Adoptiehond blijft deels angstig na 1,5 jaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Anniedrew
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11-10 12:02
Beste Tweakers,

Mijn geloof in de Tweakers community is groot en daarom zou ik deze vraag graag aan jullie willen stellen. Hopelijk zijn er ervaringsdeskundigen of mensen met veel kennis over huisdieren die goede raad kunnen/willen geven.

Sinds anderhalf jaar is er een fantastisch adoptiehondje in ons leven gekomen. We kwamen haar tegen in het asiel en wisten gelijk; dit hondje verdient een 2e kans. Voor zover haar achtergrond bekend was wisten wij dat ze het niet gemakkelijk heeft gehad. Haar vorige eigenaar heeft haar aan de goden overgelaten, met alle mentale gevolgen van dien.

Het was ons gelijk duidelijk dat ons adoptiehondje angstig is, voor zo goed als alles. Inmiddels hebben we dat er grotendeels uit weten te krijgen en is het leven voor haar een stuk leefbaarder geworden. Gelukkig maar.

Wellicht minder ideaal voor een adoptiehond die een duidelijke structuur nodig heeft, zijn wij recentelijk verhuisd. We merkten aan haar dat haar nieuwe thuis erg wennen was, maar ook daar is ze inmiddels re-de-lijk aan gewend geraakt.

Echter is mij een zaak opgevallen sinds de corona-crisis. Omdat ik hedendaags thuis werk en daardoor haar vaker kan observeren, merk ik dat ze met elk klein geluid ‘’aan’’ staat en daardoor overdag eigenlijk niet in de gelegenheid komt om tot rust te komen of te slapen. Het enige moment in de dag waarin ze veilig haar ogen durft te sluiten is als wij samen met haar op de bank zitten of ze in haar mandje naast ons bed ligt. Deze situatie lijkt mij niet goed, zeker gezien een gemiddelde hond toch wel 14 tot 16 uren per dag slaap/rust nodig heeft.. Daarnaast heeft dit alles natuurlijk ook invloed op ons ‘’genieten’’ van het hondje. Immers; je maakt je toch zorgen over haar gesteldheid.

Inmiddels hebben we geprobeerd om de radio overdag op een zacht volume aan te laten staan zodat de omgevingsgeluiden minder waarneemt, maar dit mocht niet baten helaas. Ook door de radio lijkt ze bij voor haar onverwachte geluiden alert te worden en alsnog niet te kunnen rusten. Op dit moment kunnen wij slechts nog een oplossing bedenken, en dat is het plaatsen van haar bench in de woonkamer met een kleed er over zodat ze zich wellicht veilig voelt.

Tussen onze laatste oplossing en het zoeken van (professionele) hulp hoop ik eigenlijk dat vanuit de Tweakers community wellicht een oplossing uit onverwachtse hoek kunnen krijgen. Mijn vraag aan jullie is dan ook; zijn er mensen met gelijke ervaringen die het hebben kunnen verhelpen, of mensen met kennis over huisdieren en wellicht een oplossing hebben voor het probleem?

Om jullie van enige context te voorzien:

-ons eerste hond
-van huis uit opgevoed met honden
-initiële hondencursus gevolgd
-enig fundament met de omgang met dieren

Daarnaast hoop ik op serieuze response en geen vervelende opmerking over het instant houden van het ‘’probleem’’ met adoptie- en asielhonden, of in de trant van ‘’je had dit kunnen verwachten’’ etc. We zijn bewust het avontuur aangegaan en nemen daarbij alle consequenties.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden _/-\o_

Beste antwoord (via Anniedrew op 27-03-2020 08:56)

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 08:25
Zoek een goede hondentrainer. Echt, er gaat zo'n wereld voor je open.Je gaat het niet geloven. :)

Vergeet halsbanden met geurtjes etc., werk met een goede trainer aan de basis. Stel je er wel op in dat het tijd en geld kost en dat je hond waarschijnlijk nooit als een onbezorgde labrador door het leven zal lopen, maar so what? :)
Omdat ik hedendaags thuis werk en daardoor haar vaker kan observeren, merk ik dat ze met elk klein geluid ‘’aan’’ staat en daardoor overdag eigenlijk niet in de gelegenheid komt om tot rust te komen of te slapen.
Dit klinkt als gebrek aan leiderschap. Hond maakt deel uit van een roedel en de hond mag geen roedelleider zijn, maar die vertrouwt op de roedelleider. Maar goed, om dat echt goed te kunnen zeggen: zoek een profi!

