• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:42
Samenvatting: Draadloze apparaten verbinden soms met de traagste repeater in het netwerk (terwijl ze dichter bij een snelle liggen)

Situatie is als volgt:

Hoofdmodem in woonkamer: Fritzbox 7581
Repeater op eerste etage: Fritz Repeater 1750
Extra custom repeater in tuinhuis: Fritzbox 7390 (geconfigureerd als Repeater)

De verbinding tussen de 7581 en 1750is redelijk goed met ~150-200mbps.
De verbinding met de 7390 gaat automatisch via de 1750en is vrij slecht (~50mbps) maar voldoende voor het doel.

Wat er echter gebeurd is dat Wifi apparaten soms verbinden met de slechte 7390 (en dus een slome connectie hebben) ipv dat ze verbinden met de 1750of 7581. Zie overzicht:

De Chromecasts liggen letterlijk op 30 centimeter van de 7581, terwijl ze op ~20meter van de 7390 liggen. Toch verbindt hij daarmee. Een ander voorbeeld is dat ik nu in de tuin zit met mijn laptop en deze ook verbindt met de 7390 terwijl de 7581 duidelijk snelle zou moeten zijn. Misschien dat het signaal naar de 7390 sterker is, maar de snelheid is duidelijk lager.

Soms verandert dat automatisch na een tijdje, maar soms ook niet. Gevolg is dus een slechte verbinding.

De 7390 is al wat ouder en niet als Mesh in te stellen. De 1750 uiteraard wel, maar die onderdeel maken van de Mesh lost het probleem niet op.

Heeft iemand een idee of ik dit probleem met de bestaande hardware op kan lossen? Ik zat b.v. te denken aan het verbieden van apparaten om verbinding te maken met de 7390, maar volgens de XS4ALL helpdesk is dat niet mogelijk.

Mocht er inderdaad geen (handige) oplossing zijn, zou dit probleem wel opgelost zijn als alle apparaten deel uit zouden maken van de Mesh? Dan zou ik b.v. de 7390 gaan vervangen met een extra 1750.

Ben ook geïnteresseerd in suggesties voor een sterkere Wifi/Repeater, dus houd me graag aanbevolen.

[Voor 0% gewijzigd door MailMan op 27-03-2020 11:49. Reden: Fout gemaakt. Had geen 3000 repeater maar de 1750]

• appel-tje
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09:22
Kun je het wifi vermogen van de 7390 terugschroeven?

Dit zou er in ieder geval voor moeten zorgen dat de wifi clients het sterkere signaal van de 7581 of repeater op zou moeten pakken.

• MailMan
appel-tje schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 17:54:
Kun je het wifi vermogen van de 7390 terugschroeven?

Dit zou er in ieder geval voor moeten zorgen dat de wifi clients het sterkere signaal van de 7581 of repeater op zou moeten pakken.
Goed idee - zojuist geprobeerd.

Gek genoeg blijft de interface aantonen dat bijna alle apparaten via de 7390 -> repeater -> 7851 verbonden zijn. Ik kan me dat niet voorstellen, want mijn laptop haalt een hoge downloadsnelheid die onmogelijk zou zijn als het via die weg zou lopen. Ik betwijfel dus of het overzicht grafisch wel klopt.

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-03 23:19

Illusion

(the art of)

Je hebt op de 1750 en 7390 de “mesh-mode” nog niet geactiveerd.
Dat zie je omdat de 7581 wel dat blauwe icoontje heeft (wolkje met driehoekje en bolletjes) en die andere twee niet.

Doe op alles een firmware update indien mogelijk en Activeer de mesh-mode (dat kan ook met wired backhaul!), zet de 7581 op master, rest op slave.

Als ze in mesh-mode staan, doen ze gezamenlijk aan ap-steering.

[Voor 3% gewijzigd door Illusion op 27-03-2020 09:38]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• MailMan
Illusion schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 09:33:
Je hebt op de 1750 en 7390 de “mesh-mode” nog niet geactiveerd.
Dat zie je omdat de 7581 wel dat blauwe icoontje heeft (wolkje met driehoekje en bolletjes) en die andere twee niet.

Doe op alles een firmware update indien mogelijk en Activeer de mesh-mode (dat kan ook met wired backhaul!), zet de 7581 op master, rest op slave.

Als ze in mesh-mode staan, doen ze gezamenlijk aan ap-steering.
Klopt. Deze heb ik bewust uitgezet omdat ik problemen ondervond met oudere Apple producten en Fritz Repeaters. Maar, ook het aanzetten van de Mesh was geen oplossing.

Dat kan ermee te maken hebben dat de 7390 dat niet ondersteunt. Alles heeft de nieuwste firmware, maar de 7390 gaat niet hoger dan 6.x

Zou dat ook het probleem kunnen veroorzaken?

Zo ja, weet iemand welke Fritz repeaters de beste ontvangst hebben?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

Ah ja, de 7390 is wel oud ja.

Ik heb zelf alleen 1750e repeaters (bedraad), en die werken prima. Maar er is een nieuwe generatie met de 2400 en 3000 geloof ik.
Bij mij werkte mesh prima voor oude apple devices (o.a. een iphone4s en een ipad die nog 30pin stekker had).
Ik had wel problemen met een mibox, maar door het uitzetten van pmf werkte die weer prima.

Zou het kunnen dat omdat je netwerk ook nog hidden&silent is, dat je devices minder snel hoppen?

Bij mij ziet het er overigens zo uit, en die verdeling lijkt wel te kloppen.

