Ik gebruik een Excel lijst waar zowel info als foto's worden ingezet.
Ik heb een macro gevonden op het internet (kant en klaar) die nu gebruikt wordt om de foto's automatisch aan te passen naar de celgrootte.
Nu heb ik 1 probleem en zou ik ook nog 1 extra functie willen toevoegen.
Even stap voor stap:
1) Het probleem:
Als de foto via de macro wordt verkleint, je slaat het file op (save) en je sluit af.
Als je nadien het file terug opent en je wil de foto terug vergroten (handmatig uitrekken) om details te bekijken, is de foto mee gecomprimeerd en dat is eigenlijk niet de bedoeling.
Het is de bedoeling dat deze scherp blijft en nu wordt ze heel wazig als je ze terug uitvergroot.
Vermoedelijk zit dit mee in de code.
2)Extra functie toevoegen:
Ik zou ook graag een extra functie aan deze macro toevoegen, als de macro gebruikt wordt om de foto te verkleinen, hij deze ook automatisch gaat centreren in de cel zelf (ongeacht de foto horizontaal of verticaal getrokken is).
Als de macro nu gebruikt wordt, staat een horizontale foto bovenaan de cel en moeten we ze zelf centreren, bij een verticale foto wordt de foto altijd links in de cel gezet en moeten we ze ook manueel centreren.
Iemand een idee om de code aan te passen?
Ik heb een macro gevonden op het internet (kant en klaar) die nu gebruikt wordt om de foto's automatisch aan te passen naar de celgrootte.
Nu heb ik 1 probleem en zou ik ook nog 1 extra functie willen toevoegen.
Even stap voor stap:
1) Het probleem:
Als de foto via de macro wordt verkleint, je slaat het file op (save) en je sluit af.
Als je nadien het file terug opent en je wil de foto terug vergroten (handmatig uitrekken) om details te bekijken, is de foto mee gecomprimeerd en dat is eigenlijk niet de bedoeling.
Het is de bedoeling dat deze scherp blijft en nu wordt ze heel wazig als je ze terug uitvergroot.
Vermoedelijk zit dit mee in de code.
2)Extra functie toevoegen:
Ik zou ook graag een extra functie aan deze macro toevoegen, als de macro gebruikt wordt om de foto te verkleinen, hij deze ook automatisch gaat centreren in de cel zelf (ongeacht de foto horizontaal of verticaal getrokken is).
Als de macro nu gebruikt wordt, staat een horizontale foto bovenaan de cel en moeten we ze zelf centreren, bij een verticale foto wordt de foto altijd links in de cel gezet en moeten we ze ook manueel centreren.
Iemand een idee om de code aan te passen?
Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
| Public Sub FitPic() On Error GoTo NOT_SHAPE Dim PicWtoHRatio As Single Dim CellWtoHRatio As Single With Selection PicWtoHRatio = .Width / .Height End With With Selection.TopLeftCell CellWtoHRatio = .Width / .RowHeight End With Select Case PicWtoHRatio / CellWtoHRatio Case Is > 1 With Selection .Width = .TopLeftCell.Width .Height = .Width / PicWtoHRatio End With Case Else With Selection .Height = .TopLeftCell.RowHeight .Width = .Height * PicWtoHRatio End With End Select With Selection .Top = .TopLeftCell.Top .Left = .TopLeftCell.Left End With Exit Sub NOT_SHAPE: MsgBox "Select a picture before running this macro." End Sub |