(disclaimer: wij hebben een hond uit Hongarije die de eerste 3 maanden te angstig was om überhaupt op straat te gaan. na 1,5 jaar was er volledig vertrouwen in ons en een stevige band en zijn we aan de slag gegaan met een goede trainer en dat had me-teen effect ofschoon zowel mijn vriendin als ik echt geen honden-beginners waren. geleerd hoe ze communiceert, hoe daar op te reageren en hoe zo'n roedel constellatie eigenlijk werkt. enorm interessant! niet dat ze nu perfect gehoorzaamt en nergens meer angst voor heeft, maar "perfect" hoeft ze ook helemaal niet te zijn...perfect voor ons is meer dan genoeg ;) maar zoek wel een goede! trainer! als je in Berlijn zou wonen, kon ik er wel eentje aanraden... :P )

Hello. Is it me you're looking for?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:28

Racing_Reporter

Contentmaker

Grappig, ik stond op het punt om ook een topic te zoeken of openen over een uitlaathond die een eetprobleem heeft, ook een stoornis wat erg lastig of onmogelijk is om het er uit te krijgen. Niet om je topic te kapen, maar als er iets langskomt waar ook jij wat aan hebt, laat ik het zeker even weten!

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Volgens mij projecteer jij veel te veel “menselijke” eigenschappen en psychologie op je hond.

Honden zijn in de basis erg rudimentair en passen zich aan de rangorde binnen de roedel. Het waakzaam aanslaan komt eerder voort uit het ontbreken van een alpha/leider binnen de roedel en daardoor neemt deze vaak de taken over.

Ook al zullen bepaalde ervaringen uit het verleden een hond kunnen vormen, leven ze meer in het heden en het huidige moment. Als een hond een duidelijke rol heeft in de roedel dan is deze al snel tevreden.

Wellicht minder benaderen als mens of rekening houden met het “verleden”, niet proberen te veel rekening houden met zijn “gedrag” en duidelijk aangeven welk gedrag er wel getolereerd wordt en corrigeren als een alpha die hoger in de rangorde staat ?

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:31
Welk ras is het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Contentmaker

Het is idd lastig beoordelen wat er precies achter een hond schuilgaat: angst, leiderschap of gewoon 'losgeslagen'. Goed punt wat Breezers maakt. Bij mijn uitlaathond is hij ook merkbaar gespannen als er andere honden in het zicht komt, inclusief blaffen en in de lijn hangen als ik er niet fysiek tussen ga staan, wat ik er nu uit probeer te krijgen met afleiding zoals een opdracht of een fysieke prikkel. Er zijn honden waar hij het niet heeft, maar het is meer nervositeit als echt agressie. (zelfs dingen als nog moeten poepen, hebben invloed op zijn gedrag, best apart om te zien hoe veel rustiger hij is ná als voor zijn beurt)

@NotSoSteady klinkt als een kleinere hond.

[ Voor 11% gewijzigd door Racing_Reporter op 26-03-2020 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anniedrew
Het is een asbakje, maar heeft wat Kooiker-achtige gelijkenissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:31
Anniedrew schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 15:15:
[...]

Het is een asbakje, maar heeft wat Kooiker-achtige gelijkenissen.
Ah, zijn dat ook niet een beetje hondjes die snel op dingen reageren? Naast mijn ouders woont ook iemand met een vergelijkbaar hondje en die staat ook altijd 'aan' en heeft geen slecht verleden - lees heeft het heel goed.

[ Voor 21% gewijzigd door NotSoSteady op 26-03-2020 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anniedrew
Volgens mij projecteer jij veel te veel “menselijke” eigenschappen en psychologie op je hond.
Hier zou je deels een punt kunnen hebben.
Honden zijn in de basis erg rudimentair en passen zich aan de rangorde binnen de roedel. Het waakzaam aanslaan komt eerder voort uit het ontbreken van een alpha/leider binnen de roedel en daardoor neemt deze vaak de taken over.
Je stelt dus dat ze wellicht beter zou functioneren met een andere hond? Daarnaast meende ik dat een hond het gezien over het algemeen ook ziet als roedel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Anniedrew schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 15:22:
[...]

Je stelt dus dat ze wellicht beter zou functioneren met een andere hond? Daarnaast meende ik dat een hond het gezien over het algemeen ook ziet als roedel.
Jij bent haar roedel. Misschien ben je niet dominant in haar ogen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Breezers
Anniedrew schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 15:22:
[...]

Hier zou je deels een punt kunnen hebben.

[...]

