweest?

Verder, kan het zijn dat Whatsapp zich uit zichzelf uitlogt?

Dankjewel!
Dat kan malware zijn, zodat je bijvoorbeeld advertenties voorgeschoteld krijgt op gekke plekken. Maar het kan net zo goed een mail van Google zijn om je account te bevestigen. Dat herstarten is gek, daarom even opzoeken. En Whatsapp logt normaliter niet uit zichzelf uit, maar alles kan een keer misgaan.

[ Voor 10% gewijzigd door jodeltje op 26-03-2020 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
Zoals door velen al opgemerkt is het verhaal ontzettend warrig, wat waarschijnlijk vooral komt doordat TS -zoals hij zelf al aangeeft- weinig kennis van zaken heeft. Mij lijkt de kans dan ook vele malen groter dat de bevindingen te maken hebben met een gebrek aan kunde dan dat er hier een evil stuk malware achter zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kodak
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:01
2 weken geleden kwam ik er achter dat er heel veel activiteit is geweest met een account wat ik al 2 jaar niet meer heb gebruikt,
Wat bedoel je met veel activiteit en hoe heb je dat opgemerkt?
via een (zo lijkt het) oud toestel wat ook al jaren niet meer is gebruikt door mij
Waaruit maak je uit op dat het via een oud toestel zou zijn gegaan terwijl je die al jaren niet meer in gebruik hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Dikke
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 01-01-2024
kodak schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 00:27:
[...]

Wat bedoel je met veel activiteit en hoe heb je dat opgemerkt?

[...]

Waaruit maak je uit op dat het via een oud toestel zou zijn gegaan terwijl je die al jaren niet meer in gebruik hebt?
Google app op je telefoon kan aangeven welke devices rare activeiteten heeft plaatsgevonden. Als ik op mijn google account op een nieuwe pc inlog, krijg ik op mijn telefoon ook een melding van device name en ip enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Dikke
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 01-01-2024
Wat je het beste kan doen, in plaats van te speculeren of je gehackt bent, hoe en wat, is dat je telefoon op fabrieksinstellingen zet indien je dit nog niet gedaan hebt. Daarna alle wachtwoorden aanpast, en simpelweg dat oude toestel niet meer gebruikt indien je het toch niet nodig hebt. Dat snapchat op je telefoon verschenen is kan inderdaad aan software update van de telefoon kunnen liggen.

Verder goed in de gaten houden op welke links je drukt en alles zou goed moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

@De Dikke: terechte aanvullingen, maar het topic was al weggezakt. Ik sluit het even een paar dagen om te voorkomen dat mensen denken dat het nog een actuele vraag is.

(De topicstarter kan me natuurlijk ook een seintje geven dat het nog actueel is, dan open ik meteen weer :P )

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.