Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Zonnepanelen een slim idee?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Xudonax
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 21:53
Binnenkort gaan wij verhuizen naar een hoekwoning. Deze staat op een paar graden na pal op het zuiden. Echter, er staat een vrij grote boom voor waarvan ik niet zeker ben of deze net wel of net niet het dak in de schaduw zal zetten. Op basis van onderstaande foto, denken jullie dat een set zonnepanelen handig is om op het dak te leggen? Het gaat om het huis rechts van de blauwe streep.

Het gaat hier om een huis uit de jaren 80, ik weet helaas niet het exacte formaat van het dak, dat zou de volgende stap zijn.

https://tweakers.net/i/8huBSb0M4VLBH_69YtT7ix-jrc8=/f/image/HJWsnj3UcmFjy0ACAl8j0OPR.png

[Voor 12% gewijzigd door Xudonax op 26-03-2020 14:56]

Alle reacties

• TWyk
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 02-04 15:40
De boom zal vermoedelijk in de wintermaanden schaduw op eventuele panelen werpen. Dan is de productie heel laag en dus ook het verlies wat je hebt.
Je kunt zowel panelen op de zuidkant leggen als ook op de grote dakkapel (met zuid of oost west gerichte schansjes.

• megaleo
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 02-04 16:33

megaleo

Hoezo? Je mot geen bier?!

Misschien een simpele vraag: Kan je de boom ook niet omhakken? Of is die niet van jou?
En dan een paar kleinere boompjes ervoor terugzetten als compensatie.
Het is maar een idee. :)

• Lardman
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 18:04
Als ik een huis als dit had dan wist ik het wel. Smulen geblazen en vol beide daken!
voorkan kan wel 10 panelen op denk ik (dakraampje en pijpjes in de weg). noord dak kan altijd wat leuks op.
DOEN!

2280+1425(O)+1380(plat)+880(N)+2090Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos

• Xudonax
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 21:53
Dat is duidelijk :) Zodra we erin zitten (en weten wat we overhouden) gaan we hier dus even naar kijken. Dat zou een leuke besparing/winst op moeten gaan leveren. En waarschijnlijk een flinke upgrade aan de elektra installatie, maar dat zien we tegen die tijd wel. Hartelijk bedankt allen!
TWyk schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 15:11:
De boom zal vermoedelijk in de wintermaanden schaduw op eventuele panelen werpen. Dan is de productie heel laag en dus ook het verlies wat je hebt.
Je kunt zowel panelen op de zuidkant leggen als ook op de grote dakkapel (met zuid of oost west gerichte schansjes.
In de winter is het inderdaad niet zo heel spannend, dat ben ik wel met je eens ja.
megaleo schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 15:17:
Misschien een simpele vraag: Kan je de boom ook niet omhakken? Of is die niet van jou?
En dan een paar kleinere boompjes ervoor terugzetten als compensatie.
Het is maar een idee. :)
Nee, die staat helaas op gemeentegrond. Op zich ook niet erg, want dan hoef ik me er verder ook niet zo heel druk over te maken qua onderhoud en zo :P
Lardman schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 15:18:
Als ik een huis als dit had dan wist ik het wel. Smulen geblazen en vol beide daken!
voorkan kan wel 10 panelen op denk ik (dakraampje en pijpjes in de weg). noord dak kan altijd wat leuks op.
DOEN!
Raampje zou theoretisch weg kunnen, waar dat pijpje midden op van is weet ik niet zo goed... De CV ketel gaat al meer naar de blauwe streep toe dacht ik. Uitzoekpuntje voor zodra we erin wonen!

• Lardman
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 18:04
je kunt eenvoudig van boven meten met google maps, dan heb je de breedte van het pand al. veel van dit soort rijtjeshuizen hebben een 36 graden dak, dus meet de helft en laat je beste wiskunde er op los, heb je een orde van grootte (ik zou zo gokken dak een 5 meter lang, 5,5 meter breed.)
succes met uitzoeken verder!

2280+1425(O)+1380(plat)+880(N)+2090Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos

• ericplan
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 22:05

ericplan

5180 Wp PV

@Xudonax Betrek je dakkapel bij je plannen. Verder van de boom af, dus minder schaduwkans. Misschien iets met oost-west.

ZonPHP PVOutput

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True