Geen andere hond, een hond ziet ons mensen ook aan voor hond en een gezin als een roedel. Jullie moeten zorgen dat de hond structureel in gaat zien dat deze ondergeschikt is aan jullie allemaal. De laagste in de rangorde van jouw roedel/gezin is de hond.

Dit kan zich uiten in tig verschillende dagelijkse dingen zoals:

-Als laatste eten, het gezin/mens eet eerst.
-Het gezin gaat als eerste de deur uit, daarna pas de hond.
-De hond ligt op de grond, niet op een verhoging als bank/stoel.
-De hond komt naar jou toe om de riem etc om te doen en niet andersom.

Etc, etc, het lijkt af en toe hard vanuit een menselijke perceptie maar honden bepalen onderling op vaak op harde manier wie de alpha is in een groep.

Mijn vriendin vindt onderstaand filmpje altijd zo “zielig” voor de pups maar het geeft wel een indruk hoe honden onderling duidelijk aangeven dat een bepaald gedrag even niet getolereerd wordt :

[ Voor 42% gewijzigd door Breezers op 26-03-2020 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:27
Anniedrew schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 14:50:
Omdat ik hedendaags thuis werk en daardoor haar vaker kan observeren, merk ik dat ze met elk klein geluid ‘’aan’’ staat en daardoor overdag eigenlijk niet in de gelegenheid komt om tot rust te komen of te slapen. Het enige moment in de dag waarin ze veilig haar ogen durft te sluiten is als wij samen met haar op de bank zitten of ze in haar mandje naast ons bed ligt.
Het kan zijn dat omdat jij alert bent en zij dat ook wil blijven.
Als jij slaapt is zij er zeker van dat je voorlopig niet weggaat, hetzelfde geldt voor de bank. Iets met verlatingsangst dus.
Heeft ze in de kamer een vaste eigen plek (bench)? dat is vaak ook een vast rustpunt.
Heeft ze speeltjes?
Wat gebeurt er als jij midden op de dag op de bank gaat 'werken'.?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdevogt
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:12
Wat bij onze angstige hond goed werkt is de volgende band
https://www.bol.com/nl/p/...cm/9200000040211354/?s2a=

hierdoor is ze minder angstig.

'Iedereen is gelijk, maar sommigen zijn meer gelijk dan anderen',. -George Orwell

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duckyvite
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:06
Wij hebben ook een angstige hond. Ik ben geen hondenexpert, maar kan wel mijn ervaring delen. Waar Breezer aangeeft meer dominant te worden, hebben wij van onze trainer meegekregen dat dat bij angst juist niet moet. Waar een overenthousiaste hond op zijn plek 'gedomineerd' moet worden, wil je een angstige hond juist uitdagen dominanter te worden.

Wij hebben met dit soort zaken waar hij bang voor was (auto's, voetgangers, fietsers, kinderwagens, etc) juist voer gegeven als deze langskomen. Hierdoor wordt een positieve associatie opgebouwd, en onze hond ging op een gegeven moment kwispelen als er een auto langskwam. Daarna hebben we het voer langzaam afgebouwd, maar was hij er niet meer/minder bang voor

Na een verhuizing moesten we dit opnieuw doen, omdat de geluiden op de nieuwe locatie vreemd waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anniedrew
bdevogt schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 15:46:

Dank je wel voor de link. Ik ben altijd vrij sceptisch over zulk soort artikelen, maar ik zal het in overweging nemen!:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Contentmaker

bdevogt schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 15:46:

Ook ná de halsband? Ik zie dat je hem elke 4 weken moet vervangen. Het komt een beetje op me over als een lapmiddel waarmee je de omstandigheden (feromonen) en niet de hond zelf (psyche) beïnvloedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anniedrew
Tens schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 15:40:
[...]

Het kan zijn dat omdat jij alert bent en zij dat ook wil blijven.
Als jij slaapt is zij er zeker van dat je voorlopig niet weggaat, hetzelfde geldt voor de bank. Iets met verlatingsangst dus.
Heeft ze in de kamer een vaste eigen plek (bench)? dat is vaak ook een vast rustpunt.
Heeft ze speeltjes?
Wat gebeurt er als jij midden op de dag op de bank gaat 'werken'.?
We staan op het punt om de bench weer op te tuigen inderdaad. Wat betreft de speeltjes, deze heeft ze maar toont ze geen interesse voor helaas..