[Voor 26% gewijzigd door Illusion op 27-03-2020 11:51]

• MailMan
Illusion schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 11:47:
Ah ja, de 7390 is wel oud ja.

Ik heb zelf alleen 1750e repeaters (bedraad), en die werken prima. Maar er is een nieuwe generatie met de 2400 en 3000 geloof ik.
Bij mij werkte mesh prima voor oude apple devices (o.a. een iphone4s en een ipad die nog 30pin stekker had).
Ik had wel problemen met een mibox, maar door het uitzetten van pmf werkte die weer prima.

Zou het kunnen dat omdat je netwerk ook nog hidden&silent is, dat je devices minder snel hoppen?
Ik schreef dat ik een 3000 Repeater had, maar dat was een fout van mijn kant, ik heb gewoon de 1750. Die is wireless ingesteld, maar bedraad verbonden met de PS4. Helaas is een kabel aanleggen naar het tuinhuis nogal een project waar ik nu niet aan wil beginnen.

De naam van de SSID is Invisible & Silent en refereert naar een muziek nummer :+ Ik neem even aan dat dat geen impact heeft op de functionaliteit :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

MailMan schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 11:51:
[...]

Ik schreef dat ik een 3000 Repeater had, maar dat was een fout van mijn kant, ik heb gewoon de 1750. Die is wireless ingesteld, maar bedraad verbonden met de PS4. Helaas is een kabel aanleggen naar het tuinhuis nogal een project waar ik nu niet aan wil beginnen.

De naam van de SSID is Invisible & Silent en refereert naar een muziek nummer :+ Ik neem even aan dat dat geen impact heeft op de functionaliteit :P
haha, ja ik dacht even dat ie hidden was ofzo... dom.

Ik zie dat je de TS hebt aangepast. Mijn ervaringen met fritz in mesh-mode met AccesPoint-& Band-steering zijn gewoon erg goed. Als ik door huis loop met de "fritz-wlan" app op m'n telefoon zie ik hem gewoon op logische plaatsen steeds van AP wisselen. De snelheid zakt nooit ver in, en hij blijft eigenlijk nooit op een onlogisch AP hangen.

[Voor 22% gewijzigd door Illusion op 27-03-2020 11:57]

• appel-tje
Op iOS is er een Fritz WLAN App die je kan gebruiken om de Wifi snelheid te meten, het leuke is dat ook het AP vermeld wordt waarmee je geconnect bent, erg handig.

• MailMan
appel-tje schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 11:57:
Op iOS is er een Fritz WLAN App die je kan gebruiken om de Wifi snelheid te meten, het leuke is dat ook het AP vermeld wordt waarmee je geconnect bent, erg handig.
Die App had ik nog geinstalleerd maar zegt dat mijn 1750 Repeater via Cable verbonden is. Dat is niet zo. Hij is via Wifi verbonden maar heeft alleen een kabel naar de PS4.

In de 1750 zelf staat hij ook ingesteld op Wireless Bridge en niet op LAN bridge.

Beetje gek dus, want zo kan ik de positie niet evalueren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:54
Die app werkt waarschijnlijk alleen goed als mesh actief is, hier werkt ie perfect...

Ik denk dat je die 7390 het beste kunt vervangen, en mogelijk een extra repeater bedraad aansluiten, die wat dichter bij je tuinhuis zit, als dat mogelijk is.

[Voor 63% gewijzigd door guido66 op 27-03-2020 13:16]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Die App had ik nog geinstalleerd maar zegt dat mijn 1750 Repeater via Cable verbonden is. Dat is niet zo. Hij is via Wifi verbonden maar heeft alleen een kabel naar de PS4.
Ff de kabel naar de PS4 eruit trekken?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• MailMan
guido66 schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 13:13:
Die app werkt waarschijnlijk alleen goed als mesh actief is, hier werkt ie perfect...

Ik denk dat je die 7390 het beste kunt vervangen, en mogelijk een extra repeater bedraad aansluiten, die wat dichter bij je tuinhuis zit, als dat mogelijk is.
Zojuist de 3000 gekocht en de 7390 eruit gegooid. De 3000 lijkt sowieso een sterkere wifi verbinding te verzorgen, maar het Mesh netwerk ziet er in ieder geval gezonder uit nu.

Ga nog wel even testen met de juiste plek voor dit alles.

Voor de zekerheid ook nog een 30m UTP kabeltje gekocht, mocht ik tijd vinden :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:54
Je 3000 staat zo ver weg dat er geen 5GHz verbinding is, dus een UTP kabeltje er naar toe zal het zeker nog verbeteren.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MailMan
guido66 schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 14:10:
Je 3000 staat zo ver weg dat er geen 5GHz verbinding is, dus een UTP kabeltje er naar toe zal het zeker nog verbeteren.
Ik denk dat hij net bezig was met het automatisch scannen naar 5GHz netwerken want internet viel net ook even weg.

Nu is het op 5Ghz met 702mbit verbonden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• appel-tje
Veel plezier met de setup, vooral de mesh is erg fijn altijd optimaal ontvangst met wifi.

Een kabel naar de wifi repeater zal zeker helpen met de doorvoer, maar mocht je nu al tevreden zijn met de performance dan kun je je de moeite besparen ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

MailMan schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 14:13:
[...]

Ik denk dat hij net bezig was met het automatisch scannen naar 5GHz netwerken want internet viel net ook even weg.

Nu is het op 5Ghz met 702mbit verbonden.
Top. Fijn dat het werkt.
Fritz heeft DFS, dus hij doet inderdaad eerst scannen of de 5GHz vrij is. Bij het opstarten duurt het dus wat langer voor die actief wordt.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee