Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• HarmoniousVibe
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 05:27
Ik ben een half jaar geleden aan de slag gegaan met Hue en het is me dusdanig goed bevallen dat ik inmiddels het grootste deel van mijn huis heb voorzien van slimme verlichting.

Echter heb ik boven de eettafel een vind ik zelf nogal geslaagde (en vrij prijzige) armatuur hangen die werkt op basis van 3 * GY6.35 12V insteeklampjes in plaats van 230VAC E27/E14/GU10. Deze lampjes zijn dus niet verkrijgbaar in een Hue-variant. Begrijpelijk, want daar zijn ze waarschijnlijk veel te klein voor.

De lampjes zijn 12V, dus zit er een trafo tussen.

Dus ben ik op zoek gegaan naar een andere manier om het toch aan te kunnen sluiten op mijn Hue-ecosysteem. Nu heb ik begrepen dat dit met Zigbee ZLL moet en dat er in beginsel 2 manieren zijn:

1. een slimme dimmer kopen en die op een dimbare LED-trafo aansluiten.
2. een Zigbee-controller kopen en deze tussen de trafo en de verlichting zelf hangen

De eerste optie kan lastig worden, omdat ik geen blauwe nuldraad heb, die naar ik heb begrepen nodig is om slimme dimmer van stroom te blijven voorzien als de lamp staat uitgeschakeld. Er zijn wel 2-draads dimmers, maar die zijn voor Z-Wave en niet voor Zigbee.

Daarom ben ik optie 2 aan het onderzoeken, namelijk het dimmen tussen de trafo en de verlichting, dmv een Zigbee controller.

Gaat dit werken met een al dan niet dimbare LED-trafo (230VAC -> 12VDC) die ik aansluit op bijvoorbeeld deze controller?

https://www.ledstripkoning.nl/uploads/tx_multishop/images/products/300/los/losse-zigbee-controller-om-witte-led-strips-te-bedienen-met-philips-hue-1.png

Hij is zo te lezen sowieso compatible met Hue, maar hij is wel bedoeld, of wordt in ieder geval gemarket specifiek voor LED-strips. Dus heb ik een aantal vragen hierbij:

- Hoe ziet Hue zo'n Zigbee controller? Gewoon als een dimbare lamp, vergelijkbaar met de White-lampen van Hue zelf?
- Werkt zo'n controller met fase-afsnijding om te dimmen?
- Er zijn verschillende versies van de controller, wit, dual wit, RGBW en RGBWW. Ik neem aan dat de meest eenvoudige (wit) volstaat voor normale 2700K insteeklampjes?
- Hoe gaat het pairen van zo'n controller? Gewoon een zoekactie starten en hij wordt automagisch gevonden?
- Ik neem aan dat de trafo niet dimbaar hoeft te zijn, aangezien het dimmer ná de trafo gebeurt?
- Wat voor load moet de trafo aankunnen? Kan ik gewoon het wattage van de lampjes bij elkaar optellen (bijvoorbeeld 3 lampjes van 5W = 15W) en als dat netjes binnen de capaciteit van de trafo valt dan is het goed?

Gaat zit werken zo? Hopelijk weet iemand hier de antwoorden op! Dank!

Alle reacties

• prein2
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 02-04 18:19

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

En een dimbare trafo zoeken? Dan kun je dimmen via de app..?

PVoutput

• HarmoniousVibe
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 05:27
prein2 schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 16:05:
En een dimbare trafo zoeken? Dan kun je dimmen via de app..?
Wat voor trafo bedoel je? Er zijn genoeg dimbare trafo's, maar hoe stel je dan voor dat ik "slim" kan dimmen? Daarvoor is een Zigbee-device nodig en ik heb tot op heden nog geen Zigbee trafo kunnen vinden.

• prein2
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 02-04 18:19

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Hmm dacht dat ik dimbare trafo's had gezien voor hue. Blijken allemaal stroombronnen te zijn en niet spannjngsbronnen..

Wat je linkt gaat wel werken, want hij geeft voldoende vermogen aan...

PVoutput

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True