Als ik op de bank kom werken of zitten, zoekt ze altijd gelijk aansluiting en komt ze naast mij zitten of liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
duckyvite schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 15:51:
Wij hebben ook een angstige hond. Ik ben geen hondenexpert, maar kan wel mijn ervaring delen. Waar Breezer aangeeft meer dominant te worden, hebben wij van onze trainer meegekregen dat dat bij angst juist niet moet. Waar een overenthousiaste hond op zijn plek 'gedomineerd' moet worden, wil je een angstige hond juist uitdagen dominanter te worden.

Wij hebben met dit soort zaken waar hij bang voor was (auto's, voetgangers, fietsers, kinderwagens, etc) juist voer gegeven als deze langskomen. Hierdoor wordt een positieve associatie opgebouwd, en onze hond ging op een gegeven moment kwispelen als er een auto langskwam. Daarna hebben we het voer langzaam afgebouwd, maar was hij er niet meer/minder bang voor

Na een verhuizing moesten we dit opnieuw doen, omdat de geluiden op de nieuwe locatie vreemd waren.
Klopt, als het gezin structuur, herhaling en kalmte als voorbeeld geeft met een beloning kan een hond dit ook als gedrag gaan overnemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:27
Breezers schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 16:04:
[...]

Klopt, als het gezin structuur, herhaling en kalmte als voorbeeld geeft met een beloning kan een hond dit ook als gedrag gaan overnemen.
Geldt voor alle honden idd: gewenst gedrag belonen, bij ongewenst gedrag de hond zoveel mogelijk negeren.

edit: belonen kan bv met gewoon voer, klein gemaakt. Formaat muizenkeutel is groot genoeg.

[ Voor 11% gewijzigd door Tens op 26-03-2020 16:09 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breezers
Anniedrew schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 15:54:
[...]

Als ik op de bank kom werken of zitten, zoekt ze altijd gelijk aansluiting en komt ze naast mij zitten of liggen.
Of bevestig je dan juist het onzekere gedrag, beloon je de hond met een verhoogde positie en versterk je het het idee dat de hond jou moet beschermen... ?

Draai eens de rollen om en bekijk het eens uit het perspectief van een hond ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Laatst online: 21:05
Heb je toevallig een "roemeense" straathond geadopteert?

diskeltische lurker

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• iamerwin
Zoek een goede hondentrainer. Echt, er gaat zo'n wereld voor je open.Je gaat het niet geloven. :)

Vergeet halsbanden met geurtjes etc., werk met een goede trainer aan de basis. Stel je er wel op in dat het tijd en geld kost en dat je hond waarschijnlijk nooit als een onbezorgde labrador door het leven zal lopen, maar so what? :)
Omdat ik hedendaags thuis werk en daardoor haar vaker kan observeren, merk ik dat ze met elk klein geluid ‘’aan’’ staat en daardoor overdag eigenlijk niet in de gelegenheid komt om tot rust te komen of te slapen.
Dit klinkt als gebrek aan leiderschap. Hond maakt deel uit van een roedel en de hond mag geen roedelleider zijn, maar die vertrouwt op de roedelleider. Maar goed, om dat echt goed te kunnen zeggen: zoek een profi!

(disclaimer: wij hebben een hond uit Hongarije die de eerste 3 maanden te angstig was om überhaupt op straat te gaan. na 1,5 jaar was er volledig vertrouwen in ons en een stevige band en zijn we aan de slag gegaan met een goede trainer en dat had me-teen effect ofschoon zowel mijn vriendin als ik echt geen honden-beginners waren. geleerd hoe ze communiceert, hoe daar op te reageren en hoe zo'n roedel constellatie eigenlijk werkt. enorm interessant! niet dat ze nu perfect gehoorzaamt en nergens meer angst voor heeft, maar "perfect" hoeft ze ook helemaal niet te zijn...perfect voor ons is meer dan genoeg ;) maar zoek wel een goede! trainer! als je in Berlijn zou wonen, kon ik er wel eentje aanraden... :P )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bdevogt
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:12
Racing_Reporter schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 15:52:
[...]

Ook ná de halsband? Ik zie dat je hem elke 4 weken moet vervangen. Het komt een beetje op me over als een lapmiddel waarmee je de omstandigheden (feromonen) en niet de hond zelf (psyche) beïnvloedt.
Nee dit is een kalmerende band,
bij onze roemeense straathond werkt dit goed,
ze gromt minder naar andere honden maar na 4 weken is het uitgewerkt.
Onze hond is gewoon bang.
Geen training die dat kan oplossen.
De band is voor Kess de enigste oplossing voor nu

'Iedereen is gelijk, maar sommigen zijn meer gelijk dan anderen',. -George Orwell

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Franko P.
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-10 10:30

Franko P.

Hit it.

iamerwin schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 16:37:

[...]

Dit.

En niet vergeten, negatieve aandacht is ook aandacht. Ze hebben snel door dat als ze bijvoorbeeld staan te blaffen om niets dat ze dan aandacht krijgen in de vorm van een mopperende baas. Doel is bereikt, volgende keer is het weer doelloos blaffen want baas geeft dan aandacht.

It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anniedrew
Breezers schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 16:09:
[...]

Of bevestig je dan juist het onzekere gedrag, beloon je de hond met een verhoogde positie en versterk je het het idee dat de hond jou moet beschermen... ?

Draai eens de rollen om en bekijk het eens uit het perspectief van een hond ?
Als ik onze hond ischat denk ik niet dat ze in staat zou zijn zichzelf in te schatten als roedelleidster. Daarvoor is haar angst te groot. Ik ben bang dat als ik haar dominanter behandel, ze eerder in elkaar zal duiken en haar vertrouwen in mij verliest dan dat het iets goed zou doen in deze fase van haar leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anniedrew
technopeuter schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 16:14:
Heb je toevallig een "roemeense" straathond geadopteert?
Een Griekse die wel een eigenaar had, maar die er niks mee deed. Dus een beetje in het grijze gebied tussen straathond en huisdier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
  • Laatst online: 21:05
Anniedrew schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 09:01:
[...]

Een Griekse die wel een eigenaar had, maar die er niks mee deed. Dus een beetje in het grijze gebied tussen straathond en huisdier.
Verhaal klinkt hetzelfde... mijn mening is dat dit kansloze honden zijn. ook byzar dat ik dit verhaal nu vaker hoor, alsof iemand moedwillig dit soort honden naar NL haalt.

Je hebt een wild dier in huis, geen huisdier. Een wolf hoort ook niet in huis

https://www.wereldhonden.nl/hond-adopteren
https://www.mirtos.nu/hond-adopteren
ik vind dit allemaal zeer slechte ontwikkelingen, de honden zijn niet afgericht, misbruikt en en die gooien ze zo bij een gezin in NL in huis? tijd voor een Zondag met Lubach over deze scam!

[ Voor 29% gewijzigd door technopeuter op 27-03-2020 09:12 ]

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anniedrew
Allereerst wil ik iedereen danken voor de reacties. Ik merk dat er toch wel wat verschil zit in de benaderingswijzen. Iets met 17 miljoen voetbalcoaches tijdens het EK/WK en 17 miljoen hondengeleiders in Nederland :+

Alle ongein daargelaten; ik denk dat het toch het beste is om inderdaad een goede (vervolg)cursus te gaan volgen. Ze zeggen vaak dat het niet zozeer de hond is die het meeste baat heeft bij de cursus, maar het baasje zelf. Nu zijn we geen complete nono's voor wat betreft huisdieren, maar wellicht is het beter om zeker met zo'n speciaal hondje professionele hulp te zoeken.

Iedereen nogmaals dank voor de input!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anniedrew
technopeuter schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 09:05:
[...]

Verhaal klinkt hetzelfde... mijn mening is dat dit kanslozen honden zijn. ook byzar dat ik dit verhaal nu vaker hoor, alsof iemand moedwillig dit soort honden naar NL haalt. Deze honden lijken gewoon stuk/verminkt geestelijk. Ik denk niet dat je dat gevecht gaat winnen.
Mijn inziens is dit iets te kort door de bocht. Er zijn inderdaad veel kritische geluiden over de adoptiehonden uit het buitenland. Of dit wel of niet juist is wil ik in dit topic niet behandelen. Wij hebben gekozen voor dit hondje met ons volle verstand en nemen dus alle consequenties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
technopeuter schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 09:05:
[...]

Verhaal klinkt hetzelfde... mijn mening is dat dit kansloze honden zijn. ook byzar dat ik dit verhaal nu vaker hoor, alsof iemand moedwillig dit soort honden naar NL haalt.
Nah. Althans, als je de hoop hebt dat zo'n beest zich na 2 maanden perfect gedraagt dan is het kansloos ja. Alleen ligt dat dan niet aan de hond, maar aan de verwachtingen van de eigenaar. ;) Wij hebben met ons Hongaarse mormel ook echt weleens hardgrondig staan vloeken en ook echt weleens gedacht "Dit wordt echt nooit wat.." - maar met geduld, consistent zijn, aandacht, liefde, de juiste verwacthingen en op de juiste manier leiderschap tonen kom je echt heeel ver. Maar niet in 2 maanden. :)

Pagina: 1